Vozový park Armády ČR, snad jen s výjimkou několika speciálních Land Roverů, vypadá tak trochu jako muzeum vojenské techniky. To by se však mohlo již brzy změnit, neboť Ministerstvo obrany již hledá vhodnou náhradu za takřka 600 kusů dosluhujících UAZů a Defenderů.
A právě jedním z čerstvě představených kandidátů, jak informoval web Armádní noviny, by se mohl stát Jeep J8, který by armádě ráda dodávala česká zbrojařská firma STV Group. Ta by díky této zakázce mohla vyrábět některé komponenty přímo na území ČR a zároveň by také zajišťovala servis. Dá se tedy očekávat, že kromě nabídky samotných automobilů by v prospěch Jeepů mohlo hrát i vytvoření nových pracovních míst v ČR.
My tu ale nejsem od toho, abychom armádě pomáhali rozhodovat v tom, jaké vozy si zvolí, nás především zajímá samotný Jeep J8, který defakto navazuje na dlouhou historii vozů JEEP v armádě, kterou přerušil legendární vůz HMMWV.
Jeep J8 vychází z civilního Wrangleru, ovšem pro armádní využití v něm nastalo mnoho změn. Rám vozu byl zesílen, díky čemuž byla zvýšena jeho kapacita i tuhost. Pod kapotou se objevil čtyřválcový vznětový motor VM Motori 2.8 litru o výkonu 145 kW (197 k) a točivém momentu 400 Nm. Motor je spojen s pětistupňovou armádní převodovkou, která posílá výkon na všechny čtři kola
U motoru bylo také přepracované sání, díky kterému je Jeep schopen brodit až do hloubky 762 mm nebo fungovat v pouštní bouři až po dobu 5 hodin.
Další novinkou je úprava zadní nápravy, kde se nově objevily listové pružiny. Díky tomu je J8 schopen nést těžké přídavné pancéřování, výzbroj zahrnující těžké kulomety či granátomety, armádní vybavení, nebo táhnout náklad až o hmotnosti 3,5 tuny.
Vůz může být zájemci naspecifikován do několika různých podob, zahrnujících soft top, hard top, skříňové nástavby, verzi pick up či různé pancéřované varianty pro průzkumné účely či plnění méně náročných bojových misí.
Díky svým kompaktním rozměrům se navíc Jeep vejde do řady přepravních letounů i několika typů přepravních vrtulníků, včetně CH-47 Chinook. Navíc je možné přepravovat Jeep J8 i v podvěsu pod vrtulníky.
Zkušenosti s použitím Jeepu J8 může armáda čerpat například od ozbrojených sil Peru, které používají tyto vozy například v kombinaci s rotačními kulomety M134 Minigun. Dalším uživatelem těchto strojů jsou ozbrojené složky státu Izrael, označované IDF (Israeli Defence Force).
Israel si však vyrábí licenční verzi Jeepu J8, které vyrábí přímo v Izraeli společnost Automotive Industries Ltd. (AIL) of Nazareth pod označím Storm 3. Když tento vůz měli zapůjčený novináři z webu Jeeplog. com, označili ho pravděpodobně za nejlepší Jeep, jaký byl kdy vyroben.
Izraelská armáda tyto stroje využívá od roku 2012 pro mnoho typů misí, od různých patrol, přes pronásledování podezřelých až po rychlé výpady hluboko do území nepřátelských států.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?