Vozový park Armády ČR, snad jen s výjimkou několika speciálních Land Roverů, vypadá tak trochu jako muzeum vojenské techniky. To by se však mohlo již brzy změnit, neboť Ministerstvo obrany již hledá vhodnou náhradu za takřka 600 kusů dosluhujících UAZů a Defenderů.
A právě jedním z čerstvě představených kandidátů, jak informoval web Armádní noviny, by se mohl stát Jeep J8, který by armádě ráda dodávala česká zbrojařská firma STV Group. Ta by díky této zakázce mohla vyrábět některé komponenty přímo na území ČR a zároveň by také zajišťovala servis. Dá se tedy očekávat, že kromě nabídky samotných automobilů by v prospěch Jeepů mohlo hrát i vytvoření nových pracovních míst v ČR.
My tu ale nejsem od toho, abychom armádě pomáhali rozhodovat v tom, jaké vozy si zvolí, nás především zajímá samotný Jeep J8, který defakto navazuje na dlouhou historii vozů JEEP v armádě, kterou přerušil legendární vůz HMMWV.
Jeep J8 vychází z civilního Wrangleru, ovšem pro armádní využití v něm nastalo mnoho změn. Rám vozu byl zesílen, díky čemuž byla zvýšena jeho kapacita i tuhost. Pod kapotou se objevil čtyřválcový vznětový motor VM Motori 2.8 litru o výkonu 145 kW (197 k) a točivém momentu 400 Nm. Motor je spojen s pětistupňovou armádní převodovkou, která posílá výkon na všechny čtři kola
U motoru bylo také přepracované sání, díky kterému je Jeep schopen brodit až do hloubky 762 mm nebo fungovat v pouštní bouři až po dobu 5 hodin.
Další novinkou je úprava zadní nápravy, kde se nově objevily listové pružiny. Díky tomu je J8 schopen nést těžké přídavné pancéřování, výzbroj zahrnující těžké kulomety či granátomety, armádní vybavení, nebo táhnout náklad až o hmotnosti 3,5 tuny.
Vůz může být zájemci naspecifikován do několika různých podob, zahrnujících soft top, hard top, skříňové nástavby, verzi pick up či různé pancéřované varianty pro průzkumné účely či plnění méně náročných bojových misí.
Díky svým kompaktním rozměrům se navíc Jeep vejde do řady přepravních letounů i několika typů přepravních vrtulníků, včetně CH-47 Chinook. Navíc je možné přepravovat Jeep J8 i v podvěsu pod vrtulníky.
Zkušenosti s použitím Jeepu J8 může armáda čerpat například od ozbrojených sil Peru, které používají tyto vozy například v kombinaci s rotačními kulomety M134 Minigun. Dalším uživatelem těchto strojů jsou ozbrojené složky státu Izrael, označované IDF (Israeli Defence Force).
Israel si však vyrábí licenční verzi Jeepu J8, které vyrábí přímo v Izraeli společnost Automotive Industries Ltd. (AIL) of Nazareth pod označím Storm 3. Když tento vůz měli zapůjčený novináři z webu Jeeplog. com, označili ho pravděpodobně za nejlepší Jeep, jaký byl kdy vyroben.
Izraelská armáda tyto stroje využívá od roku 2012 pro mnoho typů misí, od různých patrol, přes pronásledování podezřelých až po rychlé výpady hluboko do území nepřátelských států.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.