Společnost Waymo, která stejně jako Google spadá do vlastnictví společnosti Alphabet, patří ke špičkám ve vývoji technologií potřebných k provozu plně autonomních vozidel. V současnosti provozuje Waymo své služby v několika státech USA, přičemž na některých místech už za volantem nenajdete řidiče. Waymo si je svými technologiemi dokonce tak jisté, že už podepsalo kontrakt na několik desítek automobilů, které budou v USA plnit roli autonomní přepravy. Dosud však byla řeč jen o USA, jaké jsou však vyhlídky pro Evropu?
Na tuto otázku odpovídal v rozhovoru pro německý magazín Handelsblatt přímo šéf společnosti Waymo, kterým je John Krafcik. Podle jeho slov se už i pro Evropu chystá pilotní program zahrnující flotilu plně autonomních vozidel, ovšem kdy nebo kde by měl být spuštěn zatím Krafcik neodpověděl.
„Nechci zatím zveřejňovat žádné konkrétní termíny. Znovu jsme se podívali na testy probíhající v Itálii, abychom mohli promluvit s některými evropskými automobilkami a pochopili tak, jaká společná strategie bude vhodná pro vstup na trh. Ve Waymo si totiž klademe globální cíle."
Společnost Waymo se přitom se svými ambicemi rozhodně nedrží při zemi. V nedávných měsících například oznámila objednávku 62 000 minivanů Chrysler Pacifica, které přestaví na autonomní stroje, a 20 000 autonomních elektrických SUV Jaguar I-Pace.
Krafcik zatím odmítl odpovědět, s jakou evropskou automobilkou v současnosti Waymo jedná, ovšem naznačil, že plánovaná evropská flotila autonomních vozidel bude obrovská. „Nemohl dávat přesná čísla, ale to číslo bude velké," odpověděl Krafcik doslova.
„20 000 automobilů může za den uskutečnit milion cest. Může to znít jako hodně, ovšem my lidé najedeme cca 16 bilionů kilometrů za rok.Není to šílené? V USA najedou řidiči zhruba 5 bilionů kilometrů ročně, v Evropě je to číslo podobné, možná o něco menší. Potřeba vozidel schopných plně autonomního cestování je tak značná."
Na otázku, jakou hodnotu by mohly mít obchody společnosti Waymo v USA, Krafcik odpověděl, že záleží na volbě cesty. Waymo má totiž pro vstup na americký trh hned čtyři obchodní modely: provozování přepravní služby s řidičem, provozování flotily plně autonomních vozidel, prodej plně autonomních vozidel soukromým společnostem a spolupráci s městy na bázi poskytování veřejné přepravy.
Pro jaký model se Waymo rozhodne v Evropě zatím není jisté, ovšem je dost pravděpodobné, že se bude držet volby americké, jak uvádí web CarScoops. Rozdíly mezi službami na dvou kontinentech se však přesto projeví - a to minimálně ve specifických požadavcích zákazníků.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.