Když se řekne alternativní palivo, každého napadne něco jiného. Pro někoho je to LPG či CNG, pro jiné pak vodík či elektrická energie. Ale co takhle vodka? Oblíbenou lihovinu by sice většina raději viděla ve skleničce, spolumajitel americké palírny Montgomery Distillery se však rozhodl ji nalít do nádrže své historické motorky a nakonec se mu dokonce povedlo překonat i rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville.
Ryan Montgomery, jeden z majitelů a provozovatelů palírny Mongtomery Destillery ležící ve městě Missoula (Montana, USA) si vzal do hlavy vskutku ambiciozní cíl. Rozhodl se totiž překonat rychlostní rekord motocyklů na akci Bonneville Motorcycle Speed Trials se svou doma postavenou motorkou, která vychází ze základu Yamahy a spaluje vodku.
Tato bláznivá myšlenka se začala rodit během minulé zimy, kdy se Montgomery, zřejmě jen z legrace, rozhodl zúčastnit pokusů o překonání rychlostního rekordu. A doma k tomu měl vlastně všechno, co potřeboval. Starou Yamahu XS650 z roku 1980, kterou našel v dosti zbědovaném stavu, spoustu paliva na bázi etanolu a místního experta na závody v Bonneville Neila "Mort" Olsona, který mu pomohl s technickou přípravou.
A jak je to vlastně s tou vodkou? Montgomery samozřejmě nelil do nádrže tradiční alkohol, který kupujeme v obchodech. Místo toho využil takzvaný úkap, který z destilační kolony vytéká jako první a pro zpracování poživatelných lihovin se z mnoha důvodů nehodí. Díky vysokému obsahu alkoholu se však ukázal být ideálním zdrojem paliva.
„Běžně se úkapy likvidují," uvedl Montgomery v rozhovoru pro místní magazín The Missoulan. „Během zimy jsme ale dostali nápad zkusit s tím pohánět moji motorku." Místo likvidace tak palírna dokázala shromáždit okolo 10 galonů (cca 37.8 litru) úkapu, který Montgomery využil jako palivo.
Ještě předtím však musel Montgomery, který nikdy závodní motorku nestavěl, svou Yamahu upravit . Překvapivě se ale ukázalo, že to není až takový problém. Pro spalování etanolu vzniklého při výrobě vodky bylo potřeba jen upravit karburátory. S pomocí přátel a sponzorů pak Montgomery vyrobil pro motorku novou karoserii, nalakoval ji a pojmenoval ji "Sudden Wisdom," což je odkaz na značku whisky, kterou palírna také vyrábí.
S motocyklem Sudden Wisdom pak vyrazil do Bonneville, kde se od 25. do 30. srpna pokoušel dosáhnout maximální rychlosti v kategorii lehce upravených motocyklů vyrobených do roku 1980, s objemem motoru do 750 cc a spalujících alternativní palivo. Jeho cílem přitom bylo dosáhnout alespoň rychlosti 98 mil za hodinu, tedy cca 157.7 km/h.
Výsledek jeho pokusů ale nakonec všechny překvapil. Jeho vodkou poháněná Yamaha XS650 totiž na solných pláních Boneville dosáhla rychlosti 113 mil za hodinu, což je cca 181.8 km/h. Sám Montgomery rozhodně nic podobného nečekal, neboť během testování na silnici dosahovala motorka rychlostí spíše okolo 150 km/h a povrch na solných pláních má tendenci spíše motorku brzdit.
Jeho rekord ale bohužel netrval příliš dlouho. O tři dny později totiž Dennis Weinhold dokázal ze své Hondy CB750 z roku 1974 vymáčknout 140 mil za hodinu (cca 225.3 km/h), čímž stanovil nový rekord. „Věděl jsem, že se to může stát." uvedl Montgomery pro Montana Standard. „Byl jsem ale držitelem rekordu zhruba 72 hodin a to mi bohatě stačí."
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?