Budou pneumatiky mluvit? Na trh míří převratné novinky

GoodYear Oxygene
GoodYear Oxygene, foto: carscoops.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. března 2018 08:35 | akt. 8. března 2018 13:30
Sdílej:

Ačkoliv jsou pneumatiky jedinou spojnicí mezi autem a silnicí, většina řidičů o nich moc nepřemýšlí. Většina z nás věnuje pozornost pneumatikám jen na začátku letní či zimní sezóny, někteří pak až v momentě, kdy je pneumatiky opouští. Tradiční výrobce Goodyear se však na pneumatiky podíval trochu jinak a přišel s konceptem, jehož vize jsou skutečně převratné.

O pneumatikách bez vzduchu, které by zvyšovaly komfort a netrpěly problémy s proražením, už jsme psali. GoodYear pak tuto technologii ještě povýšil o schopnost zlepšovat ovzduší, generovat elektrickou energii a ještě komunikovat s ostatními vozy nebo součástmi silniční infrastruktury.

Jak může pneumatika zlepšovat kvalitu vzduchu? V současném konvenčním pojetí těžko, ovšem koncept pneumatik GoodYear Oxygen sází na speciální koncepci, ve které je boční stěna "bezvzduchové" pneumatiky vyplněna mechem, který absorbuje vodu ze silnice a sám od sebe čistí vzduch během jízdy.

Voda ze silnice, případně alespoň atmosférická vlhkost, se k mechu dostává speciální otevřenou stěnou pneumatiky, což zabraňuje předčasnému úhynu mechu. Mech pak během jízdy provádí klasickou fotosyntézu, během které pohlcuje CO2 a do vzduchu uvolňuje kyslík.

Společnost GoodYear uvádí, že město velikosti Paříže, kde se pohybuje cca 2,5 milionu automobilů, by při plošném používání pneumatik Oxygene dokázalo ročně eliminovat okolo 4000 tun CO2 a zároveň vyrobit okolo 3000 tun kyslíku. Vzhledem k tomu, že podle statistik Světové zdravotnické organizace (WHO) žije 80 % lidí v prostředí se špatným kyslíkem, by tato revoluce ve světě pneumatik byla více než přínosnou.

Pneumatiky Oxygene navíc nezatěžují prostředí ani při výrobě nebo na konci životnosti. Vyrábí se totiž z recyklovaných starých pneumatik, které jsou rozemlety na prášek. Z onoho prášku pak na 3D tiskárnách vznikají pneumatiky nové, které se mohou pochlubit nízkou hmotností a vysokou odolností.

Během fotosyntézy navíc pneumatiky dokáží generovat energii, která se ukládá a následně napájí vnitřní senzory, či vnější ukazatele. Jako příklad lze uvést svítící pruh po obvodě pneumatiky nebo umělou inteligenci, která vyhodnocuje jízdní podmínky. Pneumatiky navíc disponují technologiemi V2V a V2X, díky čemuž dokáží komunikovat s ostatními automobily a varovat je tak třeba na změnu směru nebo jiné manévry.

Kromě své vize budoucnosti však GoodYear představil i pneumatiky reálné a prozatím praktičtější. Konkrétně se bavíme o prototypu gumy s označením EfficientGrip, která byla navržena speciálně pro elektromobily. Ty jsou totiž těžší a disponují vyšším točivým momentem, což u klasických pneumatik vede k rychlejšímu opotřebení - a to až o 30 %.

Aby tomu výrobce zabránil, postavil novou pneumatiku ze silnějších materiálů. Nové gumy tak dokáží lépe vzdorovat nadváze elektromobilů, lépe přenášejí točivý moment na silnice a mají nižší valivý i aerodynamický odpor, čímž nepatrně prodlužují dojezd elektromobilu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.