Minulý rok, na autosalonu ve Frankfurtu, se společnost Aspark pochlubila svým futuristicky vyhlížejícím elektrickým sporťákem Aspark, který měl veřejnosti vyrazit dech výkonem i použitou technologií. Zatímco tehdy jsme mohli obdivovat jen zajímavý design a velkolepé plány, nyní skutečně žasneme nad výkony, které Owl předvádí.
Na YouTube kanálu Gigazine se totiž před více jak týdnem objevilo video z testování nového Asparku, během kterého se technikům podařilo dosáhnout akcelerace z 0 na 100 km/h během 1.9 sekundy. Owl tak dokonce překonal i slibovaný výkon Tesly Roadster nové generace, která má podle Muska dosahovat akcelerace z 0 na 96 km/h za 1.9 sekundy.
Jak je možné, že japonská automobilka dokázala dosáhnout takového zrychlení? Velký podíl na tom má celo-karbonová karoserie, propracovaný elektrický pohonný systém a maximálně propracovaná aerodynamika - ostatně vůz měří na výšku pouhých 99.06 centimetru.
Jediný rozdíl mezi klasickým Owlem a tímto speciálním kouskem jsou pneumatiky - v tomto případě předem zahřáté slicky se skvělou přilnavostí. Automobilka však doufá, že během příštích testů se ji podaří dosáhnout podobných výkonů i se standardně montovanými silničními pneumatikami.
Neopomínejme však technické parametry. Elektrický pohonný systém nabízí 430 koní a cca 763 Nm, které distribuuje na všechna čtyři kola. Díky masivnímu využití karbonu se pak podařilo udržet váhu vozu na úctyhodných 862 kilogramech.
Když už jsme ale nakousli srovnání s novým Tesla Roadsterem, měli bychom věci uvést na pravou míru. Aspark Owl je sice rychlejší, ovšem také je podstatně hůře dostupný. Automobilka plánuje výrobu pouhých 50 kusů, přičemž každý vyjde na cca 3.5 milionu Euro (necelých 88.7 milionu korun).
Oproti tomu nová Tesla Roadster vyjde na cca 200 000 dolarů (necelých 4.1 milionu korun) a limitovaná edice "Founders Series" vyjde na 250 000 dolarů (5.1 milionu korun). Ani jeden z extrémně výkonných elektromobilů tedy nebude masovou záležitostí, ovšem Tesla bude výrazně dostupnější.
Akcelerace, kterou Aspakr Owl předvedl, je však absolutně neuvěřitelná. A ačkoliv si možná říkáte, že tohle lámání nesmyslných rekordů je jen velká a zbytečná show, musíme vás opravit. Masivně vyvíjené elektrické či hybridní technologie sportovních vozů se totiž podobně jako v minulosti dříve nebo později dostanou i do osobních automobilů, které jsou dostupné i pro běžné smrtelníky. Jediným rozdílem však bude, že místo na výkon budou zaměřeny na efektivitu a dojezd.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?