Předválečné i poválečné Československo bylo v celém světě známé svým vojenským průmyslem. Ten sice na určitou dobu utichl, ovšem v posledních letech jsme svědky jeho opětovného vzestupu. Jedním z mnoha důkazů může být i vozidlo Perun, které svými parametry opět vzbudilo pozornost i mezi zahraničními armádami.
Můžeme být pyšní na to, že se nám, Čechům, čas od času podaří něco unikátního. Vždyť o nejrůznějších modelech Tatry světového významu píšeme opravdu často. Mezi vozidly vojenského významu to byla například Tatra 815 SOT. Perun od SVOS Přelouč je sice menší, plnit by však měl stejný účel.
Nároky na takové vozidlo jsou ale vysoké. Slouží totiž nejen pro přepravu (až) pěti lidí, ale funguje i jako logistická základna pro veškerý potřebný materiál, kterým jsou především zásoby munice, paliva a výzbroje. Vozidlo určené pro speciální jednotky musí být také vybaveno dostatečnou balistickou ochranou, což Perun splňuje nejlépe v porovnání s vozidly stejné kategorie. Vybaveno je těžkým kulometem ráže 12,7 mm, lehkým kulometem ovládaným ze sedačky spolujezdce a prostředky pro zadýmení. Díky tomu mohou malé týmy speciálních sil podnikat operace v hloubce nepřítele.
O pohon se stará motor o výkonu 240 kW spřažený s šestistupňovou automatickou převodovkou. Vozidlo o váze 13 tun! dokáže rozpohybovat na rychlost až 110 km/h. Automobil navíc disponuje takovým typem podvozku, který umožňuje řidiči řízení obou náprav, což umožňuje automobilu dokonalé manévrování.
Perun 4x4 byl objednán ministerstvem obrany v březnu minulého roku v počtu 4 kusů, které měly být předány 601. skupině speciálních sil v Prostějově v březnu 2018. Podle ředitele firmy Jaroslava Černého plánovala SVOS do konce roku 2017 vyrobit ještě verze Perun se zakrytou pancéřovou kabinou a také větší provedení s pohonem 6x6. Vzhledem k rozjednaným objednávkám ze strany zahraničních klientů se odhaduje, že bude firma nakonec produkovat až sto vozidel ročně.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.