Automobilka Tatra ve své historii vytvořila mnoho zajímavých nebo unikátních strojů. Jedním z nich se stala i speciální hasičská cisterna Tatra Wildfire, která měla sloužit v nehostinných oblastech světa, včetně USA. Nakonec však skončila zapomenuta na letišti v JAR.
Hasičský speciál Tatra Wildfire vznikl koncem devadesátých let díky spolupráci automobilky Tatra a společnosti THT Polička, která se zabývá výrobou a úpravou nástaveb hasičských vozů. Jeho hlavním účelem měla být schopnost zasáhnout v nepřístupném terénu a složitých klimatických podmínkách.
Jako podvozek vozu byl zvolen model Tatra 816 6ZVR86 8×8.1R, jinak známý jako LIWA. Nástavbu zhotovila výše zmíněná společnost THT Polička. Označení automobilu znělo: CAS K 36 Wildfire.
Aby byl vůz schopen přepravit velké množství vody napříč složitým terénem v těžkých klimatických podmínkách, byl pod jeho kapotu usazen německý osmiválec DEUTZ o výkonu 400 kW (544 k) o objemu 15.874 ccm. Díky chlazení kapalinou byl tento motor schopen pracovat až při teplotách 50° C. Pro snadnou manipulaci a větší šanci úspěchu v USA dostal vůz automatickou šestistupňovou převodovku Twin Disc, která byla zabudována přímo do jeho centrální roury.
Díky jejímu použití si Tatra zachovala skvělé jízdní vlastnosti i přijatelný komfort na silnici i v terénu. Osové a mezinápravové diferenciály byly vybaveny uzávěrkami. V sériovém stavu byl vůz pro co nejlepší vlastnosti vybaven pneumatikami Michelin 16.00 R 20 XZL. Všechna kola navíc disponovala centrálním dofukováním.
Konstrukce s pohonem 8x8 umožňovala velké zatížení, díky čemuž cisterna pojala 11.000 litrů vody a 500 litrů pěnidla. Posádka byla limitována maximálně 3 osobami, přičemž třetí sedadlo bylo pouze nouzové. I přes své rozměry, kapacitu a váhu takřka 30 tun měla Tatra skvělé jízdní vlastnosti. Maximální rychlost činila až 115 km/h a její stoupavost byla omezena pouze přilnavostí pneumatik.
Ačkoliv Tatra převážela i hadice pro klasické hašení, její hlavní zbraní byla dálkově ovládaná proudnice o průtoku 570 až 4500 l/min s dostřikem až 65 metrů. K vlastní ochraně vozů slouží 3 trysky v přední a 3 trysky v zadní části.
Po svém vzniku byl vůz testován na několika kontinentech. Podle webu Požáry.cz například v USA prošel testy na výbornou, pro místní hasiče však nebyl dostatečně pochromovaný, červený a "americký". Po několika dalších testech došlo i na testování v Jihoafrické republice, kde jediná vyrobená Tatra Wildfire napevno zakotvila na místním letišti Wonderboom ve městě Pretoria. Poslední její fotky pochází z roku 2011. Ačkoliv jsme se pokoušeli kontaktovat i tamní záchrannou službu s dorazem na další osud vozu, odpovědi se nám však nedostalo.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.