Ačkoliv se padesátá a šedesátá léta nesla v duchu relativního klidu a pohody, studená válka stále hrozila svým vyústěním ve válku jadernou, což vedlo k obrovským investicím do zbrojení na obou stranách železné opony. Obě strany se snažily získat výhodu nad protivníkem, což mnohdy znamenalo i investice do projektů, jejich úspěšnost musela být již na začátku poměrně spekulativní. Jedním z takových projektů byl i létající Jeep.
Již
samotné slovní spojení „létající Jeep" může pro mnohé znít jako něco, co by mohlo spáchat nanejvýš dítě školkou povinné pastelkami na papír. Skutečnost je ale taková, že první úvahy o létajícím Jeepu se začaly objevovat již v průběhu druhé světové války. Chyběly však technologie, které by tomuto plánu udělily dynamiku.
Létající stroje podobném Jeepům, které by dokázaly lítat nízko nad zemí, ale současně by byly kompaktnější a špatně odhalitelné radary, byly doslova snem pro americkou armádu. Jejich vývojem, respektive dozorem nad vývojem, bylo pověřeno výzkumné přepravní centrum americké armády US Army Transportation Research Command.
Jak uvádí web Aviastar, jednou ze společností pracujících na takovém stroji byla i Piasecki. Ta byla ve své době lídrem ve vývoji strojů s kolmým startem (VTOL) a její cíle se téměř překrývaly s armádními: vývoj malého lehkého stroje, který bude schopen pohybu nízko i vysoko nad zemi a jeho ovladatelnost bude snazší než v případě vrtulníků.
Speciální prototyp byl poháněn dvěma pístovými motory (každý o výkonu cca 180 koní), které roztáčely dvojici motorů se třemi listy. Zajímavostí je, že oba motory byly připojeny k jedné hřídeli. Pokud by tedy jeden v bojových podmínkách vypověděl službu, mohl ho druhý motor po jistou dobu nahradit.
Ovládání bylo podle hesla „Proč měnit co funguje" řešeno podle vzoru helikoptér. Zkušený pilot tedy mohl snadno přesednout a zkusit ovládat i prototyp nazvaný Model 59K Sky Car. Kromě klasického ovládání bylo možné kontrolovat i směrovou stabilitu a přistávání probíhalo pomocí tří kol.
Armádě se prototyp 59 Sky Car líbil a proto si objednala dva kusy k testování. V armádě se stroj objevil pod názvem VZ-8P Airgeep - dlouho však v sériovém stavu nezůstal. Vojáci si totiž uvědomili, že standardní model VZ-8P nenabízí dostatečný výkon. Dvojici pístových motorů proto nahradil motor turbohřídelový AiResearch 331-6, který nabízel nižší váhu a hlavně vyšší výkon okolo 425 koní.
Ani tím však úpravy na novém modelu neskončily. Zatímco původní SkyCar byl pouze dvousedadlový, zde se místo výrazně rozšířilo. Trojice vojáků mohla sedat vzadu, zatímco pilot se střelcem dostali nová vystřelovací sedadla. Podvozek byl navíc doplněn o zařízení pro dosednutí na vodu.
Oba stroje prošly ještě řadou úprava pod jejich kapotami se vystřídalo několik motorů. Tím nejvýkonnějším byl turbohřídelový motor Garrett AiResearch TPE331-6, který nabízel výkon až 550 koní.
Na konci armádního vývoje byly stroje Airgeep schopny nabídnout možnost letu jak několik stovek metrů nad zemí, tak i pod korunami stromů. A právě druhá varianta měla být pro nový dopravní prostředek primární. Počítalo se totiž s přepravou vojáků, výzbroje a zásob pod úrovní radarů. Armádní varianta navíc počítala i s výzbrojí bezzákluzovým kanonem, pro který byla přichystána lafeta.
Ve výsledku tak byl "létající Jeep" od Piasecki skutečně působivým strojem, který rozhodně měl co nabídnout. Armáda ale nakonec označila celou myšlenku za nevhodnou pro moderní bojiště a zaměřila se na vývoj standardních vrtulníků, které během nadcházející války ve Vietnamu sehrály zásadní roli.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?