Stěrače: Proč je některá auta nemají a jaká je jejich budoucnost?

stěrače
stěrače, foto: pixabay.com
-jka , AutoRoad.cz 16. srpna 2017 07:14
Sdílej:

I když se stěrače zdají jako běžná a nutná součást automobilu, což dokazuje jejich dlouhodobě neměnný vzhled, existují i automobily, které stěrače nemají, a to ani za příplatek. Navíc se vozy budoucnosti zřejmě obejdou bez stěračů úplně, jak je to možné?

Tvar karoserie - aerodynamika

V první řadě se budeme zabývat automobily, kterým chybí stěrač zadní. Většina automobilek je dokonce nenabízí ani za příplatek. Díky správnému tvaru vozu je prostě některé automobily nepotřebují. I když, existují i výjimky.

Automobily za sebou při jízdě vytvářejí podtlak, který nasává vodu, špínu a prach ze silnice. Ten ulpívá na zadní straně automobilu, takže například vozy karoserie kombi stěrač potřebují a je pro ně standardem. U sedanů a liftbacků dochází k ulpívání až na zádi, jelikož střechu a okno obtéká vzduch, který nedovolí nečistotám ani vodě, aby se při jízdě na zadní sklo dostaly. Stěrač tedy nejen že není potřeba, ale například z hlediska aerodynamiky a hluku, byl by i na obtíž.

I přesto by se ale občas hodil. Za jízdy je sice „ušpinění“ vyřešeno, ovšem pokud auto stojí, může na něj napršet, nasněžit či zamrznout stejně jako na jakémkoliv jiném autě.

Tekuté stěrače - nanotechnologie 

Nebo-li "neviditelné stěrače" je přípravek založený na nanotechnologiích. V automobilovém průmyslu se nejedná o žádnou novinku a trh je již dlouho naplněn širokým spektrem výrobků různých cen a kvalit. Ošetřené sklo se vyznačuje silnou vodoodpudivou vlastností. Kapky na povrchu vytváří tzv. "perlový efekt" a při rychlostech nad 60 km/h "utíkají" ze skla pryč. 

Fioravanti Hidra - "průlomový" koncept

Fioravanti Hidra, tak zní název konceptu, který již před skoro deseti lety představila italská autodesignerská legenda. Fioravanti si v roce 2008 nechal patentovat speciální samočistící systém založený na nanotechnologiích. Již tehdy se spekulovalo o tom, že budoucnost, kdy automobily přijdou o stěrače úplně, je velmi blízko.

Princip spočívá ve speciálním čelním skle, které se skládá celkem ze čtyř vrstev, které dohromady vytvářejí sofistikovaný samočistící systém. První vrstva z oxidu titaničitého dává sklu silný vodoodpudivý efekt. Stejná technologie se již používá v prosklených budovách. Druhou vrstvu tvoří mikroskopické částečky, které „posílají“ špínu na okraje skla. Tím se aktivují senzory ve třetí vrstvě, které jim řeknou, kde je potřeba okno vyčistit. Čtvrtá vrstva je pak vodičem celého sofistikovaného systému.

Fioravanti tehdy předpovídal expanzi systému během tří až pěti let. Dnes již ale můžeme říct, že byla jeho predikce chybná.

McLaren - technologie stíhacích letounů

Před čtyřmi lety přišel z vlastní nově vyvíjenou technologií McLaren. Principem má být vysokofrekvenční elektronický systém, který by odstraňoval vodu, sníh a špínu pomocí ultrazvukového silového pole, tedy technologii, která je známá ze stíhacích letounů.

Nezbývá tedy, než se nechat překvapit, jak celý vývoj dopadne a co nového do automobilového průmyslu přinese.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?