Tradiční americká automobilka Ford před časem šokovala svět svým rozhodnutím zbavit se na svém domovském trhu většiny malých osobních automobilů. S novým patentem však přichází šok další a většina z nás jen očekává, co se z něj nakonec vyklube.
Americká automobilka Ford si u amerického patentového úřadu nedávno zažádala o registraci vynálezu, který je sice neobvyklý, ale zatraceně nápaditý. Ostatně to prozrazuje už jeho název „Automobil s integrovaným elektrickým motocyklem.
K dispozici zatím máme velice jednoduchý nákres, který za sebou nechává více otázek než odpovědí. Redaktoři z webu Jalopnik se však do patentu hlouběji ponořili a zjistili, že motocykl by měl být ukryt mezi sedačkou řidiče a spolujezdce, přičemž část palubní desky vozidla by současně měla být přístrojovým štítem motocyklu po jeho oddělení.
Jakkoliv se tento nápad může zdát zprvu šíleným, jeho opodstatnění je zřejmé. Vzhledem k velkému humbuku kolem škodlivosti zplodin automobilů se spalovacím motorem se do budoucnosti počítá, že řada měst svá centra pro tyto vozy uzavře.
Integrovaný elektrický motocykl, který by vás dopravil ze záchytného parkoviště až do vašeho cíle bez zbytečné dopravy a emisí, se tak zdá být geniálním řešením. Motocykl navíc snadno zaparkujete a v případě průtrže mračen se rychle ukryjete do svého tradičního automobilu.
Divíte se, že něco takového ještě nikdy nikoho nenapadlo? Ale napadlo! Ve společnosti Honda totiž před pár dekádami vznikl skůtr zvaný Motocompo, který se dal jednoduše složit a uložit do kufru automobilu - jednoduché, prosté a praktické, ovšem masivního rozšíření se Motocompo bohužel nedočkalo.
Mnohem slavnější ekvivalent této úpravy bychom však nalezli ve filmovém průmyslu, konkrétně ve filmu Temný rytíř, kde Batman opouští silně poškozený Batmobil na motocyklu, který je de facto tvořen částí samotného vozu - viz video.
Mějme však na paměti, že automobilka Ford si zatím pouze zažádala o patent. Takových žádostí přitom úřady od automobilek dostávají pravidelně desítky, stovky a možná i tisíce. Na jejich realizaci je však potřeba si počkat řadu let a některé navíc zůstanou navždy jen na papíru.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.