Tempomat, v anglicky hovořících zemích nazývaný "Cruise control", je zařízení, díky kterému vůz udržuje konstantní rychlost. Věděli jste ale, že první typy tempomaty se v automobilech objevovaly už začátkem dvacátého století?
Historie
Úplně první pokusy o tempomat se v automobilech objevily již v letech 1900 a 1910, kdy je představily automobilky Wilson-Pilcher a Peerless. Druhá jmenovaná společnost tento systém prodávala s hezkým sloganem "Udržuje rychlost, ať jedete do kopce či z kopce". Oba systémy však využívaly technologii odstředivého regulátoru, která pocházela již z roku 1788 a udržovala konstantní rychlost parního stroje.
Za vynálezce prvního moderního tempomatu tak bývá označován Ralph Teetor. Ten byl vyloženě frustrován z jízdy svého advokáta, který nedokázal mluvit a zároveň udržovat rychlost, takže každou chvíli buď zrychloval nebo prudce brzdil. Roku 1948 tak vznikl první moderní tempomat, který našel své uplatnění v roce 1958 ve voze Chrysler Imperial a nesl označení "Auto-pilot".
V roce 1965 pak automobilka American Motors (AMC) představila finančně dostupný tempomat pro své velké vozy s automatickou převodovkou. Systém nesl název "Cruise-Command" a jeho použití bylo velmi snadné. Po dosažení požadované rychlosti stačilo zmáčknout tlačítko v palubní desce a vůz samostatně udržoval rychlost.
Dalším velkým krok v oblasti tempomatů nastal v roce 1968, kdy Daniel Aaron Wisner vynalezl tzv. "elektronický tempomat". Díky jeho patentu se tak v tempomatu poprvé objevila digitální paměť a tento typ tempomatu byl prvním elektronickým zařízením, které dokázalo kontrolovat automobil.
Největšího rozmachu se však tempomaty dočkali v období po roce 1973, kdy nastala ropná krize a palivo v USA začalo prudce zdražovat. Automobilky okamžitě zahájily reklamní kampaň a začaly veřejnost upozorňovat na schopnost tempomatu udržet stálou rychlost a tím držet nízkou spotřebu. V roce 1974 se tak staly tempomaty žhavým zbožím, které většina automobilek prodávala za 60 až 70 dolarů (1,400-1,600 Kč) s výjimkou Fordu, který za tempomat požadoval 103 dolarů (2,400 Kč).
Funkce
Samotný tempomat může fungovat na několika rozdílných principech, vždy je však nutné vůz nejdříve rozjet na požadovanou rychlost a tempomat aktivovat. Ten poté sleduje rychlost vozu podle otáček hnací hřídele, kabelu rychloměru, rychlosti otáčení kol nebo skrze řídící jednotku vozidla.
Samotnou rychlost poté reguluje několika rozdílnými způsoby, podle použitého regulátoru. Mechanický regulátor ovlivňuje rychlost buď podtlakem z motoru a následně elektronikou, nebo elektronicky pomocí servomotorů a táhel ovládajících škrtící klapku motoru. Elektronický regulátor je součástí řídící jednotky a motor ovládá pomocí vestavěného krokového motoru.
Všechny tempomaty však musí splňovat bezpečnostní opatření, která dokáží tempomat vyřadit v případě vyšlápnutí spojky nebo sešlápnutí plynového pedálu.
V dnešní době se však stále častěji setkáváme s tzv. adaptivním tempomatem. Ten nejenže reguluje rychlost vozidla, ale díky zabudovaným radarům a senzorům dokáže udržovat odstup od vozidel před vámi. Pokud tedy automobil před vámi zpomalí, váš vůz zpomalí také. Pokud se vůz před vámi opět rozjede, váš automobil také zrychlí, dokud nedosáhne předem nastavené rychlosti. Díky zabudovaným radarům navíc dnešní vozy zvládají mnohem více funkcí, mezi které patří třeba i autonomní brzdový asistent.
Stejně jako jiné vynálezy, i tempomat má svá pozitiva a negativa. Mezi pozitiva se většinou řadí zvýšený komfort, lepší spotřeba nebo vyhnutí se překročení maximální povolené rychlosti.
Naopak mezi negativa se řadí snížená pozornost řidiče, pomalé reakce nebo riziko nehody způsobené průjezdem zatáčky v příliš vysoké rychlosti.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.