Předválečné i poválečné Československo bylo v celém světě známé svým vojenským průmyslem. Ten sice na určitou dobu utichl, ovšem v posledních letech jsme svědky jeho opětovného vzestupu. Jedním z mnoha důkazů může být i vozidlo Perun, které svými parametry opět vzbudilo pozornost i mezi zahraničními armádami.
Můžeme být pyšní na to, že se nám, Čechům, čas od času podaří něco unikátního. Vždyť o nejrůznějších modelech Tatry světového významu píšeme opravdu často. Mezi vozidly vojenského významu to byla například Tatra 815 SOT. Perun od SVOS Přelouč je sice menší, plnit by však měl stejný účel.
Nároky na takové vozidlo jsou ale vysoké. Slouží totiž nejen pro přepravu (až) pěti lidí, ale funguje i jako logistická základna pro veškerý potřebný materiál, kterým jsou především zásoby munice, paliva a výzbroje. Vozidlo určené pro speciální jednotky musí být také vybaveno dostatečnou balistickou ochranou, což Perun splňuje nejlépe v porovnání s vozidly stejné kategorie. Vybaveno je těžkým kulometem ráže 12,7 mm, lehkým kulometem ovládaným ze sedačky spolujezdce a prostředky pro zadýmení. Díky tomu mohou malé týmy speciálních sil podnikat operace v hloubce nepřítele.
O pohon se stará motor o výkonu 240 kW spřažený s šestistupňovou automatickou převodovkou. Vozidlo o váze 13 tun! dokáže rozpohybovat na rychlost až 110 km/h. Automobil navíc disponuje takovým typem podvozku, který umožňuje řidiči řízení obou náprav, což umožňuje automobilu dokonalé manévrování.
Perun 4x4 byl objednán ministerstvem obrany v březnu minulého roku v počtu 4 kusů, které měly být předány 601. skupině speciálních sil v Prostějově v březnu 2018. Podle ředitele firmy Jaroslava Černého plánovala SVOS do konce roku 2017 vyrobit ještě verze Perun se zakrytou pancéřovou kabinou a také větší provedení s pohonem 6x6. Vzhledem k rozjednaným objednávkám ze strany zahraničních klientů se odhaduje, že bude firma nakonec produkovat až sto vozidel ročně.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.