Mazda potvrdila návrat k rotačním motorům, s oslavami ale ještě vyčkejte

Mazda uchvátila Tokio konceptem dvoumístného kupé s Wankelovým motorem, Mazda RX-Vision.
Mazda uchvátila Tokio konceptem dvoumístného kupé s Wankelovým motorem, Mazda RX-Vision., foto: Mazda Motor
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. října 2017 08:48
Sdílej:

Letošní autosalon v Tokiu nabízí řadu zajímavých novinek, nicméně obrovský kus pozornosti na sebe strhává zejména Mazda, která po představení dvou zajímavých konceptů ohlásila i dlouho očekávaný návrat k rotačnímu Wankelovu motoru. Má to ovšem malý háček, který skalní příznivce těchto pohonných jednotek příliš nepotěší.

Mitsuo Hitomi, vedoucí vývojového oddělení automobilky Mazda ,potvrdil, že společnost opravdu chystá návrat rotačních motorů zpět pod kapoty jejich automobilů. Prvních bychom se měli dočkat již v roce 2019, ovšem zde nebude sloužit jako pohonná jednotka, ale jen jako generátor prodlužující dojezd elektromobilu.

Webu Autocar pak ještě v průběhu tokijského autosalonu sdělil, že rotační motory nejsou "nejefektivnější" co se motorů k prodloužení dojezdu elektromobilu týče, ovšem na rozdíl od konkurenčních systémů jsou rotační motory mnohem tišší, díky čemuž se pro elektromobily hodí mnohem lépe.

Nicméně Hitomi také naznačil, že Mazda i nadále pracuje na vývoji samotného rotačního motoru, který by měl být pohonnou jednotkou sám o sobě. V současné době se ale stále jedná o hudbu budoucnosti, neboť současné plány automobilky s ničím podobným v současnosti nepočítají. To ale neznamená, že se na vývoji nemůže i dál pracovat.

Jak ovšem dodává web CarScoops, hlavní pozornost Mazdy by měla být v současnosti zaměřena na motory Skyactiv-X, které jsou revolucí ve světě spalovacích motorů. Díky jejich schopnosti kombinovat funkci vznětového i zážehového motoru by měly být schopny dosahovat vynikající spotřeby a podle Mazdy by jejich provoz měl být ekologičtější, než jsou současné elektromobily.

Vraťme se ale k rotačním motorům. Podle všeho tedy budou, ačkoliv se pod kapoty vrátí jen jako generátor elektrické energie pro elektromobily. Pozitivní informací však zůstává, že se na jejich vývoji i nadále pracuje, což stále udržuje při životě myšlenku, že se jednou vrátí jako samostatná pohonná jednotka.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.