Snad každý motorista ví, že při vypnutém motoru se automaticky připravuje o řadu asistentů v podobě posilovače brzd a řízení, které ke svému chodu potřebují elektrickou energii. Pravděpodobně každý tak byl v autoškole několikrát důrazně varován, aby ho ani nenapadlo během jízdy vypínat zapalování nebo snad vytahovat klíček, což by zablokovalo řízení. Něco takového se navíc ani nedalo udělat omylem, což se ovšem nedá tak úplně říct o moderním startování tlačítkem.
Pokud jste u starších automobilů vybavených klasickým startováním pomocí klíčku chtěli vypnout motor za jízdy, museli jste nahmatat klíček pod volantem a udělat přesně cílený pohyb. Nikdo rozumný se však o nic podobného z pochopitelných bezpečnostních důvodů jistě nikdy dobrovolně nepokoušel a udělat to omylem by bylo snad i nemožné.
Moderní automobily jsou však stále častěji vybavovány bezklíčovým přístupem a startováním, kdy klíč od auta ani nemusíte vytahovat z kapsy a k nastartování vám stačí pouhé jedno stisknutí tlačítka. Startovací tlačítka přitom mohou být z závislosti od výrobce automobilů umístěna na různých místech, přičemž někdy se i mohou plést do cesty.
Pokud tedy například přesedáte do nového automobilu vybaveného tímto systémem, může se vám stát, že během jízdy omylem nahmatáte právě tlačítko pro startování a vypínání motoru. U jiných řidičů pak může panovat například obava z toho, že jim "sklouzne" ruka například během manipulace s rádiem, nastavováním navigace nebo například při ukládání telefonu do držáku (ačkoliv všichni víme, že telefon by nás měl během jízdy zajímat ze všeho nejméně).
Co se ale stane, pokud bychom se skutečně během jízdy nešťastnou náhodou trefili právě do tlačítka vypínající motor? Opravdu by motor zhasl a připravil by nás tak o řadu asistenčních systémů? A šel by později opět nahodit, nebo by bylo potřeba zastavit? Nechceme ani domýšlet, co všechno by v podobné situaci mohli začít předvádět chorobní zmatkáři.
Naštěstí ale není potřeba se něčeho podobného bát, neboť automobilky na tyto situace mysleli a většina moderních automobilů by měla být vybavena pojistkou, která řidiči nedovolí omylem si vypnout motor. To ostatně na YouTube prezentovalo již několik lidí, přičemž v pokusu na kanálu AutoVlog z konce roku 2016 figuruje Ford Fusion, v Evropě známý jako Mondeo, zatímco na videu z kanálu Cars & Technology z října 2017 je v hlavní roli Hyundai Santa Fe.
Jak je vidět na pokusu s Fordem, motor se po krátkém stisknutí tlačítka vypnul jen při pomalé rychlosti pod cca 8 km/h, kdy bylo bezpečně možné vůz zastavit. Jakmile se však řidič rozjel na vyšší rychlost, tlačítko přestalo na náhodné krátké stisknutí reagovat. Nic se nestalo ani při opakovaném stisknutí tlačítka. Ford totiž na podobné náhody myslel.
Pokud by se však řidiči například zasekl plyn a bylo potřeba motor nouzově vypnout, stačilo tlačítko startování podržet delší dobu, zhruba na tři sekundy. Motor se pak skutečně vypnul a řidič vůz bezpečně zastavil. Tato funkce je však určena jen pro krizové případy. Rozhodně se nedoporučuje něco takového zkoušet.
Podobný průběh měl i experiment s Kiou Santa Fe. Její řidič jel nejprve opět rychlostí okolo / pod 8 km/h, ovšem tentokrát tlačítko nereagovalo ani na krátké nebo opakované stisknutí. Při rychlosti okolo / pod 16 km/h bylo potřeba opět tlačítko podržet okolo tří sekund, aby se motor zastavil.
Pokus byl opakován při vyšších rychlostech, kdy opět nestačilo tlačítko pouze zmáčknout. Vždy bylo potřeba podržet tlačítko alespoň alespoň na tři sekundy, aby se motor vypnul. Automobilky tak evidentně myslely jak na náhody, tak na nouzové situace.
A co volant a jeho uzamykání? K tomu v žádném z pokusů po vypnutí automobilu samovolně nedošlo. Co se posilovače řízení týče, vždy záleží na technice, jakou je váš vůz vybaven. Pokud je vůz vybaven elektrickým posilovačem, pravděpodobně zůstane v chodu. Pokud je však vůz vybaven starším hydraulickým posilovačem, přestane pracovat spolu s motorem. Dokud se ale automobil pohybuje, bývá odpor volantu vždy menší.
Vynechat bychom neměli ani otázku opětovného startování. U automobilu s manuální převodovkou stačí jednoduše vyšlápnout spojku a nastartovat. U modelů s automatickou převodovkou se však situace komplikuje. Některé modely sice umožňují opětovné nastartování na manuál, ovšem některé striktně vyžadují sešlápnutý brzdový pedál. Zda bude stačit jen lehce sešlápnutý pedál a vůz naskočí i za jízdy si však netroufáme odhadovat. Oba aktéři sice měli automatické převodovky, ovšem oba před opětovným nastartováním shodně zastavili.
Závěrem však připomínáme, že zkoušet něco takového na vlastní kůži a ještě k tomu v provozu je velice špatný nápad, se kterým by si nikdo neměl zahrávat.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?