Snad každý z nás už někdy řídil automobil, jehož ukazatel stavu paliva v nádrži se pohyboval nebezpečně nízko. Pro většinu z nás to bývá jasným signálem k zastavení u čerpací stanice a doplnění paliva, někteří však ignorují i tzv. hladové oko a jezdí tak dlouho, dokud nenajdou nejlevnější benzín, nebo dokud prostě nedojedou. Tito lidé si však neuvědomují, jak moc tím svému vozu škodí.
Řada zahraničních průzkumů ukázala, že velká část řidičů podceňuje význam tzv. hladového oka, tedy obvykle oranžově svítící kontrolky, která upozorňuje na nedostatek paliva v nádrži. Někteří řidiči zkrátka jezdí dokud nedojezdí, jiní počítají s rezervou na dalších pár desítek kilometrů a poslední skupinka jezdí s nízkou hladinou paliva neustále. Řada z nich totiž tankuje vždy jen nejlevnější benzín u známé pumpy a to jen nejnutnější minimum.
Nikdo z těchto lidí si přitom neuvědomuje, jak moc svému automobilu takovým jednáním škodí. To si můžeme ukázat hned na prvním komponentu, který je v takových případech na ráně. Co je hlavní prací palivové pumpy zřejmě nemá smysl rozebírat, věděli jste ale, že čerpáním paliva zároveň dochází k promazávání a ochlazování palivové pumpy?
Pokud nemůžu pumpa nasávat palivo, začne nasávat vzduch. V ten moment je prakticky úplně jedno, jak moderní a sofistikovaný váš automobil je, automaticky si totiž zaděláváte na potíže. Komponenty palivové pumpy jsou jízdou s nízkou hladinou paliva nadměrně zatěžovány a pumpa se tak výrazně rychleji opotřebovává . Její životnost se tak s každou takovou jízdou zkracuje a vy si zaděláváte na nákladnou návštěvu servisu.
Někteří řidiči se přitom možná až přehnaně spoléhají na palubní počítače, které často udávají i informace o dojezdu na zbývající palivo. V tomto případě je však potřeba brát na vědomí, že se jedná pouze o odhad, nikoliv o 100% přesný údaj, podle kterého by se měl člověk řídit. Tento odhad se přitom odvíjí od celé řady faktorů, včetně spotřeby vozu a vašeho jízdního stylu.
Další dobře známé riziko jízdy s nízkým stavem paliva v nádrži se vztahuje k nečistotám a usazeninám v palivu, které se drží u dna nádrže. Pokud totiž jezdíte s nízkým stavem paliva, existuje podstatně větší riziko, že vám tyto nečistoty ucpou přívod paliva (palivové filtry), případně se dostanou až do motoru.
Pokud se vám tedy zanese palivový filtr, váš motor přestane dostávat palivo a vy jste dojeli. Podle CarFromJapan však existuje i šance, kdy se znečištěné palivo dostane až do motoru a následně způsobí problémy ve výfukovém potrubí (vyšší emise, zanášení katalyzátoru, atd.)
Až se vám tedy znovu rozsvítí kontrolka hladového oka, zkuste se zamyslet nad tím, co je dražší. Připlatit si nějakou tu korunu za pár litrů paliva u blízké čerpací stanice, nebo doplácet na všechny strasti spojené s umístěním vozidla do servisu?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.