Díky neustále rostoucím teplotám a stále klesajícím cenám ojetin se v poslední době objevuje na silnici stále více vozů se staženou střechou. Pokud o koupi jednoho takového přemýšlíte i vy, mohlo by vás zajímat pár informací, které se k těmto vozům váží.
Nárůst popularity kabrioletů zaznamenávají takřka v celém světě, proto tomuto tématu věnují pozornost i v zahraničí. My pro vás máme video z YouTube kanálu carwow, kde divákům představují 10 faktů spojených s nákupem či vlastnictvím kabrioletu. Na video se samozřejmě můžete podívat na konci článku, my jsme z něj však vytáhli jen to nejdůležitější.
Hned na začátku se rozebírá označení, neboť angličtina zná pro vozy se stahovací střechou výrazy Cabriolet a Convertible - přičemž obojí značí totéž. Zajímavější jsou vozy kategorie Roadster - tedy vozy se dvěma sedadly a stahovací střechou. Některá sportovní vozidla této koncepce bývají také označována jako "Spider". Kromě 2 a 4 místných kabrioletů si však můžete koupit i off-road kabriolet, jako je třeba Range Rover Evoque.
Co se pohonných jednotek týče, k dispozici jsou benzínové i naftové motory, ovšem vzhledem k otevřené kabině se doporučují spíše ty benzínové. Jsou kultivovanější, méně hlučné a nabídnou lepší zážitek z jízdy. Volit můžete i mezi střechami: látkovou nebo pevnou stahovací.
Zatímco látkové střechy bývají z několika vrstev materiálu, což má zaručit tepelnou i zvukovou izolaci, pevné střechy jsou z kombinace skla, plechu atd. Zatímco plátěná střecha je lehčí ale hůře izoluje, pevná střecha nabídne komfort klasického kupé za cenu vyšší váhy a nákladnějšího servisu v případě potíží.
Omezený prostor pro zavazadla je pak v případě kabrioletů něčím, s čím se zkrátka musíte smířit. Některé vozy umí v případě natažené střechy nabídnout poměrně slušný prostor, jakmile však střechu stáhnete, budete limitováni. Totéž platí i pro cestující na zadních sedadlech, pokud jimi je vůz vybaven. Sedadla nabízejí méně prostoru a sedák jsou jinak skloněna.
Jízdní vlastnosti kabrioletů bývají o něco horší. Chybějící střecha snižuje tuhost celého vozu, což se může projevit na rozbitých silnicích. Zároveň tyto vozy nezrychlují tak mrštně, jako jejich ekvivalenty s pevnou střechou. Za to může většinou váha, kterou přidávají extra výztuhy v prazích, dveřích a podlaze. A vyšší váha s sebou přináší ještě jedno negativum: vyšší spotřebu.
Přidaná hmotnost má však i svá pozitiva - vyšší bezpečnost. Díky vyztuženému rámu čelního skla, teleskopickým obloukům za sedačkami a výztuhám v celém voze jsou kabriolety ve srovnání se staršími modely skutečně bezpečné.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?