Tradiční spalovací motor není příliš komplikovaný, zvláště pak ve starých sovětských automobilech, ovšem během jeho provozu se v něm vytvářejí vysoké teploty a vysoký tlak. Jak si ale s tímto náročným prostředím dokáží poradit dřevěné písty?
Ruského Youtubera, který vystupuje na kanálu Garage 54, jsme si v posledních týdnech skutečně oblíbili. Jeho nápady jsou totiž velmi neotřelé, kreativní a hlavně působivě zpracované. A světě div se - občas dokonce i chvíli fungují. Nápad s dřevěnými písty motoru však od počátku neměl šanci na úspěch. A možná byste se divili, kolik problémů s ním vlastně bylo.
Po úspěchu s dřevěnými brzdovými destičkami, o kterých jsme psali nedávno, přišel na řadu experiment s motorem - konkrétně s motorem staré Lady 2106. Její postarší 1.6 litrový řadový čtyřválec měl totiž místo klasických pístů dostat písty dřevěné, s jejichž zpracováním si dal zručný Rus opět pořádnou práci.
Jakmile byly písty hotové a připojené k ojnici, vložil do nich YouTuber pístní kroužky a opatrně je vložil do motoru. Na první pohled vše fungovalo, takže nic nebránilo zkompletování motoru a prvním pokusům o nastartování. Startér však motorem jen naprázdno točil a nic se nedělo.
Po pár neúspěšných testech se ukázalo, že motor nemá žádnou kompresi, takže ani nemohlo dojít ke stlačení a zapálení směsi. Motor byl tedy rozebrán a zjistilo se, že dřevěné písty do sebe nasály olej a dost možná i chladící směs, takže nabobtnaly, sevřely pístní kroužky a ty tak nemohly plnit svůj účel.
Kroužky tak musely ven, jejich drážky byly patřičně rozšířeny a motor se opět sestavoval. Tentokrát už měření ukázalo, že některé válce mají alespoň nějakou kompresi. Startování pomocí startéru a startovacího spreje se však stále nedařilo. Na řadu tak přišel plán B.
Tím bylo nastartovat automobil pomocí roztlačení se zařazenou rychlostí. A to se skutečně povedlo, ačkoliv pohled to byl spíše děsivý. Motor měl velice zvláštní zvuk, občas z něj něco odlétlo a vcelku pravidelně z něj vycházely menší obláčky namodralého kouře a plameny.
Jak se po další rozborce motoru zjistilo, všechny písty byly propáleny. Motor sice chvíli fungoval, ale zhruba tak po 15 až 20 vteřinách došlo k propálení pístů - vždy na jiném místě. Na vině byly pravděpodobně svíčky a směs paliva. Řešením mohlo být povrch válce potáhnout ochranou vrstvou, nebo alespoň hliníkovou folií, ale na to je už pozdě. Motor skončil pokrytý olejem a o jeho budoucnosti netřeba pochybovat. Beztak byl již předtím určen na výměnu.
Výsledky to rozhodně nejsou překvapující, nicméně úsilí při stavbě motoru bylo opět skutečně působivé. Propálené dřevěné písty navíc mohou posloužit jako vcelku stylová dekorace. Hned vedle opálených dřevěných brzdových destiček,. které fungovaly podstatně déle.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.