Doba, kdy se v autě poslouchalo rádio, anebo šuměly magnetofonové kazety, je už dávno pryč. Dnešní nároky na zvuk v autě nejsou o nic menší, než když si vybavujete domácnost. Nejnovější Lexus LS proto nabízí vyspělý audiosystém navržený speciálně pro tento vůz.
Výkonné multiprocesorové audiosystémy dostupné v moderních automobilech prémiové třídy nejenže poskytují přímo geniální kvalitu zvuku, ale zároveň jsou i nedílnou součástí informačního systému s řadou funkcí.
Velice často pracují na projektu integrace automobilu a audiosystému známí producenti. V případě Lexusu je to firma Mark Levinson, známá všem milovníkům hudby. Vznikla v roce 1972 a s japonským výrobcem luxusních vozů spolupracuje od roku 2000.
I Lexus LS byl vybaven systémem, který vytvořili odborníci z Mark Levinson. V kabině našly uplatnění nové metody odhlučnění, mezi něž patří systém aktivního tlumení hluku ANC (Active Noise Control), jenž minimalizuje rušivý hluky tím, že z reproduktorů vysílá zvuky se stejnými vlnami, avšak opačnou fází. Interiér vozu je proto tichý a klidný.
24 reproduktorů na 16 stanovištích
Mark Levinson QLI Reference 3D Surround využívá sadu 24 vysoce výkonných reproduktorů rozmístěných na 16 stanovištích v kabině, a dále 16-kanálový zesilovač Mark Levinson Reference.
Technologie QLI rozděluje různé zdroje zvuku – vokály, nástroje a zvuky pozadí vytvářející prostor, do samostatných proudů, podobně jako v originálním aranžmá. Následně se mixují tak, aby vznikla rekonstrukce plného trojrozměrného zvukového prostředí.
Nejen vhodně navržená kabina a audiosystém mají vliv na vnímání poslouchané hudby. K dosažení potřebného ticha přispívají také kruhy snižující hluk. Obruče o průměru 20 palců mají uvnitř rezonanční komoru s otvorem, takže tlumí šum vzduchu vytvářený pneumatikami. Tento šum vzniká deformací pneumatiky při otáčení vyvolávající chvění vzduchu nacházejícího se uvnitř pneumatiky.
V případě nových kol zvukové vlny procházejí otvorem do rezonanční komory, kde se jejich akustický tlak rozptýlí a uniká v podobě tepla. Konstrukce nových kol se vyznačuje také větší pevností a nižší hmotností.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.