Jízda s prázdnou nádrží: co všechno autu hrozí?

Čerpací stanice
Čerpací stanice, foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 31. července 2018 14:43
Sdílej:

Snad každý z nás už někdy řídil automobil, jehož ukazatel stavu paliva v nádrži se pohyboval nebezpečně nízko. Pro většinu z nás to bývá jasným signálem k zastavení u čerpací stanice a doplnění paliva, někteří však ignorují i tzv. hladové oko a jezdí tak dlouho, dokud nenajdou nejlevnější benzín, nebo dokud prostě nedojedou. Tito lidé si však neuvědomují, jak moc tím svému vozu škodí.

Řada zahraničních průzkumů ukázala, že velká část řidičů podceňuje význam tzv. hladového oka, tedy obvykle oranžově svítící kontrolky, která upozorňuje na nedostatek paliva v nádrži. Někteří řidiči zkrátka jezdí dokud nedojezdí, jiní počítají s rezervou na dalších pár desítek kilometrů a poslední skupinka jezdí s nízkou hladinou paliva neustále. Řada z nich totiž tankuje vždy jen nejlevnější benzín u známé pumpy a to jen nejnutnější minimum.

Nikdo z těchto lidí si přitom neuvědomuje, jak moc svému automobilu takovým jednáním škodí. To si můžeme ukázat hned na prvním komponentu, který je v takových případech na ráně. Co je hlavní prací palivové pumpy zřejmě nemá smysl rozebírat, věděli jste ale, že čerpáním paliva zároveň dochází k promazávání a ochlazování palivové pumpy?

Pokud nemůžu pumpa nasávat palivo, začne nasávat vzduch. V ten moment je prakticky úplně jedno, jak moderní a sofistikovaný váš automobil je, automaticky si totiž zaděláváte na potíže. Komponenty palivové pumpy jsou jízdou s nízkou hladinou paliva nadměrně zatěžovány a pumpa se tak výrazně rychleji opotřebovává . Její životnost se tak s každou takovou jízdou zkracuje a vy si zaděláváte na nákladnou návštěvu servisu.

Někteří řidiči se přitom možná až přehnaně spoléhají na palubní počítače, které často udávají i informace o dojezdu na zbývající palivo. V tomto případě je však potřeba brát na vědomí, že se jedná pouze o odhad, nikoliv o 100% přesný údaj, podle kterého by se měl člověk řídit. Tento odhad se přitom odvíjí od celé řady faktorů, včetně spotřeby vozu a vašeho jízdního stylu.

Další dobře známé riziko jízdy s nízkým stavem paliva v nádrži se vztahuje k nečistotám a usazeninám v palivu, které se drží u dna nádrže. Pokud totiž jezdíte s nízkým stavem paliva, existuje podstatně větší riziko, že vám tyto nečistoty ucpou přívod paliva (palivové filtry), případně se dostanou až do motoru. 

Pokud se vám tedy zanese palivový filtr, váš motor přestane dostávat palivo a vy jste dojeli. Podle CarFromJapan však existuje i šance, kdy se znečištěné palivo dostane až do motoru a následně způsobí problémy ve výfukovém potrubí (vyšší emise, zanášení katalyzátoru, atd.)

Až se vám tedy znovu rozsvítí kontrolka hladového oka, zkuste se zamyslet nad tím, co je dražší. Připlatit si nějakou tu korunu za pár litrů paliva u blízké čerpací stanice, nebo doplácet na všechny strasti spojené s umístěním vozidla do servisu?

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.