Ačkoliv jsou pneumatiky jedinou spojnicí mezi autem a silnicí, většina řidičů o nich moc nepřemýšlí. Většina z nás věnuje pozornost pneumatikám jen na začátku letní či zimní sezóny, někteří pak až v momentě, kdy je pneumatiky opouští. Tradiční výrobce Goodyear se však na pneumatiky podíval trochu jinak a přišel s konceptem, jehož vize jsou skutečně převratné.
O pneumatikách bez vzduchu, které by zvyšovaly komfort a netrpěly problémy s proražením, už jsme psali. GoodYear pak tuto technologii ještě povýšil o schopnost zlepšovat ovzduší, generovat elektrickou energii a ještě komunikovat s ostatními vozy nebo součástmi silniční infrastruktury.
Jak může pneumatika zlepšovat kvalitu vzduchu? V současném konvenčním pojetí těžko, ovšem koncept pneumatik GoodYear Oxygen sází na speciální koncepci, ve které je boční stěna "bezvzduchové" pneumatiky vyplněna mechem, který absorbuje vodu ze silnice a sám od sebe čistí vzduch během jízdy.
Voda ze silnice, případně alespoň atmosférická vlhkost, se k mechu dostává speciální otevřenou stěnou pneumatiky, což zabraňuje předčasnému úhynu mechu. Mech pak během jízdy provádí klasickou fotosyntézu, během které pohlcuje CO2 a do vzduchu uvolňuje kyslík.
Společnost GoodYear uvádí, že město velikosti Paříže, kde se pohybuje cca 2,5 milionu automobilů, by při plošném používání pneumatik Oxygene dokázalo ročně eliminovat okolo 4000 tun CO2 a zároveň vyrobit okolo 3000 tun kyslíku. Vzhledem k tomu, že podle statistik Světové zdravotnické organizace (WHO) žije 80 % lidí v prostředí se špatným kyslíkem, by tato revoluce ve světě pneumatik byla více než přínosnou.
Pneumatiky Oxygene navíc nezatěžují prostředí ani při výrobě nebo na konci životnosti. Vyrábí se totiž z recyklovaných starých pneumatik, které jsou rozemlety na prášek. Z onoho prášku pak na 3D tiskárnách vznikají pneumatiky nové, které se mohou pochlubit nízkou hmotností a vysokou odolností.
Během fotosyntézy navíc pneumatiky dokáží generovat energii, která se ukládá a následně napájí vnitřní senzory, či vnější ukazatele. Jako příklad lze uvést svítící pruh po obvodě pneumatiky nebo umělou inteligenci, která vyhodnocuje jízdní podmínky. Pneumatiky navíc disponují technologiemi V2V a V2X, díky čemuž dokáží komunikovat s ostatními automobily a varovat je tak třeba na změnu směru nebo jiné manévry.
Kromě své vize budoucnosti však GoodYear představil i pneumatiky reálné a prozatím praktičtější. Konkrétně se bavíme o prototypu gumy s označením EfficientGrip, která byla navržena speciálně pro elektromobily. Ty jsou totiž těžší a disponují vyšším točivým momentem, což u klasických pneumatik vede k rychlejšímu opotřebení - a to až o 30 %.
Aby tomu výrobce zabránil, postavil novou pneumatiku ze silnějších materiálů. Nové gumy tak dokáží lépe vzdorovat nadváze elektromobilů, lépe přenášejí točivý moment na silnice a mají nižší valivý i aerodynamický odpor, čímž nepatrně prodlužují dojezd elektromobilu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?