Klimatizace chladí automobily již 64 let, její cesta však nebyla nejsnazší

1953 Chrysler Custom Imperial - jeden z prvních automobilů vybavený klimatizací
1953 Chrysler Custom Imperial - jeden z prvních automobilů vybavený klimatizací, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 25. července 2017 14:49
Sdílej:

Ačkoliv se během letošního léta neustále střídají enormně horké dny s těmi chladnějšími, málokdo by dokázal klimatizaci ve svém voze oželet. Dnes již takřka standardní prvek výbavy však urazil dlouhou cestu, než se do našich vozů dostal.

Málokterý výrobce automobilů vám dnes nabídne nějaký svůj model bez klimatizace v základu. Tento prvek výbavy se totiž postupem času ukázal nejen jako příjemným společníkem na cestách, ale také jako způsob, jak učinit cestování bezpečnější. Díky chladnému vzduchu ve vozidle se náš organismus nepřehřívá, šetří energii a nám se cestuje pohodlněji. Trvalo však dlouhé roky, než byla první klimatizace do automobilu zabudována.

Oficiálně první klimatizační jednotka na světě, jejímž konstruktérem byl William Carrier, byla poprvé instalována a spuštěna v roce 1902. Jejím účelem však nebylo zvýšit lidský komfort, ale zajistit bezproblémový chod tiskařské společnosti, které se vlivem vlhkého vzduchu kroutil papír, což mělo negativní vliv na výsledek práce.

Od té doby bylo namontováno ještě několik klimatizačních jednotek, zájem o ně však nebyl příliš velký, neboť tyto stroje byly obrovské, jejich účinnost nebyla příliš slavná a využívaly jedovatý čpavek. Změna však nastala v třicátých letech, kdy se povedlo jedovaté plyny nahradit a klimatizace zmenšit.

Tou dobou se dokonce objevily i první pokusy o instalaci klimatizačních jednotek do automobilů, ovšem na to byly klimatizace stále ještě příliš velké, málo účinné a také drahé.

Jedněmi z prvních, avšak nepříliš úspěšných, vozů vybavených klimatizací se tak staly vozy Packard z roku 1939. Tyto vozy byly nejprve v továrně zkompletovány, poté byly odvezeny do společnosti Bishop and Babcock Co, kde do nich byla klimatizace umístěna a poté byly dopraveny na autosalon k zákazníkům.

Tento systém byl pojmenován jako "Weather Conditioner", ovšem u zákazníků se hned z několika výše zmíněných důvodů nesetkal s úspěchem. 

O mnoho lépe si však v roce 1953 vedl Chrysler Imperial, který se stal jedním z prvních automobilů s klimatizací v nabídce příplatkové výbavy. Klimatizační systém nesl v tomto voze název Airtemp a byl mnohem pokročilejší, než jeho konkurenti.Ovládal se přepínačem na palubní desce a nabízel dokonce až tři rychlosti. Chladný vzduch navíc nebyl namířen přímo na posádku, ale ke stropu odkud se dál rozptyloval.

Stejně jako Chrysler nabídly v roce 1953 klimatizaci i automobilky Cadillac, Buick a Oldsmobile. Všechny tyto systémy se však vyznačovaly stejným řešením: Klimatizace byla ukryta v zadní části vozu, zmenšovala zavazadlový prostor a využívala vlastní pohonnou jednotku.

To se změnilo až v roce 1954 s příchodem vozu Nash Ambassador. Byl to první americký vůz disponující klimatizací umístěnou vpředu u motoru a schopnou topit, ventilovat i klimatizovat. Systém byl také poprvé vybaven elektrickou spojkou a ovládáním na palubní desce, ze kterého se dala nastavit ventilace, topení i klimatizace. Cena za tento systém "všeho v jednom", jak ho známe dnes, přitom nebyla nijak přemrštěná.

Od té chvíle už pak vše vzalo rychlý spád. Do roku 1960 bylo klimatizací vybaveno cca 20% vozidel v USA, přičemž v teplých státech Jihozápadu to bylo až 80%. V roce 1968 se klimatizace stala standardním prvkem automobilů American Motors a v roce 1969 už bylo klimatizací vybaveno více než 54% v USA vyrobených vozidel.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.