Jak prodloužit životnost turba? Tohle patří k základům

Ilustrační foto (Motor 1.6 THP)
Ilustrační foto (Motor 1.6 THP), foto: Archiv AutoRoad.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 19. prosince 2017 16:22 | akt. 19. prosince 2017 17:19
Sdílej:

Turbodmychadla u spalovacích motorů byla po dlouhou dobu určena pouze sportovním vozům, případně pár vybraným sportovním modelům dané automobilky. S nástupem trendu downsizingu se však turbodmychadla objevují stále častěji a na světě je už jen pár automobilek, které se jich zuby nehty straní. Jakmile však máte přeplňovaný motor, měli byste se k němu chovat ohleduplně. Proč?

Přeplňování je poměrně jednoduchý způsob, jak dostat z malého objemu maximum výkonu i točivého momentu, a to při snížení spotřeby a emisí. Přeplňování turbodmychadlem je tou nejjednodušší a zároveň nejlevnější cestou, proto je mezi automobilkami tolik oblíbené.

Navzdory tomu, že princip fungování turbodmychadla je poměrně jednoduchý, při jeho zatížení dochází k extrémnímu namáhání dílů vlivem vysokých teplot. Bavíme se přitom o desítkách tisíc otáček za minutu a teplotách v řádech stovek stupňů Celsia - tedy samozřejmě při plném zatížení.

Automobilky nám sice dlouhodobě opakují, že jejich turbodmychadla jsou testována na maximální zátěž i relativně neohleduplné chování, nicméně jejich životnost je stejně limitovaná a s každou naší hrubostí či neohleduplností se razantně zkracuje. Prodloužit ji přitom není nikterak velkým problémem, stačí se řídit několika základními radami.

Základem je vždy správná údržba motoru, zejména pak včasná výměna oleje a volba oleje kvalitního. Olej totiž zajišťuje jak mazání vysoce namáhaných dílů, tak u mnoha modelů i chlazení. Pokud je olej starý či nekvalitní, jeho efektivita klesá a mohou se v něm vytvářet i usazeniny, které turbodmychadlu výrazně škodí.

K oleji se ostatně vážou i další starosti spojené s turbomotory. Před zátěží byste měli nechat dostatečně prohřát každý motor, nicméně zvláště u turbomotorů si při zatěžování studeného motoru koledujete o ještě větší průšvih. Jízdě brzda - plyn byste se měli vyhnout i při jízdě s již zahřátým motorem. Turbodmychadlům totiž neprospívá velká zátěž v nízkých otáčkách, kdy se motor snažíte vyvést z letargie prudkým sešlápnutím plynu, aniž byste podřadili. 

Stejně tak po rychlé jízdě se nedoporučuje okamžitě vypínat motor, neboť většina turbodmychadel se chladí pouze pomocí oleje. Pokud tedy motor náhle vypnete, olej přestane cirkulovat a teplota turbodmychadla začne po několik minut stoupat o desítky stupňů. Olej se na rozpálených plochách turbodmychadla začne pálit a vznikají v něm usazeniny. Ty poté mohou uškodit jak turbu, tak i celému motoru.

Řidiči turbodieselových motorů mají v tomto ohledu malou výhodu, neboť turbodmychadla v jejich motorech nejsou vystavována takovým teplotám, takže jejich ochlazení je rychlejší.

Někteří budou oponovat, že řada turbomotorů již využívá chlazení vodou, kdy elektromotor pohání čerpadlo a tak dochlazuje turbo i po vypnutí motoru. Ano, máte pravdu, nicméně ruku na srdce - kolik lidí zkoumá, jakým způsobem se jejich turbo chladí? V tomto případě je zkrátka lepší před zastavením zvolnit tempo a pár desítek vteřin počkat, než motor zhasneme.

Pozor si také dávejte na to, co naléváte do nádrže. O méně kvalitních palivech a jejich vlivu na motory už se napsaly celé knihy, nicméně turbomotory, kde vše probíhá pod mnohem vyšším tlakem, jsou na kvalitu paliva obzvláště citlivé. Kvůli pár korunám na jedné nádrži se tak nevyplatí riskovat opravy v řádech několika tisíc korun.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.