Monstrum vážící 27 tun, dlouhé téměř 23 metrů s radlicí širokou takřka osm metrů a bez řidiče? Někoho taková myšlenka možná vyděsí, ovšem tyto stroje nejsou ani v nejmenším určeny na silnice, jejich prací totiž má být udržet letištní ranveje čisté a bez sněhu.
S tím označením "autonomní" jsme to ale možná trochu přehnali, lepší označením by bylo automatizované a dálkově řízené. Ve vedoucím vozidle skupiny pluhů totiž vždy bude sedět člověk, který může ze svého vozu celou skupinku ovládat a zadávat ji různé příkazy. De facto se tak jedná o jednu z nejzajímavějších a nejkomplexnějších hraček na dálkové ovládání.
A pravděpodobně se jedná také o jednu z největších dálkově ovládaných "hraček". Základem pro tyto speciální vozy se totiž stal těžký tahač Mercedes-Benz Arocs, který před sebou nese sklopný pluh s maximální šířkou záběru 7,9 metrů. Za kabinou tahače se nachází jednoduchý návěs, pod kterým je zavěšen obří rotační kartáč, který z přistávací ranveje odstraňuje zbytky sněhu.
A jak celý systém funguje? Kompletní flotila vozidel, kterých může být až čtrnáct, je vybavena dvojitým GPS systémem, jehož srdcem je řídící jednotka nazvaná "Remote Truck Interface". Právě ta dovoluje operátorovi ve vedoucím vozidle řídit celou kolonu nebo jednotlivé vozy a zadávat jim různé úkoly. Systém je navíc tak komplexní a vzájemně propojený, že vedoucím vozidlem se může stát prakticky kterékoliv.
Na systému, který je stále ve vývoji a nyní se testuje na bývalém vojenském letišti nedaleko Frankfurtu, se podílí jak samotná automobilka Mercedes-Benz, tak vývojové centrum "Daimler Lab1886" a také letiště ve Frankfurtu, které patří k těm nejrušnějším na světě a podobnou techniku by jistě uvítalo.
Jak jistě všichni dobře víme, počasí je nevyzpytatelné a letiště by tak v případě silné sněhové bouře nemusela narychlo shánět další personál, což by ušetřilo čas, peníze i starosti. Stačil by totiž pouze jeden pracovník na ranvej, a za chvíli by bylo uklizeno.
Pokud tedy vše dopadne dobře a testování se obejde bez nějakých výrazných pochybení, mohli bychom se podobné technologie brzy dočkat takřka na všech světových letištích, které několik měsíců v roce musí řešit chladná období.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.