Mezi automobilkami jsme většinou zvyklí na trochu té nevraživosti a ostrý konkurenční boj, ovšem tentokrát se situace obrátila. Trojice nejvýznamnějších německých automobilek se totiž spojila s americkým gigantem Ford a společnými silami chtějí vydláždit cestičku elektromobilitě v Evropě, čemuž má posloužit projekt nazvaný Ionity
Projekt Ionity má být poměrně hustá síť výkonných a rychlých nabíjecích stanic, díky kterým by se omezený dojezd elektromobilů mohl stát minoritním problémem. V současnosti už bylo postaveno 20 dobíjecích stanic, přičemž do konce roku jich má vyrůst zhruba 50. Pokud vše půjde podle plánů, pak se ještě do konce tohoto desetiletí dočkáme celkem 400 nabíječek.
V současné době se automobilky zaměřily zejména na výstavbu podél významných silnic v Německu, Rakousku a Norsku, přičemž vzdálenost mezi jednotlivými stanicemi činí 120 kilometrů.Taková vzdálenost je plně dostačující i pro lacinější elektromobily s menší kapacitou baterií a tím pádem i nižším dojezdem. Konečně by tak mohlo odpadnout jejich stigmatizování a mohly by se stát zajímavějšími i pro širší veřejnost.
V první fázi projektu je cílem propojit nejlidnatější oblasti v rámci kontinentální Evropy, později se dostane na všechny stát v rámci Evropy, včetně Velké Británie. Kdy se dostane na Českou Republiku si netroufáme odhadovat, nicméně i zde by se jistě našlo pár míst, kde by nabíjecí stanice přišly vhod.
Jak uvedl mluvčí projektu v rozhovoru pro AutoCar, příští rok by mělo vyrůst dalších 50 stanice a do konce desetiletí jich má být 400. To ovšem stále není konečné číslo, očekává se, že výstavba bude probíhat i po roce 2020.
Co se týče použité technologie, síť stanic bude podporovat nabíjecí standard Combined Charging System (CCS), který v současnosti používají vozy BMW i, Mercedes EQ i vozy VW e-Up nebo e-Golf. Dobíjecí stanice navíc budou přístupny i jiným automobilkám, které podporují standard CCS. To však nebude příliš dobrá zpráva pro majitele elektromobilů / Plug-in hybridů Nissan, Mitsubishi, PSA Group nebo Tesla, neboť tyto automobily se standardem CCS nejsou kompatibilní.
Jak pro AutoCar řekl mluvčí projektu Ionity, cílem je podpořit elektromobilitu a zvýšit schopnosti elektromobilů. Právě proto nebudou nabíječky omezeny jen na daného výrobce, ale budou dostupné všem elektromobilům podporujícím standard CCS, který je podle mluvčího v současnosti nejběžnějším.
Kapacita nabíjecích stojanů by měla dosahovat cca 350 kW, což je dokonce dvojnásobek proti Tesle a jejím nabíječkám "Superchargers". Jedinou neznámou tak zůstávají ceny za dobití, které se nejspíš budou lišit podle lokálních dodavatelů energie.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.