Katalyzátory se do automobilů montují již od sedmdesátých let a jejich hlavním úkolem je eliminovat výrazné množství škodlivých látek, které produkují spalovací motory. Lidé se však často katalyzátorů zbavují, přičemž nejčastějším důvodem bývá snaha dosáhnout vyššího výkonu. Jaká jsou ale pro a proti takového jednání?
V dnešní době, kdy se ekologii věnuje stále větší pozornost, je téma spjaté s odstraněném katalyzátorů aktuálnější než kdy dříve. Pozornost mu věnoval i web CarFromJapan, který se znovu snaží upozornit na pozitiva i negativa spjatá s tímto zásahem do výfukového systému. Proč se tedy lidé odhodlávají k jejich demontáži?
Nejčastějším argumentem je omezování výkonu, a snaha vydolovat z motoru dalších pár koní navíc. Katalyzátor, jakožto další věc ve výfukovém prostředí, totiž zpomaluje odchod výfukových zplodin a omezuje tak maximální množství koní, které by byl jinak motor schopný poskytnout.
Dalším důvodem je pak snaha ušetřit za opravy. Katalyzátory totiž nejsou nesmrtelné a je normální, že se jednoho dne buď ucpou, poškodí nebo z jiného důvodu přestanou plnit svou úlohu. Jejich výměna však bývá poměrně drahá a tak se lidé rozhodnou buď pro levnější náhražky, nebo úplné odstranění.
Ve většině případů je však nejčastějším důvodem právě honba za vyšším výkonem. Základním principem je totiž fakt, že motor dokáže nasát více vzduchu, pokud je schopen zbavit se výfukových zplodin v kratším časovém úseku. A více vzduchu znamená schopnost spalovat více paliva efektivněji a výsledkem je drobný nárůst výkonu.
Proces jménem "Straight Piping"
Odstraňování katalyzátorů bývá často spojeno s modifikací celého výfukového systému, která se označuje jako straight pipe. Spolu s katalyzátorem se tak odstraní rezonátor a tlumiče, díky čemuž mohou výfukové plyny odcházet rychleji bez jakýchkoliv překážek. Výsledný nárůst výkonu samozřejmě závisí na tom, jak moc byl výkon motoru "překážkami" ve standardním výfukovém systému omezován. Také ale záleží i na kvalitě systému a odvedené práce.
Je potřeba ale zmínit, že lidé by do sériového výfukového systému vozidla nijak zasahovat neměli. Zlepšit jeho funkci je možní i vícero způsoby, než jen demontáží komponent, které chrání naše společné ovzduší.
Problémy spojené s odstraněním katalyzátoru
Odstraněním katalyzátoru se tedy dá získat trocha výkonu k dobru, nabízí se ale otázka, jestli to za to stojí. Bez katalyzátoru, případně s jinak výrazně upraveným výfukovým systémem, totiž přichází i několik problémů:
Znečišťování ovzduší: Katalyzátory jsou konstruovány k odstranění škodlivých látek z výfukových zplodin, přičemž některé jich dokáží odstranit až 90 /. Pokud je ale katalyzátor odstraněn, dostávají se tyto látky do vzduchu a následně je dýcháme všichni.
Porušení zákona: Pokud z auta odstraníme katalyzátor a nenainstalujeme nový / adekvátní náhradu, vystavujeme se riziku. Zákony totiž stanovují emisní limity pro každé vozidlo, ve kterých se vůz musí pohybovat. V Česku na ně dohlížejí na stanicích STK, kde nemusí vůz následně projít prohlídkou. Na STK navíc mohou řidiče posílat i příslušníci policie.
Větší problém by ale mohl nastat v okolních zemích, kde jsou k majitelům upravených aut podstatně tvrdší. V některých evropských zemích může být vůz zabaven, odvezen na zkoumání a v případě zjištění odstranění katalyzátoru se jeho majitel vystavuje riziku pořádné pokuty.
Otravný zvuk: Pokud se rozhodnete odstranit katalyzátor, měli byste rovnou počítat i s nárůstem hluku. Ještě horší je to v momentě, kdy se rozhodnete pro "Straight pipe." Na kratších cestách můžete dravější zvuk při vyšších otáčkách ocenit, na delších cestách je však více než pravděpodobné, že vás z něj začne bolet hlava.
Vyšší spotřeba paliva: Pokud odstraníte katalyzátor, budete muset nově získané koně patřičně krmit. K jak velkému nárůstu výkonu či spotřeby dojde vám nejspíš nikdo neřekne, spíše ale pocítíte vyšší výdaje, než rychlejší akceleraci.
Finální rozhodnutí je samozřejmě na každém z nás, ale mnohdy by neškodilo chovat se méně sobecky a uvědomit si, že škodlivé látky vypouštěné do ovzduší výrazně modifikovaným výfukovým systémem mohou některým lidem způsobovat zdravotní potíže. Jistě, odstranění filtru pevných částic je podstatně větší katastrofa, ovšem i tak by bylo vhodné brát ohledy na okolí a udržovat svůj vůz celkově v kondici, díky čemuž se vyhnete i oplétačkám se zákonem.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?