Co má česká Tatra společného s legendárním DeLorean? Mechanik našel nečekanou spojitost

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. února 2018, 10:04 Aktualizováno 23.2.2018, 10:14 Google+

DeLorean DMC-12, sportovní automobil vyráběný společností DeLorean Motor Company mezi lety 1981 až 1983, zná téměř každý. Ať už jde o jeho výklopné dveře, nerezovou nelakovanou karoserii nebo působení ve filmovém průmyslu, tohle auto je jednoduše unikát. Další zajímavosti však nalezneme, pokud se mu podíváme "pod plechy".

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 26.02. 12:48) Napište svůj názor
Oddělení karoserie od rámu u vozu DeLorean DMC-12

Oddělení karoserie od rámu u vozu DeLorean DMC-12 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Rozborka vozu je přitom až neuvěřitelně jednoduchá. Díky konstrukci založené na páteřovém rámu je totiž možné celou karoserii od podvozku jednoduše oddělit. Například pomocí dvou-sloupového zvedáku, jak můžeme vidět na tomto krátkém videu.

A kde že jsou ty společné kořeny Tatry a DMC-12? Právě v onom páteřovém rámu, se kterým přišel slavný československý rodák Hans Ledwinka, pozdější technický ředitel Tatrovky. První použití této technologie se vztahuje ke stavbě automobilu Tatra 11, který se vyráběl v Kopřivnické vozovce mezi lety 1923 - 1926.

Od Tatrovky k DeLorean však vedla dlouhá cesta, do které výrazným způsobem zasáhl Colin Chapman a Lotus. Britské automobilce se totiž zamlouvala myšlenka jednoduchého, lehkého ale pevného rámu, který se táhne středem vozu téměř jako páteř. Poté už jen zbývalo postavit kolem rámu všechno ostatní.

A to se technikům z Lotusu skutečně dařilo. Páteřový rám se stal základem modelu Elan i Esprit. Zvláště druhý model byl pak pro DeLorean významný. Jednalo se totiž o sportovní automobil s motorem uprostřed, na jehož vývoj dohlížel Chapman a jehož karoserii navrhoval Giugiarou. 

Samotný DeLorean pak byl vyvíjen také jako automobil s motorem uprostřed, karoserií inspirovanou sedmdesátými lety a za jeho designem stál opět Giugiaro. K jeho konstrukci, respektive úpravám jeho konstrukce, se pak dostal i Colin Chapman, neboť automobilka Lotus byla jedním z investorů DMC.

Oddělení karoserie a páteřového rámu u vozu DeLorean DMC-12 (0:43) | zdroj: youtube.com

Chapman navrhl pro DMC-12 řadu úprav a vylepšení, která měla srazit cenu a usnadnit výrobu. Jednou ze změn byla výroba karoserie z dvouvrstvého laminátu, který byl vyráběn speciální technikou "Vacuum Assisted Resin Injection" (VARI) patentovanou Lotusem. 

Tato karoserie pak byla potahována vrstvou nerezové oceli, což dalo vozu jedinečný vzhled, ovšem karoserie byla poměrně těžká a chyběla ji tuhost. Právě to vedlo k rozhodnutí použít páteřový rám podobně, jak to známe z vozu Lotus Elan.

Vytisknout

Diskuze: Co má česká Tatra společného s legendárním DeLorean? Mechanik našel nečekanou spojitost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 26.02.2018 12:48 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Suzuki po 20 letech opět nabízí klasické kombi nazvané Swace

Kombi Suzuki Swace jde v ČR do předprodeje. Ceny startují docela vysoko

Toyota představila Corollu sedan ve výbavovém stupni GR SPORT

Zákazníci rozhodli a nejprodávanějším autem světa je...

Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů

Kvalita především. Škoda otevřela halu za 530 milionů pro rozhodující poslední testy

Lexus LFA

Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Honda HR-V bude od roku 2021 v základu vybavena vyspělou dvoumotorovou technologií hnací jednotky e:HEV

Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky

Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Toyota GR010 Hybrid

Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Škoda posedmé v řadě prodala víc než milion aut ročně, koronaviru navzdory

Fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 1.díl – zadokolky do 100 tisíc

Škoda Auto spouští výhodnou nabídku zimního příslušenství

Katem je -10 °C. Vážný stav hlásí baterie i v létě, ale poznáte to?

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Rodiny i firmy v Česku. Ne a ne kupovat auta, která mají

reklama

Doporučujeme

Land Rover přišel s vlastním mobilním telefonem Explorer

Nejde o Korejce ani Čínu. Koupili byste si telefon od renomované automobilky?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

  2. BMW představuje nový custom na bázi R 18

  3. Kombi Suzuki Swace jde v ČR do předprodeje. Ceny startují docela vysoko

  4. Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

  5. Zákazníci rozhodli a nejprodávanějším autem světa je...

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud