Hybridy a elektromobily v současnosti zažívají nárůst popularity, nicméně kromě často opakovaných pozitiv tyto vozy ukrývají i pár negativ. Jedním z těch nejpalčivějších problémů jsou přitom samotné baterie, které postupem času ztrácí svou kapacitu a stávají se nebezpečným odpadem, který dosud neumíme adekvátně recyklovat.
Řada společností proto vymýšlí nové způsoby, díky kterým by se daly baterie opět využít. Některé společnosti skládají použité akumulátory do podoby záložních zdrojů pro domy a byty, jiné je využívají ke stavbě boxů, které dokáží kompenzovat výkyvy v elektrické síti. Nissan však přišel s novou myšlenkou, která je praktická a zároveň ušlechtilá.
Ostatně není divu, že je to právě automobilka Nissan, která se snaží tyto problémy řešit. Již od roku 2010 se totiž na silnicích pohybují elektromobily Nissan Leaf, jejichž baterie už budou mít k ideálnímu stavu pořádně daleko. Navíc automobilka před nedávnem spustila prodej Nissanu Leaf druhé generace a v následujících letech by se ráda stala špičkou v prodejích elektromobilů.
Aby tedy automobilka ukázala i svou snahu podílet se na "likvidaci" potencionálně nebezpečného odpadu tvořeného převážně starými bateriemi, spojila se s japonskou společností 4R Energy Corporation. Výsledkem jejich spolupráce jsou speciální lampy pouličního osvětlení, které nepotřebují žádné dráty - stačí jim solární panel a akumulátory starého Leafu.
Tyto lampy už navíc našly své využití. Nissan jimi zásobil japonské město Namie, které v roce 2011 vážně poškodila vlna tsunami, které také zasáhla jadernou elektrárnu Fukušima a způsobila tak jednu z největších jaderných nehod posledních let. I díky solárním lampám od Nissanu ale město Namie opět pomalu ožívá.
Zvláštní lampy, jejichž tvar evokuje "háček", nepotřebují žádné připojení k elektrické síti, což má hned dvě výhody. Jednak mohou být nasazeny v místech katastrof, kde není možné využít rozvodnou síť a jednak uvolní energii pro napájení více elektromobilů.
Nissan si zkrátka uvědomuje, jaká nebezpečí nám budoucnost může přinést. Snaha vytrhnout město z temnoty a dostat světlo tam, kde je ho potřeba, je pak velice ušlechtilým nápadem, který by se mohl snadno rozšířit po celém světě.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.