Tradiční spalovací motor není příliš komplikovaný, zvláště pak ve starých sovětských automobilech, ovšem během jeho provozu se v něm vytvářejí vysoké teploty a vysoký tlak. Jak si ale s tímto náročným prostředím dokáží poradit dřevěné písty?
Ruského Youtubera, který vystupuje na kanálu Garage 54, jsme si v posledních týdnech skutečně oblíbili. Jeho nápady jsou totiž velmi neotřelé, kreativní a hlavně působivě zpracované. A světě div se - občas dokonce i chvíli fungují. Nápad s dřevěnými písty motoru však od počátku neměl šanci na úspěch. A možná byste se divili, kolik problémů s ním vlastně bylo.
Po úspěchu s dřevěnými brzdovými destičkami, o kterých jsme psali nedávno, přišel na řadu experiment s motorem - konkrétně s motorem staré Lady 2106. Její postarší 1.6 litrový řadový čtyřválec měl totiž místo klasických pístů dostat písty dřevěné, s jejichž zpracováním si dal zručný Rus opět pořádnou práci.
Jakmile byly písty hotové a připojené k ojnici, vložil do nich YouTuber pístní kroužky a opatrně je vložil do motoru. Na první pohled vše fungovalo, takže nic nebránilo zkompletování motoru a prvním pokusům o nastartování. Startér však motorem jen naprázdno točil a nic se nedělo.
Po pár neúspěšných testech se ukázalo, že motor nemá žádnou kompresi, takže ani nemohlo dojít ke stlačení a zapálení směsi. Motor byl tedy rozebrán a zjistilo se, že dřevěné písty do sebe nasály olej a dost možná i chladící směs, takže nabobtnaly, sevřely pístní kroužky a ty tak nemohly plnit svůj účel.
Kroužky tak musely ven, jejich drážky byly patřičně rozšířeny a motor se opět sestavoval. Tentokrát už měření ukázalo, že některé válce mají alespoň nějakou kompresi. Startování pomocí startéru a startovacího spreje se však stále nedařilo. Na řadu tak přišel plán B.
Tím bylo nastartovat automobil pomocí roztlačení se zařazenou rychlostí. A to se skutečně povedlo, ačkoliv pohled to byl spíše děsivý. Motor měl velice zvláštní zvuk, občas z něj něco odlétlo a vcelku pravidelně z něj vycházely menší obláčky namodralého kouře a plameny.
Jak se po další rozborce motoru zjistilo, všechny písty byly propáleny. Motor sice chvíli fungoval, ale zhruba tak po 15 až 20 vteřinách došlo k propálení pístů - vždy na jiném místě. Na vině byly pravděpodobně svíčky a směs paliva. Řešením mohlo být povrch válce potáhnout ochranou vrstvou, nebo alespoň hliníkovou folií, ale na to je už pozdě. Motor skončil pokrytý olejem a o jeho budoucnosti netřeba pochybovat. Beztak byl již předtím určen na výměnu.
Výsledky to rozhodně nejsou překvapující, nicméně úsilí při stavbě motoru bylo opět skutečně působivé. Propálené dřevěné písty navíc mohou posloužit jako vcelku stylová dekorace. Hned vedle opálených dřevěných brzdových destiček,. které fungovaly podstatně déle.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.