Největší zájem médií i veřejnosti na motoristickém veletrhu v Ženevě většinou budí sportovní vozy a futuristické koncepty. Že stejný ohlas vzbudí i rodinný vůz, to by čekal málokdo. Letos se to povedlo novému modelu Toyota Auris. V čem se skrývá jeho tajemství?
Verze Aurisu na rok 2019 totiž dostala stejný “hi-tech kabát”, jaký už nosí modely Prius nebo C-HR. Je jím architektura, která představuje způsob, jak docílit stabilní konstrukce, jisté, dynamické jízdy a neotřelého designu.
Architekturu Toyota New Global Architecture (TNGA) automobilka poprvé představila u modelu Prius v roce 2015, kdy se také zavázala, že ji postupně dodá všem svým modelům. Následně byl na stejné platformě GA-C vybudován crossover Toyota C-HR a Prius s hybridním pohonem. Americká Toyota Camry má obdobnou platformu, jen větší. V budoucnu má být platforem TNGA celkem pět. Nyní se GA-C stala základem pro další významný milník - novou generaci Toyoty Auris ohlášenou na rok 2019.
Odvážnější design
Konstrukce navržená tímto způsobem zajistí výraznou tuhost karoserie, nízko umístěné těžiště a umožní také snížené umístění masky. V praxi to znamená, že designéři dostali nebývalou volnost při tvorbě karosérií, které tak mohou být odvážnější než kdy jindy. Snad nejzřetelněji je to patrné na Toyotě C-HR – novém crossoveru, který se objevil v nabídce Toyoty v roce 2016.
Nový Auris jede ve stopách prvního crossoveru Toyoty, ale i Camry nebo obou Priusů. Třetí generace v Evropě oblíbeného kompaktu sedí nízko, má atletičtější siluetu a dynamičtější profil. Pozornost upoutá rovněž nový vzhled mřížky a předních světel.
Lepší výhled i jízdní vlastnosti
Nová Toyota Auris je díky delšímu rozvoru náprav o 40 mm delší než předchozí model. Vůz je také o 23 mm nižší a má o 47 mm níže umístěnou masku, což je přímý důsledek využití architektury TNGA. Proto je její silueta dynamičtější a řidič má větší zorné pole směrem dopředu.
TNGA zlepší rovněž jízdní vlastnosti a usnadní ovládání vozu, zvýší i jeho stabilitu. Díky tuhé konstrukci, dobrému vyvážení a nízko umístěnému těžišti nebude narušena jistota řízení v zatáčkách.
Jak to funguje?
Architektura TNGA definuje místo a způsob upevnění jednotlivých komponentů, motorem počínaje a sedadly konče. To usnadňuje projektování nových modelů. Podle dřívější koncepce museli projektanti sami s milimetrovou přesností vypracovat rozmístění prvků, jako jsou pedály, sloupek volantu nebo sedadla, a současně se snažit samostatně vytvořit co nejpohodlnější a maximálně ergonomický interiér.
Nyní si vyberou jedno z přesně definovaných, nejefektivnějších uspořádání. Neznamená to však, že bude každá nová Toyota vypadat stejně jako ty předešlé. Právě naopak – prakticky žádné modulové prvky definované v architektuře TNGA nejsou pro uživatele viditelné a jejich optimální rozmístění poskytuje designérům dost svobody na to, aby při práci na návrhu interiéru nemuseli mít starost o ztrátu ergonomie.
Strategie dvou hybridů
Toyota Auris se bude vyrábět v továrně Toyota Manufacturing UK v Derbyshiru. Půjde zároveň o první model Toyoty nabízený v Evropě se dvěma hybridními pohony: jednotkou známou z Toyoty Prius s motorem 1,8 l o celkovém výkonu 122 koní a zcela novou soustavou s motorem 2,0 l, jež poskytne řidiči celkem 180 koní.
Toyota investovala 240 milionů liber na zavedení technologie výroby TNGA v anglické továrně, která je, podobně jako architektura automobilu, rovněž založena na modulárním systému zvyšujícím pružnost výrobních linek a usnadňujícím modifikování modelu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.