V posledních měsících jsme se stali svědky několika teroristických útoků, při kterých útočníci použili jako zbraň nákladní vůz. V budoucnu by ale takovému zneužití mohly zabránit systémy autonomního nouzového brzdění (AEB), které se postupně stávají standardní součástí výbavy nových vozidel.
Systémy automatického nouzového brzdění, zkráceně AEB (Autonomous Emergency Braking), mají velký potenciál zachraňovat lidské životy nejen během klasických dopravních situací, ale i během pokusu o spáchání teroristického útoku. Podle teorie, kterou zveřejnil Telegrap, by mohly podobné systémy zabránit celému sobotnímu útoku, který se odehrál v Londýně.
Systémy AEB fungují na jednoduchém principu. V přední části vozu je umístěn jeden nebo více senzorů, které sledují prostor před sebou. Pokud v tomto prostoru zaznamenají jakoukoliv překážku, upozorní na to řidiče. Pokud řidič nereaguje, začne systém automaticky brzdit, aby srážku odvrátil, nebo alespoň minimalizoval její následky. U těchto senzorů navíc nerozhoduje jaký předmět se před vozem nachází - stejně reagují na člověka i vozidlo.
Systém AEB už se navíc během jednoho teroristického útoku osvědčil a pomohl minimalizovat následky. Když se během prosince minulého roku pokusil útočník najet mezi nakupující na vánočních trzích v Berlíně, byl to právě systém AEB, který zabránil mnohem větším ztrátám na životech. V prvních chvílí útoku byl zřejmě systém deaktivován naplno sešlápnutým plynovým pedálem, po prvním nárazu ale systém převzal kontrolu nad brzdami a nákladní vůz Scania R450 zastavil.
Vůz Renault Master, který byl použit během sobotních útoků v Londýně byl ale vybaven jen systémem "Brake Assist", který posiluje brzdný účinek a pomáhá vůz zastavit dříve. K jeho aktivaci ale musí řidič sešlápnout brzdový pedál. Pokud by byl Renault Master vybaven systémem AEB, pravděpodobně by se zastavil již po prvním zaznamenaném nárazu.
Ačkoliv někteří lidé před autonomními vozy varují a upozorňují na možnost jejich ovládnutí na dálku a následnému zneužití, systém autonomního brzdění patří k systémům, které mají potenciál zachraňovat lidské životy před dopravními haváriemi i teroristickými útoky.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.