Díky neustále rostoucím teplotám a stále klesajícím cenám ojetin se v poslední době objevuje na silnici stále více vozů se staženou střechou. Pokud o koupi jednoho takového přemýšlíte i vy, mohlo by vás zajímat pár informací, které se k těmto vozům váží.
Nárůst popularity kabrioletů zaznamenávají takřka v celém světě, proto tomuto tématu věnují pozornost i v zahraničí. My pro vás máme video z YouTube kanálu carwow, kde divákům představují 10 faktů spojených s nákupem či vlastnictvím kabrioletu. Na video se samozřejmě můžete podívat na konci článku, my jsme z něj však vytáhli jen to nejdůležitější.
Hned na začátku se rozebírá označení, neboť angličtina zná pro vozy se stahovací střechou výrazy Cabriolet a Convertible - přičemž obojí značí totéž. Zajímavější jsou vozy kategorie Roadster - tedy vozy se dvěma sedadly a stahovací střechou. Některá sportovní vozidla této koncepce bývají také označována jako "Spider". Kromě 2 a 4 místných kabrioletů si však můžete koupit i off-road kabriolet, jako je třeba Range Rover Evoque.
Co se pohonných jednotek týče, k dispozici jsou benzínové i naftové motory, ovšem vzhledem k otevřené kabině se doporučují spíše ty benzínové. Jsou kultivovanější, méně hlučné a nabídnou lepší zážitek z jízdy. Volit můžete i mezi střechami: látkovou nebo pevnou stahovací.
Zatímco látkové střechy bývají z několika vrstev materiálu, což má zaručit tepelnou i zvukovou izolaci, pevné střechy jsou z kombinace skla, plechu atd. Zatímco plátěná střecha je lehčí ale hůře izoluje, pevná střecha nabídne komfort klasického kupé za cenu vyšší váhy a nákladnějšího servisu v případě potíží.
Omezený prostor pro zavazadla je pak v případě kabrioletů něčím, s čím se zkrátka musíte smířit. Některé vozy umí v případě natažené střechy nabídnout poměrně slušný prostor, jakmile však střechu stáhnete, budete limitováni. Totéž platí i pro cestující na zadních sedadlech, pokud jimi je vůz vybaven. Sedadla nabízejí méně prostoru a sedák jsou jinak skloněna.
Jízdní vlastnosti kabrioletů bývají o něco horší. Chybějící střecha snižuje tuhost celého vozu, což se může projevit na rozbitých silnicích. Zároveň tyto vozy nezrychlují tak mrštně, jako jejich ekvivalenty s pevnou střechou. Za to může většinou váha, kterou přidávají extra výztuhy v prazích, dveřích a podlaze. A vyšší váha s sebou přináší ještě jedno negativum: vyšší spotřebu.
Přidaná hmotnost má však i svá pozitiva - vyšší bezpečnost. Díky vyztuženému rámu čelního skla, teleskopickým obloukům za sedačkami a výztuhám v celém voze jsou kabriolety ve srovnání se staršími modely skutečně bezpečné.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.