Často bývá označován jako "diesel na benzín", ovšem to není tak docela přesné. Nový motor Skyactiv-X totiž kombinuje princip vznětového i zážehového motoru, tedy jiskru od zapalovací svíčky i vysokou kompresi a rovnoměrný zážeh celé směsi ve válci.
Motory Skyactiv-X jsou tak prvními, které využívají převratnou technologii Spark Controlled Compression Ignition, zkráceně SPCCI. Vysvětlovat princip fungování tohoto motoru už se snažilo mnoho lidí, ovšem bez názorné ukázky to jde poměrně těžko. Mazda se ale nenechala zahanbit a o fungování revolučního motoru se podělila s celým světem v podrobně zpracovaném videu.
To ukazuje jak fungování benzínového (zážehového) motoru, kde směs ve válci zapaluje svíčka, tak fungování dieselového (vznětového) motoru, kde dochází k zažehnutí směsi vlivem vysokého tlaku a teploty. Jako poslední je pak ukázán právě motor Skyactiv-X, který obě funkce kombinuje.
Zřejmě první věcí, která vás při pohledu na průřez motoru Skyactiv-X zaujme, je tvar pístu. Jeho horní část totiž není plochá, ale do špičky. Právě tento netradiční tvar totiž pomáhá vytvořit ve válci víření, díky kterému se skvěle promíchá směs benzínu a vzduchu.
A dobré promíchání směsi je opravdu důležité, neboť motory Skyactiv-X používají jen velmi málo paliva, tudíž je směs poměrně řídká. K tomu se váže další zajímavá skutečnost během cyklu motoru - tentokrát už ale při kompresi. Jakmile je totiž píst ve své horní úvrati, těsně před jiskrou od svíčky je do válce, přesněji řečeno ke svíčce, vstříknuto malé množství paliva.
Tento moment je ve videu poměrně snadno přehlédnutelný, ovšem pro fungování motoru je zcela nepostradatelný. Směs ve válci je totiž příliš chudá na to, aby ji mohla svíčka zapálit. Pokud se ale vstříkne trocha paliva přímo ke svíčce, vznikne zde bohatší směs, která snadno vzplane a ve válci se vytvoří miniaturní "ohnivá koule", která pak zbylou řídkou ale stlačenou směs snadno a hlavně rovnoměrně zapálí.
A právě v tom je hlavní fór celého motoru fungujícího na principu SPCCI - kombinace klasické jiskry od svíčky a zároveň rychlého a rovnoměrného zapálení směsi, jak to známe o dieselových motorů. Mazda tak vytvořila v podstatě svatý grál mezi motory, neboť si z každého bere to nejlepší.
Motory Skyactiv-X by se měly pod kapotou produkčních vozů objevit už za pár let a radost by měly dělat řidičům, ekonomům i eko-aktivistům. Podle prohlášení Mazdy by totiž měly předvádět ukázkovou spotřebu, skvělé jízdní výkony a navíc by měly být ekologičtější, než celá výroba a provoz elektromobilu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.