Turbodmychadla u spalovacích motorů byla po dlouhou dobu určena pouze sportovním vozům, případně pár vybraným sportovním modelům dané automobilky. S nástupem trendu downsizingu se však turbodmychadla objevují stále častěji a na světě je už jen pár automobilek, které se jich zuby nehty straní. Jakmile však máte přeplňovaný motor, měli byste se k němu chovat ohleduplně. Proč?
Přeplňování je poměrně jednoduchý způsob, jak dostat z malého objemu maximum výkonu i točivého momentu, a to při snížení spotřeby a emisí. Přeplňování turbodmychadlem je tou nejjednodušší a zároveň nejlevnější cestou, proto je mezi automobilkami tolik oblíbené.
Navzdory tomu, že princip fungování turbodmychadla je poměrně jednoduchý, při jeho zatížení dochází k extrémnímu namáhání dílů vlivem vysokých teplot. Bavíme se přitom o desítkách tisíc otáček za minutu a teplotách v řádech stovek stupňů Celsia - tedy samozřejmě při plném zatížení.
Automobilky nám sice dlouhodobě opakují, že jejich turbodmychadla jsou testována na maximální zátěž i relativně neohleduplné chování, nicméně jejich životnost je stejně limitovaná a s každou naší hrubostí či neohleduplností se razantně zkracuje. Prodloužit ji přitom není nikterak velkým problémem, stačí se řídit několika základními radami.
Základem je vždy správná údržba motoru, zejména pak včasná výměna oleje a volba oleje kvalitního. Olej totiž zajišťuje jak mazání vysoce namáhaných dílů, tak u mnoha modelů i chlazení. Pokud je olej starý či nekvalitní, jeho efektivita klesá a mohou se v něm vytvářet i usazeniny, které turbodmychadlu výrazně škodí.
K oleji se ostatně vážou i další starosti spojené s turbomotory. Před zátěží byste měli nechat dostatečně prohřát každý motor, nicméně zvláště u turbomotorů si při zatěžování studeného motoru koledujete o ještě větší průšvih. Jízdě brzda - plyn byste se měli vyhnout i při jízdě s již zahřátým motorem. Turbodmychadlům totiž neprospívá velká zátěž v nízkých otáčkách, kdy se motor snažíte vyvést z letargie prudkým sešlápnutím plynu, aniž byste podřadili.
Stejně tak po rychlé jízdě se nedoporučuje okamžitě vypínat motor, neboť většina turbodmychadel se chladí pouze pomocí oleje. Pokud tedy motor náhle vypnete, olej přestane cirkulovat a teplota turbodmychadla začne po několik minut stoupat o desítky stupňů. Olej se na rozpálených plochách turbodmychadla začne pálit a vznikají v něm usazeniny. Ty poté mohou uškodit jak turbu, tak i celému motoru.
Řidiči turbodieselových motorů mají v tomto ohledu malou výhodu, neboť turbodmychadla v jejich motorech nejsou vystavována takovým teplotám, takže jejich ochlazení je rychlejší.
Někteří budou oponovat, že řada turbomotorů již využívá chlazení vodou, kdy elektromotor pohání čerpadlo a tak dochlazuje turbo i po vypnutí motoru. Ano, máte pravdu, nicméně ruku na srdce - kolik lidí zkoumá, jakým způsobem se jejich turbo chladí? V tomto případě je zkrátka lepší před zastavením zvolnit tempo a pár desítek vteřin počkat, než motor zhasneme.
Pozor si také dávejte na to, co naléváte do nádrže. O méně kvalitních palivech a jejich vlivu na motory už se napsaly celé knihy, nicméně turbomotory, kde vše probíhá pod mnohem vyšším tlakem, jsou na kvalitu paliva obzvláště citlivé. Kvůli pár korunám na jedné nádrži se tak nevyplatí riskovat opravy v řádech několika tisíc korun.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?