Snad každý z nás už někdy řídil automobil, jehož ukazatel stavu paliva v nádrži se pohyboval nebezpečně nízko. Pro většinu z nás to bývá jasným signálem k zastavení u čerpací stanice a doplnění paliva, někteří však ignorují i tzv. hladové oko a jezdí tak dlouho, dokud nenajdou nejlevnější benzín, nebo dokud prostě nedojedou. Tito lidé si však neuvědomují, jak moc tím svému vozu škodí.
Řada zahraničních průzkumů ukázala, že velká část řidičů podceňuje význam tzv. hladového oka, tedy obvykle oranžově svítící kontrolky, která upozorňuje na nedostatek paliva v nádrži. Někteří řidiči zkrátka jezdí dokud nedojezdí, jiní počítají s rezervou na dalších pár desítek kilometrů a poslední skupinka jezdí s nízkou hladinou paliva neustále. Řada z nich totiž tankuje vždy jen nejlevnější benzín u známé pumpy a to jen nejnutnější minimum.
Nikdo z těchto lidí si přitom neuvědomuje, jak moc svému automobilu takovým jednáním škodí. To si můžeme ukázat hned na prvním komponentu, který je v takových případech na ráně. Co je hlavní prací palivové pumpy zřejmě nemá smysl rozebírat, věděli jste ale, že čerpáním paliva zároveň dochází k promazávání a ochlazování palivové pumpy?
Pokud nemůžu pumpa nasávat palivo, začne nasávat vzduch. V ten moment je prakticky úplně jedno, jak moderní a sofistikovaný váš automobil je, automaticky si totiž zaděláváte na potíže. Komponenty palivové pumpy jsou jízdou s nízkou hladinou paliva nadměrně zatěžovány a pumpa se tak výrazně rychleji opotřebovává . Její životnost se tak s každou takovou jízdou zkracuje a vy si zaděláváte na nákladnou návštěvu servisu.
Někteří řidiči se přitom možná až přehnaně spoléhají na palubní počítače, které často udávají i informace o dojezdu na zbývající palivo. V tomto případě je však potřeba brát na vědomí, že se jedná pouze o odhad, nikoliv o 100% přesný údaj, podle kterého by se měl člověk řídit. Tento odhad se přitom odvíjí od celé řady faktorů, včetně spotřeby vozu a vašeho jízdního stylu.
Další dobře známé riziko jízdy s nízkým stavem paliva v nádrži se vztahuje k nečistotám a usazeninám v palivu, které se drží u dna nádrže. Pokud totiž jezdíte s nízkým stavem paliva, existuje podstatně větší riziko, že vám tyto nečistoty ucpou přívod paliva (palivové filtry), případně se dostanou až do motoru.
Pokud se vám tedy zanese palivový filtr, váš motor přestane dostávat palivo a vy jste dojeli. Podle CarFromJapan však existuje i šance, kdy se znečištěné palivo dostane až do motoru a následně způsobí problémy ve výfukovém potrubí (vyšší emise, zanášení katalyzátoru, atd.)
Až se vám tedy znovu rozsvítí kontrolka hladového oka, zkuste se zamyslet nad tím, co je dražší. Připlatit si nějakou tu korunu za pár litrů paliva u blízké čerpací stanice, nebo doplácet na všechny strasti spojené s umístěním vozidla do servisu?
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.