Co má česká Tatra společného s legendárním DeLorean? Mechanik našel nečekanou spojitost

Oddělení karoserie od rámu u vozu DeLorean DMC-12
Oddělení karoserie od rámu u vozu DeLorean DMC-12, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 23. února 2018 10:04 23. února 2018 10:14
Sdílej:

DeLorean DMC-12, sportovní automobil vyráběný společností DeLorean Motor Company mezi lety 1981 až 1983, zná téměř každý. Ať už jde o jeho výklopné dveře, nerezovou nelakovanou karoserii nebo působení ve filmovém průmyslu, tohle auto je jednoduše unikát. Další zajímavosti však nalezneme, pokud se mu podíváme "pod plechy".

Rozborka vozu je přitom až neuvěřitelně jednoduchá. Díky konstrukci založené na páteřovém rámu je totiž možné celou karoserii od podvozku jednoduše oddělit. Například pomocí dvou-sloupového zvedáku, jak můžeme vidět na tomto krátkém videu.

A kde že jsou ty společné kořeny Tatry a DMC-12? Právě v onom páteřovém rámu, se kterým přišel slavný československý rodák Hans Ledwinka, pozdější technický ředitel Tatrovky. První použití této technologie se vztahuje ke stavbě automobilu Tatra 11, který se vyráběl v Kopřivnické vozovce mezi lety 1923 - 1926.

Od Tatrovky k DeLorean však vedla dlouhá cesta, do které výrazným způsobem zasáhl Colin Chapman a Lotus. Britské automobilce se totiž zamlouvala myšlenka jednoduchého, lehkého ale pevného rámu, který se táhne středem vozu téměř jako páteř. Poté už jen zbývalo postavit kolem rámu všechno ostatní.

A to se technikům z Lotusu skutečně dařilo. Páteřový rám se stal základem modelu Elan i Esprit. Zvláště druhý model byl pak pro DeLorean významný. Jednalo se totiž o sportovní automobil s motorem uprostřed, na jehož vývoj dohlížel Chapman a jehož karoserii navrhoval Giugiarou. 

Samotný DeLorean pak byl vyvíjen také jako automobil s motorem uprostřed, karoserií inspirovanou sedmdesátými lety a za jeho designem stál opět Giugiaro. K jeho konstrukci, respektive úpravám jeho konstrukce, se pak dostal i Colin Chapman, neboť automobilka Lotus byla jedním z investorů DMC.

Chapman navrhl pro DMC-12 řadu úprav a vylepšení, která měla srazit cenu a usnadnit výrobu. Jednou ze změn byla výroba karoserie z dvouvrstvého laminátu, který byl vyráběn speciální technikou "Vacuum Assisted Resin Injection" (VARI) patentovanou Lotusem. 

Tato karoserie pak byla potahována vrstvou nerezové oceli, což dalo vozu jedinečný vzhled, ovšem karoserie byla poměrně těžká a chyběla ji tuhost. Právě to vedlo k rozhodnutí použít páteřový rám podobně, jak to známe z vozu Lotus Elan.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.