Ano, to že se dají automobily "hacknout", již nějakou dobu víme. Jsou známé nejrůznější zlodějské techniky, ve kterých se "útočník" pokouší zachytit, zkopírovat či prodloužit signál mezi klíčkem a automobilem. Automobilky se v takových případech snaží své vozy maximálně chránit, tentokrát ale víme o nové hrozbě, kterou navíc zatím nikdo nebere vážně.
Na celý problém přišel Holandský designér elektroniky Tom Wimmenhove, který objevil zranitelnost v systémech klíčenek vozidel značky Subaru. Zneužitím této zranitelnosti dokáže zloděj klíčenku "naklonovat" a získat tak do vozidla přístup. Ve světě automobilového průmyslu se ale nejedná o nic nového, a podobných přešlapů se dopustila již nejedna automobilová firma. Zarážející je ale fakt, že zatímco ostatní automobilky na takové upozornění vždy nějakým způsobem reagovaly, Subaru tuto hrozbu zatím nevnímá nikterak vážně a na problém zatím nebyla vydána žádná "záplata."
Problém se s největší pravděpodobností týká modelů Forester, Impreza, Legacy a Outback vyrobených mezi lety 2005 a 2010. Tyto klíčenky odesílají kód, který si automobil vyloží jako signál k odemčení dveří. Tyto kódy se určitým způsobem mění tak, aby bylo potencionálním zlodějům zabráněno v opětovném použití kódu, který by se jim případně podařilo zachytit. V uvedených modelech Subaru se ale nachází chyba, díky které stačí zlodějům zachycení jediného datového paketu z právě použité klíčenky, aby útočník dokázal za použití Wimmenhova kódu predikovat další kódy k odemčení vozidla.
K demonstraci přitom Wimmenhovovi stačí pouze mobilní telefon se spouštěným skriptem, Wi-Fi, TV kartou a anténou. Software běží na minipočítači Raspberry Pi, které spolu s potřebným vybavením stojí pouze pár stokorun. Po informování automobilky Subaru navíc funkční kód i ostatní instrukce umístil na internet, takže se můžeme pouze domnívat, jak dlouho bude trvat, než se tyto informace dostanou do špatných rukou.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?