Dřevěné písty v motoru Lady? Další ruský experiment

Nápad s dřevěnými písty motoru se příliš neosvědčil
Nápad s dřevěnými písty motoru se příliš neosvědčil, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. dubna 2018 09:45 | akt. 18. dubna 2018 13:34
Sdílej:

Tradiční spalovací motor není příliš komplikovaný, zvláště pak ve starých sovětských automobilech, ovšem během jeho provozu se v něm vytvářejí vysoké teploty a vysoký tlak. Jak si ale s tímto náročným prostředím dokáží poradit dřevěné písty?

Ruského Youtubera, který vystupuje na kanálu Garage 54, jsme si v posledních týdnech skutečně oblíbili. Jeho nápady jsou totiž velmi neotřelé, kreativní a hlavně působivě zpracované. A světě div se - občas dokonce i chvíli fungují. Nápad s dřevěnými písty motoru však od počátku neměl šanci na úspěch. A možná byste se divili, kolik problémů s ním vlastně bylo.

Po úspěchu s dřevěnými brzdovými destičkami, o kterých jsme psali nedávno, přišel na řadu experiment s motorem - konkrétně s motorem staré Lady 2106. Její postarší 1.6 litrový řadový čtyřválec měl totiž místo klasických pístů dostat písty dřevěné, s jejichž zpracováním si dal zručný Rus opět pořádnou práci.

Jakmile byly písty hotové a připojené k ojnici, vložil do nich YouTuber pístní kroužky a opatrně je vložil do motoru. Na první pohled vše fungovalo, takže nic nebránilo zkompletování motoru a prvním pokusům o nastartování. Startér však motorem jen naprázdno točil a nic se nedělo.

Po pár neúspěšných testech se ukázalo, že motor nemá žádnou kompresi, takže ani nemohlo dojít ke stlačení a zapálení směsi. Motor byl tedy rozebrán a zjistilo se, že dřevěné písty do sebe nasály olej a dost možná i chladící směs, takže nabobtnaly, sevřely pístní kroužky a ty tak nemohly plnit svůj účel.

Kroužky tak musely ven, jejich drážky byly patřičně rozšířeny a motor se opět sestavoval. Tentokrát už měření ukázalo, že některé válce mají alespoň nějakou kompresi. Startování pomocí startéru a startovacího spreje se však stále nedařilo. Na řadu tak přišel plán B.

Tím bylo nastartovat automobil pomocí roztlačení se zařazenou rychlostí. A to se skutečně povedlo, ačkoliv pohled to byl spíše děsivý. Motor měl velice zvláštní zvuk, občas z něj něco odlétlo a vcelku pravidelně z něj vycházely menší obláčky namodralého kouře a plameny.

Jak se po další rozborce motoru zjistilo, všechny písty byly propáleny. Motor sice chvíli fungoval, ale zhruba tak po 15 až 20 vteřinách došlo k propálení pístů - vždy na jiném místě. Na vině byly pravděpodobně svíčky a směs paliva. Řešením mohlo být povrch válce potáhnout ochranou vrstvou, nebo alespoň hliníkovou folií, ale na to je už pozdě. Motor skončil pokrytý olejem a o jeho budoucnosti netřeba pochybovat. Beztak byl již předtím určen na výměnu.

Výsledky to rozhodně nejsou překvapující, nicméně úsilí při stavbě motoru bylo opět skutečně působivé. Propálené dřevěné písty navíc mohou posloužit jako vcelku stylová dekorace. Hned vedle opálených dřevěných brzdových destiček,. které fungovaly podstatně déle.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?