Známý ruský Youtuber Vlad z kanálu Garage 54 už vyzkoušel nasadit na auto místo kola celou řadu věcí - od dřevěných špalků, přes pneumatiku plněnou betonem až po kolo obalené desítkami PETlahví. Většina těchto experimentů dopadla očekávaným fiaskem, Vlad se však přesto nevzdává a nadále hledá vhodnou alternativu k tradičním pneumatikám.
Ruský YouTube kanál Garage 54 je místem, kde lidé získají odpověď na otázky, které je zřejmě ještě ani nikdy nenapadli. V minulosti už jsme tak mohli vidět, jak si stařičká Lada poradí s 5 tunami benzínu, zda motor může fungovat s dřevěnými písty, nebo zda jde na podvozku starého ruského UAZe postavit replika Mercedesu G s karoserií z ledu.
Jakousi specialitou tohoto kanálu jsou však experimenty s pneumatikami a jejich "náhražkami." Během několika posledních měsíců jsme tak mohli vidět pneumatiky plněné betonem místo vzduchu, ráfky obalené elektrikářskou páskou, ráfky obalené plastovými lahvemi a tradiční izolepou nebo speciální konstrukci vybavenou lacinými teniskami.
Výsledky těchto experimentů si můžete připomenout v archivu našich článků, ovšem teď nastal čas na další pokus, který by se dal nazvat zřejmě tím nejekologičtějším a zřejmě i nejpracnějším. Celé kolo, včetně disku, totiž vzniklo z 10 000 listů kancelářského papíru A4.
K výrobě kola bylo použito 20 balíků, každý po 500 kusech, což mělo bohatě stačit k výrobě dostatečně širokého kola s průměrem cca 60 centimetrů. Pro dosažení ideálního průměru však bylo potřeba vytvořit každou vrstvu z šesti listů. Pokud si to tedy rychle spočítáte, na ruské kutily čekalo vytvořit okolo 1 666 vrstev.
Na výrobě se podílelo několik lidí, kteří vždy vytvořili menší vrstvu, která se následně dávala "slisovat" například pod kolo automobilu na dílně, nebo pod motor, převodovku, atd. Tyto jednotlivé vrstvy pak byly slepeny k sobě speciálním lepidlem a "vylisovány" pod motorem Nissan RB20 a dalšími kusy techniky z nové garáže.
Protože bylo lepidlo na vodní bázi, byly papíry ponechány na několik týdnů v klidu pod motorem, aby mohlo lepidlo dostatečně vytvrdnout. Poté byl celý blok papírů ořezán plus mínus do tvarů kola a přibily otvory pro šrouby a středový otvor.
Papírové kolo bylo k automobilu připevněno pomocí nastavených šroubů, které byly zvenčí uchyceny pomocí vyříznutého středu z plechového disku, který tak sloužil jako jakási podložka. Pro informaci, papírové kolo vážilo cca 23 kilogramů.
A jak si tato netradiční kolo vedlo v praktickém testu? Až překvapivě dobře! Kromě klasické jízdy totiž vydrželo i nějaké to driftování na povrchu, kdy by se docela dobře dala zničit i klasická pneumatika. Po čase bylo vidět nějaké opotřebení, ovšem velký vliv na to mělo i nedostatečně vytvrzené lepidlo - a to dokonce i po dvou týdnech. Vlad však neměl s pneumatikou slitování a podrobil jí pořádnému testu.
Během toho si pneumatika užila spoustu driftování, projela vodou,dost si zaskákala na nerovném povrchu a přesto stále držela. Postupně sice začala ztrácet tvar a nabývala do šířky, přesto však stále držela a nerozlétal se na tisíce kousků, jak by se dalo očekávat. Toho však Vlad nakonec téměř dosáhl protáčením kola na místě.
Papírové kolo z 10 000 listů papíru A4 tedy sice může fungovat a dokonce bude i celkem pohodlné, ovšem dlouhodobě toho nevydrží tolik co klasická pneumatika a její výroba zabere dlouhou dobu a zřejmě nebude ani laciná. Ruské pátrání po ideální alternativě ke klasickým pneumatikám tak zřejmě bude pokračovat.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.