Turbodmychadla u spalovacích motorů byla po dlouhou dobu určena pouze sportovním vozům, případně pár vybraným sportovním modelům dané automobilky. S nástupem trendu downsizingu se však turbodmychadla objevují stále častěji a na světě je už jen pár automobilek, které se jich zuby nehty straní. Jakmile však máte přeplňovaný motor, měli byste se k němu chovat ohleduplně. Proč?
Přeplňování je poměrně jednoduchý způsob, jak dostat z malého objemu maximum výkonu i točivého momentu, a to při snížení spotřeby a emisí. Přeplňování turbodmychadlem je tou nejjednodušší a zároveň nejlevnější cestou, proto je mezi automobilkami tolik oblíbené.
Navzdory tomu, že princip fungování turbodmychadla je poměrně jednoduchý, při jeho zatížení dochází k extrémnímu namáhání dílů vlivem vysokých teplot. Bavíme se přitom o desítkách tisíc otáček za minutu a teplotách v řádech stovek stupňů Celsia - tedy samozřejmě při plném zatížení.
Automobilky nám sice dlouhodobě opakují, že jejich turbodmychadla jsou testována na maximální zátěž i relativně neohleduplné chování, nicméně jejich životnost je stejně limitovaná a s každou naší hrubostí či neohleduplností se razantně zkracuje. Prodloužit ji přitom není nikterak velkým problémem, stačí se řídit několika základními radami.
Základem je vždy správná údržba motoru, zejména pak včasná výměna oleje a volba oleje kvalitního. Olej totiž zajišťuje jak mazání vysoce namáhaných dílů, tak u mnoha modelů i chlazení. Pokud je olej starý či nekvalitní, jeho efektivita klesá a mohou se v něm vytvářet i usazeniny, které turbodmychadlu výrazně škodí.
K oleji se ostatně vážou i další starosti spojené s turbomotory. Před zátěží byste měli nechat dostatečně prohřát každý motor, nicméně zvláště u turbomotorů si při zatěžování studeného motoru koledujete o ještě větší průšvih. Jízdě brzda - plyn byste se měli vyhnout i při jízdě s již zahřátým motorem. Turbodmychadlům totiž neprospívá velká zátěž v nízkých otáčkách, kdy se motor snažíte vyvést z letargie prudkým sešlápnutím plynu, aniž byste podřadili.
Stejně tak po rychlé jízdě se nedoporučuje okamžitě vypínat motor, neboť většina turbodmychadel se chladí pouze pomocí oleje. Pokud tedy motor náhle vypnete, olej přestane cirkulovat a teplota turbodmychadla začne po několik minut stoupat o desítky stupňů. Olej se na rozpálených plochách turbodmychadla začne pálit a vznikají v něm usazeniny. Ty poté mohou uškodit jak turbu, tak i celému motoru.
Řidiči turbodieselových motorů mají v tomto ohledu malou výhodu, neboť turbodmychadla v jejich motorech nejsou vystavována takovým teplotám, takže jejich ochlazení je rychlejší.
Někteří budou oponovat, že řada turbomotorů již využívá chlazení vodou, kdy elektromotor pohání čerpadlo a tak dochlazuje turbo i po vypnutí motoru. Ano, máte pravdu, nicméně ruku na srdce - kolik lidí zkoumá, jakým způsobem se jejich turbo chladí? V tomto případě je zkrátka lepší před zastavením zvolnit tempo a pár desítek vteřin počkat, než motor zhasneme.
Pozor si také dávejte na to, co naléváte do nádrže. O méně kvalitních palivech a jejich vlivu na motory už se napsaly celé knihy, nicméně turbomotory, kde vše probíhá pod mnohem vyšším tlakem, jsou na kvalitu paliva obzvláště citlivé. Kvůli pár korunám na jedné nádrži se tak nevyplatí riskovat opravy v řádech několika tisíc korun.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.