Budou pneumatiky mluvit? Na trh míří převratné novinky

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. března 2018, 08:35 Aktualizováno 8.3.2018, 13:30 Google+

Ačkoliv jsou pneumatiky jedinou spojnicí mezi autem a silnicí, většina řidičů o nich moc nepřemýšlí. Většina z nás věnuje pozornost pneumatikám jen na začátku letní či zimní sezóny, někteří pak až v momentě, kdy je pneumatiky opouští. Tradiční výrobce Goodyear se však na pneumatiky podíval trochu jinak a přišel s konceptem, jehož vize jsou skutečně převratné.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 19.03. 19:43) Napište svůj názor
GoodYear Oxygene

GoodYear Oxygene | foto: carscoops.com

Sdílejte článek

O pneumatikách bez vzduchu, které by zvyšovaly komfort a netrpěly problémy s proražením, už jsme psali. GoodYear pak tuto technologii ještě povýšil o schopnost zlepšovat ovzduší, generovat elektrickou energii a ještě komunikovat s ostatními vozy nebo součástmi silniční infrastruktury.

Jak může pneumatika zlepšovat kvalitu vzduchu? V současném konvenčním pojetí těžko, ovšem koncept pneumatik GoodYear Oxygen sází na speciální koncepci, ve které je boční stěna "bezvzduchové" pneumatiky vyplněna mechem, který absorbuje vodu ze silnice a sám od sebe čistí vzduch během jízdy.

Voda ze silnice, případně alespoň atmosférická vlhkost, se k mechu dostává speciální otevřenou stěnou pneumatiky, což zabraňuje předčasnému úhynu mechu. Mech pak během jízdy provádí klasickou fotosyntézu, během které pohlcuje CO2 a do vzduchu uvolňuje kyslík.

Společnost GoodYear uvádí, že město velikosti Paříže, kde se pohybuje cca 2,5 milionu automobilů, by při plošném používání pneumatik Oxygene dokázalo ročně eliminovat okolo 4000 tun CO2 a zároveň vyrobit okolo 3000 tun kyslíku. Vzhledem k tomu, že podle statistik Světové zdravotnické organizace (WHO) žije 80 % lidí v prostředí se špatným kyslíkem, by tato revoluce ve světě pneumatik byla více než přínosnou.

Pneumatiky Oxygene navíc nezatěžují prostředí ani při výrobě nebo na konci životnosti. Vyrábí se totiž z recyklovaných starých pneumatik, které jsou rozemlety na prášek. Z onoho prášku pak na 3D tiskárnách vznikají pneumatiky nové, které se mohou pochlubit nízkou hmotností a vysokou odolností.

Během fotosyntézy navíc pneumatiky dokáží generovat energii, která se ukládá a následně napájí vnitřní senzory, či vnější ukazatele. Jako příklad lze uvést svítící pruh po obvodě pneumatiky nebo umělou inteligenci, která vyhodnocuje jízdní podmínky. Pneumatiky navíc disponují technologiemi V2V a V2X, díky čemuž dokáží komunikovat s ostatními automobily a varovat je tak třeba na změnu směru nebo jiné manévry.

Koncept pneumatiky Goodyear Oxygene (2:45) | zdroj: youtube.com

Kromě své vize budoucnosti však GoodYear představil i pneumatiky reálné a prozatím praktičtější. Konkrétně se bavíme o prototypu gumy s označením EfficientGrip, která byla navržena speciálně pro elektromobily. Ty jsou totiž těžší a disponují vyšším točivým momentem, což u klasických pneumatik vede k rychlejšímu opotřebení - a to až o 30 %.

Aby tomu výrobce zabránil, postavil novou pneumatiku ze silnějších materiálů. Nové gumy tak dokáží lépe vzdorovat nadváze elektromobilů, lépe přenášejí točivý moment na silnice a mají nižší valivý i aerodynamický odpor, čímž nepatrně prodlužují dojezd elektromobilu.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Budou pneumatiky mluvit? Na trh míří převratné novinky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 19.03.2018 19:43 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

BMW řady 7

Nové BMW i7S, 680 elektrických koní s dojezdem 600 km

Mazda Vision Coupe Concept

Reinkarnace RX-8, nové coupé od Mazdy má nabídnout 350 koní a pohon zadních kol

Filtry pevných částic u benzínových motorů (GPF) se začaly montovat do vozů pro EU na podzim roku 2018

Filtry u benzinových motorů (GPF). Musí se vypalovat nebo ne?

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Historii vozu může prověřit každý prodejce. Kdo nechce, může skrývat podvody

Ilustrační foto

NENECHTE SE OŠKUBAT! Na odškodnění mají právo zranění i pozůstalí. Jak na to?

3/4 žen se vidí koncentrovanými a odpovědnými řidičkami

Ženy za volantem. Co na sebe samy PRÁSKLY?

Toyota Mirai

Vodíková auta mají ve světě podporu. A situace u nás?

Honda e

Honda e, digitální retro za pořádný balík peněz

Volkswagen Passat GTE

Nový Volkswagen Passat je v prodeji. Cena začíná na 750 000 Kč

Ferrari Purosangue tak, jak si jej představuje britský magazín Autocar

Ferrari pracuje na SUV! Technický ředitel Leiters prozradil něco ze zákulisí

reklama

Doporučujeme

Nová Audi A6

Nová Audi A6, svěží vítr v segmentu manažerských vozů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Reinkarnace RX-8, nové coupé od Mazdy má nabídnout 350 koní a pohon zadních kol

  2. Ferrari pracuje na SUV! Technický ředitel Leiters prozradil něco ze zákulisí

  3. Filtry u benzinových motorů (GPF). Musí se vypalovat nebo ne?

  4. Honda e, digitální retro za pořádný balík peněz

  5. Nové Mitsubishi L200: FARMÁŘI BEDLIVĚ ČTĚTE!

  6. Top 5 od Alfa Romeo

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud