Ano, to že se dají automobily "hacknout", již nějakou dobu víme. Jsou známé nejrůznější zlodějské techniky, ve kterých se "útočník" pokouší zachytit, zkopírovat či prodloužit signál mezi klíčkem a automobilem. Automobilky se v takových případech snaží své vozy maximálně chránit, tentokrát ale víme o nové hrozbě, kterou navíc zatím nikdo nebere vážně.
Na celý problém přišel Holandský designér elektroniky Tom Wimmenhove, který objevil zranitelnost v systémech klíčenek vozidel značky Subaru. Zneužitím této zranitelnosti dokáže zloděj klíčenku "naklonovat" a získat tak do vozidla přístup. Ve světě automobilového průmyslu se ale nejedná o nic nového, a podobných přešlapů se dopustila již nejedna automobilová firma. Zarážející je ale fakt, že zatímco ostatní automobilky na takové upozornění vždy nějakým způsobem reagovaly, Subaru tuto hrozbu zatím nevnímá nikterak vážně a na problém zatím nebyla vydána žádná "záplata."
Problém se s největší pravděpodobností týká modelů Forester, Impreza, Legacy a Outback vyrobených mezi lety 2005 a 2010. Tyto klíčenky odesílají kód, který si automobil vyloží jako signál k odemčení dveří. Tyto kódy se určitým způsobem mění tak, aby bylo potencionálním zlodějům zabráněno v opětovném použití kódu, který by se jim případně podařilo zachytit. V uvedených modelech Subaru se ale nachází chyba, díky které stačí zlodějům zachycení jediného datového paketu z právě použité klíčenky, aby útočník dokázal za použití Wimmenhova kódu predikovat další kódy k odemčení vozidla.
K demonstraci přitom Wimmenhovovi stačí pouze mobilní telefon se spouštěným skriptem, Wi-Fi, TV kartou a anténou. Software běží na minipočítači Raspberry Pi, které spolu s potřebným vybavením stojí pouze pár stokorun. Po informování automobilky Subaru navíc funkční kód i ostatní instrukce umístil na internet, takže se můžeme pouze domnívat, jak dlouho bude trvat, než se tyto informace dostanou do špatných rukou.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.