Dřevěné písty v motoru Lady? Další ruský experiment

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 18. dubna 2018, 09:45 Aktualizováno 18.4.2018, 13:34 Google+

Tradiční spalovací motor není příliš komplikovaný, zvláště pak ve starých sovětských automobilech, ovšem během jeho provozu se v něm vytvářejí vysoké teploty a vysoký tlak. Jak si ale s tímto náročným prostředím dokáží poradit dřevěné písty?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nápad s dřevěnými písty motoru se příliš neosvědčil

Nápad s dřevěnými písty motoru se příliš neosvědčil | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Ruského Youtubera, který vystupuje na kanálu Garage 54, jsme si v posledních týdnech skutečně oblíbili. Jeho nápady jsou totiž velmi neotřelé, kreativní a hlavně působivě zpracované. A světě div se - občas dokonce i chvíli fungují. Nápad s dřevěnými písty motoru však od počátku neměl šanci na úspěch. A možná byste se divili, kolik problémů s ním vlastně bylo.

Po úspěchu s dřevěnými brzdovými destičkami, o kterých jsme psali nedávno, přišel na řadu experiment s motorem - konkrétně s motorem staré Lady 2106. Její postarší 1.6 litrový řadový čtyřválec měl totiž místo klasických pístů dostat písty dřevěné, s jejichž zpracováním si dal zručný Rus opět pořádnou práci.

Jakmile byly písty hotové a připojené k ojnici, vložil do nich YouTuber pístní kroužky a opatrně je vložil do motoru. Na první pohled vše fungovalo, takže nic nebránilo zkompletování motoru a prvním pokusům o nastartování. Startér však motorem jen naprázdno točil a nic se nedělo.

Po pár neúspěšných testech se ukázalo, že motor nemá žádnou kompresi, takže ani nemohlo dojít ke stlačení a zapálení směsi. Motor byl tedy rozebrán a zjistilo se, že dřevěné písty do sebe nasály olej a dost možná i chladící směs, takže nabobtnaly, sevřely pístní kroužky a ty tak nemohly plnit svůj účel.

Kroužky tak musely ven, jejich drážky byly patřičně rozšířeny a motor se opět sestavoval. Tentokrát už měření ukázalo, že některé válce mají alespoň nějakou kompresi. Startování pomocí startéru a startovacího spreje se však stále nedařilo. Na řadu tak přišel plán B.

Experiment s dřevěnými písty motoru skončil opravdu rychle | zdroj: youtube.com

Tím bylo nastartovat automobil pomocí roztlačení se zařazenou rychlostí. A to se skutečně povedlo, ačkoliv pohled to byl spíše děsivý. Motor měl velice zvláštní zvuk, občas z něj něco odlétlo a vcelku pravidelně z něj vycházely menší obláčky namodralého kouře a plameny.

Jak se po další rozborce motoru zjistilo, všechny písty byly propáleny. Motor sice chvíli fungoval, ale zhruba tak po 15 až 20 vteřinách došlo k propálení pístů - vždy na jiném místě. Na vině byly pravděpodobně svíčky a směs paliva. Řešením mohlo být povrch válce potáhnout ochranou vrstvou, nebo alespoň hliníkovou folií, ale na to je už pozdě. Motor skončil pokrytý olejem a o jeho budoucnosti netřeba pochybovat. Beztak byl již předtím určen na výměnu.

Výroba dřevěných pístů motoru | zdroj: youtube.com

Výsledky to rozhodně nejsou překvapující, nicméně úsilí při stavbě motoru bylo opět skutečně působivé. Propálené dřevěné písty navíc mohou posloužit jako vcelku stylová dekorace. Hned vedle opálených dřevěných brzdových destiček,. které fungovaly podstatně déle.

Vytisknout

Diskuze: Dřevěné písty v motoru Lady? Další ruský experiment

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ken Block představil svůj nový závodní Ford Escort RS Cosworth

Ken Block odhalil svůj nový Escort RS Cosworth, závody s ním si chce užívat

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud