Ačkoliv se během letošního léta neustále střídají enormně horké dny s těmi chladnějšími, málokdo by dokázal klimatizaci ve svém voze oželet. Dnes již takřka standardní prvek výbavy však urazil dlouhou cestu, než se do našich vozů dostal.
Málokterý výrobce automobilů vám dnes nabídne nějaký svůj model bez klimatizace v základu. Tento prvek výbavy se totiž postupem času ukázal nejen jako příjemným společníkem na cestách, ale také jako způsob, jak učinit cestování bezpečnější. Díky chladnému vzduchu ve vozidle se náš organismus nepřehřívá, šetří energii a nám se cestuje pohodlněji. Trvalo však dlouhé roky, než byla první klimatizace do automobilu zabudována.
Oficiálně první klimatizační jednotka na světě, jejímž konstruktérem byl William Carrier, byla poprvé instalována a spuštěna v roce 1902. Jejím účelem však nebylo zvýšit lidský komfort, ale zajistit bezproblémový chod tiskařské společnosti, které se vlivem vlhkého vzduchu kroutil papír, což mělo negativní vliv na výsledek práce.
Od té doby bylo namontováno ještě několik klimatizačních jednotek, zájem o ně však nebyl příliš velký, neboť tyto stroje byly obrovské, jejich účinnost nebyla příliš slavná a využívaly jedovatý čpavek. Změna však nastala v třicátých letech, kdy se povedlo jedovaté plyny nahradit a klimatizace zmenšit.
Tou dobou se dokonce objevily i první pokusy o instalaci klimatizačních jednotek do automobilů, ovšem na to byly klimatizace stále ještě příliš velké, málo účinné a také drahé.
Jedněmi z prvních, avšak nepříliš úspěšných, vozů vybavených klimatizací se tak staly vozy Packard z roku 1939. Tyto vozy byly nejprve v továrně zkompletovány, poté byly odvezeny do společnosti Bishop and Babcock Co, kde do nich byla klimatizace umístěna a poté byly dopraveny na autosalon k zákazníkům.
Tento systém byl pojmenován jako "Weather Conditioner", ovšem u zákazníků se hned z několika výše zmíněných důvodů nesetkal s úspěchem.
O mnoho lépe si však v roce 1953 vedl Chrysler Imperial, který se stal jedním z prvních automobilů s klimatizací v nabídce příplatkové výbavy. Klimatizační systém nesl v tomto voze název Airtemp a byl mnohem pokročilejší, než jeho konkurenti.Ovládal se přepínačem na palubní desce a nabízel dokonce až tři rychlosti. Chladný vzduch navíc nebyl namířen přímo na posádku, ale ke stropu odkud se dál rozptyloval.
Stejně jako Chrysler nabídly v roce 1953 klimatizaci i automobilky Cadillac, Buick a Oldsmobile. Všechny tyto systémy se však vyznačovaly stejným řešením: Klimatizace byla ukryta v zadní části vozu, zmenšovala zavazadlový prostor a využívala vlastní pohonnou jednotku.
To se změnilo až v roce 1954 s příchodem vozu Nash Ambassador. Byl to první americký vůz disponující klimatizací umístěnou vpředu u motoru a schopnou topit, ventilovat i klimatizovat. Systém byl také poprvé vybaven elektrickou spojkou a ovládáním na palubní desce, ze kterého se dala nastavit ventilace, topení i klimatizace. Cena za tento systém "všeho v jednom", jak ho známe dnes, přitom nebyla nijak přemrštěná.
Od té chvíle už pak vše vzalo rychlý spád. Do roku 1960 bylo klimatizací vybaveno cca 20% vozidel v USA, přičemž v teplých státech Jihozápadu to bylo až 80%. V roce 1968 se klimatizace stala standardním prvkem automobilů American Motors a v roce 1969 už bylo klimatizací vybaveno více než 54% v USA vyrobených vozidel.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.