Časté požáry elektromobilů? Nenechte se zmást, skutečnost je zcela jiná

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. června 2018, 14:28 Google+

Elektromobily se v posledních letech staly natolik důležitým tématem, že je nelze ignorovat. Téměř každý měsíc se dozvídáme o nových čistě elektrických nebo alespoň hybridních modelech, sledujeme rozrůstající se síť nabíječek a posloucháme o nekonečných přínosech elektromobility. Kromě toho se však stále častěji objevují i články, které zmiňují požáry nabouraných elektromobilů. skutečně se ale jedná o tak dramatickou záležitost, jak některá média naznačují?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Snímky požárem poškozené Tesly Model X

Snímky požárem poškozené Tesly Model X | foto: youtube.com

Sdílejte článek

„Požár elektromobilu vždy stojí za zprávu. Požár automobilu se spalovacím motorem stojí za zprávu jen tehdy, když omezí dopravu." Zhruba něco takového pronesl Steven Rissser, expert na bezpečnost elektromobilů pracující pro neziskovou společnost Battelle.

Risser tím v podstatě reagoval na trend posledních měsíců, kdy se poměrně často objevovaly články o elektromobilech Tesla, které po nehodě zachvátil požár. Veřejnost si pak na základě těchto článků vytvořila mylnou představu, podle které jsou všechny elektromobily nebezpečné a hrozí vznícením.

Pravdou však je, že nic takového nebylo dokázáno. Ve skutečnosti navíc mohou být elektromobily podstatně bezpečnější, než automobily se spalovacími motory. V současnosti je však nemožné něco takového napsat se stoprocentní jistotou.

Vyřčení něčeho podobného totiž brání celá řada proměnných, jako je například počet elektromobilů na silnicích. Elektromobilita je totiž zatím v rozjezdu a ze současných statistik lze vyvozovat závěry jen obtížně. Během pár let by se však situace mohla výrazně změnit. V hloubkové studii pro NTHSA však společnost Batelle naznačil, že risk spojený s požáry je v současnosti u elektromobilů nepatrně nižší, než v případě klasických automobilů.

Batelle ve svém výzkumu zahrnuje i spontánní požáry Li-Ion baterií v dalších produktech, jako jsou laptopy, mobily, atd. Nicméně v případě elektromobilů zatím došlo k požáru až po výrazném poškození akumulátorů, které obvykle způsobí jen těžká dopravní nehoda.

img-responsive

Snímky požárem poškozené Tesly Model X | foto: youtube.com

Požáry elektromobilů navíc mají zcela jiný a podstatně "delší" průběh vznícení, než automobily spalující benzín. Nejprve totiž dochází k poškození článků, ve kterých se začne akumulovat energie. To následně vede ke vznícení chemikálií v ostatních článcích.

Z praxe pak víme, že řidiči elektromobilů po nehodě mají většinou dostatek času k opuštění vozidla a požár se dostavuje až za delší dobu. Horší však je, že energie ukrytá ve článcích může odstartovat požár i později, případně až po odtahu elektromobilu z místa nehody. V některých případech tak museli technici ručně odstraňovat článku.

Hasiči bojují s požárem Tesly po nehodě | zdroj: youtube.com

Ve výsledku se však dá říci, že studie prokazuje nepatrně nižší riziko vzniku požáru u elektromobilů než u klasických automobilů se spalovacím motorem. InsideEv's poté cituje CNN Money a uvádí, že lidstvo má s vývojem benzínem poháněných automobilů a jejich bezpečností přes 130 let zkušeností. ve vývoji elektromobilů s Li-Ion články jsme však stále na začátku.

Až tedy budete znovu číst článek o spáleném či hořících elektromobilu (a pravděpodobně to bude Tesla), uvědomte si prosím, že elektromobily jsou stále na začátku cesty a v porovnáním s klasickými motory hoří podstatně méně častěji. Protože se však jedná o nové technologie, informují o nich ve velkém média. Neznamená to však, že by elektromobily měly být výrazně nebezpečnější.

Vytisknout

Diskuze: Časté požáry elektromobilů? Nenechte se zmást, skutečnost je zcela jiná

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Legendy

Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

reklama

Doporučujeme

Fiat 600 "Angry Mosquito"

Malý Fiat s výkonným Wankelem z Mazdy? Tahle přestavba je dokonale šílená

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

  2. Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

  3. Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

  4. Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

  5. Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

  6. Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud