Mazda odhalila tajemství revolučního motoru Skyactiv-X. Jak funguje tzv. "diesel na benzín"?

Tajemství motorů Skyactiv-X
Tajemství motorů Skyactiv-X, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. října 2017 08:29 | akt. 27. října 2017 09:59
Sdílej:

Často bývá označován jako "diesel na benzín", ovšem to není tak docela přesné. Nový motor Skyactiv-X totiž kombinuje princip vznětového i zážehového motoru, tedy jiskru od zapalovací svíčky i vysokou kompresi a rovnoměrný zážeh celé směsi ve válci.

Motory Skyactiv-X jsou tak prvními, které využívají převratnou technologii Spark Controlled Compression Ignition, zkráceně SPCCI. Vysvětlovat princip fungování tohoto motoru už se snažilo mnoho lidí, ovšem bez názorné ukázky to jde poměrně těžko. Mazda se ale nenechala zahanbit a o fungování revolučního motoru se podělila s celým světem v podrobně zpracovaném videu.

To ukazuje jak fungování benzínového (zážehového) motoru, kde směs ve válci zapaluje svíčka, tak fungování dieselového (vznětového) motoru, kde dochází k zažehnutí směsi vlivem vysokého tlaku a teploty. Jako poslední je pak ukázán právě motor Skyactiv-X, který obě funkce kombinuje. 

Zřejmě první věcí, která vás při pohledu na průřez motoru Skyactiv-X zaujme, je tvar pístu. Jeho horní část totiž není plochá, ale do špičky. Právě tento netradiční tvar totiž pomáhá vytvořit ve válci víření, díky kterému se skvěle promíchá směs benzínu a vzduchu.

A dobré promíchání směsi je opravdu důležité, neboť motory Skyactiv-X používají jen velmi málo paliva, tudíž je směs poměrně řídká. K tomu se váže další zajímavá skutečnost během cyklu motoru - tentokrát už ale při kompresi. Jakmile je totiž píst ve své horní úvrati, těsně před jiskrou od svíčky je do válce, přesněji řečeno ke svíčce, vstříknuto malé množství paliva.

Tento moment je ve videu poměrně snadno přehlédnutelný, ovšem pro fungování motoru je zcela nepostradatelný. Směs ve válci je totiž příliš chudá na to, aby ji mohla svíčka zapálit. Pokud se ale vstříkne trocha paliva přímo ke svíčce, vznikne zde bohatší směs, která snadno vzplane a ve válci se vytvoří miniaturní "ohnivá koule", která pak zbylou řídkou ale stlačenou směs snadno a hlavně rovnoměrně zapálí.

A právě v tom je hlavní fór celého motoru fungujícího na principu SPCCI - kombinace klasické jiskry od svíčky a zároveň rychlého a rovnoměrného zapálení směsi, jak to známe o dieselových motorů. Mazda tak vytvořila v podstatě svatý grál mezi motory, neboť si z každého bere to nejlepší. 

Motory Skyactiv-X by se měly pod kapotou produkčních vozů objevit už za pár let a radost by měly dělat řidičům, ekonomům i eko-aktivistům. Podle prohlášení Mazdy by totiž měly předvádět ukázkovou spotřebu, skvělé jízdní výkony a navíc by měly být ekologičtější, než celá výroba a provoz elektromobilu.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.