Historie unikátu BMW Art Car se datuje až do roku 1975, kdy bylo první vozidlo poskytnuto umělci jako plátno, na kterém mohl tvořit své dílo. Od té doby vzniklo dalších 17 "uměleckých vozidel". Včera ale automobilka představila Art Car číslo 18, které je v mnohém revoluční.
Prvním "Art Car" se v roce 1975 stalo BMW 3.0 CSL, jehož úpravy se zhostil Alexander Calder. Prozatím posledním vozem z této skupiny se stalo černé karbonové BMW M6 GT3 s výkonem 577 koní, na jehož finální podobě se zásadním způsobem podílela mladá, ale velmi uznávaná čínská umělkyně jménem Cao Fei.
Tento konkrétní model se ale zapíše do historie hned několika unikáty prvenstvími. Jde totiž o první vůz, který byl svěřen umělci z Číny, Cao Fei je nejmladší ze všech umělců, kteří se kdy na projektu Art Car podíleli a zároveň se jedná o první automobil, jehož hlavní úprava je realizována v digitálním světě pomocí tzv. rozšířené reality.
Ve zkratce to znamená, že na rozdíl od všech svých předchůdců zde nenaleznete žádné umění na první pohled. Aby se vůz ukázal v celé své kráse, budete muset využít přístroje pro rozšířenou realitu. Umělkyně se totiž nechala inspirovat technologií budoucnosti, kterou představují autonomní vozidla, létající automobily nebo digitalizace. Do celého projektu se také snažila vtisknout vývoj Čínské kultury, od tradiční společnosti až po rychlý nástup budoucnosti.
Pokud se ale na vůz podíváte skrze zařízení podporující rozšířenou realitu, uvidíte vůz obklopený proudy barevných světel. Ty mají podle umělkyně představovat lidské myšlenky, které přicházejí neuvěřitelně rychle. Nový Art Car tak má bořit hranice lidské mysli a představivosti a zdůraznit pokrok, kterého lidstvo dosáhlo a který je velmi blízko. Žijeme totiž v době, kdy se většina našich myšlenek dá zhmotnit, což nás neustále přibližuje zcela novému věku.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.