Problémy s hlodavci okusujícími kabely trápí řidiče již celá desetiletí, ovšem v nejbližší době nás nejspíš čeká eskalace těchto problémů. Automobilky totiž ve své snaze po zelenějších automobilech začínají používat materiály, po kterých se může řada hlodavců utlouct. A řada řidičů už to pocítila na vlastní kůži.
Nemyslete si, že bychom ekologické smýšlení automobilek odsuzovali, ba naopak. Otevřeně vítáme každou myšlenku, která by učinila výrobu, provoz i likvidaci automobilů ekologičtější. Některé nápady však přináší poněkud rozporuplné výsledky.
Příkladem může být snaha řady automobilek vyrábět různé komponenty z obnovitelných materiálů, jako je například soja nebo Cannabis. Vedlejším efektem této bohulibé myšlenky je však zvýšený apetit řady hlodavců, jak uvádí Detroit Free Press.
Používání soji v automobilech není ničím novým, jak uvádí TheDrive. Například Ford využívá k výrobě sedaček pěnu vyráběnou ze sojových bobů již téměř celé desetiletí. Kromě toho našla soja uplatnění i při výrobě izolace kabelů, kde nahrazuje ropné produkty. Někteří zákazníci si však stěžují, že nové materiály přilákaly hlodavce, kteří si na nových typech izolace radostně hodují.
Podobný problém se však netýká jen automobilky Ford. Například v roce 2016 byl zahájen soudní spor s automobilkou Toyota, po které jistý Albert Heber požadoval proplacení účtu za škody napáchané hlodavci. Ti si totiž v jeho Toyotě Tundra z roku 2012 pochutnali na izolaci takovým způsobem, že oprava vyšla na 1500 dolarů, tedy cca 32 000 Kč.
Advokát poškozeného sdělil magazínu Detroit Free Press, že podle jejich názoru mělo přidání soji do izolace kabelů velký vlil na tento konkrétní případ. Automobilky však podobná obvinění odmítá a tvrdí, že zájem hlodavců o různé typy izolací je známý již z dob, kdy byla izolace vyráběna hlavně z ropných produktů. Problémy s okusováním kabelů hlodavci je navíc známý napříč celým automobilovým průmyslem, bez ohledu na rok výroby nebo modely. Navíc neexistují žádné vědecké studie, které by potvrzovaly, že hlodavci jsou více přitahováni k izolacím vyráběným s příměsí soji.
A automobilka má skutečně pravdu v tom, že tyto případy se nedají limitovat pouze k určitým roků nebo konkrétním modelům. Výroba komponentů z obnovitelných materiálů, jako je například soja, se totiž šíří napříč celým automobilovým průmyslem. Podobné problémy se tak mohou vyskytovat u kteréhokoliv novějšího modelu jakékoliv automobilky.
Boj s hlodavci v automobilech samozřejmě není ničím novým a osobně ve svém okolí neznám nikoho, koho by hlodavci úřadující pod kapotou nepotrápili. Podle dostupných informací jsou však případy okousaných izolací vyráběných z obnovitelných materiálů na vzestupu a řidiči se tak mají na co těšit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.