Co se stane, když za jízdy vytáhnete klíček ze zapalování nebo vypnete motor?

-mao / AutoRoad.cz, 19. července 2018, 12:03 Aktualizováno 19.7.2018, 13:44 Google+

Snad každý motorista ví, že při vypnutém motoru se automaticky připravuje o řadu asistentů v podobě posilovače brzd a řízení, které ke svému chodu potřebují elektrickou energii. Pravděpodobně každý tak byl v autoškole několikrát důrazně varován, aby ho ani nenapadlo během jízdy vypínat zapalování nebo snad vytahovat klíček, což by zablokovalo řízení. Něco takového se navíc ani nedalo udělat omylem, což se ovšem nedá tak úplně říct o moderním startování tlačítkem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Pokud jste u starších automobilů vybavených klasickým startováním pomocí klíčku chtěli vypnout motor za jízdy, museli jste nahmatat klíček pod volantem a udělat přesně cílený pohyb. Nikdo rozumný se však o nic podobného z pochopitelných bezpečnostních důvodů jistě nikdy dobrovolně nepokoušel a udělat to omylem by bylo snad i nemožné.

Moderní automobily jsou však stále častěji vybavovány bezklíčovým přístupem a startováním, kdy klíč od auta ani nemusíte vytahovat z kapsy a k nastartování vám stačí pouhé jedno stisknutí tlačítka. Startovací tlačítka přitom mohou být z závislosti od výrobce automobilů umístěna na různých místech, přičemž někdy se i mohou plést do cesty.

Pokud tedy například přesedáte do nového automobilu vybaveného tímto systémem, může se vám stát, že během jízdy omylem nahmatáte právě tlačítko pro startování a vypínání motoru. U jiných řidičů pak může panovat například obava z toho, že jim "sklouzne" ruka například během manipulace s rádiem, nastavováním navigace nebo například při ukládání telefonu do držáku (ačkoliv všichni víme, že telefon by nás měl během jízdy zajímat ze všeho nejméně).

Co se ale stane, pokud bychom se skutečně během jízdy nešťastnou náhodou trefili právě do tlačítka vypínající motor? Opravdu by motor zhasl a připravil by nás tak o řadu asistenčních systémů? A šel by později opět nahodit, nebo by bylo potřeba zastavit? Nechceme ani domýšlet, co všechno by v podobné situaci mohli začít předvádět chorobní zmatkáři.

Naštěstí ale není potřeba se něčeho podobného bát, neboť automobilky na tyto situace mysleli a většina moderních automobilů by měla být vybavena pojistkou, která řidiči nedovolí omylem si vypnout motor. To ostatně na YouTube prezentovalo již několik lidí, přičemž v pokusu na kanálu AutoVlog z konce roku 2016 figuruje Ford Fusion, v Evropě známý jako Mondeo, zatímco na videu z kanálu Cars & Technology z října 2017 je v hlavní roli Hyundai Santa Fe.

Jak je vidět na pokusu s Fordem, motor se po krátkém stisknutí tlačítka vypnul jen při pomalé rychlosti pod cca 8 km/h, kdy bylo bezpečně možné vůz zastavit. Jakmile se však řidič rozjel na vyšší rychlost, tlačítko přestalo na náhodné krátké stisknutí reagovat. Nic se nestalo ani při opakovaném stisknutí tlačítka. Ford totiž na podobné náhody myslel.

zdroj: youtube.com

Pokud by se však řidiči například zasekl plyn a bylo potřeba motor nouzově vypnout, stačilo tlačítko startování podržet delší dobu, zhruba na tři sekundy. Motor se pak skutečně vypnul a řidič vůz bezpečně zastavil. Tato funkce je však určena jen pro krizové případy. Rozhodně se nedoporučuje něco takového zkoušet.

Podobný průběh měl i experiment s Kiou Santa Fe. Její řidič jel nejprve opět rychlostí okolo / pod 8 km/h, ovšem tentokrát tlačítko nereagovalo ani na krátké nebo opakované stisknutí. Při rychlosti okolo / pod 16 km/h bylo potřeba opět tlačítko podržet okolo tří sekund, aby se motor zastavil.

Pokus byl opakován při vyšších rychlostech, kdy opět nestačilo tlačítko pouze zmáčknout. Vždy bylo potřeba podržet tlačítko alespoň alespoň na tři sekundy, aby se motor vypnul. Automobilky tak evidentně myslely jak na náhody, tak na nouzové situace.

zdroj: youtube.com

A co volant a jeho uzamykání? K tomu v žádném z pokusů po vypnutí automobilu samovolně nedošlo. Co se posilovače řízení týče, vždy záleží na technice, jakou je váš vůz vybaven. Pokud je vůz vybaven elektrickým posilovačem, pravděpodobně zůstane v chodu. Pokud je však vůz vybaven starším hydraulickým posilovačem, přestane pracovat spolu s motorem. Dokud se ale automobil pohybuje, bývá odpor volantu vždy menší.

Vynechat bychom neměli ani otázku opětovného startování. U automobilu s manuální převodovkou stačí jednoduše vyšlápnout spojku a nastartovat. U modelů s automatickou převodovkou se však situace komplikuje. Některé modely sice umožňují opětovné nastartování na manuál, ovšem některé striktně vyžadují sešlápnutý brzdový pedál. Zda bude stačit jen lehce sešlápnutý pedál a vůz naskočí i za jízdy si však netroufáme odhadovat. Oba aktéři sice měli automatické převodovky, ovšem oba před opětovným nastartováním shodně zastavili.

Závěrem však připomínáme, že zkoušet něco takového na vlastní kůži a ještě k tomu v provozu je velice špatný nápad, se kterým by si nikdo neměl zahrávat. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Co se stane, když za jízdy vytáhnete klíček ze zapalování nebo vypnete motor?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lada-Porsche 2103

Sovětská ikona v kabátu Porsche: Proč modernizovaný žigulík skončil jen u prototypu?

Mitsubishi ASX Black Edition

TEST: ASX Black Edition cílí na lepší klientelu, neukrojilo si však příliš velký krajíc?

Ilustrační foto

Nový prvek luxusních interiérů? Toyota dokázala rozsvítit interiér nevídaným způsobem

UAZ Classic

Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

Tatra

Tatrovácké úspěchy v Číně? Kopřivnická automobilka zkouší navázat na slavnou minulost

Škoda 105/120 se ve Velké Británii prodávala pod označením Estelle

Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

Moskvič 2144 Istra

Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

Toyota Mirai

Vodík jako palivo budoucnosti? Nová Toyota Mirai brzy strčí elektromobily do kapsy

Podpis Chucka Norrise udělal z obyčejné Toyoty Tacoma akčního hrdinu

Auto s podpisem Chucka Norrise? Z obyčejné Toyoty se rázem stala filmová hvězda

Ilustrační foto

Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

reklama
reklama

Doporučujeme

Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů Škoda 450 byly dodány zákazníkům v zahraničí. Na fotografii Viléma Heckela je roadster zachycen ve společnosti Miss USA 1957 Charlotte Sheffield.

Předchůdce Felicie přepsal dějiny? Škoda 450 bodovala ve světě, v Česku přišla…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Poklady z tajemné garáže? 20 let ukrývané Lamborghini odhalilo svou cenu

  5. Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

  6. Nový trik zlodějů aut? Na tohle si dávejte dobrý pozor

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud