I když se stěrače zdají jako běžná a nutná součást automobilu, což dokazuje jejich dlouhodobě neměnný vzhled, existují i automobily, které stěrače nemají, a to ani za příplatek. Navíc se vozy budoucnosti zřejmě obejdou bez stěračů úplně, jak je to možné?
Tvar karoserie - aerodynamika
V první řadě se budeme zabývat automobily, kterým chybí stěrač zadní. Většina automobilek je dokonce nenabízí ani za příplatek. Díky správnému tvaru vozu je prostě některé automobily nepotřebují. I když, existují i výjimky.
Automobily za sebou při jízdě vytvářejí podtlak, který nasává vodu, špínu a prach ze silnice. Ten ulpívá na zadní straně automobilu, takže například vozy karoserie kombi stěrač potřebují a je pro ně standardem. U sedanů a liftbacků dochází k ulpívání až na zádi, jelikož střechu a okno obtéká vzduch, který nedovolí nečistotám ani vodě, aby se při jízdě na zadní sklo dostaly. Stěrač tedy nejen že není potřeba, ale například z hlediska aerodynamiky a hluku, byl by i na obtíž.
I přesto by se ale občas hodil. Za jízdy je sice „ušpinění“ vyřešeno, ovšem pokud auto stojí, může na něj napršet, nasněžit či zamrznout stejně jako na jakémkoliv jiném autě.
Tekuté stěrače - nanotechnologie
Nebo-li "neviditelné stěrače" je přípravek založený na nanotechnologiích. V automobilovém průmyslu se nejedná o žádnou novinku a trh je již dlouho naplněn širokým spektrem výrobků různých cen a kvalit. Ošetřené sklo se vyznačuje silnou vodoodpudivou vlastností. Kapky na povrchu vytváří tzv. "perlový efekt" a při rychlostech nad 60 km/h "utíkají" ze skla pryč.
Fioravanti Hidra - "průlomový" koncept
Fioravanti Hidra, tak zní název konceptu, který již před skoro deseti lety představila italská autodesignerská legenda. Fioravanti si v roce 2008 nechal patentovat speciální samočistící systém založený na nanotechnologiích. Již tehdy se spekulovalo o tom, že budoucnost, kdy automobily přijdou o stěrače úplně, je velmi blízko.
Princip spočívá ve speciálním čelním skle, které se skládá celkem ze čtyř vrstev, které dohromady vytvářejí sofistikovaný samočistící systém. První vrstva z oxidu titaničitého dává sklu silný vodoodpudivý efekt. Stejná technologie se již používá v prosklených budovách. Druhou vrstvu tvoří mikroskopické částečky, které „posílají“ špínu na okraje skla. Tím se aktivují senzory ve třetí vrstvě, které jim řeknou, kde je potřeba okno vyčistit. Čtvrtá vrstva je pak vodičem celého sofistikovaného systému.
Fioravanti tehdy předpovídal expanzi systému během tří až pěti let. Dnes již ale můžeme říct, že byla jeho predikce chybná.
McLaren - technologie stíhacích letounů
Před čtyřmi lety přišel z vlastní nově vyvíjenou technologií McLaren. Principem má být vysokofrekvenční elektronický systém, který by odstraňoval vodu, sníh a špínu pomocí ultrazvukového silového pole, tedy technologii, která je známá ze stíhacích letounů.
Nezbývá tedy, než se nechat překvapit, jak celý vývoj dopadne a co nového do automobilového průmyslu přinese.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.