Minulý rok, na autosalonu ve Frankfurtu, se společnost Aspark pochlubila svým futuristicky vyhlížejícím elektrickým sporťákem Aspark, který měl veřejnosti vyrazit dech výkonem i použitou technologií. Zatímco tehdy jsme mohli obdivovat jen zajímavý design a velkolepé plány, nyní skutečně žasneme nad výkony, které Owl předvádí.
Na YouTube kanálu Gigazine se totiž před více jak týdnem objevilo video z testování nového Asparku, během kterého se technikům podařilo dosáhnout akcelerace z 0 na 100 km/h během 1.9 sekundy. Owl tak dokonce překonal i slibovaný výkon Tesly Roadster nové generace, která má podle Muska dosahovat akcelerace z 0 na 96 km/h za 1.9 sekundy.
Jak je možné, že japonská automobilka dokázala dosáhnout takového zrychlení? Velký podíl na tom má celo-karbonová karoserie, propracovaný elektrický pohonný systém a maximálně propracovaná aerodynamika - ostatně vůz měří na výšku pouhých 99.06 centimetru.
Jediný rozdíl mezi klasickým Owlem a tímto speciálním kouskem jsou pneumatiky - v tomto případě předem zahřáté slicky se skvělou přilnavostí. Automobilka však doufá, že během příštích testů se ji podaří dosáhnout podobných výkonů i se standardně montovanými silničními pneumatikami.
Neopomínejme však technické parametry. Elektrický pohonný systém nabízí 430 koní a cca 763 Nm, které distribuuje na všechna čtyři kola. Díky masivnímu využití karbonu se pak podařilo udržet váhu vozu na úctyhodných 862 kilogramech.
Když už jsme ale nakousli srovnání s novým Tesla Roadsterem, měli bychom věci uvést na pravou míru. Aspark Owl je sice rychlejší, ovšem také je podstatně hůře dostupný. Automobilka plánuje výrobu pouhých 50 kusů, přičemž každý vyjde na cca 3.5 milionu Euro (necelých 88.7 milionu korun).
Oproti tomu nová Tesla Roadster vyjde na cca 200 000 dolarů (necelých 4.1 milionu korun) a limitovaná edice "Founders Series" vyjde na 250 000 dolarů (5.1 milionu korun). Ani jeden z extrémně výkonných elektromobilů tedy nebude masovou záležitostí, ovšem Tesla bude výrazně dostupnější.
Akcelerace, kterou Aspakr Owl předvedl, je však absolutně neuvěřitelná. A ačkoliv si možná říkáte, že tohle lámání nesmyslných rekordů je jen velká a zbytečná show, musíme vás opravit. Masivně vyvíjené elektrické či hybridní technologie sportovních vozů se totiž podobně jako v minulosti dříve nebo později dostanou i do osobních automobilů, které jsou dostupné i pro běžné smrtelníky. Jediným rozdílem však bude, že místo na výkon budou zaměřeny na efektivitu a dojezd.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?