Když se řekne alternativní palivo, každého napadne něco jiného. Pro někoho je to LPG či CNG, pro jiné pak vodík či elektrická energie. Ale co takhle vodka? Oblíbenou lihovinu by sice většina raději viděla ve skleničce, spolumajitel americké palírny Montgomery Distillery se však rozhodl ji nalít do nádrže své historické motorky a nakonec se mu dokonce povedlo překonat i rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville.
Ryan Montgomery, jeden z majitelů a provozovatelů palírny Mongtomery Destillery ležící ve městě Missoula (Montana, USA) si vzal do hlavy vskutku ambiciozní cíl. Rozhodl se totiž překonat rychlostní rekord motocyklů na akci Bonneville Motorcycle Speed Trials se svou doma postavenou motorkou, která vychází ze základu Yamahy a spaluje vodku.
Tato bláznivá myšlenka se začala rodit během minulé zimy, kdy se Montgomery, zřejmě jen z legrace, rozhodl zúčastnit pokusů o překonání rychlostního rekordu. A doma k tomu měl vlastně všechno, co potřeboval. Starou Yamahu XS650 z roku 1980, kterou našel v dosti zbědovaném stavu, spoustu paliva na bázi etanolu a místního experta na závody v Bonneville Neila "Mort" Olsona, který mu pomohl s technickou přípravou.
A jak je to vlastně s tou vodkou? Montgomery samozřejmě nelil do nádrže tradiční alkohol, který kupujeme v obchodech. Místo toho využil takzvaný úkap, který z destilační kolony vytéká jako první a pro zpracování poživatelných lihovin se z mnoha důvodů nehodí. Díky vysokému obsahu alkoholu se však ukázal být ideálním zdrojem paliva.
„Běžně se úkapy likvidují," uvedl Montgomery v rozhovoru pro místní magazín The Missoulan. „Během zimy jsme ale dostali nápad zkusit s tím pohánět moji motorku." Místo likvidace tak palírna dokázala shromáždit okolo 10 galonů (cca 37.8 litru) úkapu, který Montgomery využil jako palivo.
Ještě předtím však musel Montgomery, který nikdy závodní motorku nestavěl, svou Yamahu upravit . Překvapivě se ale ukázalo, že to není až takový problém. Pro spalování etanolu vzniklého při výrobě vodky bylo potřeba jen upravit karburátory. S pomocí přátel a sponzorů pak Montgomery vyrobil pro motorku novou karoserii, nalakoval ji a pojmenoval ji "Sudden Wisdom," což je odkaz na značku whisky, kterou palírna také vyrábí.
S motocyklem Sudden Wisdom pak vyrazil do Bonneville, kde se od 25. do 30. srpna pokoušel dosáhnout maximální rychlosti v kategorii lehce upravených motocyklů vyrobených do roku 1980, s objemem motoru do 750 cc a spalujících alternativní palivo. Jeho cílem přitom bylo dosáhnout alespoň rychlosti 98 mil za hodinu, tedy cca 157.7 km/h.
Výsledek jeho pokusů ale nakonec všechny překvapil. Jeho vodkou poháněná Yamaha XS650 totiž na solných pláních Boneville dosáhla rychlosti 113 mil za hodinu, což je cca 181.8 km/h. Sám Montgomery rozhodně nic podobného nečekal, neboť během testování na silnici dosahovala motorka rychlostí spíše okolo 150 km/h a povrch na solných pláních má tendenci spíše motorku brzdit.
Jeho rekord ale bohužel netrval příliš dlouho. O tři dny později totiž Dennis Weinhold dokázal ze své Hondy CB750 z roku 1974 vymáčknout 140 mil za hodinu (cca 225.3 km/h), čímž stanovil nový rekord. „Věděl jsem, že se to může stát." uvedl Montgomery pro Montana Standard. „Byl jsem ale držitelem rekordu zhruba 72 hodin a to mi bohatě stačí."
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.