Cestujeme (nejen) Evropou - předepsaná zimní výbava kamionů a autobusů ve 41 státech. V zahraničí mohou být sankce za nevyhovující obutí vozidla likvidační.
Kdy a proč zimní pneumatiky
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí tato povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na stav povrchu vozovky.
Co je vlastně zimní pneumatika
Za zimní jsou považovány pneumatiky označené symbolem M+S. V zásadě se jedná o pláště, které především na zabláceném povrchu a ve sněhové břečce zaručují lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném směru jízdy. Není zde však automatická záruka, že budou mít žádoucí vlastnosti i při nižších teplotách, jež lze očekávat v zimním období. Přední výrobci pneumatik proto používají pro pneumatiky určené pro náročný zimní provoz zvláštní, tzv. alpský symbol. Jedná se o emblém trojité hory se sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M+S.
Jak je používat
Pro řidiče motorových vozidel kategorie M nebo N s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg platí povinnost používat zimní pneumatiky na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 6 milimetrů. Tato povinnost se však nevztahuje na pneumatiku použitou na tzv. rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost obouvat do zimních pneumatik přívěsy. „Řidiči profesionálové určitě neudělají chybu, budou-li mít v zimní výbavě svého vozidla sněhové řetězy. Při svých jízdách napříč Českou republikou mohou narazit na úseky silnic, kam je na základě příkazu daného dopravní značkou 'Sněhové řetězy´ vjezd povolen až po nasazení sněhových (resp. protiskluzových) řetězů na nejméně dvě hnací kola. Rychlost jízdy se řetězy může být maximálně 50 km/h,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Na rozdíl od řady dalších evropských států není v ČR povoleno používat pneumatiky s hroty.
Sankce za nepoužívání zimních pneumatik
Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může být výše pokuty až 2500 korun. Trestné body se ovšem neudělují.
Jak je to v zahraničí
V řadě evropských zemí nejsou zimní pneumatiky povinné. „Naši profesionální řidiči ovšem určitě budou vyjíždět na pneumatikách zimních. Je třeba dbát na to, aby i jejich hloubka dezénu splňovala podmínky stanovené státy, kterými projíždějí. Řada států stanoví i další povinnou zimní výbavu, kterou musí mít řidiči kamionů a autobusů s sebou na palubě. Při nedodržení stanovených regulí musí šoféři počítat s pokutou. Nejednou opravdu vysokou,“ varuje Roman Budský.
Mnohé státy požadují, aby ve výbavě vozidla byly sněhové řetězy. Jedná se např. o Albánii, Bulharsko, Černou Horu, Kosovo, Maďarsko, Norsko, Rakousko, Rumunsko a Srbsko. Maďaři i Bulhaři mohou být nekompromisní. Panují-li zimní podmínky, mohou vozidlu, v jehož výbavě nejsou, zakázat vjezd na své území, případně zakázat další jízdu. V Kazachstánu a Rusku musí být do zimních pneumatik obuta všechna kola, tedy nejen ta na hnacích nápravách. V Turecku musí být do zimní pneumatiky obuto i rezervní kolo.
V řadě zemí je povoleno používat pneumatiky s hroty. Na to je dobré pamatovat a dodržovat od vozidel jedoucích vpředu dostatečný odstup. Přece jen jim to může brzdit lépe. V některých částech Norska se za používání pneumatik s hroty hradí poplatek. V Rusku jsou k jízdě na těchto pneumatikách benevolentní, jejich použití zakazují pouze od června do srpna.
Lopatu na případné odklizení sněhu vyžadují na Balkáně. Jedná se například o Černou Horu, Chorvatsko, Srbsko, Bosnu-Hercegovinu a Rumunsko. V posledních dvou uvedených státech vyžadují i pytel s pískem.
Postih za nevyhovující zimní výbavu může být enormní
V Německu za jízdu bez zimních pneumatik hrozí pokuta ve výši 60 eur. Pokud uvedené vozidlo způsobí problémy v dopravě, bude to 80 eur. Jestliže bude způsobena nebezpečná situace, finanční postih se zvýší na 100 eur. Bude-li v důsledku jízdy na nevyhovujících pneumatikách způsobena dopravní nehoda, řidič zaplatí 120 eur. Ve všech případech bude řidiči udělen 1 trestný bod. V Polsku porušení příslušných zákonných ustanovení vyjde až na 200 zlotých, v Portugalsku na 25-125 eur. V Rakousku může být vozidlu, které není vybaveno zimními pneumatikami, zakázána další jízda. Současně hrozí finanční postih od 35 do 5000 eur. Na Slovensku musí řidič při nesplnění stanovených podmínek počítat s pokutou až 60 eur. V případě způsobení nehody bude pokuta vyšší, v případě způsobení smrtelné nehody hrozí vězení. Ve Slovinsku mohou být pokutováni nejen řidiči, ale i jeho zaměstnavatel. Šoféři budou muset v případě nedodržení zákona sáhnout až pro 400 eur, jejich chlebodárci však zaplatí až desetinásobek.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?