Mazda odhalila tajemství revolučního motoru Skyactiv-X. Jak funguje tzv. "diesel na benzín"?

Tajemství motorů Skyactiv-X
Tajemství motorů Skyactiv-X, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. října 2017 08:29 | akt. 27. října 2017 09:59
Sdílej:

Často bývá označován jako "diesel na benzín", ovšem to není tak docela přesné. Nový motor Skyactiv-X totiž kombinuje princip vznětového i zážehového motoru, tedy jiskru od zapalovací svíčky i vysokou kompresi a rovnoměrný zážeh celé směsi ve válci.

Motory Skyactiv-X jsou tak prvními, které využívají převratnou technologii Spark Controlled Compression Ignition, zkráceně SPCCI. Vysvětlovat princip fungování tohoto motoru už se snažilo mnoho lidí, ovšem bez názorné ukázky to jde poměrně těžko. Mazda se ale nenechala zahanbit a o fungování revolučního motoru se podělila s celým světem v podrobně zpracovaném videu.

To ukazuje jak fungování benzínového (zážehového) motoru, kde směs ve válci zapaluje svíčka, tak fungování dieselového (vznětového) motoru, kde dochází k zažehnutí směsi vlivem vysokého tlaku a teploty. Jako poslední je pak ukázán právě motor Skyactiv-X, který obě funkce kombinuje. 

Zřejmě první věcí, která vás při pohledu na průřez motoru Skyactiv-X zaujme, je tvar pístu. Jeho horní část totiž není plochá, ale do špičky. Právě tento netradiční tvar totiž pomáhá vytvořit ve válci víření, díky kterému se skvěle promíchá směs benzínu a vzduchu.

A dobré promíchání směsi je opravdu důležité, neboť motory Skyactiv-X používají jen velmi málo paliva, tudíž je směs poměrně řídká. K tomu se váže další zajímavá skutečnost během cyklu motoru - tentokrát už ale při kompresi. Jakmile je totiž píst ve své horní úvrati, těsně před jiskrou od svíčky je do válce, přesněji řečeno ke svíčce, vstříknuto malé množství paliva.

Tento moment je ve videu poměrně snadno přehlédnutelný, ovšem pro fungování motoru je zcela nepostradatelný. Směs ve válci je totiž příliš chudá na to, aby ji mohla svíčka zapálit. Pokud se ale vstříkne trocha paliva přímo ke svíčce, vznikne zde bohatší směs, která snadno vzplane a ve válci se vytvoří miniaturní "ohnivá koule", která pak zbylou řídkou ale stlačenou směs snadno a hlavně rovnoměrně zapálí.

A právě v tom je hlavní fór celého motoru fungujícího na principu SPCCI - kombinace klasické jiskry od svíčky a zároveň rychlého a rovnoměrného zapálení směsi, jak to známe o dieselových motorů. Mazda tak vytvořila v podstatě svatý grál mezi motory, neboť si z každého bere to nejlepší. 

Motory Skyactiv-X by se měly pod kapotou produkčních vozů objevit už za pár let a radost by měly dělat řidičům, ekonomům i eko-aktivistům. Podle prohlášení Mazdy by totiž měly předvádět ukázkovou spotřebu, skvělé jízdní výkony a navíc by měly být ekologičtější, než celá výroba a provoz elektromobilu.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.