Nadšený mechanik se pustil do války s Teslou, sofistikované elektromobily chce opravovat v garáži

Rich Benoit rozebírá nabourané elektromobily Tesla a snaží se lidem pomáhat s jejich opravami bez nutnosti navštěvovat Teslu a její drahá servisní střediska
Rich Benoit rozebírá nabourané elektromobily Tesla a snaží se lidem pomáhat s jejich opravami bez nutnosti navštěvovat Teslu a její drahá servisní střediska, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 31. července 2018 08:59 | akt. 31. července 2018 11:45
Sdílej:

Elektromobily Tesla možná mívají problémy s kvalitou zpracování a sesazení, pod jejich kapotami se však ukrývá jeden z nejsofistikovanějších pohonných systémů, jaký zatím automobilky zabývající se elektromobilitou dokáží nabídnout. I z tohoto důvodu tedy Tesla argumentuje, že opravy by měly provádět pouze certifikované dílny a soukromým zákazníkům odmítá prodat jakékoliv díly. Ne všichni jsou ale ochotni se s takovým přístupem smířit.

Jedním z lidí, kteří se odmítají s omezeními ze strany Tesly smířit, je i Rich Benoit. Nadšený milovník technologií, mechanik amatér a zřejmě první člověk, který dokázal oživit naprosto mrtvou a odepsanou Teslu Model S, která se postavila do cesty záplavám.

Rich se stal fanouškem Tesly v momentě, kdy ho jeden z jeho přátel, zaměstnanec Tesly a čerstvý majitel Modelu S, svezl svým elektromobilem. V ten moment si Rich uvědomil, že žít s podobným vozem by se mu také líbilo. K jeho přezdívce Dr. Frankenstein of Tesla pak už chyběl jen kousek.

Vůbec první Teslou, jakou si pořídil, byl totiž odepsaný Model S, který byl však kvůli záplavám na odpis. Rich do něj přesto investoval a zanedlouho pořídil ještě jednu odepsanou Teslu, která byla na odpis následkem dopravní nehody. A poté začala operace, která je hodná právě Dr. Frankensteina. Rich totiž ze dvou zničených Tesel postavil jednu plně funkční. A dost možná jako první na světě.

Tou dobou ho navíc začalo štvát, jak si Tesla syslí součástky a odmítá je prodávat lidem, kteří by si na svých autech chtěli pracovat jako za starých časů. Podle Riche tak vlastně Tesla narušuje své vlastní přesvědčení, podle kterého chce vyrábět ekologická a "udržitelná" auta.

Veškerá udržitelnost jde ale stranou, pokud lidé musí svůj vůz na několik týdnů odstavit jen kvůli tomu, že v servisu na něj teď nemají čas. Během řady oprav také může docházet ke zbytečnému plýtvání díly a s tím spojené další ekologické zátěži. Přitom se často může jednat o vadu, kterou by nebylo těžké odstranit svépomocí, nebo v méně sofistikovaném servisu - tedy s dostatkem náhradních dílů. A proto se je Rich rozhodl shánět po svém.

Objíždí nabourané elektromobily a demontuje z nich součástky, které by se majitelům jiných poškozených elektromobilů Tesla mohly později hodit. Ve svém sklepě má vyskládány displeje, karosářské díly i elektroniku. U některých laciných ale šikovně nabouraných modelů se pak nebojí ani vůz rozřezat, použitelné díly karoserie schovat a zbytek pečlivě recyklovat. Díky svému působení na YouTube se mu navíc podařilo vytvořit si i pár přátel mezi odborníky, kteří mu pomáhají s náročnějšími pracemi.

Tesle se podobné jednání z pochopitelných důvodů nelíbí, pomineme li ušlý zisk z prodeje dílů specializovaným opravnám, pak musíme zmínit hlavně bezpečnostní rizika. Už jen při manipulaci s některou elektronikou totiž člověku hrozí poraněné elektrickým proudem, které by mohlo mít i smrtelné následky. Stejně tak chápeme obavy Tesly o kvalitu oprav provedených necertifikovanými mechaniky / nadšenci. Pokud by totiž došlo k nehodě nebo problémům, vrhlo by to na Teslu opět špatné světlo.

Na druhou stranu však oceňujeme Richovu snahu ukázat, že i na elektromobilech se dá pracovat v garáži stejně, jako někteří z nás pracovali a pracují na automobilech s tradičními spalovacími motory. A kdo ví, jak se vlastně situace vyvine. Technika elektromobilů bývá často označována za jednodušší a pokud se podaří vyřešit otázky spojené s bezpečností, třeba se jednou Rich dočká svého vlastního servisu pro Tesly, v jehož otevření mu nyní brání zákony.

Do té doby můžeme jen doporučit shlédnout video, které s Richem natočil a na svůj YouTube umístil web Motherboard. Navíc můžeme doporučit i Richův YouTube kanál - pokud rozumíte angličtině, dost možná se pobavíte nad jeho telefonáty do Tesly, nebo se poučíte o práci na elektromobilech.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.