Snad každý motorista ví, že při vypnutém motoru se automaticky připravuje o řadu asistentů v podobě posilovače brzd a řízení, které ke svému chodu potřebují elektrickou energii. Pravděpodobně každý tak byl v autoškole několikrát důrazně varován, aby ho ani nenapadlo během jízdy vypínat zapalování nebo snad vytahovat klíček, což by zablokovalo řízení. Něco takového se navíc ani nedalo udělat omylem, což se ovšem nedá tak úplně říct o moderním startování tlačítkem.
Pokud jste u starších automobilů vybavených klasickým startováním pomocí klíčku chtěli vypnout motor za jízdy, museli jste nahmatat klíček pod volantem a udělat přesně cílený pohyb. Nikdo rozumný se však o nic podobného z pochopitelných bezpečnostních důvodů jistě nikdy dobrovolně nepokoušel a udělat to omylem by bylo snad i nemožné.
Moderní automobily jsou však stále častěji vybavovány bezklíčovým přístupem a startováním, kdy klíč od auta ani nemusíte vytahovat z kapsy a k nastartování vám stačí pouhé jedno stisknutí tlačítka. Startovací tlačítka přitom mohou být z závislosti od výrobce automobilů umístěna na různých místech, přičemž někdy se i mohou plést do cesty.
Pokud tedy například přesedáte do nového automobilu vybaveného tímto systémem, může se vám stát, že během jízdy omylem nahmatáte právě tlačítko pro startování a vypínání motoru. U jiných řidičů pak může panovat například obava z toho, že jim "sklouzne" ruka například během manipulace s rádiem, nastavováním navigace nebo například při ukládání telefonu do držáku (ačkoliv všichni víme, že telefon by nás měl během jízdy zajímat ze všeho nejméně).
Co se ale stane, pokud bychom se skutečně během jízdy nešťastnou náhodou trefili právě do tlačítka vypínající motor? Opravdu by motor zhasl a připravil by nás tak o řadu asistenčních systémů? A šel by později opět nahodit, nebo by bylo potřeba zastavit? Nechceme ani domýšlet, co všechno by v podobné situaci mohli začít předvádět chorobní zmatkáři.
Naštěstí ale není potřeba se něčeho podobného bát, neboť automobilky na tyto situace mysleli a většina moderních automobilů by měla být vybavena pojistkou, která řidiči nedovolí omylem si vypnout motor. To ostatně na YouTube prezentovalo již několik lidí, přičemž v pokusu na kanálu AutoVlog z konce roku 2016 figuruje Ford Fusion, v Evropě známý jako Mondeo, zatímco na videu z kanálu Cars & Technology z října 2017 je v hlavní roli Hyundai Santa Fe.
Jak je vidět na pokusu s Fordem, motor se po krátkém stisknutí tlačítka vypnul jen při pomalé rychlosti pod cca 8 km/h, kdy bylo bezpečně možné vůz zastavit. Jakmile se však řidič rozjel na vyšší rychlost, tlačítko přestalo na náhodné krátké stisknutí reagovat. Nic se nestalo ani při opakovaném stisknutí tlačítka. Ford totiž na podobné náhody myslel.
Pokud by se však řidiči například zasekl plyn a bylo potřeba motor nouzově vypnout, stačilo tlačítko startování podržet delší dobu, zhruba na tři sekundy. Motor se pak skutečně vypnul a řidič vůz bezpečně zastavil. Tato funkce je však určena jen pro krizové případy. Rozhodně se nedoporučuje něco takového zkoušet.
Podobný průběh měl i experiment s Kiou Santa Fe. Její řidič jel nejprve opět rychlostí okolo / pod 8 km/h, ovšem tentokrát tlačítko nereagovalo ani na krátké nebo opakované stisknutí. Při rychlosti okolo / pod 16 km/h bylo potřeba opět tlačítko podržet okolo tří sekund, aby se motor zastavil.
Pokus byl opakován při vyšších rychlostech, kdy opět nestačilo tlačítko pouze zmáčknout. Vždy bylo potřeba podržet tlačítko alespoň alespoň na tři sekundy, aby se motor vypnul. Automobilky tak evidentně myslely jak na náhody, tak na nouzové situace.
A co volant a jeho uzamykání? K tomu v žádném z pokusů po vypnutí automobilu samovolně nedošlo. Co se posilovače řízení týče, vždy záleží na technice, jakou je váš vůz vybaven. Pokud je vůz vybaven elektrickým posilovačem, pravděpodobně zůstane v chodu. Pokud je však vůz vybaven starším hydraulickým posilovačem, přestane pracovat spolu s motorem. Dokud se ale automobil pohybuje, bývá odpor volantu vždy menší.
Vynechat bychom neměli ani otázku opětovného startování. U automobilu s manuální převodovkou stačí jednoduše vyšlápnout spojku a nastartovat. U modelů s automatickou převodovkou se však situace komplikuje. Některé modely sice umožňují opětovné nastartování na manuál, ovšem některé striktně vyžadují sešlápnutý brzdový pedál. Zda bude stačit jen lehce sešlápnutý pedál a vůz naskočí i za jízdy si však netroufáme odhadovat. Oba aktéři sice měli automatické převodovky, ovšem oba před opětovným nastartováním shodně zastavili.
Závěrem však připomínáme, že zkoušet něco takového na vlastní kůži a ještě k tomu v provozu je velice špatný nápad, se kterým by si nikdo neměl zahrávat.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?