Překousali vám hlodavci kabely? Zvykejte si, bude to podstatně častější

Problémy s překousanými kabely se nevyhýbají ani redakčním vozům
Problémy s překousanými kabely se nevyhýbají ani redakčním vozům, foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. května 2018 9:47 16. května 2018 12:11
Sdílej:

Problémy s hlodavci okusujícími kabely trápí řidiče již celá desetiletí, ovšem v nejbližší době nás nejspíš čeká eskalace těchto problémů. Automobilky totiž ve své snaze po zelenějších automobilech začínají používat materiály, po kterých se může řada hlodavců utlouct. A řada řidičů už to pocítila na vlastní kůži.

Nemyslete si, že bychom ekologické smýšlení automobilek odsuzovali, ba naopak. Otevřeně vítáme každou myšlenku, která by učinila výrobu, provoz i likvidaci automobilů ekologičtější. Některé nápady však přináší poněkud rozporuplné výsledky.

Příkladem může být snaha řady automobilek vyrábět různé komponenty z obnovitelných materiálů, jako je například soja nebo Cannabis. Vedlejším efektem této bohulibé myšlenky je však zvýšený apetit řady hlodavců, jak uvádí Detroit Free Press.

Používání soji v automobilech není ničím novým, jak uvádí TheDrive. Například Ford využívá k výrobě sedaček pěnu vyráběnou ze sojových bobů již téměř celé desetiletí. Kromě toho našla soja uplatnění i při výrobě izolace kabelů, kde nahrazuje ropné produkty. Někteří zákazníci si však stěžují, že nové materiály přilákaly hlodavce, kteří si na nových typech izolace radostně hodují.

Podobný problém se však netýká jen automobilky Ford. Například v roce 2016 byl zahájen soudní spor s automobilkou Toyota, po které jistý Albert Heber požadoval proplacení účtu za škody napáchané hlodavci. Ti si totiž v jeho Toyotě Tundra z roku 2012 pochutnali na izolaci takovým způsobem, že oprava vyšla na 1500 dolarů, tedy cca 32 000 Kč.

Advokát poškozeného sdělil magazínu Detroit Free Press, že podle jejich názoru mělo přidání soji do izolace kabelů velký vlil na tento konkrétní případ. Automobilky však podobná obvinění odmítá a tvrdí, že zájem hlodavců o různé typy izolací je známý již z dob, kdy byla izolace vyráběna hlavně z ropných produktů. Problémy s okusováním kabelů hlodavci je navíc známý napříč celým automobilovým průmyslem, bez ohledu na rok výroby nebo modely. Navíc neexistují žádné vědecké studie, které by potvrzovaly, že hlodavci jsou více přitahováni k izolacím vyráběným s příměsí soji.

A automobilka má skutečně pravdu v tom, že tyto případy se nedají limitovat pouze k určitým roků nebo konkrétním modelům. Výroba komponentů z obnovitelných materiálů, jako je například soja, se totiž šíří napříč celým automobilovým průmyslem. Podobné problémy se tak mohou vyskytovat u kteréhokoliv novějšího modelu jakékoliv automobilky.

Boj s hlodavci v automobilech samozřejmě není ničím novým a osobně ve svém okolí neznám nikoho, koho by hlodavci úřadující pod kapotou nepotrápili. Podle dostupných informací jsou však případy okousaných izolací vyráběných z obnovitelných materiálů na vzestupu a řidiči se tak mají na co těšit.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.