Motorka poháněná vodkou? Yamaha postavená v palírně zlomila rychlostní rekord

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. září 2018, 11:20 Aktualizováno 6.9.2018, 11:40 Google+

Když se řekne alternativní palivo, každého napadne něco jiného. Pro někoho je to LPG či CNG, pro jiné pak vodík či elektrická energie. Ale co takhle vodka? Oblíbenou lihovinu by sice většina raději viděla ve skleničce, spolumajitel americké palírny Montgomery Distillery se však rozhodl ji nalít do nádrže své historické motorky a nakonec se mu dokonce povedlo překonat i rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vodkou pohánění motocykl Yamaha dokázal překonat rychlostní rekord (Foto: Facebook/Montgomery Distillery)

Vodkou pohánění motocykl Yamaha dokázal překonat rychlostní rekord (Foto: Facebook/Montgomery Distillery) | foto: facebook

Sdílejte článek

Ryan Montgomery, jeden z majitelů a provozovatelů palírny Mongtomery Destillery ležící ve městě Missoula (Montana, USA) si vzal do hlavy vskutku ambiciozní cíl. Rozhodl se totiž překonat rychlostní rekord motocyklů na akci Bonneville Motorcycle Speed Trials se svou doma postavenou motorkou, která vychází ze základu Yamahy a spaluje vodku.

Tato bláznivá myšlenka se začala rodit během minulé zimy, kdy se Montgomery, zřejmě jen z legrace, rozhodl zúčastnit pokusů o překonání rychlostního rekordu. A doma k tomu měl vlastně všechno, co potřeboval. Starou Yamahu XS650 z roku 1980, kterou našel v dosti zbědovaném stavu, spoustu paliva na bázi etanolu a místního experta na závody v Bonneville Neila "Mort" Olsona, který mu pomohl s technickou přípravou.

A jak je to vlastně s tou vodkou? Montgomery samozřejmě nelil do nádrže tradiční alkohol, který kupujeme v obchodech. Místo toho využil takzvaný úkap, který z destilační kolony vytéká jako první a pro zpracování poživatelných lihovin se z mnoha důvodů nehodí. Díky vysokému obsahu alkoholu se však ukázal být ideálním zdrojem paliva.

„Běžně se úkapy likvidují," uvedl Montgomery v rozhovoru pro místní magazín The Missoulan. „Během zimy jsme ale dostali nápad zkusit s tím pohánět moji motorku." Místo likvidace tak palírna dokázala shromáždit okolo 10 galonů (cca 37.8 litru) úkapu, který Montgomery využil jako palivo.

Ještě předtím však musel Montgomery, který nikdy závodní motorku nestavěl, svou Yamahu upravit . Překvapivě se ale ukázalo, že to není až takový problém. Pro spalování etanolu vzniklého při výrobě vodky bylo potřeba jen upravit karburátory. S pomocí přátel a sponzorů pak Montgomery vyrobil pro motorku novou karoserii, nalakoval ji a pojmenoval ji "Sudden Wisdom," což je odkaz na značku whisky, kterou palírna také vyrábí.

S motocyklem Sudden Wisdom pak vyrazil do Bonneville, kde se od 25. do 30. srpna pokoušel dosáhnout maximální rychlosti v kategorii lehce upravených motocyklů vyrobených do roku 1980, s objemem motoru do 750 cc a spalujících alternativní palivo. Jeho cílem přitom bylo dosáhnout alespoň rychlosti 98 mil za hodinu, tedy cca 157.7 km/h.

Výsledek jeho pokusů ale nakonec všechny překvapil. Jeho vodkou poháněná Yamaha XS650 totiž na solných pláních Boneville dosáhla rychlosti 113 mil za hodinu, což je cca 181.8 km/h. Sám Montgomery rozhodně nic podobného nečekal, neboť během testování na silnici dosahovala motorka rychlostí spíše okolo 150 km/h a povrch na solných pláních má tendenci spíše motorku brzdit.

Jeho rekord ale bohužel netrval příliš dlouho. O tři dny později totiž Dennis Weinhold dokázal ze své Hondy CB750 z roku 1974 vymáčknout 140 mil za hodinu (cca 225.3 km/h), čímž stanovil nový rekord. „Věděl jsem, že se to může stát." uvedl Montgomery pro Montana Standard. „Byl jsem ale držitelem rekordu zhruba 72 hodin a to mi bohatě stačí."

Vytisknout

Diskuze: Motorka poháněná vodkou? Yamaha postavená v palírně zlomila rychlostní rekord

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Nokian se ve střední Evropě zaměřuje na nabídku celoročních pnaumatik

Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

V rámci programu WheelSwap si cyklisté a kamioňáci vyzkoušeli jiný úhel pohledu na britské silnice

S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

on-line prodej

Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

Ford Mustang Mach-E

TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

Volkswagen ID.4 GTX

Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

Drako Dragon

Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

Praga Bohema, český supersport s výkonem 700 koní

Praga nabídne nový supersport Bohema s výkonem 700 koní za 30 milionů Kč

Toyota Prius páté generace

Legenda se vrací: Toyota Prius páté generace

Toyota

Toyoty v příkopu a jeden mrtvý. Cvičení v Kolíně bylo až příliš realistické

DS 7 Crossback Louvre

TEST: DS 7 Louvre – stylové SUV, které upoutá jak designem, tak skvělým komfortem

Tesla Model X

Tesla svolává téměř 30 000 vozů Model X

Geely GE11

Základ pro polské elektromobily Izera dodá čínská Geely

Elan 01H - prototyp autobusu na vodíkový pohon

Za každou cenu, nový zákon zvýhodní nízkoemisní vozidla

Modernizovaný Jaguar XJ6 vznikl za spolupráce specializovaného oddělení Jaguar Classic a bubeníka kapely Iron Maiden

Šéf Jaguar Land Rover odstoupí z funkce

reklama

Doporučujeme

Aquaplaning se nevyhýbá ani vozům s pohonem všech kol

Předejde pohon všech kol aquaplaningu? Podívejte se, jak častý omyl majitelů…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

  2. Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

  3. Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

  4. TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

  5. S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

  6. Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud