Nejkomplexnější pohonný systém Volkswagenu? I.D. R Pikes Peak vydává další tajemství

mao / AutoRoad.cz, 14. června 2018, 13:56 Google+

Volkswagen I.D. R Pikes Peak, s nímž se Romain Dumas postaví 24. června 2018 na start závodu do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“, disponuje nejkomplexnějším systémem pohonu, jaký kdy Volkswagen Motorsport vyvinul. „Se závodním vozem I.D. R Pikes Peak vstupujeme do zcela nové oblasti. Vůbec poprvé nasadí Volkswagen do závodu zcela elektricky poháněný závodní vůz. Kromě náročného aerodynamického konceptu a mimořádných požadavků na podvozek byl největší výzvou vývoj systému elektrického pohonu,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

První čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen je vybaven dvěma vzájemně propojenými bloky lithium-iontových akumulátorů, které jsou jako pevná součást vozu uloženy vpravo vedle prostoru pro jezdce a za ním. Jejich energii využívají dva samostatné vysokovýkonné elektromotory na přední a zadní nápravě. Společně poskytují nejvyšší výkon 500 kW (680 k). Výkon elektromotorů reguluje elektronická řídicí jednotka v závislosti na aktuální jízdní situaci na závodní trati. Ideálního neutrálního chování závodního vozu je například při akceleraci z pomalé zatáčky dosaženo tím, že přední kola musí kromě příčných sil přenášet na vozovku také hnací sílu. Až bude Romain Dumas v nejslavnějším závodě do vrchu na světě ovládat pedály plynu a brzdy, nebudou jejich pohyby přenášeny mechanicky, nýbrž prostřednictvím systému elektronického přenosu signálu.

Až 20 procent elektrické energie, nezbytné k překonání závodní trati o délce 19,99 kilometru, si I.D. R Pikes Peak vyrobí sám. Elektromotory pracují totiž při brzdění jako generátory. Tzv. rekuperací vyrábějí elektřinu, kterou ukládají do akumulátorů. Vedlejším efektem tohoto procesu je pokrytí části požadovaného brzdného výkonu. Nad tento rámec potřebnou brzdnou sílu vytváří konvenční brzdová soustava, která má v případě závodního vozu I.D. R Pikes Peak podobu systému „Brake-by-Wire“ s již zmíněným elektronickým přenosem signálu z brzdového pedálu. „Spolupráci mezi rekuperací a mechanickou brzdovou soustavou řídí elektronika a jezdec nemá o těchto dějích ani ponětí,“ popisuje Marc-Christian Bertram, vedoucí týmu pro elektrické/elektronické systémy v oddělení Volkswagen Motorsport.

Pro Volkswagen byl vývoj systému pohonu závodního vozu I.D. R Pikes Peak skokem do neznáma. „Pro celý náš tým inženýrů to byla obrovská výzva. S elektrickými pohony jsme neměli žádné zkušenosti, ani data ze závodů, na vývoj jsme měli extrémně krátkou dobu sedmi měsíců a až na konci května jsme mohli testovat na originální trati,“ shrnuje Bertram. Jistá porce napětí proto zůstává až do dne konání závodu na Pikes Peak, v němž jezdec Dumas zaútočí na stávající rekord v kategorii elektromobilů. Ten má hodnotu 8.57,118 minuty.

Inženýři oddělení Volkswagen Motorsport si mohou být jisti alespoň tím, že odvedli optimální přípravné práce. Při vývoji akumulátorů pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak využívali také know-how odborných oddělení pro elektromobilitu mateřského koncernu ve Wolfsburgu a střediska pro předsériovou výrobu v Braunschweigu. „Technický vývoj značky Volkswagen disponuje dílnami a laboratořemi, v nichž lze uskutečňovat zátěžové testy akumulátorů,“ vysvětluje François-Xavier Demasion. Zkouškám byly podrobovány nejprve jednotlivé články a moduly akumulátorů. „Také u závodního vozu existují speciální požadavky na kabelové svazky a ochrannou izolaci. Volkswagen má již velké zkušenosti s vysokonapěťovou technikou. Pro nás bylo velmi cenné, že jsme k nim měli přístup.“

Inženýři se přitom řídili nejen přísnými bezpečnostními předpisy mezinárodní automobilové federace FIA pro Formuli E a hybridní vozidla kategorie LMP1, která se účastní například 24h závodu v Le Mans. „Během vývoje našich akumulátorových systémů jsme používali také přísné zkušební postupy z vývoje sériových vozů,“ dodává Bertram.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak během testování | zdroj: youtube.com

Vedoucí elektrotechnický inženýr oddělení Volkswagen Motorsport pečlivě sleduje práci kolegů z vývoje sériových vozidel, kteří se právě soustředí na budoucí rodinu modelů I.D. První modelová řada značky Volkswagen s čistě elektrickým pohonem, která bude uváděna na trh od roku 2020, zajímá Marca-Christiana Bertrama i soukromě. „Nyní jsem dlouhé měsíce pracoval na závodním voze I.D. R Pikes Peak, který se mi asi žel nikdy nepoštěstí řídit. Proto se již nyní těším na první jízdu v jednom ze sériových modelů I.D.“

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nejkomplexnější pohonný systém Volkswagenu? I.D. R Pikes Peak vydává další tajemství

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Odcizený Mercedes-Benz SL500 se podařilo najít po 27 letech, na tachometru měl jen 1 900 km

Ukradený Mercedes-Benz SL se podařilo najít po 27 letech. Najeto měl jen 1 900 km

Nová Toyota RAV4

Toyota a Suzuki oznamují detaily spolupráce. Suzuki dodá kompakty, Toyota hybridy

Muž se rozhodl nahradit chybějící kolo skateboardem

Řidiči Felicie chybělo kolo u vleku, tak použil skateboard. Policisté příliš nadšení nebyli

BMW řady 2 Gran Coupé

BMW poodhaluje další čtyřdveřové kupé, exkluzivní řada 2 Gran Coupé dorazí již v listopadu

Lady Gaga za volantem Fordu F-150 SVT Lightning (Twitter/@jayjuniorrr)

Čím jezdí Lady Gaga? Na účtech má miliony, přesto jezdí pick-upem v hodnotě Škody Superb

Ilustrační foto (Škoda Kamiq)

Škoda se chlubí rekordními výsledky, do roku 2022 plánuje 30 nových modelů

reklama
reklama

Doporučujeme

Chcete rychle získat celosvětovou popularitu? Pak můžete třeba strčit hlavu do výfuku

Jak se stát celosvětovou celebritou za pár hodin? Tahle slečna našla unikátní…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Luxus v ruském stylu? Takhle vypadá vojenský speciál přestavěný na luxusní SUV

  2. Legální podvod? Takto se automobilky snaží využít mezery v zákonech ve svůj prospěch

  3. Volkswagen potichu odhalil nové logo, téměř nikdo si ho ale nevšiml

  4. Došlo už i na Bonda. Podívejte se, čím má v novém filmu Agent 007 jezdit

  5. Nejvhodnější nové vozy v jednotlivých segmentech vybrala hvězda Top Gear

  6. Šéf Volkswagenu pod palbou kritiky. Ta tři slova si teď hodně vyčítá

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud