Škoda se pochlubila svou autonomní novinkou, do práce vás ale neodveze

Kompaktní robot najednou přepraví až 130 kilogramů nákladu. Pro naučení trasy stačí vozidlo jednou provést po trase mezi jednotlivými stanicemi tam a zpět – změny v okolí pak rozpoznává sám.
Kompaktní robot najednou přepraví až 130 kilogramů nákladu. Pro naučení trasy stačí vozidlo jednou provést po trase mezi jednotlivými stanicemi tam a zpět – změny v okolí pak rozpoznává sám., foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. června 2018 12:13
Sdílej:

Škoda Auto důsledně podporuje digitalizaci výroby. Jde o jedno z hlavních témat Strategie 2025 Škoda Auto. V závodě na výrobu komponentů ve Vrchlabí česká automobilka začala používat plně autonomního přepravního robota, který je schopný se sám učit. Robot je na cestě po závodě schopen rozpoznávat překážky a v reálném čase při plánování své trasy zohlednit i další informace z okolí. Pokud je to nutné, změní trasu tak, aby se vždy dostal do cíle v nejkratším možném čase. Robot tak přispívá k dalšímu zvyšování bezpečnosti práce i efektivity přepravy v závodě.

„První plně autonomní robot ve společnosti Škoda Auto našel uplatnění záměrně právě v závodě ve Vrchlabí. Tím se znovu potvrzuje význam tohoto závodu jako jednoho z nejmodernějších a technologicky nejvyspělejších provozů,“ říká člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus: „S novým transportním systémem důsledně pokračujeme v zavádění technologických inovací v intencích Průmyslu 4.0,“ dodává Oeljeklaus.

Transportní robot najednou přemístí až 130 kilogramů nákladu a správnou cestu si přitom zvolí zcela samostatně. Na rozdíl od dosavadních automatických systémů nepotřebuje navádění pomocí indukční smyčky, magnetického pruhu, ani navádění pomocí reflexních bodů. Pro naučení trasy stačí autonomního robota jednou provést po trase mezi jednotlivými stanicemi pomocí manuálního ovládání přes tablet nebo joystick. Robot přitom samostatně sleduje okolí a zaznamenává změny, ke kterým v něm došlo a v případě potřeby si trasu samostatně změní.

Promyšlená moderní technika umožní autonomnímu robotu rychlou orientaci: pomocí senzorů a laserových skenerů rozpozná jiná vozidla i pevné překážky, stejně jako osoby, které mu kříží cestu. Řídicí systém detekuje rychlost, kterou se překážka přibližuje, a rozpozná, zda hrozí kolize. V takovém případě autonomní robot automaticky zastaví nebo se překážce vyhne. Na rozdíl od jiných systémů používaných ve společnosti Škoda Auto, svou trasu okamžitě upravuje podle informací ze svého okolí, aniž by přitom musel zastavovat. Pokud tento plně autonomní robot zjistí, že se na určitém místě na trase pravidelně setkává s překážkou, trasu změní trvale. Elektricky poháněný transportní systém je dle potřeby schopen dojet do kteréhokoli cíle ve vrchlabském závodě, který má plochu 16 000 m2.

Na své trase mezi obráběcími stroji a měrovým střediskem autonomní robot denně absolvuje zhruba 120 jízd a ujede přitom okolo 35 kilometrů. Testovací fáze a pilotní provoz již byly ukončeny. Do pravidelného provozu byl robot nasazen v červnu 2018.

Rostoucí výroba společnosti Škoda Auto znamená vyšší vytížení závodů a hustý provoz dopravních prostředků po továrně. Autonomní robot přispívá ke kontinuálnímu zvyšování bezpečnosti práce v závodě ve Vrchlabí a k významnému snižování počtu pracovních úrazů.

Společnost Škoda Auto ve výrobě sází na moderní technologie z oblasti Průmyslu 4.0, mj. například i na kooperující roboty. Ty se ve Vrchlabí používají ve výrobě přímo řazených převodovek a zaměstnance podporují při vkládání řadicího pístu, jedné z nejcitlivějších činností ve výrobě převodovek. Manipulační robot naproti tomu zásobuje desítky strojů díly a prázdné obaly přepravuje zpět do skladu. Součástí provozu je vysoce moderní IT systém „Transparentní továrna“.

Škoda Auto definovala digitalizaci jako jednu z hlavních oblastí své Strategie 2025. Dalšími hlavními oblastmi rozvoje jsou elektrifikace modelové palety značky Škoda, získávání nových trhů a rozšíření rozsahu podnikání z klasické výroby automobilů o četné další služby, související s mobilitou.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.