Letošní autosalon v Tokiu nabízí řadu zajímavých novinek, nicméně obrovský kus pozornosti na sebe strhává zejména Mazda, která po představení dvou zajímavých konceptů ohlásila i dlouho očekávaný návrat k rotačnímu Wankelovu motoru. Má to ovšem malý háček, který skalní příznivce těchto pohonných jednotek příliš nepotěší.
Mitsuo Hitomi, vedoucí vývojového oddělení automobilky Mazda ,potvrdil, že společnost opravdu chystá návrat rotačních motorů zpět pod kapoty jejich automobilů. Prvních bychom se měli dočkat již v roce 2019, ovšem zde nebude sloužit jako pohonná jednotka, ale jen jako generátor prodlužující dojezd elektromobilu.
Webu Autocar pak ještě v průběhu tokijského autosalonu sdělil, že rotační motory nejsou "nejefektivnější" co se motorů k prodloužení dojezdu elektromobilu týče, ovšem na rozdíl od konkurenčních systémů jsou rotační motory mnohem tišší, díky čemuž se pro elektromobily hodí mnohem lépe.
Nicméně Hitomi také naznačil, že Mazda i nadále pracuje na vývoji samotného rotačního motoru, který by měl být pohonnou jednotkou sám o sobě. V současné době se ale stále jedná o hudbu budoucnosti, neboť současné plány automobilky s ničím podobným v současnosti nepočítají. To ale neznamená, že se na vývoji nemůže i dál pracovat.
Jak ovšem dodává web CarScoops, hlavní pozornost Mazdy by měla být v současnosti zaměřena na motory Skyactiv-X, které jsou revolucí ve světě spalovacích motorů. Díky jejich schopnosti kombinovat funkci vznětového i zážehového motoru by měly být schopny dosahovat vynikající spotřeby a podle Mazdy by jejich provoz měl být ekologičtější, než jsou současné elektromobily.
Vraťme se ale k rotačním motorům. Podle všeho tedy budou, ačkoliv se pod kapoty vrátí jen jako generátor elektrické energie pro elektromobily. Pozitivní informací však zůstává, že se na jejich vývoji i nadále pracuje, což stále udržuje při životě myšlenku, že se jednou vrátí jako samostatná pohonná jednotka.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.