Pokud jste si mysleli, že v dnešním přetechnizovaném světě plném kamer, alarmů a bezpečnostních systémů už se o svůj automobil nemusíte bát, musíme vás zklamat. Po dlouhých letech, kdy čísla statistik pomalu klesala, se opět krádeže automobilů dostávají na vzestup.
Obrovské problémy s krádežemi automobilů přicházejí například z britských ostrovů, kde minulý rok zaznamenali policisté nárůst až 57 % oproti roku předchozímu. Podle britského statistického úřadu (Office of National Statistics / ONS) bylo za minulý rok ukradeno zhruba 89.000 automobilů.
Děsivé však je, že zhruba do poloviny automobilů se zloději dostali prostým otevřením dveří - ještě v roce 2006 se přitom zloději dostali takto jednoduše pouze do 13 % automobilů. Na vině přitom není zapomnětlivost majitelů, ale rozšíření tzv. bezklíčového odemykání / startování automobilů.
Zloději jsou totiž velmi kreativní a tuto komfortní součást vybavení, která se v posledních letech dostává do stále více automobilů, se naučili rychle zneužívat. Stačí tak mít klíče od auta pohozené někde v domě a zloději pomocí zařízení na zesílení signálu snadno dostanou klíč virtuálně až k automobilu, takže si pohodlně odemknou a nastartují.
Simon Williams, tiskový mluvčí pojišťovny RAC, uvedl ke statistikám následující: „Po desetiletích, kdy automobilová kriminalita upadala, nám čísla ukazují, že se tento trend obrací. Nárůst sice není rovnoměrný po celé zemi, ovšem skutečnost, že v porovnání s rokem 2016 bylo okradeno o 32 000 lidí více, je prostě šokující."
„Nárůst by mohl být alespoň částečně spojen s narůstajícím počtem kriminálníků zběhlých v elektronice a digitálních technologiích, kteří se snaží najít slabiny v bezpečnostních systémech - jakkoliv se automobilky snaží těmto problémům předcházet a zajišťovat své vozidla maximální úrovní zabezpečení."
Tento nárůst sice může znít trochu děsivě, nicméně organizace CSEW, která sleduje kriminalitu v Anglii a Walesu, upozorňuje, že tento nárůst je v porovnání s policejními záznamy téměř marginální. Oproti prosince roku 1995 totiž kriminalita spojená s krádežemi automobilů poklesla celkově o 78 procent.
Simon Williams navíc upozorňuje, že ani majitelé automobilů s bezklíčovým odemykáním / startování, nejsou zcela bezbranní. Podle jeho slov je účinnou prevencí parkovat automobil na dobře osvětlených místech, zabezpečit ho proti odcizení mechaniky (třeba tyčí na volant) a investice do speciálních "kapes/přihrádek,"které signál vysílaný klíčem blokují.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.