Známý ruský Youtuber Vlad z kanálu Garage 54 už vyzkoušel nasadit na auto místo kola celou řadu věcí - od dřevěných špalků, přes pneumatiku plněnou betonem až po kolo obalené desítkami PETlahví. Většina těchto experimentů dopadla očekávaným fiaskem, Vlad se však přesto nevzdává a nadále hledá vhodnou alternativu k tradičním pneumatikám.
Ruský YouTube kanál Garage 54 je místem, kde lidé získají odpověď na otázky, které je zřejmě ještě ani nikdy nenapadli. V minulosti už jsme tak mohli vidět, jak si stařičká Lada poradí s 5 tunami benzínu, zda motor může fungovat s dřevěnými písty, nebo zda jde na podvozku starého ruského UAZe postavit replika Mercedesu G s karoserií z ledu.
Jakousi specialitou tohoto kanálu jsou však experimenty s pneumatikami a jejich "náhražkami." Během několika posledních měsíců jsme tak mohli vidět pneumatiky plněné betonem místo vzduchu, ráfky obalené elektrikářskou páskou, ráfky obalené plastovými lahvemi a tradiční izolepou nebo speciální konstrukci vybavenou lacinými teniskami.
Výsledky těchto experimentů si můžete připomenout v archivu našich článků, ovšem teď nastal čas na další pokus, který by se dal nazvat zřejmě tím nejekologičtějším a zřejmě i nejpracnějším. Celé kolo, včetně disku, totiž vzniklo z 10 000 listů kancelářského papíru A4.
K výrobě kola bylo použito 20 balíků, každý po 500 kusech, což mělo bohatě stačit k výrobě dostatečně širokého kola s průměrem cca 60 centimetrů. Pro dosažení ideálního průměru však bylo potřeba vytvořit každou vrstvu z šesti listů. Pokud si to tedy rychle spočítáte, na ruské kutily čekalo vytvořit okolo 1 666 vrstev.
Na výrobě se podílelo několik lidí, kteří vždy vytvořili menší vrstvu, která se následně dávala "slisovat" například pod kolo automobilu na dílně, nebo pod motor, převodovku, atd. Tyto jednotlivé vrstvy pak byly slepeny k sobě speciálním lepidlem a "vylisovány" pod motorem Nissan RB20 a dalšími kusy techniky z nové garáže.
Protože bylo lepidlo na vodní bázi, byly papíry ponechány na několik týdnů v klidu pod motorem, aby mohlo lepidlo dostatečně vytvrdnout. Poté byl celý blok papírů ořezán plus mínus do tvarů kola a přibily otvory pro šrouby a středový otvor.
Papírové kolo bylo k automobilu připevněno pomocí nastavených šroubů, které byly zvenčí uchyceny pomocí vyříznutého středu z plechového disku, který tak sloužil jako jakási podložka. Pro informaci, papírové kolo vážilo cca 23 kilogramů.
A jak si tato netradiční kolo vedlo v praktickém testu? Až překvapivě dobře! Kromě klasické jízdy totiž vydrželo i nějaké to driftování na povrchu, kdy by se docela dobře dala zničit i klasická pneumatika. Po čase bylo vidět nějaké opotřebení, ovšem velký vliv na to mělo i nedostatečně vytvrzené lepidlo - a to dokonce i po dvou týdnech. Vlad však neměl s pneumatikou slitování a podrobil jí pořádnému testu.
Během toho si pneumatika užila spoustu driftování, projela vodou,dost si zaskákala na nerovném povrchu a přesto stále držela. Postupně sice začala ztrácet tvar a nabývala do šířky, přesto však stále držela a nerozlétal se na tisíce kousků, jak by se dalo očekávat. Toho však Vlad nakonec téměř dosáhl protáčením kola na místě.
Papírové kolo z 10 000 listů papíru A4 tedy sice může fungovat a dokonce bude i celkem pohodlné, ovšem dlouhodobě toho nevydrží tolik co klasická pneumatika a její výroba zabere dlouhou dobu a zřejmě nebude ani laciná. Ruské pátrání po ideální alternativě ke klasickým pneumatikám tak zřejmě bude pokračovat.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?