Doba, kdy se v autě poslouchalo rádio, anebo šuměly magnetofonové kazety, je už dávno pryč. Dnešní nároky na zvuk v autě nejsou o nic menší, než když si vybavujete domácnost. Nejnovější Lexus LS proto nabízí vyspělý audiosystém navržený speciálně pro tento vůz.
Výkonné multiprocesorové audiosystémy dostupné v moderních automobilech prémiové třídy nejenže poskytují přímo geniální kvalitu zvuku, ale zároveň jsou i nedílnou součástí informačního systému s řadou funkcí.
Velice často pracují na projektu integrace automobilu a audiosystému známí producenti. V případě Lexusu je to firma Mark Levinson, známá všem milovníkům hudby. Vznikla v roce 1972 a s japonským výrobcem luxusních vozů spolupracuje od roku 2000.
I Lexus LS byl vybaven systémem, který vytvořili odborníci z Mark Levinson. V kabině našly uplatnění nové metody odhlučnění, mezi něž patří systém aktivního tlumení hluku ANC (Active Noise Control), jenž minimalizuje rušivý hluky tím, že z reproduktorů vysílá zvuky se stejnými vlnami, avšak opačnou fází. Interiér vozu je proto tichý a klidný.
24 reproduktorů na 16 stanovištích
Mark Levinson QLI Reference 3D Surround využívá sadu 24 vysoce výkonných reproduktorů rozmístěných na 16 stanovištích v kabině, a dále 16-kanálový zesilovač Mark Levinson Reference.
Technologie QLI rozděluje různé zdroje zvuku – vokály, nástroje a zvuky pozadí vytvářející prostor, do samostatných proudů, podobně jako v originálním aranžmá. Následně se mixují tak, aby vznikla rekonstrukce plného trojrozměrného zvukového prostředí.
Nejen vhodně navržená kabina a audiosystém mají vliv na vnímání poslouchané hudby. K dosažení potřebného ticha přispívají také kruhy snižující hluk. Obruče o průměru 20 palců mají uvnitř rezonanční komoru s otvorem, takže tlumí šum vzduchu vytvářený pneumatikami. Tento šum vzniká deformací pneumatiky při otáčení vyvolávající chvění vzduchu nacházejícího se uvnitř pneumatiky.
V případě nových kol zvukové vlny procházejí otvorem do rezonanční komory, kde se jejich akustický tlak rozptýlí a uniká v podobě tepla. Konstrukce nových kol se vyznačuje také větší pevností a nižší hmotností.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?