Časté požáry elektromobilů? Nenechte se zmást, skutečnost je zcela jiná

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. června 2018, 14:28 Google+

Elektromobily se v posledních letech staly natolik důležitým tématem, že je nelze ignorovat. Téměř každý měsíc se dozvídáme o nových čistě elektrických nebo alespoň hybridních modelech, sledujeme rozrůstající se síť nabíječek a posloucháme o nekonečných přínosech elektromobility. Kromě toho se však stále častěji objevují i články, které zmiňují požáry nabouraných elektromobilů. skutečně se ale jedná o tak dramatickou záležitost, jak některá média naznačují?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Snímky požárem poškozené Tesly Model X

Snímky požárem poškozené Tesly Model X | foto: youtube.com

Sdílejte článek

„Požár elektromobilu vždy stojí za zprávu. Požár automobilu se spalovacím motorem stojí za zprávu jen tehdy, když omezí dopravu." Zhruba něco takového pronesl Steven Rissser, expert na bezpečnost elektromobilů pracující pro neziskovou společnost Battelle.

Risser tím v podstatě reagoval na trend posledních měsíců, kdy se poměrně často objevovaly články o elektromobilech Tesla, které po nehodě zachvátil požár. Veřejnost si pak na základě těchto článků vytvořila mylnou představu, podle které jsou všechny elektromobily nebezpečné a hrozí vznícením.

Pravdou však je, že nic takového nebylo dokázáno. Ve skutečnosti navíc mohou být elektromobily podstatně bezpečnější, než automobily se spalovacími motory. V současnosti je však nemožné něco takového napsat se stoprocentní jistotou.

Vyřčení něčeho podobného totiž brání celá řada proměnných, jako je například počet elektromobilů na silnicích. Elektromobilita je totiž zatím v rozjezdu a ze současných statistik lze vyvozovat závěry jen obtížně. Během pár let by se však situace mohla výrazně změnit. V hloubkové studii pro NTHSA však společnost Batelle naznačil, že risk spojený s požáry je v současnosti u elektromobilů nepatrně nižší, než v případě klasických automobilů.

Batelle ve svém výzkumu zahrnuje i spontánní požáry Li-Ion baterií v dalších produktech, jako jsou laptopy, mobily, atd. Nicméně v případě elektromobilů zatím došlo k požáru až po výrazném poškození akumulátorů, které obvykle způsobí jen těžká dopravní nehoda.

img-responsive

Snímky požárem poškozené Tesly Model X | foto: youtube.com

Požáry elektromobilů navíc mají zcela jiný a podstatně "delší" průběh vznícení, než automobily spalující benzín. Nejprve totiž dochází k poškození článků, ve kterých se začne akumulovat energie. To následně vede ke vznícení chemikálií v ostatních článcích.

Z praxe pak víme, že řidiči elektromobilů po nehodě mají většinou dostatek času k opuštění vozidla a požár se dostavuje až za delší dobu. Horší však je, že energie ukrytá ve článcích může odstartovat požár i později, případně až po odtahu elektromobilu z místa nehody. V některých případech tak museli technici ručně odstraňovat článku.

Hasiči bojují s požárem Tesly po nehodě | zdroj: youtube.com

Ve výsledku se však dá říci, že studie prokazuje nepatrně nižší riziko vzniku požáru u elektromobilů než u klasických automobilů se spalovacím motorem. InsideEv's poté cituje CNN Money a uvádí, že lidstvo má s vývojem benzínem poháněných automobilů a jejich bezpečností přes 130 let zkušeností. ve vývoji elektromobilů s Li-Ion články jsme však stále na začátku.

Až tedy budete znovu číst článek o spáleném či hořících elektromobilu (a pravděpodobně to bude Tesla), uvědomte si prosím, že elektromobily jsou stále na začátku cesty a v porovnáním s klasickými motory hoří podstatně méně častěji. Protože se však jedná o nové technologie, informují o nich ve velkém média. Neznamená to však, že by elektromobily měly být výrazně nebezpečnější.

Vytisknout

Diskuze: Časté požáry elektromobilů? Nenechte se zmást, skutečnost je zcela jiná

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLaren GT

McLaren je na prodej? Údajně kolem krouží hned dvě automobilky

Škoda Felicia Pick-up 4x4

Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

suzuki s-cross

Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

Škoda Afriq

Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

Ilustrační foto

Čekalo se, jak dopadne Tesla. Respektovaná Consumer Reports se vyjádřila ke kvalitě vozů

ford ranger

Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Škoda Karoq

Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

toyota mirai

V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

toyota mirai

První svezení v Toyotě Mirai. Je tohle budoucnost?

Peugeot LCV

100% elektrická řada LCV má značce Peugeot zajistit vedoucí pozici na trhu

Toyota Hilux 2.8D-4D Invincible Sport

Test: Toyota Hilux 2.8D-4D – legenda do těch nejnáročnějších podmínek, která má ovšem veliké ale

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen vyvíjí podvozek budoucnosti. Manažer řekl, co změní nejvíc

Facelift Volkswagenu T-Roc

Facelift Volkswagenu T-Roc: Změny designu malé, technologií větší. Základní cena 544 tisíc

Porsche Taycan GTS

Porsche představilo Taycan GTS s revoluční panoramatickou střechou

Porsche 911 Carrera 4 pro Dakar

Italové se na Dakar chystají ve 30 let starém Porsche 911

reklama

Doporučujeme

Fiat 600 "Angry Mosquito"

Malý Fiat s výkonným Wankelem z Mazdy? Tahle přestavba je dokonale šílená

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

  2. Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

  3. Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

  4. V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

  5. Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

  6. Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud