Automobilka Tatra ve své historii vytvořila mnoho zajímavých nebo unikátních strojů. Jedním z nich se stala i speciální hasičská cisterna Tatra Wildfire, která měla sloužit v nehostinných oblastech světa, včetně USA. Nakonec však skončila zapomenuta na letišti v JAR.
Hasičský speciál Tatra Wildfire vznikl koncem devadesátých let díky spolupráci automobilky Tatra a společnosti THT Polička, která se zabývá výrobou a úpravou nástaveb hasičských vozů. Jeho hlavním účelem měla být schopnost zasáhnout v nepřístupném terénu a složitých klimatických podmínkách.
Jako podvozek vozu byl zvolen model Tatra 816 6ZVR86 8×8.1R, jinak známý jako LIWA. Nástavbu zhotovila výše zmíněná společnost THT Polička. Označení automobilu znělo: CAS K 36 Wildfire.
Aby byl vůz schopen přepravit velké množství vody napříč složitým terénem v těžkých klimatických podmínkách, byl pod jeho kapotu usazen německý osmiválec DEUTZ o výkonu 400 kW (544 k) o objemu 15.874 ccm. Díky chlazení kapalinou byl tento motor schopen pracovat až při teplotách 50° C. Pro snadnou manipulaci a větší šanci úspěchu v USA dostal vůz automatickou šestistupňovou převodovku Twin Disc, která byla zabudována přímo do jeho centrální roury.
Díky jejímu použití si Tatra zachovala skvělé jízdní vlastnosti i přijatelný komfort na silnici i v terénu. Osové a mezinápravové diferenciály byly vybaveny uzávěrkami. V sériovém stavu byl vůz pro co nejlepší vlastnosti vybaven pneumatikami Michelin 16.00 R 20 XZL. Všechna kola navíc disponovala centrálním dofukováním.
Konstrukce s pohonem 8x8 umožňovala velké zatížení, díky čemuž cisterna pojala 11.000 litrů vody a 500 litrů pěnidla. Posádka byla limitována maximálně 3 osobami, přičemž třetí sedadlo bylo pouze nouzové. I přes své rozměry, kapacitu a váhu takřka 30 tun měla Tatra skvělé jízdní vlastnosti. Maximální rychlost činila až 115 km/h a její stoupavost byla omezena pouze přilnavostí pneumatik.
Ačkoliv Tatra převážela i hadice pro klasické hašení, její hlavní zbraní byla dálkově ovládaná proudnice o průtoku 570 až 4500 l/min s dostřikem až 65 metrů. K vlastní ochraně vozů slouží 3 trysky v přední a 3 trysky v zadní části.
Po svém vzniku byl vůz testován na několika kontinentech. Podle webu Požáry.cz například v USA prošel testy na výbornou, pro místní hasiče však nebyl dostatečně pochromovaný, červený a "americký". Po několika dalších testech došlo i na testování v Jihoafrické republice, kde jediná vyrobená Tatra Wildfire napevno zakotvila na místním letišti Wonderboom ve městě Pretoria. Poslední její fotky pochází z roku 2011. Ačkoliv jsme se pokoušeli kontaktovat i tamní záchrannou službu s dorazem na další osud vozu, odpovědi se nám však nedostalo.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?