Ruský YouTube kanál Garage 54 je místem, kde lidé získají odpověď na otázky, které je zřejmě ještě ani nikdy nenapadli. V minulosti už jsme tak mohli vidět, jak si stařičká Lada poradí s 5 tunami benzínu, zda motor může fungovat s dřevěnými písty, nebo zda jde na podvozku starého ruského UAZe postavit replika Mercedesu G s karoserií z ledu.
Jakousi specialitou tohoto kanálu jsou však experimenty s pneumatikami a jejich "náhražkami." Během několika posledních měsíců jsme tak mohli vidět pneumatiky plněné betonem místo vzduchu, ráfky obalené elektrikářskou páskou, ráfky obalené plastovými lahvemi a tradiční izolepou nebo speciální konstrukci vybavenou lacinými teniskami.
Výsledky těchto experimentů si můžete připomenout v archivu našich článků, ovšem teď nastal čas na další pokus, který by se dal nazvat zřejmě tím nejekologičtějším a zřejmě i nejpracnějším. Celé kolo, včetně disku, totiž vzniklo z 10 000 listů kancelářského papíru A4.
Psali jsme
K výrobě kola bylo použito 20 balíků, každý po 500 kusech, což mělo bohatě stačit k výrobě dostatečně širokého kola s průměrem cca 60 centimetrů. Pro dosažení ideálního průměru však bylo potřeba vytvořit každou vrstvu z šesti listů. Pokud si to tedy rychle spočítáte, na ruské kutily čekalo vytvořit okolo 1 666 vrstev.
Na výrobě se podílelo několik lidí, kteří vždy vytvořili menší vrstvu, která se následně dávala "slisovat" například pod kolo automobilu na dílně, nebo pod motor, převodovku, atd. Tyto jednotlivé vrstvy pak byly slepeny k sobě speciálním lepidlem a "vylisovány" pod motorem Nissan RB20 a dalšími kusy techniky z nové garáže.
Protože bylo lepidlo na vodní bázi, byly papíry ponechány na několik týdnů v klidu pod motorem, aby mohlo lepidlo dostatečně vytvrdnout. Poté byl celý blok papírů ořezán plus mínus do tvarů kola a přibily otvory pro šrouby a středový otvor.
Papírové kolo bylo k automobilu připevněno pomocí nastavených šroubů, které byly zvenčí uchyceny pomocí vyříznutého středu z plechového disku, který tak sloužil jako jakási podložka. Pro informaci, papírové kolo vážilo cca 23 kilogramů.
A jak si tato netradiční kolo vedlo v praktickém testu? Až překvapivě dobře! Kromě klasické jízdy totiž vydrželo i nějaké to driftování na povrchu, kdy by se docela dobře dala zničit i klasická pneumatika. Po čase bylo vidět nějaké opotřebení, ovšem velký vliv na to mělo i nedostatečně vytvrzené lepidlo - a to dokonce i po dvou týdnech. Vlad však neměl s pneumatikou slitování a podrobil jí pořádnému testu.
Během toho si pneumatika užila spoustu driftování, projela vodou,dost si zaskákala na nerovném povrchu a přesto stále držela. Postupně sice začala ztrácet tvar a nabývala do šířky, přesto však stále držela a nerozlétal se na tisíce kousků, jak by se dalo očekávat. Toho však Vlad nakonec téměř dosáhl protáčením kola na místě.
Papírové kolo z 10 000 listů papíru A4 tedy sice může fungovat a dokonce bude i celkem pohodlné, ovšem dlouhodobě toho nevydrží tolik co klasická pneumatika a její výroba zabere dlouhou dobu a zřejmě nebude ani laciná. Ruské pátrání po ideální alternativě ke klasickým pneumatikám tak zřejmě bude pokračovat.