Ano, to že se dají automobily "hacknout", již nějakou dobu víme. Jsou známé nejrůznější zlodějské techniky, ve kterých se "útočník" pokouší zachytit, zkopírovat či prodloužit signál mezi klíčkem a automobilem. Automobilky se v takových případech snaží své vozy maximálně chránit, tentokrát ale víme o nové hrozbě, kterou navíc zatím nikdo nebere vážně.
Na celý problém přišel Holandský designér elektroniky Tom Wimmenhove, který objevil zranitelnost v systémech klíčenek vozidel značky Subaru. Zneužitím této zranitelnosti dokáže zloděj klíčenku "naklonovat" a získat tak do vozidla přístup. Ve světě automobilového průmyslu se ale nejedná o nic nového, a podobných přešlapů se dopustila již nejedna automobilová firma. Zarážející je ale fakt, že zatímco ostatní automobilky na takové upozornění vždy nějakým způsobem reagovaly, Subaru tuto hrozbu zatím nevnímá nikterak vážně a na problém zatím nebyla vydána žádná "záplata."
Problém se s největší pravděpodobností týká modelů Forester, Impreza, Legacy a Outback vyrobených mezi lety 2005 a 2010. Tyto klíčenky odesílají kód, který si automobil vyloží jako signál k odemčení dveří. Tyto kódy se určitým způsobem mění tak, aby bylo potencionálním zlodějům zabráněno v opětovném použití kódu, který by se jim případně podařilo zachytit. V uvedených modelech Subaru se ale nachází chyba, díky které stačí zlodějům zachycení jediného datového paketu z právě použité klíčenky, aby útočník dokázal za použití Wimmenhova kódu predikovat další kódy k odemčení vozidla.
K demonstraci přitom Wimmenhovovi stačí pouze mobilní telefon se spouštěným skriptem, Wi-Fi, TV kartou a anténou. Software běží na minipočítači Raspberry Pi, které spolu s potřebným vybavením stojí pouze pár stokorun. Po informování automobilky Subaru navíc funkční kód i ostatní instrukce umístil na internet, takže se můžeme pouze domnívat, jak dlouho bude trvat, než se tyto informace dostanou do špatných rukou.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?