K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Klimatizace chladí automobily již 64 let, její cesta však nebyla nejsnazší

-mao / AutoRoad.cz, 25. července 2017, 14:49 Google+

Ačkoliv se během letošního léta neustále střídají enormně horké dny s těmi chladnějšími, málokdo by dokázal klimatizaci ve svém voze oželet. Dnes již takřka standardní prvek výbavy však urazil dlouhou cestu, než se do našich vozů dostal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
1953 Chrysler Custom Imperial - jeden z prvních automobilů vybavený klimatizací

1953 Chrysler Custom Imperial - jeden z prvních automobilů vybavený klimatizací | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Málokterý výrobce automobilů vám dnes nabídne nějaký svůj model bez klimatizace v základu. Tento prvek výbavy se totiž postupem času ukázal nejen jako příjemným společníkem na cestách, ale také jako způsob, jak učinit cestování bezpečnější. Díky chladnému vzduchu ve vozidle se náš organismus nepřehřívá, šetří energii a nám se cestuje pohodlněji. Trvalo však dlouhé roky, než byla první klimatizace do automobilu zabudována.

Oficiálně první klimatizační jednotka na světě, jejímž konstruktérem byl William Carrier, byla poprvé instalována a spuštěna v roce 1902. Jejím účelem však nebylo zvýšit lidský komfort, ale zajistit bezproblémový chod tiskařské společnosti, které se vlivem vlhkého vzduchu kroutil papír, což mělo negativní vliv na výsledek práce.

Od té doby bylo namontováno ještě několik klimatizačních jednotek, zájem o ně však nebyl příliš velký, neboť tyto stroje byly obrovské, jejich účinnost nebyla příliš slavná a využívaly jedovatý čpavek. Změna však nastala v třicátých letech, kdy se povedlo jedovaté plyny nahradit a klimatizace zmenšit.

Tou dobou se dokonce objevily i první pokusy o instalaci klimatizačních jednotek do automobilů, ovšem na to byly klimatizace stále ještě příliš velké, málo účinné a také drahé.

Jedněmi z prvních, avšak nepříliš úspěšných, vozů vybavených klimatizací se tak staly vozy Packard z roku 1939. Tyto vozy byly nejprve v továrně zkompletovány, poté byly odvezeny do společnosti Bishop and Babcock Co, kde do nich byla klimatizace umístěna a poté byly dopraveny na autosalon k zákazníkům.

img-responsive

Jako první disponovaly klimatizací vozy Packard, takže jí mohl být vybaven i tento Super Eight z roku 1939 | foto: wheelsage.org

Tento systém byl pojmenován jako "Weather Conditioner", ovšem u zákazníků se hned z několika výše zmíněných důvodů nesetkal s úspěchem. 

O mnoho lépe si však v roce 1953 vedl Chrysler Imperial, který se stal jedním z prvních automobilů s klimatizací v nabídce příplatkové výbavy. Klimatizační systém nesl v tomto voze název Airtemp a byl mnohem pokročilejší, než jeho konkurenti.Ovládal se přepínačem na palubní desce a nabízel dokonce až tři rychlosti. Chladný vzduch navíc nebyl namířen přímo na posádku, ale ke stropu odkud se dál rozptyloval.

img-responsive

1953 Chrysler Custom Imperial | foto: wheelsage.org

Stejně jako Chrysler nabídly v roce 1953 klimatizaci i automobilky Cadillac, Buick a Oldsmobile. Všechny tyto systémy se však vyznačovaly stejným řešením: Klimatizace byla ukryta v zadní části vozu, zmenšovala zavazadlový prostor a využívala vlastní pohonnou jednotku.

To se změnilo až v roce 1954 s příchodem vozu Nash Ambassador. Byl to první americký vůz disponující klimatizací umístěnou vpředu u motoru a schopnou topit, ventilovat i klimatizovat. Systém byl také poprvé vybaven elektrickou spojkou a ovládáním na palubní desce, ze kterého se dala nastavit ventilace, topení i klimatizace. Cena za tento systém "všeho v jednom", jak ho známe dnes, přitom nebyla nijak přemrštěná.

Od té chvíle už pak vše vzalo rychlý spád. Do roku 1960 bylo klimatizací vybaveno cca 20% vozidel v USA, přičemž v teplých státech Jihozápadu to bylo až 80%. V roce 1968 se klimatizace stala standardním prvkem automobilů American Motors a v roce 1969 už bylo klimatizací vybaveno více než 54% v USA vyrobených vozidel.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Klimatizace chladí automobily již 64 let, její cesta však nebyla nejsnazší

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vznik nového Nissanu GT-R50 by Italdesign

VIDEO: Jak vznikal nový Nissan GT-R50 Italdesign? Japonsko-italská spolupráce předvádí nevídané

Ilustrační foto

Volkswagen se připravuje na nejhorší? Parkovací místa si pronajímá po tisících

Renault Sherpa

Evropská odpověď na všestranný Hummer? Francouzský Sherpa se nezalekne boje ani terénu

Škoda Tourist byla v podstatě označením předsériového modelu Forman. Oba modely se vzájemně lišily jen v maličkostech

Záhadná Škoda Tourist? Historie škodováckých kombíků je bohatší, než se zdá

Povinná výbava automobilu se v každém státě liší

Povinná výbava není jen lékárnička. Víte, co vše musíte v autě ze zákona mít?

Zakladatel Toyota Motor Corporation Kiičiro Toyoda byl uveden do automobilové síně slávy

Od tkalcovských stavů k největší automobilce světa? Zakladatel Toyoty byl uveden do síně slávy

Ilustrační foto

Nejčastější chyby při používání klimatizace? Možná se jich dopouštíte i vy

Herec Mark Wahlberg se pustil do prodeje automobilů Chevrolet

Dříve auta kradl, dnes je bude prodávat? Známý herec se vydává na novou dráhu

Nové extrémní Bugatti Chiron Sport

Svolávací akce podle Bugatti? Kvůli dvěma autům se rozběhl neuvěřitelný cirkus

Během pózování fotografům si řidič Lamborghini Huracán pořádně vydělal

Majitel Lamborghini chtěl být za frajera, teď ho čeká pořádně drahá návštěva servisu

reklama
reklama

Doporučujeme

Nově postavený Mercedes-Benz 190E

Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš? Mercedes boří mýty a lidé šílí nadšením

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Tesla Model S s nájezdem 643 700 km? Neuvěříte, jaké byly náklady na její provoz

  3. Tajemná Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů dokázal divné věci

  4. Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

  5. Jak opravit píchlou pneumatiku? Způsoby, o kterých jste asi nevěděli

  6. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud