Tempomat, v anglicky hovořících zemích nazývaný "Cruise control", je zařízení, díky kterému vůz udržuje konstantní rychlost. Věděli jste ale, že první typy tempomaty se v automobilech objevovaly už začátkem dvacátého století?
Historie
Úplně první pokusy o tempomat se v automobilech objevily již v letech 1900 a 1910, kdy je představily automobilky Wilson-Pilcher a Peerless. Druhá jmenovaná společnost tento systém prodávala s hezkým sloganem "Udržuje rychlost, ať jedete do kopce či z kopce". Oba systémy však využívaly technologii odstředivého regulátoru, která pocházela již z roku 1788 a udržovala konstantní rychlost parního stroje.
Za vynálezce prvního moderního tempomatu tak bývá označován Ralph Teetor. Ten byl vyloženě frustrován z jízdy svého advokáta, který nedokázal mluvit a zároveň udržovat rychlost, takže každou chvíli buď zrychloval nebo prudce brzdil. Roku 1948 tak vznikl první moderní tempomat, který našel své uplatnění v roce 1958 ve voze Chrysler Imperial a nesl označení "Auto-pilot".
V roce 1965 pak automobilka American Motors (AMC) představila finančně dostupný tempomat pro své velké vozy s automatickou převodovkou. Systém nesl název "Cruise-Command" a jeho použití bylo velmi snadné. Po dosažení požadované rychlosti stačilo zmáčknout tlačítko v palubní desce a vůz samostatně udržoval rychlost.
Dalším velkým krok v oblasti tempomatů nastal v roce 1968, kdy Daniel Aaron Wisner vynalezl tzv. "elektronický tempomat". Díky jeho patentu se tak v tempomatu poprvé objevila digitální paměť a tento typ tempomatu byl prvním elektronickým zařízením, které dokázalo kontrolovat automobil.
Největšího rozmachu se však tempomaty dočkali v období po roce 1973, kdy nastala ropná krize a palivo v USA začalo prudce zdražovat. Automobilky okamžitě zahájily reklamní kampaň a začaly veřejnost upozorňovat na schopnost tempomatu udržet stálou rychlost a tím držet nízkou spotřebu. V roce 1974 se tak staly tempomaty žhavým zbožím, které většina automobilek prodávala za 60 až 70 dolarů (1,400-1,600 Kč) s výjimkou Fordu, který za tempomat požadoval 103 dolarů (2,400 Kč).
Funkce
Samotný tempomat může fungovat na několika rozdílných principech, vždy je však nutné vůz nejdříve rozjet na požadovanou rychlost a tempomat aktivovat. Ten poté sleduje rychlost vozu podle otáček hnací hřídele, kabelu rychloměru, rychlosti otáčení kol nebo skrze řídící jednotku vozidla.
Samotnou rychlost poté reguluje několika rozdílnými způsoby, podle použitého regulátoru. Mechanický regulátor ovlivňuje rychlost buď podtlakem z motoru a následně elektronikou, nebo elektronicky pomocí servomotorů a táhel ovládajících škrtící klapku motoru. Elektronický regulátor je součástí řídící jednotky a motor ovládá pomocí vestavěného krokového motoru.
Všechny tempomaty však musí splňovat bezpečnostní opatření, která dokáží tempomat vyřadit v případě vyšlápnutí spojky nebo sešlápnutí plynového pedálu.
V dnešní době se však stále častěji setkáváme s tzv. adaptivním tempomatem. Ten nejenže reguluje rychlost vozidla, ale díky zabudovaným radarům a senzorům dokáže udržovat odstup od vozidel před vámi. Pokud tedy automobil před vámi zpomalí, váš vůz zpomalí také. Pokud se vůz před vámi opět rozjede, váš automobil také zrychlí, dokud nedosáhne předem nastavené rychlosti. Díky zabudovaným radarům navíc dnešní vozy zvládají mnohem více funkcí, mezi které patří třeba i autonomní brzdový asistent.
Stejně jako jiné vynálezy, i tempomat má svá pozitiva a negativa. Mezi pozitiva se většinou řadí zvýšený komfort, lepší spotřeba nebo vyhnutí se překročení maximální povolené rychlosti.
Naopak mezi negativa se řadí snížená pozornost řidiče, pomalé reakce nebo riziko nehody způsobené průjezdem zatáčky v příliš vysoké rychlosti.
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.