Laserové zbraně se na plátnech kin a ve sci-fi seriálech objevují již dlouhá desetiletí, ve skutečném světě však něco podobného zřejmě ještě dlouho nehrozí. I tak ale řada armád z celého světa usilovně pracuje na tom, aby zbraně s podobnou technologií mohla co nejrychleji zařadit do aktivní služby. A v USA bude tou první zřejmě systém označovaný RADBO, který by se měl brzy dostat do výzbroje letectva.
Pokud si ale pod pojmem "Laser ve službách letectva" představujete obří zařízení, které bude sestřelovat nepřátelská letadla z nebe, musíme vás zklamat. RADBO totiž nebude sloužit k přímému útoku proti nepříteli, ale k zajišťování plochy letiště, která byla napadena nepřítelem.
Laserová zbraň je totiž umístěna na podvozku vozidla MRAP a jejím účelem bude čistit přistávací a vzletovou plochu od nevybuchlé munice, min a podobných nástrah. Navíc by se RADBO mohl tímto způsobem osvědčit i pro mise, na kterých by sloužil zejména k čištění nebezpečných oblastí, jako minových polí, z bezpečné vzdálenosti.
Vývoj tohoto systému probíhá podle webu TheDrive zhruba již tři desetiletí, ovšem začátkem tohoto měsíce vypustilo civilní technické centrum amerického letectva AFCEC (Air Force Civil Engineer Center) video, na kterém RADBO úspěšně likviduje terče během několika různých testů.
„RADBO je prvním pozemním laserovým systémem Ministerstva obrany, který byl zadán do výroby," uvedl ve videu Marshall Dutton, manažer pro modernizační program jednotek EOD (Explosive Ordnance Disposal - armádní pyrotechnici). „Bude to pro nás ohromná výhoda, díky které budeme moci vrátit naše letce a letadla zpět do boje," dodal velitelský seržant Doug Moore, jeden z představitelů EOD.
V současnosti sestává komplet RADBO ze silně pancéřovaného a odolného vozidla Cougar 4x4 MRAP poháněném šestiválcovým dieselem Caterpillar C7 o výkonu 330 koní, na kterém je usazen 3-kilowattový laser Zeus III, jehož věž je dálkově ovládána z interiéru vozu a o jeho napájení se stará přídavný alternátor. Vůz je navíc vybaven externím ramenem, díky kterému mohou vojáci z bezpečí vozu prozkoumat trosky nebo objekty vážící až 22.5 kilogramu.
Ve věži umístěný laser Zeus III je dostatečně silný, aby dokázal odpálit byť jen stopové množství výbušnin v bombách, malých výbušninách, pozemních minách, improvizovaných nástražných zařízeních a podobných zařízeních. Jeho dosah je až 298.7 metru, díky čemuž je posádka dostatečně daleko od nebezpečí.
Odpadne tak nutnost riskantních výprav vojáků z družstva EOD, kteří dříve museli v těžkých a neohrabaných oblecích chodit nástrahy prozkoumávat a následně likvidovat. Stejně tak odpadne potřeba využívat velice drahé roboty, jejichž použití bylo stejně vždy limitováno.
„Systém RADBO prokázal, že je schopen sloužit ve všech podmínkách," poznamenal ve videu Dutton z AFCEC. „Byl testován v silném větru, vysokých teplotách, mrazech, písku, atd."
A proč se vlastně americká armáda tolik zabývá vývojem stroje, jehož hlavním úkolem je uklízet letiště? Bombardování nepřátelských letišť pro dosažení vzdušné převahy totiž bývá častou taktikou - v posledních letech zejména americkou. Ostatně ještě v minulém roce jsme mohli být svědky několika náletů amerických letadel na syrská letiště.
Tehdy však nešlo o zničení / zaminování ranvejí, ale o přímý útok na techniku, díky čemuž mohl být provoz brzy opět obnoven. Laserový systém RADBO ale má být připraven odstranit z ranvejí jakékoliv nebezpečné objekty, aby technici mohli vzletové plochy opět uvést do provozu.
Zaminování vzletových a přistávacích ploch údajně bylo jedním z velkých strašáků amerických letců během první války v Zálivu. Na svá letiště si kvůli tomu dokonce vyžádali staré tanky Patton vybavené buldozerovou radlicí, které měly být v těchto případech použity. K ničemu takovému ale naštěstí nedošlo.
RADBO je sice prvním systémem svého druhu, který by měl být oficiálně zaveden do výzbroje, rozhodně ale není prvním, který se ocitl na bojišti. V Afghánistánu totiž pyrotechnici testovali několik prototypů podobných laserových systémů na podvozcích pancéřovaných HMMWV, které se měly těšit slušné úspěšnosti. Systémem RADBO však honba za novými "energetickými" zbraněmi rozhodně nekončí. Podle The Drive by armáda měla mít zájem o vývoj až 100 kW laserů, které by mohly být schopny ničit bezpilotní letadla, rakety, dělostřeleckou munici, mini z minometů a mnoho dalšího.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.