Jak prodloužit životnost turba? Tohle patří k základům

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 19. prosince 2017, 16:22 Aktualizováno 19.12.2017, 17:19 Google+

Turbodmychadla u spalovacích motorů byla po dlouhou dobu určena pouze sportovním vozům, případně pár vybraným sportovním modelům dané automobilky. S nástupem trendu downsizingu se však turbodmychadla objevují stále častěji a na světě je už jen pár automobilek, které se jich zuby nehty straní. Jakmile však máte přeplňovaný motor, měli byste se k němu chovat ohleduplně. Proč?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto (Motor 1.6 THP)

Ilustrační foto (Motor 1.6 THP) | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Přeplňování je poměrně jednoduchý způsob, jak dostat z malého objemu maximum výkonu i točivého momentu, a to při snížení spotřeby a emisí. Přeplňování turbodmychadlem je tou nejjednodušší a zároveň nejlevnější cestou, proto je mezi automobilkami tolik oblíbené.

Navzdory tomu, že princip fungování turbodmychadla je poměrně jednoduchý, při jeho zatížení dochází k extrémnímu namáhání dílů vlivem vysokých teplot. Bavíme se přitom o desítkách tisíc otáček za minutu a teplotách v řádech stovek stupňů Celsia - tedy samozřejmě při plném zatížení.

img-responsive

I nová Škoda Rapid Spaceback 1,0 TSI sází na přeplňovaný motor, díky čemuž disponuje solidním výkonem 81 kW | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Automobilky nám sice dlouhodobě opakují, že jejich turbodmychadla jsou testována na maximální zátěž i relativně neohleduplné chování, nicméně jejich životnost je stejně limitovaná a s každou naší hrubostí či neohleduplností se razantně zkracuje. Prodloužit ji přitom není nikterak velkým problémem, stačí se řídit několika základními radami.

Základem je vždy správná údržba motoru, zejména pak včasná výměna oleje a volba oleje kvalitního. Olej totiž zajišťuje jak mazání vysoce namáhaných dílů, tak u mnoha modelů i chlazení. Pokud je olej starý či nekvalitní, jeho efektivita klesá a mohou se v něm vytvářet i usazeniny, které turbodmychadlu výrazně škodí.

K oleji se ostatně vážou i další starosti spojené s turbomotory. Před zátěží byste měli nechat dostatečně prohřát každý motor, nicméně zvláště u turbomotorů si při zatěžování studeného motoru koledujete o ještě větší průšvih. Jízdě brzda - plyn byste se měli vyhnout i při jízdě s již zahřátým motorem. Turbodmychadlům totiž neprospívá velká zátěž v nízkých otáčkách, kdy se motor snažíte vyvést z letargie prudkým sešlápnutím plynu, aniž byste podřadili. 

Stejně tak po rychlé jízdě se nedoporučuje okamžitě vypínat motor, neboť většina turbodmychadel se chladí pouze pomocí oleje. Pokud tedy motor náhle vypnete, olej přestane cirkulovat a teplota turbodmychadla začne po několik minut stoupat o desítky stupňů. Olej se na rozpálených plochách turbodmychadla začne pálit a vznikají v něm usazeniny. Ty poté mohou uškodit jak turbu, tak i celému motoru.

Řidiči turbodieselových motorů mají v tomto ohledu malou výhodu, neboť turbodmychadla v jejich motorech nejsou vystavována takovým teplotám, takže jejich ochlazení je rychlejší.

Někteří budou oponovat, že řada turbomotorů již využívá chlazení vodou, kdy elektromotor pohání čerpadlo a tak dochlazuje turbo i po vypnutí motoru. Ano, máte pravdu, nicméně ruku na srdce - kolik lidí zkoumá, jakým způsobem se jejich turbo chladí? V tomto případě je zkrátka lepší před zastavením zvolnit tempo a pár desítek vteřin počkat, než motor zhasneme.

img-responsive

Čerpací stanice Shell | foto: wikimedia.org

Pozor si také dávejte na to, co naléváte do nádrže. O méně kvalitních palivech a jejich vlivu na motory už se napsaly celé knihy, nicméně turbomotory, kde vše probíhá pod mnohem vyšším tlakem, jsou na kvalitu paliva obzvláště citlivé. Kvůli pár korunám na jedné nádrži se tak nevyplatí riskovat opravy v řádech několika tisíc korun.

Vytisknout

Diskuze: Jak prodloužit životnost turba? Tohle patří k základům

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nový Nissan Leaf

Nissan zveřejnil ceny nového LEAFu. Průkopníka elektromobility koupíte levněji…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud