Není žádným tajemstvím, že prakticky každá automobilka udává nižší papírovou spotřebu, než je spotřeba reálná. Na menší rozdíly už si řidiči zvykli a začali je ignorovat, čehož ale automobilky začínají stále více zneužívat. Podle posledního výzkumu totiž rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou vzrostl až na 42%.
Za výzkumem, o jehož výsledcích informoval web AutoExpress, stojí nezávislá nezisková organizace "International Council on Clean Transportation" (ICCT), která minulý rok prováděla výzkum v osmi evropských státech. Výsledek pak žádného řidiče nepotěší: V roce 2016 činil rozdíl udávané a skutečné spotřeby 42%, což ukazuje na neustálý růst. Ještě v roce 2013 totiž činil rozdíl pouze 25% a v roce 2001 se jednalo o pouhých 9%.
Organizace pak zaznamenala i rozdílná procenta mezi soukromými vozy a vozy spadajícími do firemních flotil. Zatímco u vozidel v osobním vlastnictví činil rozdíl 39%, u firemních automobilů to bylo 45%. To bude ale nejspíš zapříčiněno tím, že snad každý člověk ví, že nejrychlejší je auto služební a z půjčovny. Každopádně tento výsledek ve skutečnosti znamená, že majitelé/ provozovatelé automobilů zaplatí na palivu ročně zhruba o 10.000 korun víc.
Zda jsou tyto výsledky vinou nesmyslného regulování emisních Euro norem, implementováním stále menších motorů nebo prostou snahou automobilky zavděčit se zákazníkům na úkor reality nevíme, ovšem již brzy by se měla situace zlepšit.
V návaznosti na skandál Dieselgate se totiž připravuje nový způsob měření jak emisí, tak i spotřeby paliva podle systému WLTP. Ten byl oficiálně představen v září tohoto roku a od září roku 2018 bude povinným pro všechny automobilky.
Lidé z ICCT sice upozorňují, že i nový testovací režim WLTP má své chyby a dříve či později by mohlo docházet k dalšímu obcházení, ovšem proti režimu NEDC se bezesporu jedná o krok správným směrem, na kterém bychom mohli jako zákazníci alespoň nějakou chvíli profitovat. Jak to ale dopadne se slavnou/neslavnou spotřebou automobilek bude ještě zajímavé sledovat.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.