Historie unikátu BMW Art Car se datuje až do roku 1975, kdy bylo první vozidlo poskytnuto umělci jako plátno, na kterém mohl tvořit své dílo. Od té doby vzniklo dalších 17 "uměleckých vozidel". Včera ale automobilka představila Art Car číslo 18, které je v mnohém revoluční.
Prvním "Art Car" se v roce 1975 stalo BMW 3.0 CSL, jehož úpravy se zhostil Alexander Calder. Prozatím posledním vozem z této skupiny se stalo černé karbonové BMW M6 GT3 s výkonem 577 koní, na jehož finální podobě se zásadním způsobem podílela mladá, ale velmi uznávaná čínská umělkyně jménem Cao Fei.
Tento konkrétní model se ale zapíše do historie hned několika unikáty prvenstvími. Jde totiž o první vůz, který byl svěřen umělci z Číny, Cao Fei je nejmladší ze všech umělců, kteří se kdy na projektu Art Car podíleli a zároveň se jedná o první automobil, jehož hlavní úprava je realizována v digitálním světě pomocí tzv. rozšířené reality.
Ve zkratce to znamená, že na rozdíl od všech svých předchůdců zde nenaleznete žádné umění na první pohled. Aby se vůz ukázal v celé své kráse, budete muset využít přístroje pro rozšířenou realitu. Umělkyně se totiž nechala inspirovat technologií budoucnosti, kterou představují autonomní vozidla, létající automobily nebo digitalizace. Do celého projektu se také snažila vtisknout vývoj Čínské kultury, od tradiční společnosti až po rychlý nástup budoucnosti.
Pokud se ale na vůz podíváte skrze zařízení podporující rozšířenou realitu, uvidíte vůz obklopený proudy barevných světel. Ty mají podle umělkyně představovat lidské myšlenky, které přicházejí neuvěřitelně rychle. Nový Art Car tak má bořit hranice lidské mysli a představivosti a zdůraznit pokrok, kterého lidstvo dosáhlo a který je velmi blízko. Žijeme totiž v době, kdy se většina našich myšlenek dá zhmotnit, což nás neustále přibližuje zcela novému věku.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?