Mazda odhalila tajemství revolučního motoru Skyactiv-X. Jak funguje tzv. "diesel na benzín"?

Tajemství motorů Skyactiv-X
Tajemství motorů Skyactiv-X, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. října 2017 8:29 27. října 2017 9:59
Sdílej:

Často bývá označován jako "diesel na benzín", ovšem to není tak docela přesné. Nový motor Skyactiv-X totiž kombinuje princip vznětového i zážehového motoru, tedy jiskru od zapalovací svíčky i vysokou kompresi a rovnoměrný zážeh celé směsi ve válci.

Motory Skyactiv-X jsou tak prvními, které využívají převratnou technologii Spark Controlled Compression Ignition, zkráceně SPCCI. Vysvětlovat princip fungování tohoto motoru už se snažilo mnoho lidí, ovšem bez názorné ukázky to jde poměrně těžko. Mazda se ale nenechala zahanbit a o fungování revolučního motoru se podělila s celým světem v podrobně zpracovaném videu.

To ukazuje jak fungování benzínového (zážehového) motoru, kde směs ve válci zapaluje svíčka, tak fungování dieselového (vznětového) motoru, kde dochází k zažehnutí směsi vlivem vysokého tlaku a teploty. Jako poslední je pak ukázán právě motor Skyactiv-X, který obě funkce kombinuje. 

Zřejmě první věcí, která vás při pohledu na průřez motoru Skyactiv-X zaujme, je tvar pístu. Jeho horní část totiž není plochá, ale do špičky. Právě tento netradiční tvar totiž pomáhá vytvořit ve válci víření, díky kterému se skvěle promíchá směs benzínu a vzduchu.

A dobré promíchání směsi je opravdu důležité, neboť motory Skyactiv-X používají jen velmi málo paliva, tudíž je směs poměrně řídká. K tomu se váže další zajímavá skutečnost během cyklu motoru - tentokrát už ale při kompresi. Jakmile je totiž píst ve své horní úvrati, těsně před jiskrou od svíčky je do válce, přesněji řečeno ke svíčce, vstříknuto malé množství paliva.

Tento moment je ve videu poměrně snadno přehlédnutelný, ovšem pro fungování motoru je zcela nepostradatelný. Směs ve válci je totiž příliš chudá na to, aby ji mohla svíčka zapálit. Pokud se ale vstříkne trocha paliva přímo ke svíčce, vznikne zde bohatší směs, která snadno vzplane a ve válci se vytvoří miniaturní "ohnivá koule", která pak zbylou řídkou ale stlačenou směs snadno a hlavně rovnoměrně zapálí.

A právě v tom je hlavní fór celého motoru fungujícího na principu SPCCI - kombinace klasické jiskry od svíčky a zároveň rychlého a rovnoměrného zapálení směsi, jak to známe o dieselových motorů. Mazda tak vytvořila v podstatě svatý grál mezi motory, neboť si z každého bere to nejlepší. 

Motory Skyactiv-X by se měly pod kapotou produkčních vozů objevit už za pár let a radost by měly dělat řidičům, ekonomům i eko-aktivistům. Podle prohlášení Mazdy by totiž měly předvádět ukázkovou spotřebu, skvělé jízdní výkony a navíc by měly být ekologičtější, než celá výroba a provoz elektromobilu.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.