Mazda potvrdila návrat k rotačním motorům, s oslavami ale ještě vyčkejte

Mazda uchvátila Tokio konceptem dvoumístného kupé s Wankelovým motorem, Mazda RX-Vision.
Mazda uchvátila Tokio konceptem dvoumístného kupé s Wankelovým motorem, Mazda RX-Vision., foto: Mazda Motor
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. října 2017 08:48
Sdílej:

Letošní autosalon v Tokiu nabízí řadu zajímavých novinek, nicméně obrovský kus pozornosti na sebe strhává zejména Mazda, která po představení dvou zajímavých konceptů ohlásila i dlouho očekávaný návrat k rotačnímu Wankelovu motoru. Má to ovšem malý háček, který skalní příznivce těchto pohonných jednotek příliš nepotěší.

Mitsuo Hitomi, vedoucí vývojového oddělení automobilky Mazda ,potvrdil, že společnost opravdu chystá návrat rotačních motorů zpět pod kapoty jejich automobilů. Prvních bychom se měli dočkat již v roce 2019, ovšem zde nebude sloužit jako pohonná jednotka, ale jen jako generátor prodlužující dojezd elektromobilu.

Webu Autocar pak ještě v průběhu tokijského autosalonu sdělil, že rotační motory nejsou "nejefektivnější" co se motorů k prodloužení dojezdu elektromobilu týče, ovšem na rozdíl od konkurenčních systémů jsou rotační motory mnohem tišší, díky čemuž se pro elektromobily hodí mnohem lépe.

Nicméně Hitomi také naznačil, že Mazda i nadále pracuje na vývoji samotného rotačního motoru, který by měl být pohonnou jednotkou sám o sobě. V současné době se ale stále jedná o hudbu budoucnosti, neboť současné plány automobilky s ničím podobným v současnosti nepočítají. To ale neznamená, že se na vývoji nemůže i dál pracovat.

Jak ovšem dodává web CarScoops, hlavní pozornost Mazdy by měla být v současnosti zaměřena na motory Skyactiv-X, které jsou revolucí ve světě spalovacích motorů. Díky jejich schopnosti kombinovat funkci vznětového i zážehového motoru by měly být schopny dosahovat vynikající spotřeby a podle Mazdy by jejich provoz měl být ekologičtější, než jsou současné elektromobily.

Vraťme se ale k rotačním motorům. Podle všeho tedy budou, ačkoliv se pod kapoty vrátí jen jako generátor elektrické energie pro elektromobily. Pozitivní informací však zůstává, že se na jejich vývoji i nadále pracuje, což stále udržuje při životě myšlenku, že se jednou vrátí jako samostatná pohonná jednotka.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.