Kde se vzal a jak funguje tempomat?

AutoRoad.cz, 13. června 2017, 15:13 Aktualizováno 13.6.2017, 19:05 Google+

Tempomat, v anglicky hovořících zemích nazývaný "Cruise control", je zařízení, díky kterému vůz udržuje konstantní rychlost. Věděli jste ale, že první typy tempomaty se v automobilech objevovaly už začátkem dvacátého století?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 14.06. 14:29) Napište svůj názor
Ovládání tempomatu ve voze Audi Q3 Sport quattro S-line Competition

Ovládání tempomatu ve voze Audi Q3 Sport quattro S-line Competition | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Historie

Úplně první pokusy o tempomat se v automobilech objevily již v letech 1900 a 1910, kdy je představily automobilky Wilson-Pilcher a Peerless. Druhá jmenovaná společnost tento systém prodávala s hezkým sloganem "Udržuje rychlost, ať jedete do kopce či z kopce". Oba systémy však využívaly technologii odstředivého regulátoru, která pocházela již z roku 1788 a udržovala konstantní rychlost parního stroje.

Za vynálezce prvního moderního tempomatu tak bývá označován Ralph Teetor. Ten byl vyloženě frustrován z jízdy svého advokáta, který nedokázal mluvit a zároveň udržovat rychlost, takže každou chvíli buď zrychloval nebo prudce brzdil. Roku 1948 tak vznikl první moderní tempomat, který našel své uplatnění v roce 1958 ve voze Chrysler Imperial a nesl označení "Auto-pilot".

V roce 1965 pak automobilka American Motors (AMC) představila finančně dostupný tempomat pro své velké vozy s automatickou převodovkou. Systém nesl název "Cruise-Command" a jeho použití bylo velmi snadné. Po dosažení požadované rychlosti stačilo zmáčknout tlačítko v palubní desce a vůz samostatně udržoval rychlost.

img-responsive

Často používané označení tempomatu (foto:Nominal Two-Two) | foto: wikimedia.org

Dalším velkým krok v oblasti tempomatů nastal v roce 1968, kdy Daniel Aaron Wisner vynalezl tzv. "elektronický tempomat". Díky jeho patentu se tak v tempomatu poprvé objevila digitální paměť a tento typ tempomatu byl prvním elektronickým zařízením, které dokázalo kontrolovat automobil. 

Největšího rozmachu se však tempomaty dočkali v období po roce 1973, kdy nastala ropná krize a palivo v USA začalo prudce zdražovat. Automobilky okamžitě zahájily reklamní kampaň a začaly veřejnost upozorňovat na schopnost tempomatu udržet stálou rychlost a tím držet nízkou spotřebu. V roce 1974 se tak staly tempomaty žhavým zbožím, které většina automobilek prodávala za 60 až 70 dolarů (1,400-1,600 Kč) s výjimkou Fordu, který za tempomat požadoval 103 dolarů (2,400 Kč).

Funkce

Samotný tempomat může fungovat na několika rozdílných principech, vždy je však nutné vůz nejdříve rozjet na požadovanou rychlost a tempomat aktivovat. Ten poté sleduje rychlost vozu podle otáček hnací hřídele, kabelu rychloměru, rychlosti otáčení kol nebo skrze řídící jednotku vozidla.

Samotnou rychlost poté reguluje několika rozdílnými způsoby, podle použitého regulátoru. Mechanický regulátor ovlivňuje rychlost buď podtlakem z motoru a následně elektronikou, nebo elektronicky pomocí servomotorů a táhel ovládajících škrtící klapku motoru. Elektronický regulátor je součástí řídící jednotky a motor ovládá pomocí vestavěného krokového motoru.

Všechny tempomaty však musí splňovat bezpečnostní opatření, která dokáží tempomat vyřadit v případě vyšlápnutí spojky nebo sešlápnutí plynového pedálu. 

V dnešní době se však stále častěji setkáváme s tzv. adaptivním tempomatem. Ten nejenže reguluje rychlost vozidla, ale díky zabudovaným radarům a senzorům dokáže udržovat odstup od vozidel před vámi. Pokud tedy automobil před vámi zpomalí, váš vůz zpomalí také. Pokud se vůz před vámi opět rozjede, váš automobil také zrychlí, dokud nedosáhne předem nastavené rychlosti. Díky zabudovaným radarům navíc dnešní vozy zvládají mnohem více funkcí, mezi které patří třeba i autonomní brzdový asistent.

Stejně jako jiné vynálezy, i tempomat má svá pozitiva a negativa. Mezi pozitiva se většinou řadí zvýšený komfort, lepší spotřeba nebo vyhnutí se překročení maximální povolené rychlosti.

Naopak mezi negativa se řadí snížená pozornost řidiče, pomalé reakce nebo riziko nehody způsobené průjezdem zatáčky v příliš vysoké rychlosti. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kde se vzal a jak funguje tempomat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 14.06.2017 14:29 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Manuál vs. automat: Která převodovka nabídne úspornější jízdu?

Jon Olsson prodává svůj zmrzačený Mercedes-Benz G500 4x4²

Po velké slávě, teď tichý prodej? Slavný YouTuber prodává zmrzačený Mercedes za neuvěřitelnou částku

V lednu 1936 obsadila posádka Pohl - Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3 .

Závodní vozy Škoda za první republiky? Své kvality potvrzovaly v nejnáročnějších závodech světa

První Ford Mustang se prodal ještě několik dnů před oficiální premiérou a dodnes zůstal u své první majitelky

První prodaný Ford Mustang? Skvost v hodnotě 8 milionů málem skončil ve šrotu

Ilustrační foto

Nová technika v boji proti zlodějům aut? Stačí vám jen lednice či mrazák

Alkett VsKfz 617 Minenräumer v ruském tankovém muzeu v Kubince (Zdroj:Wikimedia/ Alf van Beem)

Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

Ilustrační foto

Takhle si majitelé dieselů ničí motory. Neděláte stejné chyby?

Ilustrační foto

Nevolnost v autě? Rychlé tipy, jak s ní bojovat

NIO EP9

Čínští zabijáci Tesly? Investoři prozradili, jaké šance vlastně mají

Blesková povodeň během chvíle smetla i několik nových vozů

Neuvěřitelná síla přírody? Blesková povodeň změnila dealerství ve vrakoviště

reklama
reklama

Doporučujeme

Hyundai Kona

Hyundai Kona v plné kráse. Automobilka představila nové SUV

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Automatická převodovka: Jaké chyby s ní nejčastěji děláme?

  3. TEST: Škoda Superb 1.8T Laurin & Klement: luxusní cestování bez klapotu dieselu stále dává smysl

  4. Legendární dodávka kapely Aerosmith? Takhle po desetiletích pátrání dopadla

  5. Extrémní Tatra Tigon? Hasičský speciál, který se dostane kamkoliv

  6. Škoda jako kabriolet? Češi legendární 440 milovali, i když nikdy nevznikla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud