Díky neustále rostoucím teplotám a stále klesajícím cenám ojetin se v poslední době objevuje na silnici stále více vozů se staženou střechou. Pokud o koupi jednoho takového přemýšlíte i vy, mohlo by vás zajímat pár informací, které se k těmto vozům váží.
Nárůst popularity kabrioletů zaznamenávají takřka v celém světě, proto tomuto tématu věnují pozornost i v zahraničí. My pro vás máme video z YouTube kanálu carwow, kde divákům představují 10 faktů spojených s nákupem či vlastnictvím kabrioletu. Na video se samozřejmě můžete podívat na konci článku, my jsme z něj však vytáhli jen to nejdůležitější.
Hned na začátku se rozebírá označení, neboť angličtina zná pro vozy se stahovací střechou výrazy Cabriolet a Convertible - přičemž obojí značí totéž. Zajímavější jsou vozy kategorie Roadster - tedy vozy se dvěma sedadly a stahovací střechou. Některá sportovní vozidla této koncepce bývají také označována jako "Spider". Kromě 2 a 4 místných kabrioletů si však můžete koupit i off-road kabriolet, jako je třeba Range Rover Evoque.
Co se pohonných jednotek týče, k dispozici jsou benzínové i naftové motory, ovšem vzhledem k otevřené kabině se doporučují spíše ty benzínové. Jsou kultivovanější, méně hlučné a nabídnou lepší zážitek z jízdy. Volit můžete i mezi střechami: látkovou nebo pevnou stahovací.
Zatímco látkové střechy bývají z několika vrstev materiálu, což má zaručit tepelnou i zvukovou izolaci, pevné střechy jsou z kombinace skla, plechu atd. Zatímco plátěná střecha je lehčí ale hůře izoluje, pevná střecha nabídne komfort klasického kupé za cenu vyšší váhy a nákladnějšího servisu v případě potíží.
Omezený prostor pro zavazadla je pak v případě kabrioletů něčím, s čím se zkrátka musíte smířit. Některé vozy umí v případě natažené střechy nabídnout poměrně slušný prostor, jakmile však střechu stáhnete, budete limitováni. Totéž platí i pro cestující na zadních sedadlech, pokud jimi je vůz vybaven. Sedadla nabízejí méně prostoru a sedák jsou jinak skloněna.
Jízdní vlastnosti kabrioletů bývají o něco horší. Chybějící střecha snižuje tuhost celého vozu, což se může projevit na rozbitých silnicích. Zároveň tyto vozy nezrychlují tak mrštně, jako jejich ekvivalenty s pevnou střechou. Za to může většinou váha, kterou přidávají extra výztuhy v prazích, dveřích a podlaze. A vyšší váha s sebou přináší ještě jedno negativum: vyšší spotřebu.
Přidaná hmotnost má však i svá pozitiva - vyšší bezpečnost. Díky vyztuženému rámu čelního skla, teleskopickým obloukům za sedačkami a výztuhám v celém voze jsou kabriolety ve srovnání se staršími modely skutečně bezpečné.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?