Při nákupu ojetého vozu většinou nejde jen o uspoření peněz. I za menší částku zákazníci požadují jistou kvalitu a vůz, který bude dobře sloužit. Seznam proto zahrnuje vozy, které za maximální cenu 400 tisíc korun i po letech v provozu stále nabízejí vysokou bezpečnost a bohatou výbavu.
Zpráva Consumer Reports vznikla na základě testů a odpovědí tisíců uživatelů daného modelu všech generací, shromažďovaných po řadu let. Výsledkem je seznam nejlepších ojetých automobilů z let 2008 až 2017.
Nejlepší ojetá auta jsou z Japonska
Přestože výzkum probíhal na americkém trhu, absolutní většinu výsledného žebříčku tvoří japonské modely. Mnohé z nich se nabízejí i na evropském trhu. Nejvíce, tedy 12 modelů, představují vozy značky Toyota. V žebříčku se umístilo také pět modelů Lexus, čtyři Hondy, tři Mazdy, dvě Infiniti a jedno Subaru. Zpráva hovoří také o dalších japonských značkách, které se v Evropě neprodávají a patří do velkých automobilových koncernů, jako je Scion nebo Acura. Jedinými nejaponskými značkami jsou Mercedes, Kia a Pontiac – v žebříčku má každá po jednom modelu.
V kategorii menších vozů zvítězily mimo jiné modely Honda Jazz (Fit), Kia Soul, Mazda 3, Toyota Corolla a Toyota Prius. Vedle nich se v žebříčku objevily modely, které nejsou v Evropě dostupné, jako Toyota Matrix, Scion xB a Pontiac Vibe. Seznam nejlepších velkých vozů tvoří Toyoty Avalon a Camry, Honda Accord a Mazda 6. Nejspolehlivějšími rodinnými minivany jsou globální model Toyota Prius+ a americká Toyota Venza.
V kategorii luxusních aut se na čelních pozicích umístily Lexusy CT 200h, ES, GS a LS, Infiniti G a M, Mercedes třídy E a Acura Tl a TSX. Ze sportovních vozů tu jsou Toyota GT86 (dříve v USA nabízená jako Scion FR-S) a sesterská konstrukce vytvořená ve spolupráci s Toyotou – Subaru BRZ. Pokud jde o SUV, k nejspolehlivějším patří Toyota RAV4, 4Runner, Highlander a Sequoia, Mazda CX-5, Lexus RX, Honda CR-V, a také Acura RDX. Mezi pickupy rovněž vyhrály japonské modely: mohutná Toyota Tundra a Honda Ridgeline.
Pět nejlepších městských vozů
Níže představujeme nejlepší a podle Consumer Reports také nejspolehlivější menší ojeté automobily v ceně do 400 tisíc korun, které se dají koupit v Evropě.
Toyota Corolla (modely z let 2008 až 2017)
Tento kompaktní sedan s dobře odhlučněným interiérem se lehce ovládá a má pružné zavěšení. Variátor, který je součástí některých verzí, pracuje plynule. Model se vyznačuje nízkou spotřebou paliva, cca 7 l/100 km.
Interiér je vybaven mnoha měkkými prvky. Standardní výbava nejnovějších modelů nabízí rádio s dotykovým displejem a připojením pomocí Bluetooth a automatickou klimatizaci. Zadní sedadla patří k nejprostornějším ve své třídě. V nejnovějších modelech se na americkém trhu nabízel systém automatického brzdění a varování před čelní srážkou. Za nejspolehlivější se považují modely dvou generací, z let 2008 až 2017. Vozy vyráběné v letech 2014 až 2017 se vyznačovaly nízkou spotřebou pohonných hmot a ve své třídě nejvyšším počtem míst v kabině. Největší výhodou je velmi pohodlná jízda a intuitivní ovládání.
Od roku 2017 se systém automatického brzdění a varování před čelní srážkou považuje za standard. Corolla v této verzi je také vozem s nejlepším poměrem kvalita versus cena. Modely z let 2009 až 2013 byly větší než generace starší. Standardem se staly boční airbagy. Systém ESP se ve standardní výbavě objevil v roce 2010. Corolly z onoho období získaly pochvalu za dobré motory, precizně fungující převodovky, intuitivní obsluhu, prostorný interiér a bohatou výbavu.
Toyota Prius (modely z let 2008 až 2015)
Vlajkový hybrid Toyoty předvedl v testech ekonomické jízdy Consumer Reports průměrné hodnoty spotřeby na impozantní úrovni pouhých 4,5 l/100 km, tedy ještě nižší než u předchozích generací. Multimediální systém se snadno obsluhuje, ovšem největší výhodou Priusu byla od samého počátku rekordní úspora pohonných hmot a nízké náklady na provoz.
Automobil může používat výhradně elektromotor, aniž by přitom emitoval zplodiny či hluk. V nejnovějších verzích je součástí standardu systém automatického brzdění a varování před kolizí. Model aktuální, již čtvrté generace, se vyznačuje odvážným, aerodynamice podřízeným stylem a posíleným hybridním pohonem. Interiér je srovnatelně prostorný jako u vozů konkurence. Obsluha je snadná, také hlučnost v interiéru se snížila.
Nejvyšší ocenění, jde-li o spolehlivost, získaly modely z let 2008 až 2015, tedy III. generace Priusu. Oproti II. generaci se zvýšila úroveň bezpečnosti a zlepšila mimo jiné i pozice za volantem. Standardem se stala kontrola trakce, pod kapotou je silnější motor. Jízda na elektrický pohon je možná při maximální rychlosti 50 km/h. Mezi největšími výhodami se uvádí snadné řízení, praktičnost, spolehlivost a nízké provozní náklady.
Honda Jazz (modely z let 2009 až 2013)
Tomuto malému kompaktnímu městskému hatchbacku se na americkém trhu říká Honda Fit. Díky promyšlené multifunkční konstrukci skládacích sedadel umožňuje všestranné využití na úrovni malého SUV. Podle testů můžeme u verzí vybavených variátorem počítat s průměrnou spotřebou na úrovni 7 l/100 km. Výhodou Hondy Jazz je pevné zavěšení kol a rychlá reakce na pokyny řidiče. Mínusem je značná hlučnost kabiny, která Jazz diskvalifikuje pro jízdy na delší vzdálenosti. Vlažného hodnocení se dočkala i pozice řidiče za volantem a srozumitelnost obsluhy palubního audiosystému.
Kia Soul (modely z let 2010 až 2016)
Nabízí prostorný interiér a skvělou viditelnost všemi směry, takže tento crossover představuje dobrou alternativu i pro větší SUV. Zavěšení je pevné a řízení uspokojivé. Výkon dodávaný čtyřválcovým motorem o objemu 2,0 l je pro tento vůz vyhovující. Dostupný je také čtyřválcový motor 1.6 turbo o výkonu 201 koní, ovšem jeho střední spotřeba na úrovni překračující 9 l/100 km nenadchne.
Mazda 3 (modely z let 2009 až 2017)
Zdá se, že největším pozitivem tohoto vozu, je zejména radost z jízdy, a to díky dobře kalibrované soustavě řízení a zavěšení, a živým motorům. S průměrnou spotřebou kolem 7 l/100 km je Mazda 3 jedním z nejúspornějších kompaktů na trhu. Nabízí také luxusní výbavu, obvykle rezervovanou pro vozy vyšší třídy, jako třeba multimediální systém s velkou obrazovkou a četné systémy aktivní bezpečnosti, například monitorování mrtvého úhlu. Během jízdy po dálnici je však automobil bohužel poměrně hlučný.