Vozový park Armády ČR, snad jen s výjimkou několika speciálních Land Roverů, vypadá tak trochu jako muzeum vojenské techniky. To by se však mohlo již brzy změnit, neboť Ministerstvo obrany již hledá vhodnou náhradu za takřka 600 kusů dosluhujících UAZů a Defenderů.
A právě jedním z čerstvě představených kandidátů, jak informoval web Armádní noviny, by se mohl stát Jeep J8, který by armádě ráda dodávala česká zbrojařská firma STV Group. Ta by díky této zakázce mohla vyrábět některé komponenty přímo na území ČR a zároveň by také zajišťovala servis. Dá se tedy očekávat, že kromě nabídky samotných automobilů by v prospěch Jeepů mohlo hrát i vytvoření nových pracovních míst v ČR.
My tu ale nejsem od toho, abychom armádě pomáhali rozhodovat v tom, jaké vozy si zvolí, nás především zajímá samotný Jeep J8, který defakto navazuje na dlouhou historii vozů JEEP v armádě, kterou přerušil legendární vůz HMMWV.
Jeep J8 vychází z civilního Wrangleru, ovšem pro armádní využití v něm nastalo mnoho změn. Rám vozu byl zesílen, díky čemuž byla zvýšena jeho kapacita i tuhost. Pod kapotou se objevil čtyřválcový vznětový motor VM Motori 2.8 litru o výkonu 145 kW (197 k) a točivém momentu 400 Nm. Motor je spojen s pětistupňovou armádní převodovkou, která posílá výkon na všechny čtři kola
U motoru bylo také přepracované sání, díky kterému je Jeep schopen brodit až do hloubky 762 mm nebo fungovat v pouštní bouři až po dobu 5 hodin.
Další novinkou je úprava zadní nápravy, kde se nově objevily listové pružiny. Díky tomu je J8 schopen nést těžké přídavné pancéřování, výzbroj zahrnující těžké kulomety či granátomety, armádní vybavení, nebo táhnout náklad až o hmotnosti 3,5 tuny.
Vůz může být zájemci naspecifikován do několika různých podob, zahrnujících soft top, hard top, skříňové nástavby, verzi pick up či různé pancéřované varianty pro průzkumné účely či plnění méně náročných bojových misí.
Díky svým kompaktním rozměrům se navíc Jeep vejde do řady přepravních letounů i několika typů přepravních vrtulníků, včetně CH-47 Chinook. Navíc je možné přepravovat Jeep J8 i v podvěsu pod vrtulníky.
Zkušenosti s použitím Jeepu J8 může armáda čerpat například od ozbrojených sil Peru, které používají tyto vozy například v kombinaci s rotačními kulomety M134 Minigun. Dalším uživatelem těchto strojů jsou ozbrojené složky státu Izrael, označované IDF (Israeli Defence Force).
Israel si však vyrábí licenční verzi Jeepu J8, které vyrábí přímo v Izraeli společnost Automotive Industries Ltd. (AIL) of Nazareth pod označím Storm 3. Když tento vůz měli zapůjčený novináři z webu Jeeplog. com, označili ho pravděpodobně za nejlepší Jeep, jaký byl kdy vyroben.
Izraelská armáda tyto stroje využívá od roku 2012 pro mnoho typů misí, od různých patrol, přes pronásledování podezřelých až po rychlé výpady hluboko do území nepřátelských států.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?