Společnost Waymo, která stejně jako Google spadá do vlastnictví společnosti Alphabet, patří ke špičkám ve vývoji technologií potřebných k provozu plně autonomních vozidel. V současnosti provozuje Waymo své služby v několika státech USA, přičemž na některých místech už za volantem nenajdete řidiče. Waymo si je svými technologiemi dokonce tak jisté, že už podepsalo kontrakt na několik desítek automobilů, které budou v USA plnit roli autonomní přepravy. Dosud však byla řeč jen o USA, jaké jsou však vyhlídky pro Evropu?
Na tuto otázku odpovídal v rozhovoru pro německý magazín Handelsblatt přímo šéf společnosti Waymo, kterým je John Krafcik. Podle jeho slov se už i pro Evropu chystá pilotní program zahrnující flotilu plně autonomních vozidel, ovšem kdy nebo kde by měl být spuštěn zatím Krafcik neodpověděl.
„Nechci zatím zveřejňovat žádné konkrétní termíny. Znovu jsme se podívali na testy probíhající v Itálii, abychom mohli promluvit s některými evropskými automobilkami a pochopili tak, jaká společná strategie bude vhodná pro vstup na trh. Ve Waymo si totiž klademe globální cíle."
Společnost Waymo se přitom se svými ambicemi rozhodně nedrží při zemi. V nedávných měsících například oznámila objednávku 62 000 minivanů Chrysler Pacifica, které přestaví na autonomní stroje, a 20 000 autonomních elektrických SUV Jaguar I-Pace.
Krafcik zatím odmítl odpovědět, s jakou evropskou automobilkou v současnosti Waymo jedná, ovšem naznačil, že plánovaná evropská flotila autonomních vozidel bude obrovská. „Nemohl dávat přesná čísla, ale to číslo bude velké," odpověděl Krafcik doslova.
„20 000 automobilů může za den uskutečnit milion cest. Může to znít jako hodně, ovšem my lidé najedeme cca 16 bilionů kilometrů za rok.Není to šílené? V USA najedou řidiči zhruba 5 bilionů kilometrů ročně, v Evropě je to číslo podobné, možná o něco menší. Potřeba vozidel schopných plně autonomního cestování je tak značná."
Na otázku, jakou hodnotu by mohly mít obchody společnosti Waymo v USA, Krafcik odpověděl, že záleží na volbě cesty. Waymo má totiž pro vstup na americký trh hned čtyři obchodní modely: provozování přepravní služby s řidičem, provozování flotily plně autonomních vozidel, prodej plně autonomních vozidel soukromým společnostem a spolupráci s městy na bázi poskytování veřejné přepravy.
Pro jaký model se Waymo rozhodne v Evropě zatím není jisté, ovšem je dost pravděpodobné, že se bude držet volby americké, jak uvádí web CarScoops. Rozdíly mezi službami na dvou kontinentech se však přesto projeví - a to minimálně ve specifických požadavcích zákazníků.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?