Čisté auto je vždy vizitkou svědomitého majitele či řidiče. Jednak vůz vypadá lépe, ale co je hlavní, je z něj také lepší výhled, což zvyšuje bezpečnost posádky. Jak ale automobil co nejrychleji umýt a přitom nepoškodit lak?
Podobnou otázku si položili i moderátoři z britského pořadu Fifth Gear. Sehnali si tři stejné vozy ve stejné barvě, nanesli na ně neskutečně drahý speciální ochranný vosk a poté s každým vozem vyzkoušeli jiný proces mytí.
S prvním vozem se vydali do automatické kartáčové myčky. Druhý byl umyt v boxu pomocí vysokotlakého čističe a kartáče s pěnou. Třetí vůz pak dostala na starost parta mladíků, která si tímto způsobem přivydělává. Na každé mytí dohlížel odborník na slovo vzatý, který se zabývá ochranou laku před poškozením.
Možná překvapivě nejlépe dopadla automatická myčka. Vliv myček na lak vozu je stále častým tématem hospodských debat i odborných diskuzí. V testu ale došlo k nejmenšímu poškození ze všech zkoušených variant. Lak vozu byl po průjezdu myčkou jen trochu mdlý a posetý zaschlými kapkami vody. Dnešní myčku už jsou ještě dále. Materiály používané na kartáče jsou jemnější, myčky bývají vybaveny automatickým vysoušením a některé vám na vůz nanesou i slabou vrstvu vosku, která by měla bránit dalšímu usazování nečistot během příštích několika dnů.
Na druhém místě se umístili mladíci, kteří vůz umývali ručně. Ti dokonce používali i speciální rukavice z mikrovlákna, které jsou k mytí automobilů vhodnější než obyčejné houby. Průšvih však nastal v momentě, kdy se mladíci dostali do fáze "sušení". K tomu totiž používali zvláštní silikonové stěrky, podobné těm, které jsou určeny k mytí oken. Tyto stěrky ale dokonale přilnou ke karoserii vozidla, takže pokud se pod ně dostane jakákoliv větší nečistota, ošklivě se na vašem laku podepíše. Doslova. A to se bohužel stalo i v tomto případě. Pokud by použili šetrnější způsob vysoušení karoserie, například pravou kůži nebo kvalitní umělé alternativy, jistě by bylo jejich hodnocení mnohem vyšší.
Nejhůře dopadlo nakonec čištění vozu tlakovým čističem. Samotný vysokotlaký čistič/wapka laku nijak neublížil. Horší to ale bylo s kartáčem, kterým moderátor nanášel na vůz čistící pěnu. Ten v sobě totiž obsahoval drobné kamínky a jiný nepořádek, který se v něm zachytil během dřívějšího používání. Tyto částečky pak lak celkem drasticky poškodily. Plyne z toho ponaučení, že pokud jste v podobném mycím boxu, používání podobných hub a kartáčů se vyvarujte. Nikdy nevíte, zda někomu před vámi neupadl kartáč/houba na zem a zda není plný nepořádku. Mnohem lepší jsou zcela bezkontaktní myčky. V nich se na vůz speciální tryskou nanáší speciální aktivní pěna určená přímo na karoserie automobilů. Tato pěna nečistoty naruší a uvolní. Poté už je stačí pouze spláchnout pomocí tlakového čističe.
Z celého testu nakonec plyne, že pokud chcete svůj vůz pořádně umýt a zároveň minimalizovat poškození laku, buď si k tomu vyhraďte dostatek času, nebo vůz svěřte odborníkům se zkušenostmi a dobrou reputací. Možná vás to bude stát o trochu víc peněz, váš vůz ale prokoukne a díky zodpovědné ochraně laku vydrží čistý i krásný delší dobu.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?