Ačkoliv se padesátá a šedesátá léta nesla v duchu relativního klidu a pohody, studená válka stále hrozila svým vyústěním ve válku jadernou, což vedlo k obrovským investicím do zbrojení na obou stranách železné opony. Obě strany se snažily získat výhodu nad protivníkem, což mnohdy znamenalo i investice do projektů, jejich úspěšnost musela být již na začátku poměrně spekulativní. Jedním z takových projektů byl i létající Jeep.
Již
samotné slovní spojení „létající Jeep" může pro mnohé znít jako něco, co by mohlo spáchat nanejvýš dítě školkou povinné pastelkami na papír. Skutečnost je ale taková, že první úvahy o létajícím Jeepu se začaly objevovat již v průběhu druhé světové války. Chyběly však technologie, které by tomuto plánu udělily dynamiku.
Létající stroje podobném Jeepům, které by dokázaly lítat nízko nad zemí, ale současně by byly kompaktnější a špatně odhalitelné radary, byly doslova snem pro americkou armádu. Jejich vývojem, respektive dozorem nad vývojem, bylo pověřeno výzkumné přepravní centrum americké armády US Army Transportation Research Command.
Jak uvádí web Aviastar, jednou ze společností pracujících na takovém stroji byla i Piasecki. Ta byla ve své době lídrem ve vývoji strojů s kolmým startem (VTOL) a její cíle se téměř překrývaly s armádními: vývoj malého lehkého stroje, který bude schopen pohybu nízko i vysoko nad zemi a jeho ovladatelnost bude snazší než v případě vrtulníků.
Speciální prototyp byl poháněn dvěma pístovými motory (každý o výkonu cca 180 koní), které roztáčely dvojici motorů se třemi listy. Zajímavostí je, že oba motory byly připojeny k jedné hřídeli. Pokud by tedy jeden v bojových podmínkách vypověděl službu, mohl ho druhý motor po jistou dobu nahradit.
Ovládání bylo podle hesla „Proč měnit co funguje" řešeno podle vzoru helikoptér. Zkušený pilot tedy mohl snadno přesednout a zkusit ovládat i prototyp nazvaný Model 59K Sky Car. Kromě klasického ovládání bylo možné kontrolovat i směrovou stabilitu a přistávání probíhalo pomocí tří kol.
Armádě se prototyp 59 Sky Car líbil a proto si objednala dva kusy k testování. V armádě se stroj objevil pod názvem VZ-8P Airgeep - dlouho však v sériovém stavu nezůstal. Vojáci si totiž uvědomili, že standardní model VZ-8P nenabízí dostatečný výkon. Dvojici pístových motorů proto nahradil motor turbohřídelový AiResearch 331-6, který nabízel nižší váhu a hlavně vyšší výkon okolo 425 koní.
Ani tím však úpravy na novém modelu neskončily. Zatímco původní SkyCar byl pouze dvousedadlový, zde se místo výrazně rozšířilo. Trojice vojáků mohla sedat vzadu, zatímco pilot se střelcem dostali nová vystřelovací sedadla. Podvozek byl navíc doplněn o zařízení pro dosednutí na vodu.
Oba stroje prošly ještě řadou úprava pod jejich kapotami se vystřídalo několik motorů. Tím nejvýkonnějším byl turbohřídelový motor Garrett AiResearch TPE331-6, který nabízel výkon až 550 koní.
Na konci armádního vývoje byly stroje Airgeep schopny nabídnout možnost letu jak několik stovek metrů nad zemí, tak i pod korunami stromů. A právě druhá varianta měla být pro nový dopravní prostředek primární. Počítalo se totiž s přepravou vojáků, výzbroje a zásob pod úrovní radarů. Armádní varianta navíc počítala i s výzbrojí bezzákluzovým kanonem, pro který byla přichystána lafeta.
Ve výsledku tak byl "létající Jeep" od Piasecki skutečně působivým strojem, který rozhodně měl co nabídnout. Armáda ale nakonec označila celou myšlenku za nevhodnou pro moderní bojiště a zaměřila se na vývoj standardních vrtulníků, které během nadcházející války ve Vietnamu sehrály zásadní roli.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.