Stane se vodík palivem budoucnosti? Největším automobilka světa se připravuje

Tankování Toyoty Mirai
Tankování Toyoty Mirai, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. května 2018 13:46
Sdílej:

Toyota se připravuje na masivní nárůst prodejů vodíkových aut. Postavila novou továrnu na sériovou výrobu palivových článků a vybudovala nové linky ve stávajícím závodu, kde se vyrábí vysokotlaké vodíkové zásobníky. Automobilka předpokládá, že po roce 2020 ročně prodá 30 000 elektromobilů poháněných palivovými články (FCEV). Loni to bylo 3 000 vozů.

Elektřinu k pohonu vozidel produkuje z vodíku a kyslíku sada palivových článků. Tyto vozy proto jezdí s nulovými emisemi, protože čerpají vodíkové palivo uložené v zásobníku. Masová výroba obou komponent je zásadní podmínkou k dosažení nižších nákladů celého systému. S cílem zvýšit produkci palivových článků přesune Toyota výrobu do zbrusu nového high-tech zařízení v závodu Honša, a to poblíž místa, kde od roku 1938 působil vůbec první automobilový závod Toyota.

Vysokotlaké vodíkové zásobníky bude vyrábět na nové lince, která bude postavena v prostorách nedalekého závodu Šimojama ve městě Mijoši. Vyrábí se z extra silných karbonových vláken a jejich konstrukce odolá i mimořádně silným nárazům. Nová zařízení by měla výrazně napomoci ke snížení emisí CO2 produkovaných během výroby. Jde o jednu z iniciativ výzvy Závod s nulovými emisemi CO2 v rámci strategického programu Toyota Environmental Challenge 2050, vyhlášeného v říjnu 2015.

Výstavba této nové linky se právě spouští, exteriéry nového výrobního zařízení na palivové články jsou už dokončeny a začíná se pracovat na interiérech. Další podrobnosti k uvedeným zařízením budou oznámeny později, výroba by měla být spuštěna kolem roku 2020.

Toyota rozšiřuje vodík i do dalších zemí

Palivové články jsou už vyzrálou technologií připravenou k nasazení v masovém měřítku. Toyota už v prosinci 2014 uvedla na trh sériově vyráběný sedan Mirai poháněný palivovými články. Objem výroby a prodeje rok od roku rostou, z původních asi 700 kusů v roce 2015 na cca 2000 vozidel v roce 2016 a přibližně 3000 vozidel v roce 2017.

Pokud se však bezemisní vozidla na vodík mají skutečně rozšířit v masovějším měřítku, je nutné ve 20. letech tohoto století podpořit jejich intenzivnější popularizaci. Cílem Toyoty je navýšit roční prodeje vozidel FCEV v uvedeném období na 30 tisíc kusů.

Toyota Mirai se dnes prodává v 11 zemích: Japonsku, Spojených státech a devíti zemích Evropy. Automobilka usiluje o vytvoření takových podmínek, aby se vozidla typu FCEV jednou mohla prodávat ve větším počtu zemí a regionů. V rámci těchto snah již probíhají poloprovozní zkoušky modelu Mirai v Austrálii, Kanadě, Číně a Spojených arabských emirátech. Toyota zkoumá poptávku po vodíkových automobilech a současně pomáhá prosazovat iniciativy zaměřené na rozvoj vodíkové infrastruktury.

Na japonském trhu chce Toyota zhruba do roku 2020 dosáhnout prodejů nejméně 1000 vozidel FCEV měsíčně a více než 10 tisíc ročně. V komerční sféře Toyota v únoru 2017 začala prodávat autobusy na palivové články metropolitní správě Tokia a v roce 2018 uvedla finální verzi s označením Sora se třemi dalšími jednotkami. Cílem Toyoty je ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami Tokio 2020 prodat nejméně 100 takových autobusů.

Do budoucna se Toyota chystá nabídnout více modelů vodíkových aut. Toyota bude rovněž v rámci Toyota Group a ve spolupráci s dalšími společnostmi rozvíjet infrastrukturu pro zásobování vodíkem.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.