Laserové zbraně se na plátnech kin a ve sci-fi seriálech objevují již dlouhá desetiletí, ve skutečném světě však něco podobného zřejmě ještě dlouho nehrozí. I tak ale řada armád z celého světa usilovně pracuje na tom, aby zbraně s podobnou technologií mohla co nejrychleji zařadit do aktivní služby. A v USA bude tou první zřejmě systém označovaný RADBO, který by se měl brzy dostat do výzbroje letectva.
Pokud si ale pod pojmem "Laser ve službách letectva" představujete obří zařízení, které bude sestřelovat nepřátelská letadla z nebe, musíme vás zklamat. RADBO totiž nebude sloužit k přímému útoku proti nepříteli, ale k zajišťování plochy letiště, která byla napadena nepřítelem.
Laserová zbraň je totiž umístěna na podvozku vozidla MRAP a jejím účelem bude čistit přistávací a vzletovou plochu od nevybuchlé munice, min a podobných nástrah. Navíc by se RADBO mohl tímto způsobem osvědčit i pro mise, na kterých by sloužil zejména k čištění nebezpečných oblastí, jako minových polí, z bezpečné vzdálenosti.
Vývoj tohoto systému probíhá podle webu TheDrive zhruba již tři desetiletí, ovšem začátkem tohoto měsíce vypustilo civilní technické centrum amerického letectva AFCEC (Air Force Civil Engineer Center) video, na kterém RADBO úspěšně likviduje terče během několika různých testů.
„RADBO je prvním pozemním laserovým systémem Ministerstva obrany, který byl zadán do výroby," uvedl ve videu Marshall Dutton, manažer pro modernizační program jednotek EOD (Explosive Ordnance Disposal - armádní pyrotechnici). „Bude to pro nás ohromná výhoda, díky které budeme moci vrátit naše letce a letadla zpět do boje," dodal velitelský seržant Doug Moore, jeden z představitelů EOD.
V současnosti sestává komplet RADBO ze silně pancéřovaného a odolného vozidla Cougar 4x4 MRAP poháněném šestiválcovým dieselem Caterpillar C7 o výkonu 330 koní, na kterém je usazen 3-kilowattový laser Zeus III, jehož věž je dálkově ovládána z interiéru vozu a o jeho napájení se stará přídavný alternátor. Vůz je navíc vybaven externím ramenem, díky kterému mohou vojáci z bezpečí vozu prozkoumat trosky nebo objekty vážící až 22.5 kilogramu.
Ve věži umístěný laser Zeus III je dostatečně silný, aby dokázal odpálit byť jen stopové množství výbušnin v bombách, malých výbušninách, pozemních minách, improvizovaných nástražných zařízeních a podobných zařízeních. Jeho dosah je až 298.7 metru, díky čemuž je posádka dostatečně daleko od nebezpečí.
Odpadne tak nutnost riskantních výprav vojáků z družstva EOD, kteří dříve museli v těžkých a neohrabaných oblecích chodit nástrahy prozkoumávat a následně likvidovat. Stejně tak odpadne potřeba využívat velice drahé roboty, jejichž použití bylo stejně vždy limitováno.
„Systém RADBO prokázal, že je schopen sloužit ve všech podmínkách," poznamenal ve videu Dutton z AFCEC. „Byl testován v silném větru, vysokých teplotách, mrazech, písku, atd."
A proč se vlastně americká armáda tolik zabývá vývojem stroje, jehož hlavním úkolem je uklízet letiště? Bombardování nepřátelských letišť pro dosažení vzdušné převahy totiž bývá častou taktikou - v posledních letech zejména americkou. Ostatně ještě v minulém roce jsme mohli být svědky několika náletů amerických letadel na syrská letiště.
Tehdy však nešlo o zničení / zaminování ranvejí, ale o přímý útok na techniku, díky čemuž mohl být provoz brzy opět obnoven. Laserový systém RADBO ale má být připraven odstranit z ranvejí jakékoliv nebezpečné objekty, aby technici mohli vzletové plochy opět uvést do provozu.
Zaminování vzletových a přistávacích ploch údajně bylo jedním z velkých strašáků amerických letců během první války v Zálivu. Na svá letiště si kvůli tomu dokonce vyžádali staré tanky Patton vybavené buldozerovou radlicí, které měly být v těchto případech použity. K ničemu takovému ale naštěstí nedošlo.
RADBO je sice prvním systémem svého druhu, který by měl být oficiálně zaveden do výzbroje, rozhodně ale není prvním, který se ocitl na bojišti. V Afghánistánu totiž pyrotechnici testovali několik prototypů podobných laserových systémů na podvozcích pancéřovaných HMMWV, které se měly těšit slušné úspěšnosti. Systémem RADBO však honba za novými "energetickými" zbraněmi rozhodně nekončí. Podle The Drive by armáda měla mít zájem o vývoj až 100 kW laserů, které by mohly být schopny ničit bezpilotní letadla, rakety, dělostřeleckou munici, mini z minometů a mnoho dalšího.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.