Kdy začnou v Evropě jezdit auta bez řidičů? Google prozradil víc

Autonomní vozidlo společnosti Waymo
Autonomní vozidlo společnosti Waymo, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. července 2018 10:38
Sdílej:

Společnost Waymo, která stejně jako Google spadá do vlastnictví společnosti Alphabet, patří ke špičkám ve vývoji technologií potřebných k provozu plně autonomních vozidel. V současnosti provozuje Waymo své služby v několika státech USA, přičemž na některých místech už za volantem nenajdete řidiče. Waymo si je svými technologiemi dokonce tak jisté, že už podepsalo kontrakt na několik desítek automobilů, které budou v USA plnit roli autonomní přepravy. Dosud však byla řeč jen o USA, jaké jsou však vyhlídky pro Evropu?

Na tuto otázku odpovídal v rozhovoru pro německý magazín Handelsblatt přímo šéf společnosti Waymo, kterým je John Krafcik. Podle jeho slov se už i pro Evropu chystá pilotní program zahrnující flotilu plně autonomních vozidel, ovšem kdy nebo kde by měl být spuštěn zatím Krafcik neodpověděl.

„Nechci zatím zveřejňovat žádné konkrétní termíny. Znovu jsme se podívali na testy probíhající v Itálii, abychom mohli promluvit s některými evropskými automobilkami a pochopili tak, jaká společná strategie bude vhodná pro vstup na trh. Ve Waymo si totiž klademe globální cíle."

Společnost Waymo se přitom se svými ambicemi rozhodně nedrží při zemi. V nedávných měsících například oznámila objednávku 62 000 minivanů Chrysler Pacifica, které přestaví na autonomní stroje, a 20 000 autonomních elektrických SUV Jaguar I-Pace.

Krafcik zatím odmítl odpovědět, s jakou evropskou automobilkou v současnosti Waymo jedná, ovšem naznačil, že plánovaná evropská flotila autonomních vozidel bude obrovská. „Nemohl dávat přesná čísla, ale to číslo bude velké," odpověděl Krafcik doslova.

„20 000 automobilů může za den uskutečnit milion cest. Může to znít jako hodně, ovšem my lidé najedeme cca 16 bilionů kilometrů za rok.Není to šílené? V USA najedou řidiči zhruba 5 bilionů kilometrů ročně, v Evropě je to číslo podobné, možná o něco menší. Potřeba vozidel schopných plně autonomního cestování je tak značná."

Na otázku, jakou hodnotu by mohly mít obchody společnosti Waymo v USA, Krafcik odpověděl, že záleží na volbě cesty. Waymo má totiž pro vstup na americký trh hned čtyři obchodní modely: provozování přepravní služby s řidičem, provozování flotily plně autonomních vozidel, prodej plně autonomních vozidel soukromým společnostem a spolupráci s městy na bázi poskytování veřejné přepravy. 

Pro jaký model se Waymo rozhodne v Evropě zatím není jisté, ovšem je dost pravděpodobné, že se bude držet volby americké, jak uvádí web CarScoops. Rozdíly mezi službami na dvou kontinentech se však přesto projeví - a to minimálně ve specifických požadavcích zákazníků.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.