Jak fungují benzínky? Jejich tajemství se ukrývá pod zemí

Úchvatné bezpečnostní technologie čerpacích stanic
Úchvatné bezpečnostní technologie čerpacích stanic, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 3. března 2018 10:20
Sdílej:

Pro většinu z nás znamená návštěva čerpací stanice pouze vložení pistole do nádrže, chvilku čekání a poté placení. Vlastně se jedná nezajímavý stereotyp, během kterého si většina z nás ani nevšimne, co všechno se kolem nás děje a jaká technologie je uložena pod našima nohama. A to je docela škoda

Benzín či nafta proudí do nádrží našich automobilů z ohromných podzemních nádrží, které jsou zakopány v okolí čerpací stanice. O jejich doplňování se pak starají tankery, které jsou opět vybaveny neméně zajímavou technikou a technologií. Věděli jste například, že přečerpávací hadice jsou konstruovány tak, že jakékoliv "rozlité" palivo stejně nakonec skončí v nádrži?

To je však jen začátek ohromující bezpečnostní techniky, jejíž zbytek se ukrývá pod zemí. Aby například nedocházelo k přeplnění nádrže, je každá z nich vybavena speciálním plovákem, který v případě naplnění zabrání přítoku dalšího paliva. Další jednoduchou ale praktickou technikou je obyčejná kulička ve ventilačním zařízení, která zabraňuje úniku výparů a současně brání přelití nádrže. Samozřejmostí je pak i senzor určený přímo k hlídání výšky hladiny paliva. Všechny tři bezpečnostní opatření pak fungují nezávisle na sobě a každé z nich dokáže zabránit přeplnění nádrže a únikům paliva.

Jakmile je nádrž plná, je potřeba zajistit, aby se z ní palivo neztrácelo. K tomu mají provozovatelé čerpacích stanic řadu dalších bezpečnostních opatření. Hlavním nepřítelem nádrží je koroze, proto nese většina nádrží speciální antikorozní lak, případně jsou přímo vyráběny z odolných materiálů, jako je například laminát. Některé nádrže však používají i pokročilou technologii katodové ochrany, která pomocí elektrochemickému principu brání vzniku koroze a jejímu šíření.

Zajištění bezpečnosti nádrží čerpacích stanic však musí počítat i s neočekávaným, proto je každá nádrž vybavena systémy, které dokáží dokáží pomocí různých senzorů rozpoznat úniky paliva či narušení konstrukce nádrže. Pomocí srovnávání paliva vyslaného ke stojanu a paliva zbývajícího v nádrži tak dokáží senzory rozpoznat i minimální úniky.

Další senzory pak kontrolují tlak v hadicích přivádějící benzín z nádrže ke stojanům. Jakmile tlak v hadici poklesne, jednoduché čidlo umístěné na pružině překoná odpor paliva a spustí poplach. Řada moderních nádrží je také vybavena dvěma stěnami, přičemž prostor mezi vnitřní a vnější stěnou je vyplněn speciální kapalinou. Pokud její tlak z důvodu narušení stěn naroste nebo naopak poklesne, nádrž opět samostatně spustí poplach.

Vlastně je tedy úchvatné, kolika propracovanými bezpečnostními systémy čerpací stanice disponují, aniž bychom o tom věděli. Pokud tedy máte obavy z katastrofických filmových scénářů, buďte si jisti, že na většinu možností už bezpečnostní technici během navrhování nových stanic mysleli.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.