Nejkomplexnější pohonný systém Volkswagenu? I.D. R Pikes Peak vydává další tajemství

Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Volkswagen I.D. R Pikes Peak, foto: Volkswagen
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. června 2018 13:56
Sdílej:

Volkswagen I.D. R Pikes Peak, s nímž se Romain Dumas postaví 24. června 2018 na start závodu do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“, disponuje nejkomplexnějším systémem pohonu, jaký kdy Volkswagen Motorsport vyvinul. „Se závodním vozem I.D. R Pikes Peak vstupujeme do zcela nové oblasti. Vůbec poprvé nasadí Volkswagen do závodu zcela elektricky poháněný závodní vůz. Kromě náročného aerodynamického konceptu a mimořádných požadavků na podvozek byl největší výzvou vývoj systému elektrického pohonu,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport.

První čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen je vybaven dvěma vzájemně propojenými bloky lithium-iontových akumulátorů, které jsou jako pevná součást vozu uloženy vpravo vedle prostoru pro jezdce a za ním. Jejich energii využívají dva samostatné vysokovýkonné elektromotory na přední a zadní nápravě. Společně poskytují nejvyšší výkon 500 kW (680 k). Výkon elektromotorů reguluje elektronická řídicí jednotka v závislosti na aktuální jízdní situaci na závodní trati. Ideálního neutrálního chování závodního vozu je například při akceleraci z pomalé zatáčky dosaženo tím, že přední kola musí kromě příčných sil přenášet na vozovku také hnací sílu. Až bude Romain Dumas v nejslavnějším závodě do vrchu na světě ovládat pedály plynu a brzdy, nebudou jejich pohyby přenášeny mechanicky, nýbrž prostřednictvím systému elektronického přenosu signálu.

Až 20 procent elektrické energie, nezbytné k překonání závodní trati o délce 19,99 kilometru, si I.D. R Pikes Peak vyrobí sám. Elektromotory pracují totiž při brzdění jako generátory. Tzv. rekuperací vyrábějí elektřinu, kterou ukládají do akumulátorů. Vedlejším efektem tohoto procesu je pokrytí části požadovaného brzdného výkonu. Nad tento rámec potřebnou brzdnou sílu vytváří konvenční brzdová soustava, která má v případě závodního vozu I.D. R Pikes Peak podobu systému „Brake-by-Wire“ s již zmíněným elektronickým přenosem signálu z brzdového pedálu. „Spolupráci mezi rekuperací a mechanickou brzdovou soustavou řídí elektronika a jezdec nemá o těchto dějích ani ponětí,“ popisuje Marc-Christian Bertram, vedoucí týmu pro elektrické/elektronické systémy v oddělení Volkswagen Motorsport.

Pro Volkswagen byl vývoj systému pohonu závodního vozu I.D. R Pikes Peak skokem do neznáma. „Pro celý náš tým inženýrů to byla obrovská výzva. S elektrickými pohony jsme neměli žádné zkušenosti, ani data ze závodů, na vývoj jsme měli extrémně krátkou dobu sedmi měsíců a až na konci května jsme mohli testovat na originální trati,“ shrnuje Bertram. Jistá porce napětí proto zůstává až do dne konání závodu na Pikes Peak, v němž jezdec Dumas zaútočí na stávající rekord v kategorii elektromobilů. Ten má hodnotu 8.57,118 minuty.

Inženýři oddělení Volkswagen Motorsport si mohou být jisti alespoň tím, že odvedli optimální přípravné práce. Při vývoji akumulátorů pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak využívali také know-how odborných oddělení pro elektromobilitu mateřského koncernu ve Wolfsburgu a střediska pro předsériovou výrobu v Braunschweigu. „Technický vývoj značky Volkswagen disponuje dílnami a laboratořemi, v nichž lze uskutečňovat zátěžové testy akumulátorů,“ vysvětluje François-Xavier Demasion. Zkouškám byly podrobovány nejprve jednotlivé články a moduly akumulátorů. „Také u závodního vozu existují speciální požadavky na kabelové svazky a ochrannou izolaci. Volkswagen má již velké zkušenosti s vysokonapěťovou technikou. Pro nás bylo velmi cenné, že jsme k nim měli přístup.“

Inženýři se přitom řídili nejen přísnými bezpečnostními předpisy mezinárodní automobilové federace FIA pro Formuli E a hybridní vozidla kategorie LMP1, která se účastní například 24h závodu v Le Mans. „Během vývoje našich akumulátorových systémů jsme používali také přísné zkušební postupy z vývoje sériových vozů,“ dodává Bertram.

Vedoucí elektrotechnický inženýr oddělení Volkswagen Motorsport pečlivě sleduje práci kolegů z vývoje sériových vozidel, kteří se právě soustředí na budoucí rodinu modelů I.D. První modelová řada značky Volkswagen s čistě elektrickým pohonem, která bude uváděna na trh od roku 2020, zajímá Marca-Christiana Bertrama i soukromě. „Nyní jsem dlouhé měsíce pracoval na závodním voze I.D. R Pikes Peak, který se mi asi žel nikdy nepoštěstí řídit. Proto se již nyní těším na první jízdu v jednom ze sériových modelů I.D.“

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.