Většina asistenčních systémů usnadňuje řidičům řízení v každodenním provozu a nabízí maximální možný komfort. Existují však také systémy, které se aktivují až ve výjimečných situacích. Mohou přitom poskytovat ochranu jak cestujícím, tak i ostatním účastníkům silničního provozu.
Mezi tyto systémy patří druhá generace asistenta pro stav nouze „Emergency Assist“. Tento asistent využívá funkce systémů „Lane Assist“ (asistent pro jízdu v jízdním pruhu), „ACC“ (adaptivní tempomat), „Side Assist“ (asistent pro změnu jízdního pruhu) a „Park Assist“ (automatizované řízení pro zaparkování vozidla) a v rámci svých systémových limitů je schopen vozidlo v případě nouze bezpečně zastavit.
Konkrétně to znamená, že „Emergency Assist“ sleduje aktivity řidiče (ovládání pedálů plynu a brzdy i volantu) a pomáhá v rámci systémových limitů předcházet nehodám, nebo alespoň minimalizovat následky kolize. Pokud řidič neprojevuje aktivitu, je vyzván akustickými a vizuálními signály k tomu, aby se začal věnovat řízení, což je ještě umocněno náhlým a krátkým, nekomfortním přibrzděním. Pokud řidič nereaguje, začne systém vozidlo plynule zpomalovat až do úplného zastavení a upozorní ostatní účastníky silničního provozu zapnutím výstražných ukazatelů. Adaptivní tempomat ACC přitom udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist udržuje vozidlo ve svém jízdním pruhu. Stojící vozidlo je následně zabezpečeno automatickou aktivací elektronicky řízené parkovací brzdy.
Asistent pro stav nouze, „Emergency Assist“, pro vozy Volkswagen získal ocenění „Německá cena za mobilitu 2017“. Stefan Gies, vedoucí vývoje podvozků značky Volkswagen, při převzetí ocenění prohlásil: „Emergency Assist je důležitým příspěvkem ke snižování počtu nehod. Neustálým zdokonalováním našich asistenčních systémů se nám daří určovat směr vývoje k mobilitě budoucnosti. Toto ocenění je uznáním kompetencí a mimořádného úsilí našeho vývojového týmu.“
Nejnovější generace systému Emergency Assist nabízí další zvýšení bezpečnosti. Pokud řidič nereaguje na signály, začne asistent vozidlo v rámci svých systémových limitů nejen brzdit, ale také řídit. Umožní-li to dopravní situace, přejede vozidlo do jízdního pruhu zcela vpravo. Kromě již zmíněných akustických i vizuálních upozornění a náhlého přibrzdění přitáhne předpínač bezpečnostní pás. Toto opatření slouží rovněž k upozornění řidiče a navíc zajistí jeho tělo v bezpečné poloze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.