Pokud jste si mysleli, že v dnešním přetechnizovaném světě plném kamer, alarmů a bezpečnostních systémů už se o svůj automobil nemusíte bát, musíme vás zklamat. Po dlouhých letech, kdy čísla statistik pomalu klesala, se opět krádeže automobilů dostávají na vzestup.
Obrovské problémy s krádežemi automobilů přicházejí například z britských ostrovů, kde minulý rok zaznamenali policisté nárůst až 57 % oproti roku předchozímu. Podle britského statistického úřadu (Office of National Statistics / ONS) bylo za minulý rok ukradeno zhruba 89.000 automobilů.
Děsivé však je, že zhruba do poloviny automobilů se zloději dostali prostým otevřením dveří - ještě v roce 2006 se přitom zloději dostali takto jednoduše pouze do 13 % automobilů. Na vině přitom není zapomnětlivost majitelů, ale rozšíření tzv. bezklíčového odemykání / startování automobilů.
Zloději jsou totiž velmi kreativní a tuto komfortní součást vybavení, která se v posledních letech dostává do stále více automobilů, se naučili rychle zneužívat. Stačí tak mít klíče od auta pohozené někde v domě a zloději pomocí zařízení na zesílení signálu snadno dostanou klíč virtuálně až k automobilu, takže si pohodlně odemknou a nastartují.
Simon Williams, tiskový mluvčí pojišťovny RAC, uvedl ke statistikám následující: „Po desetiletích, kdy automobilová kriminalita upadala, nám čísla ukazují, že se tento trend obrací. Nárůst sice není rovnoměrný po celé zemi, ovšem skutečnost, že v porovnání s rokem 2016 bylo okradeno o 32 000 lidí více, je prostě šokující."
„Nárůst by mohl být alespoň částečně spojen s narůstajícím počtem kriminálníků zběhlých v elektronice a digitálních technologiích, kteří se snaží najít slabiny v bezpečnostních systémech - jakkoliv se automobilky snaží těmto problémům předcházet a zajišťovat své vozidla maximální úrovní zabezpečení."
Tento nárůst sice může znít trochu děsivě, nicméně organizace CSEW, která sleduje kriminalitu v Anglii a Walesu, upozorňuje, že tento nárůst je v porovnání s policejními záznamy téměř marginální. Oproti prosince roku 1995 totiž kriminalita spojená s krádežemi automobilů poklesla celkově o 78 procent.
Simon Williams navíc upozorňuje, že ani majitelé automobilů s bezklíčovým odemykáním / startování, nejsou zcela bezbranní. Podle jeho slov je účinnou prevencí parkovat automobil na dobře osvětlených místech, zabezpečit ho proti odcizení mechaniky (třeba tyčí na volant) a investice do speciálních "kapes/přihrádek,"které signál vysílaný klíčem blokují.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.