Když se řekne alternativní palivo, každého napadne něco jiného. Pro někoho je to LPG či CNG, pro jiné pak vodík či elektrická energie. Ale co takhle vodka? Oblíbenou lihovinu by sice většina raději viděla ve skleničce, spolumajitel americké palírny Montgomery Distillery se však rozhodl ji nalít do nádrže své historické motorky a nakonec se mu dokonce povedlo překonat i rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville.
Ryan Montgomery, jeden z majitelů a provozovatelů palírny Mongtomery Destillery ležící ve městě Missoula (Montana, USA) si vzal do hlavy vskutku ambiciozní cíl. Rozhodl se totiž překonat rychlostní rekord motocyklů na akci Bonneville Motorcycle Speed Trials se svou doma postavenou motorkou, která vychází ze základu Yamahy a spaluje vodku.
Tato bláznivá myšlenka se začala rodit během minulé zimy, kdy se Montgomery, zřejmě jen z legrace, rozhodl zúčastnit pokusů o překonání rychlostního rekordu. A doma k tomu měl vlastně všechno, co potřeboval. Starou Yamahu XS650 z roku 1980, kterou našel v dosti zbědovaném stavu, spoustu paliva na bázi etanolu a místního experta na závody v Bonneville Neila "Mort" Olsona, který mu pomohl s technickou přípravou.
A jak je to vlastně s tou vodkou? Montgomery samozřejmě nelil do nádrže tradiční alkohol, který kupujeme v obchodech. Místo toho využil takzvaný úkap, který z destilační kolony vytéká jako první a pro zpracování poživatelných lihovin se z mnoha důvodů nehodí. Díky vysokému obsahu alkoholu se však ukázal být ideálním zdrojem paliva.
„Běžně se úkapy likvidují," uvedl Montgomery v rozhovoru pro místní magazín The Missoulan. „Během zimy jsme ale dostali nápad zkusit s tím pohánět moji motorku." Místo likvidace tak palírna dokázala shromáždit okolo 10 galonů (cca 37.8 litru) úkapu, který Montgomery využil jako palivo.
Ještě předtím však musel Montgomery, který nikdy závodní motorku nestavěl, svou Yamahu upravit . Překvapivě se ale ukázalo, že to není až takový problém. Pro spalování etanolu vzniklého při výrobě vodky bylo potřeba jen upravit karburátory. S pomocí přátel a sponzorů pak Montgomery vyrobil pro motorku novou karoserii, nalakoval ji a pojmenoval ji "Sudden Wisdom," což je odkaz na značku whisky, kterou palírna také vyrábí.
S motocyklem Sudden Wisdom pak vyrazil do Bonneville, kde se od 25. do 30. srpna pokoušel dosáhnout maximální rychlosti v kategorii lehce upravených motocyklů vyrobených do roku 1980, s objemem motoru do 750 cc a spalujících alternativní palivo. Jeho cílem přitom bylo dosáhnout alespoň rychlosti 98 mil za hodinu, tedy cca 157.7 km/h.
Výsledek jeho pokusů ale nakonec všechny překvapil. Jeho vodkou poháněná Yamaha XS650 totiž na solných pláních Boneville dosáhla rychlosti 113 mil za hodinu, což je cca 181.8 km/h. Sám Montgomery rozhodně nic podobného nečekal, neboť během testování na silnici dosahovala motorka rychlostí spíše okolo 150 km/h a povrch na solných pláních má tendenci spíše motorku brzdit.
Jeho rekord ale bohužel netrval příliš dlouho. O tři dny později totiž Dennis Weinhold dokázal ze své Hondy CB750 z roku 1974 vymáčknout 140 mil za hodinu (cca 225.3 km/h), čímž stanovil nový rekord. „Věděl jsem, že se to může stát." uvedl Montgomery pro Montana Standard. „Byl jsem ale držitelem rekordu zhruba 72 hodin a to mi bohatě stačí."
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.