Jak prodloužit životnost turba? Tohle patří k základům

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 19. prosince 2017, 16:22 Aktualizováno 19.12.2017, 17:19 Google+

Turbodmychadla u spalovacích motorů byla po dlouhou dobu určena pouze sportovním vozům, případně pár vybraným sportovním modelům dané automobilky. S nástupem trendu downsizingu se však turbodmychadla objevují stále častěji a na světě je už jen pár automobilek, které se jich zuby nehty straní. Jakmile však máte přeplňovaný motor, měli byste se k němu chovat ohleduplně. Proč?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 21.12. 04:39) Napište svůj názor
Ilustrační foto (Motor 1.6 THP)

Ilustrační foto (Motor 1.6 THP) | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Přeplňování je poměrně jednoduchý způsob, jak dostat z malého objemu maximum výkonu i točivého momentu, a to při snížení spotřeby a emisí. Přeplňování turbodmychadlem je tou nejjednodušší a zároveň nejlevnější cestou, proto je mezi automobilkami tolik oblíbené.

Navzdory tomu, že princip fungování turbodmychadla je poměrně jednoduchý, při jeho zatížení dochází k extrémnímu namáhání dílů vlivem vysokých teplot. Bavíme se přitom o desítkách tisíc otáček za minutu a teplotách v řádech stovek stupňů Celsia - tedy samozřejmě při plném zatížení.

img-responsive

I nová Škoda Rapid Spaceback 1,0 TSI sází na přeplňovaný motor, díky čemuž disponuje solidním výkonem 81 kW | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Automobilky nám sice dlouhodobě opakují, že jejich turbodmychadla jsou testována na maximální zátěž i relativně neohleduplné chování, nicméně jejich životnost je stejně limitovaná a s každou naší hrubostí či neohleduplností se razantně zkracuje. Prodloužit ji přitom není nikterak velkým problémem, stačí se řídit několika základními radami.

Základem je vždy správná údržba motoru, zejména pak včasná výměna oleje a volba oleje kvalitního. Olej totiž zajišťuje jak mazání vysoce namáhaných dílů, tak u mnoha modelů i chlazení. Pokud je olej starý či nekvalitní, jeho efektivita klesá a mohou se v něm vytvářet i usazeniny, které turbodmychadlu výrazně škodí.

K oleji se ostatně vážou i další starosti spojené s turbomotory. Před zátěží byste měli nechat dostatečně prohřát každý motor, nicméně zvláště u turbomotorů si při zatěžování studeného motoru koledujete o ještě větší průšvih. Jízdě brzda - plyn byste se měli vyhnout i při jízdě s již zahřátým motorem. Turbodmychadlům totiž neprospívá velká zátěž v nízkých otáčkách, kdy se motor snažíte vyvést z letargie prudkým sešlápnutím plynu, aniž byste podřadili. 

Stejně tak po rychlé jízdě se nedoporučuje okamžitě vypínat motor, neboť většina turbodmychadel se chladí pouze pomocí oleje. Pokud tedy motor náhle vypnete, olej přestane cirkulovat a teplota turbodmychadla začne po několik minut stoupat o desítky stupňů. Olej se na rozpálených plochách turbodmychadla začne pálit a vznikají v něm usazeniny. Ty poté mohou uškodit jak turbu, tak i celému motoru.

Řidiči turbodieselových motorů mají v tomto ohledu malou výhodu, neboť turbodmychadla v jejich motorech nejsou vystavována takovým teplotám, takže jejich ochlazení je rychlejší.

Někteří budou oponovat, že řada turbomotorů již využívá chlazení vodou, kdy elektromotor pohání čerpadlo a tak dochlazuje turbo i po vypnutí motoru. Ano, máte pravdu, nicméně ruku na srdce - kolik lidí zkoumá, jakým způsobem se jejich turbo chladí? V tomto případě je zkrátka lepší před zastavením zvolnit tempo a pár desítek vteřin počkat, než motor zhasneme.

img-responsive

Čerpací stanice Shell | foto: wikimedia.org

Pozor si také dávejte na to, co naléváte do nádrže. O méně kvalitních palivech a jejich vlivu na motory už se napsaly celé knihy, nicméně turbomotory, kde vše probíhá pod mnohem vyšším tlakem, jsou na kvalitu paliva obzvláště citlivé. Kvůli pár korunám na jedné nádrži se tak nevyplatí riskovat opravy v řádech několika tisíc korun.

Vytisknout

Diskuze: Jak prodloužit životnost turba? Tohle patří k základům

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 21.12.2017 04:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

BMW 4 Cabrio začíná na českém trhu s cenou 1 319 500 Kč s motorem o výkonu 135 kW (184 k)

BMW 4 Cabrio má ceny pro český trh. Mění trochu strategii, na první pohled to ale není znát

HoppyGo

Prodeje nových aut nadále klesají, roste zájem o jejich předplatné

DS3 Crossback 1,5 BlueHDi

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 2

Peugeot Partner

Test Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 130, užitkáč s výkonem "jedničkové" Fabie RS

Nový Peugeot 208

Britský časopis WHAT CAR? vybral malý elektromobil roku

Nové BMW 128ti. „ti“ znamená „Tourismo Internazionale“ a značí výrazně sportovní modely

Nové BMW 128ti je velmi zajímavou variantou řady 1. Přehlédnutí by mohlo mrzet

reklama

Doporučujeme

Nový Nissan Leaf

Nissan zveřejnil ceny nového LEAFu. Průkopníka elektromobility koupíte levněji…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

  2. Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

  3. Restaurování ikony malých Hot Hatch

  4. Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

  5. Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

  6. Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud