Tempomat, v anglicky hovořících zemích nazývaný "Cruise control", je zařízení, díky kterému vůz udržuje konstantní rychlost. Věděli jste ale, že první typy tempomaty se v automobilech objevovaly už začátkem dvacátého století?
Historie
Úplně první pokusy o tempomat se v automobilech objevily již v letech 1900 a 1910, kdy je představily automobilky Wilson-Pilcher a Peerless. Druhá jmenovaná společnost tento systém prodávala s hezkým sloganem "Udržuje rychlost, ať jedete do kopce či z kopce". Oba systémy však využívaly technologii odstředivého regulátoru, která pocházela již z roku 1788 a udržovala konstantní rychlost parního stroje.
Za vynálezce prvního moderního tempomatu tak bývá označován Ralph Teetor. Ten byl vyloženě frustrován z jízdy svého advokáta, který nedokázal mluvit a zároveň udržovat rychlost, takže každou chvíli buď zrychloval nebo prudce brzdil. Roku 1948 tak vznikl první moderní tempomat, který našel své uplatnění v roce 1958 ve voze Chrysler Imperial a nesl označení "Auto-pilot".
V roce 1965 pak automobilka American Motors (AMC) představila finančně dostupný tempomat pro své velké vozy s automatickou převodovkou. Systém nesl název "Cruise-Command" a jeho použití bylo velmi snadné. Po dosažení požadované rychlosti stačilo zmáčknout tlačítko v palubní desce a vůz samostatně udržoval rychlost.
Dalším velkým krok v oblasti tempomatů nastal v roce 1968, kdy Daniel Aaron Wisner vynalezl tzv. "elektronický tempomat". Díky jeho patentu se tak v tempomatu poprvé objevila digitální paměť a tento typ tempomatu byl prvním elektronickým zařízením, které dokázalo kontrolovat automobil.
Největšího rozmachu se však tempomaty dočkali v období po roce 1973, kdy nastala ropná krize a palivo v USA začalo prudce zdražovat. Automobilky okamžitě zahájily reklamní kampaň a začaly veřejnost upozorňovat na schopnost tempomatu udržet stálou rychlost a tím držet nízkou spotřebu. V roce 1974 se tak staly tempomaty žhavým zbožím, které většina automobilek prodávala za 60 až 70 dolarů (1,400-1,600 Kč) s výjimkou Fordu, který za tempomat požadoval 103 dolarů (2,400 Kč).
Funkce
Samotný tempomat může fungovat na několika rozdílných principech, vždy je však nutné vůz nejdříve rozjet na požadovanou rychlost a tempomat aktivovat. Ten poté sleduje rychlost vozu podle otáček hnací hřídele, kabelu rychloměru, rychlosti otáčení kol nebo skrze řídící jednotku vozidla.
Samotnou rychlost poté reguluje několika rozdílnými způsoby, podle použitého regulátoru. Mechanický regulátor ovlivňuje rychlost buď podtlakem z motoru a následně elektronikou, nebo elektronicky pomocí servomotorů a táhel ovládajících škrtící klapku motoru. Elektronický regulátor je součástí řídící jednotky a motor ovládá pomocí vestavěného krokového motoru.
Všechny tempomaty však musí splňovat bezpečnostní opatření, která dokáží tempomat vyřadit v případě vyšlápnutí spojky nebo sešlápnutí plynového pedálu.
V dnešní době se však stále častěji setkáváme s tzv. adaptivním tempomatem. Ten nejenže reguluje rychlost vozidla, ale díky zabudovaným radarům a senzorům dokáže udržovat odstup od vozidel před vámi. Pokud tedy automobil před vámi zpomalí, váš vůz zpomalí také. Pokud se vůz před vámi opět rozjede, váš automobil také zrychlí, dokud nedosáhne předem nastavené rychlosti. Díky zabudovaným radarům navíc dnešní vozy zvládají mnohem více funkcí, mezi které patří třeba i autonomní brzdový asistent.
Stejně jako jiné vynálezy, i tempomat má svá pozitiva a negativa. Mezi pozitiva se většinou řadí zvýšený komfort, lepší spotřeba nebo vyhnutí se překročení maximální povolené rychlosti.
Naopak mezi negativa se řadí snížená pozornost řidiče, pomalé reakce nebo riziko nehody způsobené průjezdem zatáčky v příliš vysoké rychlosti.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.