Katalyzátory se do automobilů montují již od sedmdesátých let a jejich hlavním úkolem je eliminovat výrazné množství škodlivých látek, které produkují spalovací motory. Lidé se však často katalyzátorů zbavují, přičemž nejčastějším důvodem bývá snaha dosáhnout vyššího výkonu. Jaká jsou ale pro a proti takového jednání?
V dnešní době, kdy se ekologii věnuje stále větší pozornost, je téma spjaté s odstraněném katalyzátorů aktuálnější než kdy dříve. Pozornost mu věnoval i web CarFromJapan, který se znovu snaží upozornit na pozitiva i negativa spjatá s tímto zásahem do výfukového systému. Proč se tedy lidé odhodlávají k jejich demontáži?
Nejčastějším argumentem je omezování výkonu, a snaha vydolovat z motoru dalších pár koní navíc. Katalyzátor, jakožto další věc ve výfukovém prostředí, totiž zpomaluje odchod výfukových zplodin a omezuje tak maximální množství koní, které by byl jinak motor schopný poskytnout.
Dalším důvodem je pak snaha ušetřit za opravy. Katalyzátory totiž nejsou nesmrtelné a je normální, že se jednoho dne buď ucpou, poškodí nebo z jiného důvodu přestanou plnit svou úlohu. Jejich výměna však bývá poměrně drahá a tak se lidé rozhodnou buď pro levnější náhražky, nebo úplné odstranění.
Ve většině případů je však nejčastějším důvodem právě honba za vyšším výkonem. Základním principem je totiž fakt, že motor dokáže nasát více vzduchu, pokud je schopen zbavit se výfukových zplodin v kratším časovém úseku. A více vzduchu znamená schopnost spalovat více paliva efektivněji a výsledkem je drobný nárůst výkonu.
Proces jménem "Straight Piping"
Odstraňování katalyzátorů bývá často spojeno s modifikací celého výfukového systému, která se označuje jako straight pipe. Spolu s katalyzátorem se tak odstraní rezonátor a tlumiče, díky čemuž mohou výfukové plyny odcházet rychleji bez jakýchkoliv překážek. Výsledný nárůst výkonu samozřejmě závisí na tom, jak moc byl výkon motoru "překážkami" ve standardním výfukovém systému omezován. Také ale záleží i na kvalitě systému a odvedené práce.
Je potřeba ale zmínit, že lidé by do sériového výfukového systému vozidla nijak zasahovat neměli. Zlepšit jeho funkci je možní i vícero způsoby, než jen demontáží komponent, které chrání naše společné ovzduší.
Problémy spojené s odstraněním katalyzátoru
Odstraněním katalyzátoru se tedy dá získat trocha výkonu k dobru, nabízí se ale otázka, jestli to za to stojí. Bez katalyzátoru, případně s jinak výrazně upraveným výfukovým systémem, totiž přichází i několik problémů:
Znečišťování ovzduší: Katalyzátory jsou konstruovány k odstranění škodlivých látek z výfukových zplodin, přičemž některé jich dokáží odstranit až 90 /. Pokud je ale katalyzátor odstraněn, dostávají se tyto látky do vzduchu a následně je dýcháme všichni.
Porušení zákona: Pokud z auta odstraníme katalyzátor a nenainstalujeme nový / adekvátní náhradu, vystavujeme se riziku. Zákony totiž stanovují emisní limity pro každé vozidlo, ve kterých se vůz musí pohybovat. V Česku na ně dohlížejí na stanicích STK, kde nemusí vůz následně projít prohlídkou. Na STK navíc mohou řidiče posílat i příslušníci policie.
Větší problém by ale mohl nastat v okolních zemích, kde jsou k majitelům upravených aut podstatně tvrdší. V některých evropských zemích může být vůz zabaven, odvezen na zkoumání a v případě zjištění odstranění katalyzátoru se jeho majitel vystavuje riziku pořádné pokuty.
Otravný zvuk: Pokud se rozhodnete odstranit katalyzátor, měli byste rovnou počítat i s nárůstem hluku. Ještě horší je to v momentě, kdy se rozhodnete pro "Straight pipe." Na kratších cestách můžete dravější zvuk při vyšších otáčkách ocenit, na delších cestách je však více než pravděpodobné, že vás z něj začne bolet hlava.
Vyšší spotřeba paliva: Pokud odstraníte katalyzátor, budete muset nově získané koně patřičně krmit. K jak velkému nárůstu výkonu či spotřeby dojde vám nejspíš nikdo neřekne, spíše ale pocítíte vyšší výdaje, než rychlejší akceleraci.
Finální rozhodnutí je samozřejmě na každém z nás, ale mnohdy by neškodilo chovat se méně sobecky a uvědomit si, že škodlivé látky vypouštěné do ovzduší výrazně modifikovaným výfukovým systémem mohou některým lidem způsobovat zdravotní potíže. Jistě, odstranění filtru pevných částic je podstatně větší katastrofa, ovšem i tak by bylo vhodné brát ohledy na okolí a udržovat svůj vůz celkově v kondici, díky čemuž se vyhnete i oplétačkám se zákonem.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.