Odstranění katalyzátoru: Jaké přináší výhody či omezení?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. září 2018, 14:12 Aktualizováno 6.9.2018, 14:46 Google+

Katalyzátory se do automobilů montují již od sedmdesátých let a jejich hlavním úkolem je eliminovat výrazné množství škodlivých látek, které produkují spalovací motory. Lidé se však často katalyzátorů zbavují, přičemž nejčastějším důvodem bývá snaha dosáhnout vyššího výkonu. Jaká jsou ale pro a proti takového jednání?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

V dnešní době, kdy se ekologii věnuje stále větší pozornost, je téma spjaté s odstraněném katalyzátorů aktuálnější než kdy dříve. Pozornost mu věnoval i web CarFromJapan, který se znovu snaží upozornit na pozitiva i negativa spjatá s tímto zásahem do výfukového systému. Proč se tedy lidé odhodlávají k jejich demontáži?

Nejčastějším argumentem je omezování výkonu, a snaha vydolovat z motoru dalších pár koní navíc. Katalyzátor, jakožto další věc ve výfukovém prostředí, totiž zpomaluje odchod výfukových zplodin a omezuje tak maximální množství koní, které by byl jinak motor schopný poskytnout.

Dalším důvodem je pak snaha ušetřit za opravy. Katalyzátory totiž nejsou nesmrtelné a je normální, že se jednoho dne buď ucpou, poškodí nebo z jiného důvodu přestanou plnit svou úlohu. Jejich výměna však bývá poměrně drahá a tak se lidé rozhodnou buď pro levnější náhražky, nebo úplné odstranění.

Ve většině případů je však nejčastějším důvodem právě honba za vyšším výkonem. Základním principem je totiž fakt, že motor dokáže nasát více vzduchu, pokud je schopen zbavit se výfukových zplodin v kratším časovém úseku. A více vzduchu znamená schopnost spalovat více paliva efektivněji a výsledkem je drobný nárůst výkonu.

Proces jménem "Straight Piping"

Odstraňování katalyzátorů bývá často spojeno s modifikací celého výfukového systému, která se označuje jako straight pipe. Spolu s katalyzátorem se tak odstraní rezonátor a tlumiče, díky čemuž mohou výfukové plyny odcházet rychleji bez jakýchkoliv překážek. Výsledný nárůst výkonu samozřejmě závisí na tom, jak moc byl výkon motoru "překážkami" ve standardním výfukovém systému omezován. Také ale záleží i na kvalitě systému a odvedené práce.

Je potřeba ale zmínit, že lidé by do sériového výfukového systému vozidla nijak zasahovat neměli. Zlepšit jeho funkci je možní i vícero způsoby, než jen demontáží komponent, které chrání naše společné ovzduší.

Problémy spojené s odstraněním katalyzátoru

Odstraněním katalyzátoru se tedy dá získat trocha výkonu k dobru, nabízí se ale otázka, jestli to za to stojí. Bez katalyzátoru, případně s jinak výrazně upraveným výfukovým systémem, totiž přichází i několik problémů:

Vysvětlení funkce katalyzátoru | zdroj: youtube.com

Znečišťování ovzduší: Katalyzátory jsou konstruovány k odstranění škodlivých látek z výfukových zplodin, přičemž některé jich dokáží odstranit až 90 /. Pokud je ale katalyzátor odstraněn, dostávají se tyto látky do vzduchu a následně je dýcháme všichni.

Porušení zákona: Pokud z auta odstraníme katalyzátor a nenainstalujeme nový / adekvátní náhradu, vystavujeme se riziku. Zákony  totiž stanovují emisní limity pro každé vozidlo, ve kterých se vůz musí pohybovat. V Česku na ně dohlížejí na stanicích STK, kde nemusí vůz následně projít prohlídkou. Na STK navíc mohou řidiče posílat i příslušníci policie.

Větší problém by ale mohl nastat v okolních zemích, kde jsou k majitelům upravených aut podstatně tvrdší. V některých evropských zemích může být vůz zabaven, odvezen na zkoumání a v případě zjištění odstranění katalyzátoru se jeho majitel vystavuje riziku pořádné pokuty.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Otravný zvuk: Pokud se rozhodnete odstranit katalyzátor, měli byste rovnou počítat i s nárůstem hluku. Ještě horší je to v momentě, kdy se rozhodnete pro "Straight pipe." Na kratších cestách můžete dravější zvuk při vyšších otáčkách ocenit, na delších cestách je však více než pravděpodobné, že vás z něj začne bolet hlava.

Vyšší spotřeba paliva: Pokud odstraníte katalyzátor, budete muset nově získané koně patřičně krmit. K jak velkému nárůstu výkonu či spotřeby dojde vám nejspíš nikdo neřekne, spíše ale pocítíte vyšší výdaje, než rychlejší akceleraci.

Finální rozhodnutí je samozřejmě na každém z nás, ale mnohdy by neškodilo chovat se méně sobecky a uvědomit si, že škodlivé látky vypouštěné do ovzduší výrazně modifikovaným výfukovým systémem mohou některým lidem způsobovat zdravotní potíže. Jistě, odstranění filtru pevných částic je podstatně větší katastrofa, ovšem i tak by bylo vhodné brát ohledy na okolí a udržovat svůj vůz celkově v kondici, díky čemuž se vyhnete i oplétačkám se zákonem.

Vytisknout

Diskuze: Odstranění katalyzátoru: Jaké přináší výhody či omezení?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Motorsport představil Polo GTI R5 prvním zákazníkům

Volkswagen představil nejostřejší Polo, naváže GTI R5 na úspěchy předchůdce?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud