Známý ruský Youtuber Vlad z kanálu Garage 54 už vyzkoušel nasadit na auto místo kola celou řadu věcí - od dřevěných špalků, přes pneumatiku plněnou betonem až po kolo obalené desítkami PETlahví. Většina těchto experimentů dopadla očekávaným fiaskem, Vlad se však přesto nevzdává a nadále hledá vhodnou alternativu k tradičním pneumatikám.
Ruský YouTube kanál Garage 54 je místem, kde lidé získají odpověď na otázky, které je zřejmě ještě ani nikdy nenapadli. V minulosti už jsme tak mohli vidět, jak si stařičká Lada poradí s 5 tunami benzínu, zda motor může fungovat s dřevěnými písty, nebo zda jde na podvozku starého ruského UAZe postavit replika Mercedesu G s karoserií z ledu.
Jakousi specialitou tohoto kanálu jsou však experimenty s pneumatikami a jejich "náhražkami." Během několika posledních měsíců jsme tak mohli vidět pneumatiky plněné betonem místo vzduchu, ráfky obalené elektrikářskou páskou, ráfky obalené plastovými lahvemi a tradiční izolepou nebo speciální konstrukci vybavenou lacinými teniskami.
Výsledky těchto experimentů si můžete připomenout v archivu našich článků, ovšem teď nastal čas na další pokus, který by se dal nazvat zřejmě tím nejekologičtějším a zřejmě i nejpracnějším. Celé kolo, včetně disku, totiž vzniklo z 10 000 listů kancelářského papíru A4.
K výrobě kola bylo použito 20 balíků, každý po 500 kusech, což mělo bohatě stačit k výrobě dostatečně širokého kola s průměrem cca 60 centimetrů. Pro dosažení ideálního průměru však bylo potřeba vytvořit každou vrstvu z šesti listů. Pokud si to tedy rychle spočítáte, na ruské kutily čekalo vytvořit okolo 1 666 vrstev.
Na výrobě se podílelo několik lidí, kteří vždy vytvořili menší vrstvu, která se následně dávala "slisovat" například pod kolo automobilu na dílně, nebo pod motor, převodovku, atd. Tyto jednotlivé vrstvy pak byly slepeny k sobě speciálním lepidlem a "vylisovány" pod motorem Nissan RB20 a dalšími kusy techniky z nové garáže.
Protože bylo lepidlo na vodní bázi, byly papíry ponechány na několik týdnů v klidu pod motorem, aby mohlo lepidlo dostatečně vytvrdnout. Poté byl celý blok papírů ořezán plus mínus do tvarů kola a přibily otvory pro šrouby a středový otvor.
Papírové kolo bylo k automobilu připevněno pomocí nastavených šroubů, které byly zvenčí uchyceny pomocí vyříznutého středu z plechového disku, který tak sloužil jako jakási podložka. Pro informaci, papírové kolo vážilo cca 23 kilogramů.
A jak si tato netradiční kolo vedlo v praktickém testu? Až překvapivě dobře! Kromě klasické jízdy totiž vydrželo i nějaké to driftování na povrchu, kdy by se docela dobře dala zničit i klasická pneumatika. Po čase bylo vidět nějaké opotřebení, ovšem velký vliv na to mělo i nedostatečně vytvrzené lepidlo - a to dokonce i po dvou týdnech. Vlad však neměl s pneumatikou slitování a podrobil jí pořádnému testu.
Během toho si pneumatika užila spoustu driftování, projela vodou,dost si zaskákala na nerovném povrchu a přesto stále držela. Postupně sice začala ztrácet tvar a nabývala do šířky, přesto však stále držela a nerozlétal se na tisíce kousků, jak by se dalo očekávat. Toho však Vlad nakonec téměř dosáhl protáčením kola na místě.
Papírové kolo z 10 000 listů papíru A4 tedy sice může fungovat a dokonce bude i celkem pohodlné, ovšem dlouhodobě toho nevydrží tolik co klasická pneumatika a její výroba zabere dlouhou dobu a zřejmě nebude ani laciná. Ruské pátrání po ideální alternativě ke klasickým pneumatikám tak zřejmě bude pokračovat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?