I když se stěrače zdají jako běžná a nutná součást automobilu, což dokazuje jejich dlouhodobě neměnný vzhled, existují i automobily, které stěrače nemají, a to ani za příplatek. Navíc se vozy budoucnosti zřejmě obejdou bez stěračů úplně, jak je to možné?
Tvar karoserie - aerodynamika
V první řadě se budeme zabývat automobily, kterým chybí stěrač zadní. Většina automobilek je dokonce nenabízí ani za příplatek. Díky správnému tvaru vozu je prostě některé automobily nepotřebují. I když, existují i výjimky.
Automobily za sebou při jízdě vytvářejí podtlak, který nasává vodu, špínu a prach ze silnice. Ten ulpívá na zadní straně automobilu, takže například vozy karoserie kombi stěrač potřebují a je pro ně standardem. U sedanů a liftbacků dochází k ulpívání až na zádi, jelikož střechu a okno obtéká vzduch, který nedovolí nečistotám ani vodě, aby se při jízdě na zadní sklo dostaly. Stěrač tedy nejen že není potřeba, ale například z hlediska aerodynamiky a hluku, byl by i na obtíž.
I přesto by se ale občas hodil. Za jízdy je sice „ušpinění“ vyřešeno, ovšem pokud auto stojí, může na něj napršet, nasněžit či zamrznout stejně jako na jakémkoliv jiném autě.
Tekuté stěrače - nanotechnologie
Nebo-li "neviditelné stěrače" je přípravek založený na nanotechnologiích. V automobilovém průmyslu se nejedná o žádnou novinku a trh je již dlouho naplněn širokým spektrem výrobků různých cen a kvalit. Ošetřené sklo se vyznačuje silnou vodoodpudivou vlastností. Kapky na povrchu vytváří tzv. "perlový efekt" a při rychlostech nad 60 km/h "utíkají" ze skla pryč.
Fioravanti Hidra - "průlomový" koncept
Fioravanti Hidra, tak zní název konceptu, který již před skoro deseti lety představila italská autodesignerská legenda. Fioravanti si v roce 2008 nechal patentovat speciální samočistící systém založený na nanotechnologiích. Již tehdy se spekulovalo o tom, že budoucnost, kdy automobily přijdou o stěrače úplně, je velmi blízko.
Princip spočívá ve speciálním čelním skle, které se skládá celkem ze čtyř vrstev, které dohromady vytvářejí sofistikovaný samočistící systém. První vrstva z oxidu titaničitého dává sklu silný vodoodpudivý efekt. Stejná technologie se již používá v prosklených budovách. Druhou vrstvu tvoří mikroskopické částečky, které „posílají“ špínu na okraje skla. Tím se aktivují senzory ve třetí vrstvě, které jim řeknou, kde je potřeba okno vyčistit. Čtvrtá vrstva je pak vodičem celého sofistikovaného systému.
Fioravanti tehdy předpovídal expanzi systému během tří až pěti let. Dnes již ale můžeme říct, že byla jeho predikce chybná.
McLaren - technologie stíhacích letounů
Před čtyřmi lety přišel z vlastní nově vyvíjenou technologií McLaren. Principem má být vysokofrekvenční elektronický systém, který by odstraňoval vodu, sníh a špínu pomocí ultrazvukového silového pole, tedy technologii, která je známá ze stíhacích letounů.
Nezbývá tedy, než se nechat překvapit, jak celý vývoj dopadne a co nového do automobilového průmyslu přinese.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.