Tradiční spalovací motor není příliš komplikovaný, zvláště pak ve starých sovětských automobilech, ovšem během jeho provozu se v něm vytvářejí vysoké teploty a vysoký tlak. Jak si ale s tímto náročným prostředím dokáží poradit dřevěné písty?
Ruského Youtubera, který vystupuje na kanálu Garage 54, jsme si v posledních týdnech skutečně oblíbili. Jeho nápady jsou totiž velmi neotřelé, kreativní a hlavně působivě zpracované. A světě div se - občas dokonce i chvíli fungují. Nápad s dřevěnými písty motoru však od počátku neměl šanci na úspěch. A možná byste se divili, kolik problémů s ním vlastně bylo.
Po úspěchu s dřevěnými brzdovými destičkami, o kterých jsme psali nedávno, přišel na řadu experiment s motorem - konkrétně s motorem staré Lady 2106. Její postarší 1.6 litrový řadový čtyřválec měl totiž místo klasických pístů dostat písty dřevěné, s jejichž zpracováním si dal zručný Rus opět pořádnou práci.
Jakmile byly písty hotové a připojené k ojnici, vložil do nich YouTuber pístní kroužky a opatrně je vložil do motoru. Na první pohled vše fungovalo, takže nic nebránilo zkompletování motoru a prvním pokusům o nastartování. Startér však motorem jen naprázdno točil a nic se nedělo.
Po pár neúspěšných testech se ukázalo, že motor nemá žádnou kompresi, takže ani nemohlo dojít ke stlačení a zapálení směsi. Motor byl tedy rozebrán a zjistilo se, že dřevěné písty do sebe nasály olej a dost možná i chladící směs, takže nabobtnaly, sevřely pístní kroužky a ty tak nemohly plnit svůj účel.
Kroužky tak musely ven, jejich drážky byly patřičně rozšířeny a motor se opět sestavoval. Tentokrát už měření ukázalo, že některé válce mají alespoň nějakou kompresi. Startování pomocí startéru a startovacího spreje se však stále nedařilo. Na řadu tak přišel plán B.
Tím bylo nastartovat automobil pomocí roztlačení se zařazenou rychlostí. A to se skutečně povedlo, ačkoliv pohled to byl spíše děsivý. Motor měl velice zvláštní zvuk, občas z něj něco odlétlo a vcelku pravidelně z něj vycházely menší obláčky namodralého kouře a plameny.
Jak se po další rozborce motoru zjistilo, všechny písty byly propáleny. Motor sice chvíli fungoval, ale zhruba tak po 15 až 20 vteřinách došlo k propálení pístů - vždy na jiném místě. Na vině byly pravděpodobně svíčky a směs paliva. Řešením mohlo být povrch válce potáhnout ochranou vrstvou, nebo alespoň hliníkovou folií, ale na to je už pozdě. Motor skončil pokrytý olejem a o jeho budoucnosti netřeba pochybovat. Beztak byl již předtím určen na výměnu.
Výsledky to rozhodně nejsou překvapující, nicméně úsilí při stavbě motoru bylo opět skutečně působivé. Propálené dřevěné písty navíc mohou posloužit jako vcelku stylová dekorace. Hned vedle opálených dřevěných brzdových destiček,. které fungovaly podstatně déle.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.