Elektromobily se v posledních letech staly natolik důležitým tématem, že je nelze ignorovat. Téměř každý měsíc se dozvídáme o nových čistě elektrických nebo alespoň hybridních modelech, sledujeme rozrůstající se síť nabíječek a posloucháme o nekonečných přínosech elektromobility. Kromě toho se však stále častěji objevují i články, které zmiňují požáry nabouraných elektromobilů. skutečně se ale jedná o tak dramatickou záležitost, jak některá média naznačují?
„Požár elektromobilu vždy stojí za zprávu. Požár automobilu se spalovacím motorem stojí za zprávu jen tehdy, když omezí dopravu." Zhruba něco takového pronesl Steven Rissser, expert na bezpečnost elektromobilů pracující pro neziskovou společnost Battelle.
Risser tím v podstatě reagoval na trend posledních měsíců, kdy se poměrně často objevovaly články o elektromobilech Tesla, které po nehodě zachvátil požár. Veřejnost si pak na základě těchto článků vytvořila mylnou představu, podle které jsou všechny elektromobily nebezpečné a hrozí vznícením.
Pravdou však je, že nic takového nebylo dokázáno. Ve skutečnosti navíc mohou být elektromobily podstatně bezpečnější, než automobily se spalovacími motory. V současnosti je však nemožné něco takového napsat se stoprocentní jistotou.
Vyřčení něčeho podobného totiž brání celá řada proměnných, jako je například počet elektromobilů na silnicích. Elektromobilita je totiž zatím v rozjezdu a ze současných statistik lze vyvozovat závěry jen obtížně. Během pár let by se však situace mohla výrazně změnit. V hloubkové studii pro NTHSA však společnost Batelle naznačil, že risk spojený s požáry je v současnosti u elektromobilů nepatrně nižší, než v případě klasických automobilů.
Batelle ve svém výzkumu zahrnuje i spontánní požáry Li-Ion baterií v dalších produktech, jako jsou laptopy, mobily, atd. Nicméně v případě elektromobilů zatím došlo k požáru až po výrazném poškození akumulátorů, které obvykle způsobí jen těžká dopravní nehoda.
Požáry elektromobilů navíc mají zcela jiný a podstatně "delší" průběh vznícení, než automobily spalující benzín. Nejprve totiž dochází k poškození článků, ve kterých se začne akumulovat energie. To následně vede ke vznícení chemikálií v ostatních článcích.
Z praxe pak víme, že řidiči elektromobilů po nehodě mají většinou dostatek času k opuštění vozidla a požár se dostavuje až za delší dobu. Horší však je, že energie ukrytá ve článcích může odstartovat požár i později, případně až po odtahu elektromobilu z místa nehody. V některých případech tak museli technici ručně odstraňovat článku.
Ve výsledku se však dá říci, že studie prokazuje nepatrně nižší riziko vzniku požáru u elektromobilů než u klasických automobilů se spalovacím motorem. InsideEv's poté cituje CNN Money a uvádí, že lidstvo má s vývojem benzínem poháněných automobilů a jejich bezpečností přes 130 let zkušeností. ve vývoji elektromobilů s Li-Ion články jsme však stále na začátku.
Až tedy budete znovu číst článek o spáleném či hořících elektromobilu (a pravděpodobně to bude Tesla), uvědomte si prosím, že elektromobily jsou stále na začátku cesty a v porovnáním s klasickými motory hoří podstatně méně častěji. Protože se však jedná o nové technologie, informují o nich ve velkém média. Neznamená to však, že by elektromobily měly být výrazně nebezpečnější.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.