První čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen je vybaven dvěma vzájemně propojenými bloky lithium-iontových akumulátorů, které jsou jako pevná součást vozu uloženy vpravo vedle prostoru pro jezdce a za ním. Jejich energii využívají dva samostatné vysokovýkonné elektromotory na přední a zadní nápravě. Společně poskytují nejvyšší výkon 500 kW (680 k). Výkon elektromotorů reguluje elektronická řídicí jednotka v závislosti na aktuální jízdní situaci na závodní trati. Ideálního neutrálního chování závodního vozu je například při akceleraci z pomalé zatáčky dosaženo tím, že přední kola musí kromě příčných sil přenášet na vozovku také hnací sílu. Až bude Romain Dumas v nejslavnějším závodě do vrchu na světě ovládat pedály plynu a brzdy, nebudou jejich pohyby přenášeny mechanicky, nýbrž prostřednictvím systému elektronického přenosu signálu.
Až 20 procent elektrické energie, nezbytné k překonání závodní trati o délce 19,99 kilometru, si I.D. R Pikes Peak vyrobí sám. Elektromotory pracují totiž při brzdění jako generátory. Tzv. rekuperací vyrábějí elektřinu, kterou ukládají do akumulátorů. Vedlejším efektem tohoto procesu je pokrytí části požadovaného brzdného výkonu. Nad tento rámec potřebnou brzdnou sílu vytváří konvenční brzdová soustava, která má v případě závodního vozu I.D. R Pikes Peak podobu systému „Brake-by-Wire“ s již zmíněným elektronickým přenosem signálu z brzdového pedálu. „Spolupráci mezi rekuperací a mechanickou brzdovou soustavou řídí elektronika a jezdec nemá o těchto dějích ani ponětí,“ popisuje Marc-Christian Bertram, vedoucí týmu pro elektrické/elektronické systémy v oddělení Volkswagen Motorsport.
Pro Volkswagen byl vývoj systému pohonu závodního vozu I.D. R Pikes Peak skokem do neznáma. „Pro celý náš tým inženýrů to byla obrovská výzva. S elektrickými pohony jsme neměli žádné zkušenosti, ani data ze závodů, na vývoj jsme měli extrémně krátkou dobu sedmi měsíců a až na konci května jsme mohli testovat na originální trati,“ shrnuje Bertram. Jistá porce napětí proto zůstává až do dne konání závodu na Pikes Peak, v němž jezdec Dumas zaútočí na stávající rekord v kategorii elektromobilů. Ten má hodnotu 8.57,118 minuty.
Inženýři oddělení Volkswagen Motorsport si mohou být jisti alespoň tím, že odvedli optimální přípravné práce. Při vývoji akumulátorů pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak využívali také know-how odborných oddělení pro elektromobilitu mateřského koncernu ve Wolfsburgu a střediska pro předsériovou výrobu v Braunschweigu. „Technický vývoj značky Volkswagen disponuje dílnami a laboratořemi, v nichž lze uskutečňovat zátěžové testy akumulátorů,“ vysvětluje François-Xavier Demasion. Zkouškám byly podrobovány nejprve jednotlivé články a moduly akumulátorů. „Také u závodního vozu existují speciální požadavky na kabelové svazky a ochrannou izolaci. Volkswagen má již velké zkušenosti s vysokonapěťovou technikou. Pro nás bylo velmi cenné, že jsme k nim měli přístup.“
Inženýři se přitom řídili nejen přísnými bezpečnostními předpisy mezinárodní automobilové federace FIA pro Formuli E a hybridní vozidla kategorie LMP1, která se účastní například 24h závodu v Le Mans. „Během vývoje našich akumulátorových systémů jsme používali také přísné zkušební postupy z vývoje sériových vozů,“ dodává Bertram.
Vedoucí elektrotechnický inženýr oddělení Volkswagen Motorsport pečlivě sleduje práci kolegů z vývoje sériových vozidel, kteří se právě soustředí na budoucí rodinu modelů I.D. První modelová řada značky Volkswagen s čistě elektrickým pohonem, která bude uváděna na trh od roku 2020, zajímá Marca-Christiana Bertrama i soukromě. „Nyní jsem dlouhé měsíce pracoval na závodním voze I.D. R Pikes Peak, který se mi asi žel nikdy nepoštěstí řídit. Proto se již nyní těším na první jízdu v jednom ze sériových modelů I.D.“