Vrátí se Mazda k rotačním motorům? I kdyby ano, na staré časy zapomeňte

Koncept Mazda RX-Vision
Koncept Mazda RX-Vision, foto: Mazda Motor
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. října 2017 9:40
Sdílej:

Už několik měsíců se živě spekuluje o tom, že by se Mazda mohla znovu vrátit k zástavbě rotačního Wankelova motoru pod kapotu svých automobilů. Finální odpověď by měl přinést za pár týdnů autosalon v Tokiu, ovšem už nyní se objevují informace, ze kterých fanoušci modelů RX-7 a RX-8 nebudou mít radost.

Podle webu Automotive News totiž Mazda skutečně uvažuje o návratu k rotačním motorům, ovšem už ne v podobě, jakou si pamatujeme ze sportovních modelů RX-7 a RX-8. Místo pohon auta by totiž Wankelův motor měl sloužit jen jako generátor pro elektromotor.

I přes svůj odmítavý postoj totiž Mazda plánuje na rok 2019 představení svého prvního elektromobilu. Ten by měl být na evropském, japonském a čínském trhu poháněn čistě elektrickou energií, neboť na těchto trzích využívají lidé vozy k přepravě na krátkou vzdálenost. Pro severoamerický trh se ale uvažuje o variantě s benzínovým generátorem prodlužující dojezd.

A právě tímto generátorem by se mohl stát Wankelův rotační motor, mezi jehož nesporné výhody patří kompaktní rozměry, vysoký výkon a minimum vibrací. Díky tomu se zdá být pro nasazení v hybridech zcela ideálním. Mazda by navíc mohla pokračovat v jeho vývoji a dříve nebo později by ho mohla znovu nasadit do produkčního modelu jako přímou pohonnou jednotku.

Šéf oddělení vývoje pohonných jednotek Mutsuo Hitomi je ale v této otázce poněkud skeptický. V rozhovoru pro Automotive News totiž položil otázku, zda se Mazda může spolehnout na to, že opravdu prodá tolik sportovních aut. Podle jeho slov prý není na trhu mnoho automobilek, které by nabízely více než jeden sportovní model - čímž nejspíše naráží na Mazdu Mx-5.

Pan Hitomi ale nejspíš zapomněl, že jen v Japonsku je automobilek s ícero sportovními modely hned několika. Nissan má GT-R a 370Z, Toyota nabízí GT-86 a Supru, Honda slaví úspěchy s novým Civicem TypeR a údajně vyvíjí nový model NSX a Subaru má své Imprezy a model BRZ. Mazda sice nepatří k největším automobilkám, ovšem její sportovnost je cítit z každého modelu. Nezbývá proto než doufat, že se automobilka nepoddá obavám a zkusí a pár štěstí s dalším sportovním modelem.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.