Ano, to že se dají automobily "hacknout", již nějakou dobu víme. Jsou známé nejrůznější zlodějské techniky, ve kterých se "útočník" pokouší zachytit, zkopírovat či prodloužit signál mezi klíčkem a automobilem. Automobilky se v takových případech snaží své vozy maximálně chránit, tentokrát ale víme o nové hrozbě, kterou navíc zatím nikdo nebere vážně.
Na celý problém přišel Holandský designér elektroniky Tom Wimmenhove, který objevil zranitelnost v systémech klíčenek vozidel značky Subaru. Zneužitím této zranitelnosti dokáže zloděj klíčenku "naklonovat" a získat tak do vozidla přístup. Ve světě automobilového průmyslu se ale nejedná o nic nového, a podobných přešlapů se dopustila již nejedna automobilová firma. Zarážející je ale fakt, že zatímco ostatní automobilky na takové upozornění vždy nějakým způsobem reagovaly, Subaru tuto hrozbu zatím nevnímá nikterak vážně a na problém zatím nebyla vydána žádná "záplata."
Problém se s největší pravděpodobností týká modelů Forester, Impreza, Legacy a Outback vyrobených mezi lety 2005 a 2010. Tyto klíčenky odesílají kód, který si automobil vyloží jako signál k odemčení dveří. Tyto kódy se určitým způsobem mění tak, aby bylo potencionálním zlodějům zabráněno v opětovném použití kódu, který by se jim případně podařilo zachytit. V uvedených modelech Subaru se ale nachází chyba, díky které stačí zlodějům zachycení jediného datového paketu z právě použité klíčenky, aby útočník dokázal za použití Wimmenhova kódu predikovat další kódy k odemčení vozidla.
K demonstraci přitom Wimmenhovovi stačí pouze mobilní telefon se spouštěným skriptem, Wi-Fi, TV kartou a anténou. Software běží na minipočítači Raspberry Pi, které spolu s potřebným vybavením stojí pouze pár stokorun. Po informování automobilky Subaru navíc funkční kód i ostatní instrukce umístil na internet, takže se můžeme pouze domnívat, jak dlouho bude trvat, než se tyto informace dostanou do špatných rukou.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?