Snad každý z nás už někdy řídil automobil, jehož ukazatel stavu paliva v nádrži se pohyboval nebezpečně nízko. Pro většinu z nás to bývá jasným signálem k zastavení u čerpací stanice a doplnění paliva, někteří však ignorují i tzv. hladové oko a jezdí tak dlouho, dokud nenajdou nejlevnější benzín, nebo dokud prostě nedojedou. Tito lidé si však neuvědomují, jak moc tím svému vozu škodí.
Řada zahraničních průzkumů ukázala, že velká část řidičů podceňuje význam tzv. hladového oka, tedy obvykle oranžově svítící kontrolky, která upozorňuje na nedostatek paliva v nádrži. Někteří řidiči zkrátka jezdí dokud nedojezdí, jiní počítají s rezervou na dalších pár desítek kilometrů a poslední skupinka jezdí s nízkou hladinou paliva neustále. Řada z nich totiž tankuje vždy jen nejlevnější benzín u známé pumpy a to jen nejnutnější minimum.
Nikdo z těchto lidí si přitom neuvědomuje, jak moc svému automobilu takovým jednáním škodí. To si můžeme ukázat hned na prvním komponentu, který je v takových případech na ráně. Co je hlavní prací palivové pumpy zřejmě nemá smysl rozebírat, věděli jste ale, že čerpáním paliva zároveň dochází k promazávání a ochlazování palivové pumpy?
Pokud nemůžu pumpa nasávat palivo, začne nasávat vzduch. V ten moment je prakticky úplně jedno, jak moderní a sofistikovaný váš automobil je, automaticky si totiž zaděláváte na potíže. Komponenty palivové pumpy jsou jízdou s nízkou hladinou paliva nadměrně zatěžovány a pumpa se tak výrazně rychleji opotřebovává . Její životnost se tak s každou takovou jízdou zkracuje a vy si zaděláváte na nákladnou návštěvu servisu.
Někteří řidiči se přitom možná až přehnaně spoléhají na palubní počítače, které často udávají i informace o dojezdu na zbývající palivo. V tomto případě je však potřeba brát na vědomí, že se jedná pouze o odhad, nikoliv o 100% přesný údaj, podle kterého by se měl člověk řídit. Tento odhad se přitom odvíjí od celé řady faktorů, včetně spotřeby vozu a vašeho jízdního stylu.
Další dobře známé riziko jízdy s nízkým stavem paliva v nádrži se vztahuje k nečistotám a usazeninám v palivu, které se drží u dna nádrže. Pokud totiž jezdíte s nízkým stavem paliva, existuje podstatně větší riziko, že vám tyto nečistoty ucpou přívod paliva (palivové filtry), případně se dostanou až do motoru.
Pokud se vám tedy zanese palivový filtr, váš motor přestane dostávat palivo a vy jste dojeli. Podle CarFromJapan však existuje i šance, kdy se znečištěné palivo dostane až do motoru a následně způsobí problémy ve výfukovém potrubí (vyšší emise, zanášení katalyzátoru, atd.)
Až se vám tedy znovu rozsvítí kontrolka hladového oka, zkuste se zamyslet nad tím, co je dražší. Připlatit si nějakou tu korunu za pár litrů paliva u blízké čerpací stanice, nebo doplácet na všechny strasti spojené s umístěním vozidla do servisu?
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.