Pneumatiky v letních vedrech: Je vážně nutné upouštět tlak?

Ilustrašní foto
Ilustrašní foto, foto: pneumatiky.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 1. července 2017 6:19
Sdílej:

Mnoho řidičů, a bohužel i některé pneuservisy, stále zastávají myšlenku, že v horku je třeba v pneumatikách významně upustit vzduch, aby nedošlo k nadměrnému zvýšení tlaku a následnému defektu. Jde o zbytečně rozšířený mýtus, který nemá s realitou nic společného. Jediným ukazatelem nahuštění by stále měl být výhradně údaj předepsaný výrobcem vozu.

Teploty v současných dnech vysoce překračují 30 stupňů Celsia, proto se někteří řidiči obávají defektu pneumatiky zaviněného příliš vysokým tlakem. Zcela zbytečně, protože letní pneumatiky homologované pro provoz v EU jsou na takové teploty připraveny.

„Pokud na boku pneumatiky vidíte písmeno E, jde o homologovanou pneumatiku pro provoz v Evropské unii. To znamená i Španělsko, Řecko nebo Itálii, kde jsou extrémní výkyvy teplot mnohem častější a žádný řidič zde vzduch  z bezpečnostních důvodů neupouští,“ vysvětluje ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Horko samotné může za absolutní minimum defektů, a to v drtivé většině případů, kdy se navíc jedná o nekvalitní pláště čínské produkce nebo pneumatiky zakoupené „z druhé ruky“ a s nejasnou historií. I tak mnohem častěji stojí za defektem takové pneumatiky průpich ostrým předmětem, necitlivé najetí na obrubník, nebo nečekaný výmol na silnici.

Správný tlak v pneumatikách není žádná věda

Jediný správný údaj o tlaku v pneumatikách je ten udávaný výrobcem auta. Najdete ho v návodu k obsluze vozu, často také na sloupku dveří u řidiče, na pojistkové skříňce nebo na vnitřní straně krytu palivové nádrže. Nejčastěji se udávají dvě hodnoty – pro standardní jízdní podmínky a pro případ velkého zatížení vozu. V tomto rozmezí je nutné tlak v pneumatikách udržovat.

„Někteří řidiči upouští tlak i proto, aby zvýšili styčnou plochu pneumatiky s vozovkou. Ať už kvůli zvýšení přilnavosti, tak kvůli lepší průchodnosti terénem – v obou případech jde o neopodstatněný a riskantní krok. Dochází totiž k uzavírání vzorku a pneumatika přestává fungovat na 100 % například při odvodu vody nebo při brždění,“ dodává za Pneumatiky.cz Schwangmaier.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.