Letošní autosalon v Tokiu nabízí řadu zajímavých novinek, nicméně obrovský kus pozornosti na sebe strhává zejména Mazda, která po představení dvou zajímavých konceptů ohlásila i dlouho očekávaný návrat k rotačnímu Wankelovu motoru. Má to ovšem malý háček, který skalní příznivce těchto pohonných jednotek příliš nepotěší.
Mitsuo Hitomi, vedoucí vývojového oddělení automobilky Mazda ,potvrdil, že společnost opravdu chystá návrat rotačních motorů zpět pod kapoty jejich automobilů. Prvních bychom se měli dočkat již v roce 2019, ovšem zde nebude sloužit jako pohonná jednotka, ale jen jako generátor prodlužující dojezd elektromobilu.
Webu Autocar pak ještě v průběhu tokijského autosalonu sdělil, že rotační motory nejsou "nejefektivnější" co se motorů k prodloužení dojezdu elektromobilu týče, ovšem na rozdíl od konkurenčních systémů jsou rotační motory mnohem tišší, díky čemuž se pro elektromobily hodí mnohem lépe.
Nicméně Hitomi také naznačil, že Mazda i nadále pracuje na vývoji samotného rotačního motoru, který by měl být pohonnou jednotkou sám o sobě. V současné době se ale stále jedná o hudbu budoucnosti, neboť současné plány automobilky s ničím podobným v současnosti nepočítají. To ale neznamená, že se na vývoji nemůže i dál pracovat.
Jak ovšem dodává web CarScoops, hlavní pozornost Mazdy by měla být v současnosti zaměřena na motory Skyactiv-X, které jsou revolucí ve světě spalovacích motorů. Díky jejich schopnosti kombinovat funkci vznětového i zážehového motoru by měly být schopny dosahovat vynikající spotřeby a podle Mazdy by jejich provoz měl být ekologičtější, než jsou současné elektromobily.
Vraťme se ale k rotačním motorům. Podle všeho tedy budou, ačkoliv se pod kapoty vrátí jen jako generátor elektrické energie pro elektromobily. Pozitivní informací však zůstává, že se na jejich vývoji i nadále pracuje, což stále udržuje při životě myšlenku, že se jednou vrátí jako samostatná pohonná jednotka.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.