Elektromobily se v posledních letech staly natolik důležitým tématem, že je nelze ignorovat. Téměř každý měsíc se dozvídáme o nových čistě elektrických nebo alespoň hybridních modelech, sledujeme rozrůstající se síť nabíječek a posloucháme o nekonečných přínosech elektromobility. Kromě toho se však stále častěji objevují i články, které zmiňují požáry nabouraných elektromobilů. skutečně se ale jedná o tak dramatickou záležitost, jak některá média naznačují?
„Požár elektromobilu vždy stojí za zprávu. Požár automobilu se spalovacím motorem stojí za zprávu jen tehdy, když omezí dopravu." Zhruba něco takového pronesl Steven Rissser, expert na bezpečnost elektromobilů pracující pro neziskovou společnost Battelle.
Risser tím v podstatě reagoval na trend posledních měsíců, kdy se poměrně často objevovaly články o elektromobilech Tesla, které po nehodě zachvátil požár. Veřejnost si pak na základě těchto článků vytvořila mylnou představu, podle které jsou všechny elektromobily nebezpečné a hrozí vznícením.
Pravdou však je, že nic takového nebylo dokázáno. Ve skutečnosti navíc mohou být elektromobily podstatně bezpečnější, než automobily se spalovacími motory. V současnosti je však nemožné něco takového napsat se stoprocentní jistotou.
Vyřčení něčeho podobného totiž brání celá řada proměnných, jako je například počet elektromobilů na silnicích. Elektromobilita je totiž zatím v rozjezdu a ze současných statistik lze vyvozovat závěry jen obtížně. Během pár let by se však situace mohla výrazně změnit. V hloubkové studii pro NTHSA však společnost Batelle naznačil, že risk spojený s požáry je v současnosti u elektromobilů nepatrně nižší, než v případě klasických automobilů.
Batelle ve svém výzkumu zahrnuje i spontánní požáry Li-Ion baterií v dalších produktech, jako jsou laptopy, mobily, atd. Nicméně v případě elektromobilů zatím došlo k požáru až po výrazném poškození akumulátorů, které obvykle způsobí jen těžká dopravní nehoda.
Požáry elektromobilů navíc mají zcela jiný a podstatně "delší" průběh vznícení, než automobily spalující benzín. Nejprve totiž dochází k poškození článků, ve kterých se začne akumulovat energie. To následně vede ke vznícení chemikálií v ostatních článcích.
Z praxe pak víme, že řidiči elektromobilů po nehodě mají většinou dostatek času k opuštění vozidla a požár se dostavuje až za delší dobu. Horší však je, že energie ukrytá ve článcích může odstartovat požár i později, případně až po odtahu elektromobilu z místa nehody. V některých případech tak museli technici ručně odstraňovat článku.
Ve výsledku se však dá říci, že studie prokazuje nepatrně nižší riziko vzniku požáru u elektromobilů než u klasických automobilů se spalovacím motorem. InsideEv's poté cituje CNN Money a uvádí, že lidstvo má s vývojem benzínem poháněných automobilů a jejich bezpečností přes 130 let zkušeností. ve vývoji elektromobilů s Li-Ion články jsme však stále na začátku.
Až tedy budete znovu číst článek o spáleném či hořících elektromobilu (a pravděpodobně to bude Tesla), uvědomte si prosím, že elektromobily jsou stále na začátku cesty a v porovnáním s klasickými motory hoří podstatně méně častěji. Protože se však jedná o nové technologie, informují o nich ve velkém média. Neznamená to však, že by elektromobily měly být výrazně nebezpečnější.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.