Pro většinu z nás znamená návštěva čerpací stanice pouze vložení pistole do nádrže, chvilku čekání a poté placení. Vlastně se jedná nezajímavý stereotyp, během kterého si většina z nás ani nevšimne, co všechno se kolem nás děje a jaká technologie je uložena pod našima nohama. A to je docela škoda
Benzín či nafta proudí do nádrží našich automobilů z ohromných podzemních nádrží, které jsou zakopány v okolí čerpací stanice. O jejich doplňování se pak starají tankery, které jsou opět vybaveny neméně zajímavou technikou a technologií. Věděli jste například, že přečerpávací hadice jsou konstruovány tak, že jakékoliv "rozlité" palivo stejně nakonec skončí v nádrži?
To je však jen začátek ohromující bezpečnostní techniky, jejíž zbytek se ukrývá pod zemí. Aby například nedocházelo k přeplnění nádrže, je každá z nich vybavena speciálním plovákem, který v případě naplnění zabrání přítoku dalšího paliva. Další jednoduchou ale praktickou technikou je obyčejná kulička ve ventilačním zařízení, která zabraňuje úniku výparů a současně brání přelití nádrže. Samozřejmostí je pak i senzor určený přímo k hlídání výšky hladiny paliva. Všechny tři bezpečnostní opatření pak fungují nezávisle na sobě a každé z nich dokáže zabránit přeplnění nádrže a únikům paliva.
Jakmile je nádrž plná, je potřeba zajistit, aby se z ní palivo neztrácelo. K tomu mají provozovatelé čerpacích stanic řadu dalších bezpečnostních opatření. Hlavním nepřítelem nádrží je koroze, proto nese většina nádrží speciální antikorozní lak, případně jsou přímo vyráběny z odolných materiálů, jako je například laminát. Některé nádrže však používají i pokročilou technologii katodové ochrany, která pomocí elektrochemickému principu brání vzniku koroze a jejímu šíření.
Zajištění bezpečnosti nádrží čerpacích stanic však musí počítat i s neočekávaným, proto je každá nádrž vybavena systémy, které dokáží dokáží pomocí různých senzorů rozpoznat úniky paliva či narušení konstrukce nádrže. Pomocí srovnávání paliva vyslaného ke stojanu a paliva zbývajícího v nádrži tak dokáží senzory rozpoznat i minimální úniky.
Další senzory pak kontrolují tlak v hadicích přivádějící benzín z nádrže ke stojanům. Jakmile tlak v hadici poklesne, jednoduché čidlo umístěné na pružině překoná odpor paliva a spustí poplach. Řada moderních nádrží je také vybavena dvěma stěnami, přičemž prostor mezi vnitřní a vnější stěnou je vyplněn speciální kapalinou. Pokud její tlak z důvodu narušení stěn naroste nebo naopak poklesne, nádrž opět samostatně spustí poplach.
Vlastně je tedy úchvatné, kolika propracovanými bezpečnostními systémy čerpací stanice disponují, aniž bychom o tom věděli. Pokud tedy máte obavy z katastrofických filmových scénářů, buďte si jisti, že na většinu možností už bezpečnostní technici během navrhování nových stanic mysleli.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?