Stane se vodík palivem budoucnosti? Největším automobilka světa se připravuje

Tankování Toyoty Mirai
Tankování Toyoty Mirai, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. května 2018 13:46
Sdílej:

Toyota se připravuje na masivní nárůst prodejů vodíkových aut. Postavila novou továrnu na sériovou výrobu palivových článků a vybudovala nové linky ve stávajícím závodu, kde se vyrábí vysokotlaké vodíkové zásobníky. Automobilka předpokládá, že po roce 2020 ročně prodá 30 000 elektromobilů poháněných palivovými články (FCEV). Loni to bylo 3 000 vozů.

Elektřinu k pohonu vozidel produkuje z vodíku a kyslíku sada palivových článků. Tyto vozy proto jezdí s nulovými emisemi, protože čerpají vodíkové palivo uložené v zásobníku. Masová výroba obou komponent je zásadní podmínkou k dosažení nižších nákladů celého systému. S cílem zvýšit produkci palivových článků přesune Toyota výrobu do zbrusu nového high-tech zařízení v závodu Honša, a to poblíž místa, kde od roku 1938 působil vůbec první automobilový závod Toyota.

Vysokotlaké vodíkové zásobníky bude vyrábět na nové lince, která bude postavena v prostorách nedalekého závodu Šimojama ve městě Mijoši. Vyrábí se z extra silných karbonových vláken a jejich konstrukce odolá i mimořádně silným nárazům. Nová zařízení by měla výrazně napomoci ke snížení emisí CO2 produkovaných během výroby. Jde o jednu z iniciativ výzvy Závod s nulovými emisemi CO2 v rámci strategického programu Toyota Environmental Challenge 2050, vyhlášeného v říjnu 2015.

Výstavba této nové linky se právě spouští, exteriéry nového výrobního zařízení na palivové články jsou už dokončeny a začíná se pracovat na interiérech. Další podrobnosti k uvedeným zařízením budou oznámeny později, výroba by měla být spuštěna kolem roku 2020.

Toyota rozšiřuje vodík i do dalších zemí

Palivové články jsou už vyzrálou technologií připravenou k nasazení v masovém měřítku. Toyota už v prosinci 2014 uvedla na trh sériově vyráběný sedan Mirai poháněný palivovými články. Objem výroby a prodeje rok od roku rostou, z původních asi 700 kusů v roce 2015 na cca 2000 vozidel v roce 2016 a přibližně 3000 vozidel v roce 2017.

Pokud se však bezemisní vozidla na vodík mají skutečně rozšířit v masovějším měřítku, je nutné ve 20. letech tohoto století podpořit jejich intenzivnější popularizaci. Cílem Toyoty je navýšit roční prodeje vozidel FCEV v uvedeném období na 30 tisíc kusů.

Toyota Mirai se dnes prodává v 11 zemích: Japonsku, Spojených státech a devíti zemích Evropy. Automobilka usiluje o vytvoření takových podmínek, aby se vozidla typu FCEV jednou mohla prodávat ve větším počtu zemí a regionů. V rámci těchto snah již probíhají poloprovozní zkoušky modelu Mirai v Austrálii, Kanadě, Číně a Spojených arabských emirátech. Toyota zkoumá poptávku po vodíkových automobilech a současně pomáhá prosazovat iniciativy zaměřené na rozvoj vodíkové infrastruktury.

Na japonském trhu chce Toyota zhruba do roku 2020 dosáhnout prodejů nejméně 1000 vozidel FCEV měsíčně a více než 10 tisíc ročně. V komerční sféře Toyota v únoru 2017 začala prodávat autobusy na palivové články metropolitní správě Tokia a v roce 2018 uvedla finální verzi s označením Sora se třemi dalšími jednotkami. Cílem Toyoty je ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami Tokio 2020 prodat nejméně 100 takových autobusů.

Do budoucna se Toyota chystá nabídnout více modelů vodíkových aut. Toyota bude rovněž v rámci Toyota Group a ve spolupráci s dalšími společnostmi rozvíjet infrastrukturu pro zásobování vodíkem.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.