DeLorean DMC-12, sportovní automobil vyráběný společností DeLorean Motor Company mezi lety 1981 až 1983, zná téměř každý. Ať už jde o jeho výklopné dveře, nerezovou nelakovanou karoserii nebo působení ve filmovém průmyslu, tohle auto je jednoduše unikát. Další zajímavosti však nalezneme, pokud se mu podíváme "pod plechy".
Rozborka vozu je přitom až neuvěřitelně jednoduchá. Díky konstrukci založené na páteřovém rámu je totiž možné celou karoserii od podvozku jednoduše oddělit. Například pomocí dvou-sloupového zvedáku, jak můžeme vidět na tomto krátkém videu.
A kde že jsou ty společné kořeny Tatry a DMC-12? Právě v onom páteřovém rámu, se kterým přišel slavný československý rodák Hans Ledwinka, pozdější technický ředitel Tatrovky. První použití této technologie se vztahuje ke stavbě automobilu Tatra 11, který se vyráběl v Kopřivnické vozovce mezi lety 1923 - 1926.
Od Tatrovky k DeLorean však vedla dlouhá cesta, do které výrazným způsobem zasáhl Colin Chapman a Lotus. Britské automobilce se totiž zamlouvala myšlenka jednoduchého, lehkého ale pevného rámu, který se táhne středem vozu téměř jako páteř. Poté už jen zbývalo postavit kolem rámu všechno ostatní.
A to se technikům z Lotusu skutečně dařilo. Páteřový rám se stal základem modelu Elan i Esprit. Zvláště druhý model byl pak pro DeLorean významný. Jednalo se totiž o sportovní automobil s motorem uprostřed, na jehož vývoj dohlížel Chapman a jehož karoserii navrhoval Giugiarou.
Samotný DeLorean pak byl vyvíjen také jako automobil s motorem uprostřed, karoserií inspirovanou sedmdesátými lety a za jeho designem stál opět Giugiaro. K jeho konstrukci, respektive úpravám jeho konstrukce, se pak dostal i Colin Chapman, neboť automobilka Lotus byla jedním z investorů DMC.
Chapman navrhl pro DMC-12 řadu úprav a vylepšení, která měla srazit cenu a usnadnit výrobu. Jednou ze změn byla výroba karoserie z dvouvrstvého laminátu, který byl vyráběn speciální technikou "Vacuum Assisted Resin Injection" (VARI) patentovanou Lotusem.
Tato karoserie pak byla potahována vrstvou nerezové oceli, což dalo vozu jedinečný vzhled, ovšem karoserie byla poměrně těžká a chyběla ji tuhost. Právě to vedlo k rozhodnutí použít páteřový rám podobně, jak to známe z vozu Lotus Elan.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.