Volkswagen I.D. R Pikes Peak, s nímž se Romain Dumas postaví 24. června 2018 na start závodu do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“, disponuje nejkomplexnějším systémem pohonu, jaký kdy Volkswagen Motorsport vyvinul. „Se závodním vozem I.D. R Pikes Peak vstupujeme do zcela nové oblasti. Vůbec poprvé nasadí Volkswagen do závodu zcela elektricky poháněný závodní vůz. Kromě náročného aerodynamického konceptu a mimořádných požadavků na podvozek byl největší výzvou vývoj systému elektrického pohonu,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport.
První čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen je vybaven dvěma vzájemně propojenými bloky lithium-iontových akumulátorů, které jsou jako pevná součást vozu uloženy vpravo vedle prostoru pro jezdce a za ním. Jejich energii využívají dva samostatné vysokovýkonné elektromotory na přední a zadní nápravě. Společně poskytují nejvyšší výkon 500 kW (680 k). Výkon elektromotorů reguluje elektronická řídicí jednotka v závislosti na aktuální jízdní situaci na závodní trati. Ideálního neutrálního chování závodního vozu je například při akceleraci z pomalé zatáčky dosaženo tím, že přední kola musí kromě příčných sil přenášet na vozovku také hnací sílu. Až bude Romain Dumas v nejslavnějším závodě do vrchu na světě ovládat pedály plynu a brzdy, nebudou jejich pohyby přenášeny mechanicky, nýbrž prostřednictvím systému elektronického přenosu signálu.
Až 20 procent elektrické energie, nezbytné k překonání závodní trati o délce 19,99 kilometru, si I.D. R Pikes Peak vyrobí sám. Elektromotory pracují totiž při brzdění jako generátory. Tzv. rekuperací vyrábějí elektřinu, kterou ukládají do akumulátorů. Vedlejším efektem tohoto procesu je pokrytí části požadovaného brzdného výkonu. Nad tento rámec potřebnou brzdnou sílu vytváří konvenční brzdová soustava, která má v případě závodního vozu I.D. R Pikes Peak podobu systému „Brake-by-Wire“ s již zmíněným elektronickým přenosem signálu z brzdového pedálu. „Spolupráci mezi rekuperací a mechanickou brzdovou soustavou řídí elektronika a jezdec nemá o těchto dějích ani ponětí,“ popisuje Marc-Christian Bertram, vedoucí týmu pro elektrické/elektronické systémy v oddělení Volkswagen Motorsport.
Pro Volkswagen byl vývoj systému pohonu závodního vozu I.D. R Pikes Peak skokem do neznáma. „Pro celý náš tým inženýrů to byla obrovská výzva. S elektrickými pohony jsme neměli žádné zkušenosti, ani data ze závodů, na vývoj jsme měli extrémně krátkou dobu sedmi měsíců a až na konci května jsme mohli testovat na originální trati,“ shrnuje Bertram. Jistá porce napětí proto zůstává až do dne konání závodu na Pikes Peak, v němž jezdec Dumas zaútočí na stávající rekord v kategorii elektromobilů. Ten má hodnotu 8.57,118 minuty.
Inženýři oddělení Volkswagen Motorsport si mohou být jisti alespoň tím, že odvedli optimální přípravné práce. Při vývoji akumulátorů pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak využívali také know-how odborných oddělení pro elektromobilitu mateřského koncernu ve Wolfsburgu a střediska pro předsériovou výrobu v Braunschweigu. „Technický vývoj značky Volkswagen disponuje dílnami a laboratořemi, v nichž lze uskutečňovat zátěžové testy akumulátorů,“ vysvětluje François-Xavier Demasion. Zkouškám byly podrobovány nejprve jednotlivé články a moduly akumulátorů. „Také u závodního vozu existují speciální požadavky na kabelové svazky a ochrannou izolaci. Volkswagen má již velké zkušenosti s vysokonapěťovou technikou. Pro nás bylo velmi cenné, že jsme k nim měli přístup.“
Inženýři se přitom řídili nejen přísnými bezpečnostními předpisy mezinárodní automobilové federace FIA pro Formuli E a hybridní vozidla kategorie LMP1, která se účastní například 24h závodu v Le Mans. „Během vývoje našich akumulátorových systémů jsme používali také přísné zkušební postupy z vývoje sériových vozů,“ dodává Bertram.
Vedoucí elektrotechnický inženýr oddělení Volkswagen Motorsport pečlivě sleduje práci kolegů z vývoje sériových vozidel, kteří se právě soustředí na budoucí rodinu modelů I.D. První modelová řada značky Volkswagen s čistě elektrickým pohonem, která bude uváděna na trh od roku 2020, zajímá Marca-Christiana Bertrama i soukromě. „Nyní jsem dlouhé měsíce pracoval na závodním voze I.D. R Pikes Peak, který se mi asi žel nikdy nepoštěstí řídit. Proto se již nyní těším na první jízdu v jednom ze sériových modelů I.D.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.