Snad každý motorista ví, že při vypnutém motoru se automaticky připravuje o řadu asistentů v podobě posilovače brzd a řízení, které ke svému chodu potřebují elektrickou energii. Pravděpodobně každý tak byl v autoškole několikrát důrazně varován, aby ho ani nenapadlo během jízdy vypínat zapalování nebo snad vytahovat klíček, což by zablokovalo řízení. Něco takového se navíc ani nedalo udělat omylem, což se ovšem nedá tak úplně říct o moderním startování tlačítkem.
Pokud jste u starších automobilů vybavených klasickým startováním pomocí klíčku chtěli vypnout motor za jízdy, museli jste nahmatat klíček pod volantem a udělat přesně cílený pohyb. Nikdo rozumný se však o nic podobného z pochopitelných bezpečnostních důvodů jistě nikdy dobrovolně nepokoušel a udělat to omylem by bylo snad i nemožné.
Moderní automobily jsou však stále častěji vybavovány bezklíčovým přístupem a startováním, kdy klíč od auta ani nemusíte vytahovat z kapsy a k nastartování vám stačí pouhé jedno stisknutí tlačítka. Startovací tlačítka přitom mohou být z závislosti od výrobce automobilů umístěna na různých místech, přičemž někdy se i mohou plést do cesty.
Pokud tedy například přesedáte do nového automobilu vybaveného tímto systémem, může se vám stát, že během jízdy omylem nahmatáte právě tlačítko pro startování a vypínání motoru. U jiných řidičů pak může panovat například obava z toho, že jim "sklouzne" ruka například během manipulace s rádiem, nastavováním navigace nebo například při ukládání telefonu do držáku (ačkoliv všichni víme, že telefon by nás měl během jízdy zajímat ze všeho nejméně).
Co se ale stane, pokud bychom se skutečně během jízdy nešťastnou náhodou trefili právě do tlačítka vypínající motor? Opravdu by motor zhasl a připravil by nás tak o řadu asistenčních systémů? A šel by později opět nahodit, nebo by bylo potřeba zastavit? Nechceme ani domýšlet, co všechno by v podobné situaci mohli začít předvádět chorobní zmatkáři.
Naštěstí ale není potřeba se něčeho podobného bát, neboť automobilky na tyto situace mysleli a většina moderních automobilů by měla být vybavena pojistkou, která řidiči nedovolí omylem si vypnout motor. To ostatně na YouTube prezentovalo již několik lidí, přičemž v pokusu na kanálu AutoVlog z konce roku 2016 figuruje Ford Fusion, v Evropě známý jako Mondeo, zatímco na videu z kanálu Cars & Technology z října 2017 je v hlavní roli Hyundai Santa Fe.
Jak je vidět na pokusu s Fordem, motor se po krátkém stisknutí tlačítka vypnul jen při pomalé rychlosti pod cca 8 km/h, kdy bylo bezpečně možné vůz zastavit. Jakmile se však řidič rozjel na vyšší rychlost, tlačítko přestalo na náhodné krátké stisknutí reagovat. Nic se nestalo ani při opakovaném stisknutí tlačítka. Ford totiž na podobné náhody myslel.
Pokud by se však řidiči například zasekl plyn a bylo potřeba motor nouzově vypnout, stačilo tlačítko startování podržet delší dobu, zhruba na tři sekundy. Motor se pak skutečně vypnul a řidič vůz bezpečně zastavil. Tato funkce je však určena jen pro krizové případy. Rozhodně se nedoporučuje něco takového zkoušet.
Podobný průběh měl i experiment s Kiou Santa Fe. Její řidič jel nejprve opět rychlostí okolo / pod 8 km/h, ovšem tentokrát tlačítko nereagovalo ani na krátké nebo opakované stisknutí. Při rychlosti okolo / pod 16 km/h bylo potřeba opět tlačítko podržet okolo tří sekund, aby se motor zastavil.
Pokus byl opakován při vyšších rychlostech, kdy opět nestačilo tlačítko pouze zmáčknout. Vždy bylo potřeba podržet tlačítko alespoň alespoň na tři sekundy, aby se motor vypnul. Automobilky tak evidentně myslely jak na náhody, tak na nouzové situace.
A co volant a jeho uzamykání? K tomu v žádném z pokusů po vypnutí automobilu samovolně nedošlo. Co se posilovače řízení týče, vždy záleží na technice, jakou je váš vůz vybaven. Pokud je vůz vybaven elektrickým posilovačem, pravděpodobně zůstane v chodu. Pokud je však vůz vybaven starším hydraulickým posilovačem, přestane pracovat spolu s motorem. Dokud se ale automobil pohybuje, bývá odpor volantu vždy menší.
Vynechat bychom neměli ani otázku opětovného startování. U automobilu s manuální převodovkou stačí jednoduše vyšlápnout spojku a nastartovat. U modelů s automatickou převodovkou se však situace komplikuje. Některé modely sice umožňují opětovné nastartování na manuál, ovšem některé striktně vyžadují sešlápnutý brzdový pedál. Zda bude stačit jen lehce sešlápnutý pedál a vůz naskočí i za jízdy si však netroufáme odhadovat. Oba aktéři sice měli automatické převodovky, ovšem oba před opětovným nastartováním shodně zastavili.
Závěrem však připomínáme, že zkoušet něco takového na vlastní kůži a ještě k tomu v provozu je velice špatný nápad, se kterým by si nikdo neměl zahrávat.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.