Předválečné i poválečné Československo bylo v celém světě známé svým vojenským průmyslem. Ten sice na určitou dobu utichl, ovšem v posledních letech jsme svědky jeho opětovného vzestupu. Jedním z mnoha důkazů může být i vozidlo Perun, které svými parametry opět vzbudilo pozornost i mezi zahraničními armádami.
Můžeme být pyšní na to, že se nám, Čechům, čas od času podaří něco unikátního. Vždyť o nejrůznějších modelech Tatry světového významu píšeme opravdu často. Mezi vozidly vojenského významu to byla například Tatra 815 SOT. Perun od SVOS Přelouč je sice menší, plnit by však měl stejný účel.
Nároky na takové vozidlo jsou ale vysoké. Slouží totiž nejen pro přepravu (až) pěti lidí, ale funguje i jako logistická základna pro veškerý potřebný materiál, kterým jsou především zásoby munice, paliva a výzbroje. Vozidlo určené pro speciální jednotky musí být také vybaveno dostatečnou balistickou ochranou, což Perun splňuje nejlépe v porovnání s vozidly stejné kategorie. Vybaveno je těžkým kulometem ráže 12,7 mm, lehkým kulometem ovládaným ze sedačky spolujezdce a prostředky pro zadýmení. Díky tomu mohou malé týmy speciálních sil podnikat operace v hloubce nepřítele.
O pohon se stará motor o výkonu 240 kW spřažený s šestistupňovou automatickou převodovkou. Vozidlo o váze 13 tun! dokáže rozpohybovat na rychlost až 110 km/h. Automobil navíc disponuje takovým typem podvozku, který umožňuje řidiči řízení obou náprav, což umožňuje automobilu dokonalé manévrování.
Perun 4x4 byl objednán ministerstvem obrany v březnu minulého roku v počtu 4 kusů, které měly být předány 601. skupině speciálních sil v Prostějově v březnu 2018. Podle ředitele firmy Jaroslava Černého plánovala SVOS do konce roku 2017 vyrobit ještě verze Perun se zakrytou pancéřovou kabinou a také větší provedení s pohonem 6x6. Vzhledem k rozjednaným objednávkám ze strany zahraničních klientů se odhaduje, že bude firma nakonec produkovat až sto vozidel ročně.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.