První obrněnec vybavený laserem? RADBO přináší do americké armády velké změny

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 27. srpna 2018, 16:53 Google+

Laserové zbraně se na plátnech kin a ve sci-fi seriálech objevují již dlouhá desetiletí, ve skutečném světě však něco podobného zřejmě ještě dlouho nehrozí. I tak ale řada armád z celého světa usilovně pracuje na tom, aby zbraně s podobnou technologií mohla co nejrychleji zařadit do aktivní služby. A v USA bude tou první zřejmě systém označovaný RADBO, který by se měl brzy dostat do výzbroje letectva.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Laserový systém RADBO

Laserový systém RADBO | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Pokud si ale pod pojmem "Laser ve službách letectva" představujete obří zařízení, které bude sestřelovat nepřátelská letadla z nebe, musíme vás zklamat. RADBO totiž nebude sloužit k přímému útoku proti nepříteli, ale k zajišťování plochy letiště, která byla napadena nepřítelem.

Laserová zbraň je totiž umístěna na podvozku vozidla MRAP a jejím účelem bude čistit přistávací a vzletovou plochu od nevybuchlé munice, min a podobných nástrah. Navíc by se RADBO mohl tímto způsobem osvědčit i pro mise, na kterých by sloužil zejména k čištění nebezpečných oblastí, jako minových polí, z bezpečné vzdálenosti.

Vývoj tohoto systému probíhá podle webu TheDrive zhruba již tři desetiletí, ovšem začátkem tohoto měsíce vypustilo civilní technické centrum amerického letectva AFCEC (Air Force Civil Engineer Center) video, na kterém RADBO úspěšně likviduje terče během několika různých testů.

„RADBO je prvním pozemním laserovým systémem Ministerstva obrany, který byl zadán do výroby," uvedl ve videu Marshall Dutton, manažer pro modernizační program jednotek EOD (Explosive Ordnance Disposal - armádní pyrotechnici). „Bude to pro nás ohromná výhoda, díky které budeme moci vrátit naše letce a letadla zpět do boje," dodal velitelský seržant Doug Moore, jeden z představitelů EOD.

V současnosti sestává komplet RADBO ze silně pancéřovaného a odolného vozidla Cougar 4x4 MRAP poháněném šestiválcovým dieselem Caterpillar C7 o výkonu 330 koní, na kterém je usazen 3-kilowattový laser Zeus III, jehož věž je dálkově ovládána z interiéru vozu a o jeho napájení se stará přídavný alternátor. Vůz je navíc vybaven externím ramenem, díky kterému mohou vojáci z bezpečí vozu prozkoumat trosky nebo objekty vážící až 22.5 kilogramu.

Ve věži umístěný laser Zeus III je dostatečně silný, aby dokázal odpálit byť jen stopové množství výbušnin v bombách, malých výbušninách, pozemních minách, improvizovaných nástražných zařízeních a podobných zařízeních. Jeho dosah je až 298.7 metru, díky čemuž je posádka dostatečně daleko od nebezpečí.

Systém RADBO v akci | zdroj: youtube.com

Odpadne tak nutnost riskantních výprav vojáků z družstva EOD, kteří dříve museli v těžkých a neohrabaných oblecích chodit nástrahy prozkoumávat a následně likvidovat. Stejně tak odpadne potřeba využívat velice drahé roboty, jejichž použití bylo stejně vždy limitováno.

„Systém RADBO prokázal, že je schopen sloužit ve všech podmínkách," poznamenal ve videu Dutton z AFCEC. „Byl testován v silném větru, vysokých teplotách, mrazech, písku, atd."

A proč se vlastně americká armáda tolik zabývá vývojem stroje, jehož hlavním úkolem je uklízet letiště? Bombardování nepřátelských letišť pro dosažení vzdušné převahy totiž bývá častou taktikou - v posledních letech zejména americkou. Ostatně ještě v minulém roce jsme mohli být svědky několika náletů amerických letadel na syrská letiště.

img-responsive

Laserový systém RADBO | foto: youtube.com

Tehdy však nešlo o zničení / zaminování ranvejí, ale o přímý útok na techniku, díky čemuž mohl být provoz brzy opět obnoven. Laserový systém RADBO ale má být připraven odstranit z ranvejí jakékoliv nebezpečné objekty, aby technici mohli vzletové plochy opět uvést do provozu.

Zaminování vzletových a přistávacích ploch údajně bylo jedním z velkých strašáků amerických letců během první války v Zálivu. Na svá letiště si kvůli tomu dokonce vyžádali staré tanky Patton vybavené buldozerovou radlicí, které měly být v těchto případech použity. K ničemu takovému ale naštěstí nedošlo.

RADBO je sice prvním systémem svého druhu, který by měl být oficiálně zaveden do výzbroje, rozhodně ale není prvním, který se ocitl na bojišti. V Afghánistánu totiž pyrotechnici testovali několik prototypů podobných laserových systémů na podvozcích pancéřovaných HMMWV, které se měly těšit slušné úspěšnosti. Systémem RADBO však honba za novými "energetickými" zbraněmi rozhodně nekončí. Podle The Drive by armáda měla mít zájem o vývoj až 100 kW laserů, které by mohly být schopny ničit bezpilotní letadla, rakety, dělostřeleckou munici, mini z minometů a mnoho dalšího.

Vytisknout

Diskuze: První obrněnec vybavený laserem? RADBO přináší do americké armády velké změny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest, den druhý

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest

Volvo

Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část druhá

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

reklama

Doporučujeme

Baterie v hybridech a elektromobilech zpravidla přežije i samotný vůz, ve kterém funguje. Často vydrží i deset let.

Jak dlouho vydrží baterie hybridů? Nejčastější obavy spojené s jejich provozem…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

  2. Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

  3. Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

  4. Gumbalkan deník z cest

  5. Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

  6. Gumbalkan deník z cest, den druhý

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud