Když se řekne alternativní palivo, každého napadne něco jiného. Pro někoho je to LPG či CNG, pro jiné pak vodík či elektrická energie. Ale co takhle vodka? Oblíbenou lihovinu by sice většina raději viděla ve skleničce, spolumajitel americké palírny Montgomery Distillery se však rozhodl ji nalít do nádrže své historické motorky a nakonec se mu dokonce povedlo překonat i rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville.
Ryan Montgomery, jeden z majitelů a provozovatelů palírny Mongtomery Destillery ležící ve městě Missoula (Montana, USA) si vzal do hlavy vskutku ambiciozní cíl. Rozhodl se totiž překonat rychlostní rekord motocyklů na akci Bonneville Motorcycle Speed Trials se svou doma postavenou motorkou, která vychází ze základu Yamahy a spaluje vodku.
Tato bláznivá myšlenka se začala rodit během minulé zimy, kdy se Montgomery, zřejmě jen z legrace, rozhodl zúčastnit pokusů o překonání rychlostního rekordu. A doma k tomu měl vlastně všechno, co potřeboval. Starou Yamahu XS650 z roku 1980, kterou našel v dosti zbědovaném stavu, spoustu paliva na bázi etanolu a místního experta na závody v Bonneville Neila "Mort" Olsona, který mu pomohl s technickou přípravou.
A jak je to vlastně s tou vodkou? Montgomery samozřejmě nelil do nádrže tradiční alkohol, který kupujeme v obchodech. Místo toho využil takzvaný úkap, který z destilační kolony vytéká jako první a pro zpracování poživatelných lihovin se z mnoha důvodů nehodí. Díky vysokému obsahu alkoholu se však ukázal být ideálním zdrojem paliva.
„Běžně se úkapy likvidují," uvedl Montgomery v rozhovoru pro místní magazín The Missoulan. „Během zimy jsme ale dostali nápad zkusit s tím pohánět moji motorku." Místo likvidace tak palírna dokázala shromáždit okolo 10 galonů (cca 37.8 litru) úkapu, který Montgomery využil jako palivo.
Ještě předtím však musel Montgomery, který nikdy závodní motorku nestavěl, svou Yamahu upravit . Překvapivě se ale ukázalo, že to není až takový problém. Pro spalování etanolu vzniklého při výrobě vodky bylo potřeba jen upravit karburátory. S pomocí přátel a sponzorů pak Montgomery vyrobil pro motorku novou karoserii, nalakoval ji a pojmenoval ji "Sudden Wisdom," což je odkaz na značku whisky, kterou palírna také vyrábí.
S motocyklem Sudden Wisdom pak vyrazil do Bonneville, kde se od 25. do 30. srpna pokoušel dosáhnout maximální rychlosti v kategorii lehce upravených motocyklů vyrobených do roku 1980, s objemem motoru do 750 cc a spalujících alternativní palivo. Jeho cílem přitom bylo dosáhnout alespoň rychlosti 98 mil za hodinu, tedy cca 157.7 km/h.
Výsledek jeho pokusů ale nakonec všechny překvapil. Jeho vodkou poháněná Yamaha XS650 totiž na solných pláních Boneville dosáhla rychlosti 113 mil za hodinu, což je cca 181.8 km/h. Sám Montgomery rozhodně nic podobného nečekal, neboť během testování na silnici dosahovala motorka rychlostí spíše okolo 150 km/h a povrch na solných pláních má tendenci spíše motorku brzdit.
Jeho rekord ale bohužel netrval příliš dlouho. O tři dny později totiž Dennis Weinhold dokázal ze své Hondy CB750 z roku 1974 vymáčknout 140 mil za hodinu (cca 225.3 km/h), čímž stanovil nový rekord. „Věděl jsem, že se to může stát." uvedl Montgomery pro Montana Standard. „Byl jsem ale držitelem rekordu zhruba 72 hodin a to mi bohatě stačí."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.