Pro většinu z nás znamená návštěva čerpací stanice pouze vložení pistole do nádrže, chvilku čekání a poté placení. Vlastně se jedná nezajímavý stereotyp, během kterého si většina z nás ani nevšimne, co všechno se kolem nás děje a jaká technologie je uložena pod našima nohama. A to je docela škoda
Benzín či nafta proudí do nádrží našich automobilů z ohromných podzemních nádrží, které jsou zakopány v okolí čerpací stanice. O jejich doplňování se pak starají tankery, které jsou opět vybaveny neméně zajímavou technikou a technologií. Věděli jste například, že přečerpávací hadice jsou konstruovány tak, že jakékoliv "rozlité" palivo stejně nakonec skončí v nádrži?
To je však jen začátek ohromující bezpečnostní techniky, jejíž zbytek se ukrývá pod zemí. Aby například nedocházelo k přeplnění nádrže, je každá z nich vybavena speciálním plovákem, který v případě naplnění zabrání přítoku dalšího paliva. Další jednoduchou ale praktickou technikou je obyčejná kulička ve ventilačním zařízení, která zabraňuje úniku výparů a současně brání přelití nádrže. Samozřejmostí je pak i senzor určený přímo k hlídání výšky hladiny paliva. Všechny tři bezpečnostní opatření pak fungují nezávisle na sobě a každé z nich dokáže zabránit přeplnění nádrže a únikům paliva.
Jakmile je nádrž plná, je potřeba zajistit, aby se z ní palivo neztrácelo. K tomu mají provozovatelé čerpacích stanic řadu dalších bezpečnostních opatření. Hlavním nepřítelem nádrží je koroze, proto nese většina nádrží speciální antikorozní lak, případně jsou přímo vyráběny z odolných materiálů, jako je například laminát. Některé nádrže však používají i pokročilou technologii katodové ochrany, která pomocí elektrochemickému principu brání vzniku koroze a jejímu šíření.
Zajištění bezpečnosti nádrží čerpacích stanic však musí počítat i s neočekávaným, proto je každá nádrž vybavena systémy, které dokáží dokáží pomocí různých senzorů rozpoznat úniky paliva či narušení konstrukce nádrže. Pomocí srovnávání paliva vyslaného ke stojanu a paliva zbývajícího v nádrži tak dokáží senzory rozpoznat i minimální úniky.
Další senzory pak kontrolují tlak v hadicích přivádějící benzín z nádrže ke stojanům. Jakmile tlak v hadici poklesne, jednoduché čidlo umístěné na pružině překoná odpor paliva a spustí poplach. Řada moderních nádrží je také vybavena dvěma stěnami, přičemž prostor mezi vnitřní a vnější stěnou je vyplněn speciální kapalinou. Pokud její tlak z důvodu narušení stěn naroste nebo naopak poklesne, nádrž opět samostatně spustí poplach.
Vlastně je tedy úchvatné, kolika propracovanými bezpečnostními systémy čerpací stanice disponují, aniž bychom o tom věděli. Pokud tedy máte obavy z katastrofických filmových scénářů, buďte si jisti, že na většinu možností už bezpečnostní technici během navrhování nových stanic mysleli.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?