Ačkoliv jsou pneumatiky jedinou spojnicí mezi autem a silnicí, většina řidičů o nich moc nepřemýšlí. Většina z nás věnuje pozornost pneumatikám jen na začátku letní či zimní sezóny, někteří pak až v momentě, kdy je pneumatiky opouští. Tradiční výrobce Goodyear se však na pneumatiky podíval trochu jinak a přišel s konceptem, jehož vize jsou skutečně převratné.
O pneumatikách bez vzduchu, které by zvyšovaly komfort a netrpěly problémy s proražením, už jsme psali. GoodYear pak tuto technologii ještě povýšil o schopnost zlepšovat ovzduší, generovat elektrickou energii a ještě komunikovat s ostatními vozy nebo součástmi silniční infrastruktury.
Jak může pneumatika zlepšovat kvalitu vzduchu? V současném konvenčním pojetí těžko, ovšem koncept pneumatik GoodYear Oxygen sází na speciální koncepci, ve které je boční stěna "bezvzduchové" pneumatiky vyplněna mechem, který absorbuje vodu ze silnice a sám od sebe čistí vzduch během jízdy.
Voda ze silnice, případně alespoň atmosférická vlhkost, se k mechu dostává speciální otevřenou stěnou pneumatiky, což zabraňuje předčasnému úhynu mechu. Mech pak během jízdy provádí klasickou fotosyntézu, během které pohlcuje CO2 a do vzduchu uvolňuje kyslík.
Společnost GoodYear uvádí, že město velikosti Paříže, kde se pohybuje cca 2,5 milionu automobilů, by při plošném používání pneumatik Oxygene dokázalo ročně eliminovat okolo 4000 tun CO2 a zároveň vyrobit okolo 3000 tun kyslíku. Vzhledem k tomu, že podle statistik Světové zdravotnické organizace (WHO) žije 80 % lidí v prostředí se špatným kyslíkem, by tato revoluce ve světě pneumatik byla více než přínosnou.
Pneumatiky Oxygene navíc nezatěžují prostředí ani při výrobě nebo na konci životnosti. Vyrábí se totiž z recyklovaných starých pneumatik, které jsou rozemlety na prášek. Z onoho prášku pak na 3D tiskárnách vznikají pneumatiky nové, které se mohou pochlubit nízkou hmotností a vysokou odolností.
Během fotosyntézy navíc pneumatiky dokáží generovat energii, která se ukládá a následně napájí vnitřní senzory, či vnější ukazatele. Jako příklad lze uvést svítící pruh po obvodě pneumatiky nebo umělou inteligenci, která vyhodnocuje jízdní podmínky. Pneumatiky navíc disponují technologiemi V2V a V2X, díky čemuž dokáží komunikovat s ostatními automobily a varovat je tak třeba na změnu směru nebo jiné manévry.
Kromě své vize budoucnosti však GoodYear představil i pneumatiky reálné a prozatím praktičtější. Konkrétně se bavíme o prototypu gumy s označením EfficientGrip, která byla navržena speciálně pro elektromobily. Ty jsou totiž těžší a disponují vyšším točivým momentem, což u klasických pneumatik vede k rychlejšímu opotřebení - a to až o 30 %.
Aby tomu výrobce zabránil, postavil novou pneumatiku ze silnějších materiálů. Nové gumy tak dokáží lépe vzdorovat nadváze elektromobilů, lépe přenášejí točivý moment na silnice a mají nižší valivý i aerodynamický odpor, čímž nepatrně prodlužují dojezd elektromobilu.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?