Jízda s prázdnou nádrží: co všechno autu hrozí?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 31. července 2018, 14:43 Google+

Snad každý z nás už někdy řídil automobil, jehož ukazatel stavu paliva v nádrži se pohyboval nebezpečně nízko. Pro většinu z nás to bývá jasným signálem k zastavení u čerpací stanice a doplnění paliva, někteří však ignorují i tzv. hladové oko a jezdí tak dlouho, dokud nenajdou nejlevnější benzín, nebo dokud prostě nedojedou. Tito lidé si však neuvědomují, jak moc tím svému vozu škodí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Čerpací stanice

Čerpací stanice | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Řada zahraničních průzkumů ukázala, že velká část řidičů podceňuje význam tzv. hladového oka, tedy obvykle oranžově svítící kontrolky, která upozorňuje na nedostatek paliva v nádrži. Někteří řidiči zkrátka jezdí dokud nedojezdí, jiní počítají s rezervou na dalších pár desítek kilometrů a poslední skupinka jezdí s nízkou hladinou paliva neustále. Řada z nich totiž tankuje vždy jen nejlevnější benzín u známé pumpy a to jen nejnutnější minimum.

Nikdo z těchto lidí si přitom neuvědomuje, jak moc svému automobilu takovým jednáním škodí. To si můžeme ukázat hned na prvním komponentu, který je v takových případech na ráně. Co je hlavní prací palivové pumpy zřejmě nemá smysl rozebírat, věděli jste ale, že čerpáním paliva zároveň dochází k promazávání a ochlazování palivové pumpy?

Pokud nemůžu pumpa nasávat palivo, začne nasávat vzduch. V ten moment je prakticky úplně jedno, jak moderní a sofistikovaný váš automobil je, automaticky si totiž zaděláváte na potíže. Komponenty palivové pumpy jsou jízdou s nízkou hladinou paliva nadměrně zatěžovány a pumpa se tak výrazně rychleji opotřebovává . Její životnost se tak s každou takovou jízdou zkracuje a vy si zaděláváte na nákladnou návštěvu servisu.

Někteří řidiči se přitom možná až přehnaně spoléhají na palubní počítače, které často udávají i informace o dojezdu na zbývající palivo. V tomto případě je však potřeba brát na vědomí, že se jedná pouze o odhad, nikoliv o 100% přesný údaj, podle kterého by se měl člověk řídit. Tento odhad se přitom odvíjí od celé řady faktorů, včetně spotřeby vozu a vašeho jízdního stylu.

Další dobře známé riziko jízdy s nízkým stavem paliva v nádrži se vztahuje k nečistotám a usazeninám v palivu, které se drží u dna nádrže. Pokud totiž jezdíte s nízkým stavem paliva, existuje podstatně větší riziko, že vám tyto nečistoty ucpou přívod paliva (palivové filtry), případně se dostanou až do motoru. 

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Pokud se vám tedy zanese palivový filtr, váš motor přestane dostávat palivo a vy jste dojeli. Podle CarFromJapan však existuje i šance, kdy se znečištěné palivo dostane až do motoru a následně způsobí problémy ve výfukovém potrubí (vyšší emise, zanášení katalyzátoru, atd.)

Až se vám tedy znovu rozsvítí kontrolka hladového oka, zkuste se zamyslet nad tím, co je dražší. Připlatit si nějakou tu korunu za pár litrů paliva u blízké čerpací stanice, nebo doplácet na všechny strasti spojené s umístěním vozidla do servisu?

Vytisknout

Diskuze: Jízda s prázdnou nádrží: co všechno autu hrozí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz CLK GTR

Žhavé chvilky v Top Gearu? Požár auta za 33.8 milionu zůstal roky utajen

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud