Hybridy a elektromobily v současnosti zažívají nárůst popularity, nicméně kromě často opakovaných pozitiv tyto vozy ukrývají i pár negativ. Jedním z těch nejpalčivějších problémů jsou přitom samotné baterie, které postupem času ztrácí svou kapacitu a stávají se nebezpečným odpadem, který dosud neumíme adekvátně recyklovat.
Řada společností proto vymýšlí nové způsoby, díky kterým by se daly baterie opět využít. Některé společnosti skládají použité akumulátory do podoby záložních zdrojů pro domy a byty, jiné je využívají ke stavbě boxů, které dokáží kompenzovat výkyvy v elektrické síti. Nissan však přišel s novou myšlenkou, která je praktická a zároveň ušlechtilá.
Ostatně není divu, že je to právě automobilka Nissan, která se snaží tyto problémy řešit. Již od roku 2010 se totiž na silnicích pohybují elektromobily Nissan Leaf, jejichž baterie už budou mít k ideálnímu stavu pořádně daleko. Navíc automobilka před nedávnem spustila prodej Nissanu Leaf druhé generace a v následujících letech by se ráda stala špičkou v prodejích elektromobilů.
Aby tedy automobilka ukázala i svou snahu podílet se na "likvidaci" potencionálně nebezpečného odpadu tvořeného převážně starými bateriemi, spojila se s japonskou společností 4R Energy Corporation. Výsledkem jejich spolupráce jsou speciální lampy pouličního osvětlení, které nepotřebují žádné dráty - stačí jim solární panel a akumulátory starého Leafu.
Tyto lampy už navíc našly své využití. Nissan jimi zásobil japonské město Namie, které v roce 2011 vážně poškodila vlna tsunami, které také zasáhla jadernou elektrárnu Fukušima a způsobila tak jednu z největších jaderných nehod posledních let. I díky solárním lampám od Nissanu ale město Namie opět pomalu ožívá.
Zvláštní lampy, jejichž tvar evokuje "háček", nepotřebují žádné připojení k elektrické síti, což má hned dvě výhody. Jednak mohou být nasazeny v místech katastrof, kde není možné využít rozvodnou síť a jednak uvolní energii pro napájení více elektromobilů.
Nissan si zkrátka uvědomuje, jaká nebezpečí nám budoucnost může přinést. Snaha vytrhnout město z temnoty a dostat světlo tam, kde je ho potřeba, je pak velice ušlechtilým nápadem, který by se mohl snadno rozšířit po celém světě.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.