Každé léto se objeví desítky lidí, kteří řeší zda je úspornější chladit auto staženými okýnky, nebo zapnutou klimatizací. Pojďme se tedy podívat na to, kde je ukryta pravda.
Oba způsoby mají svá pozitiva i negativa. U stažených okének nám sice proudí do interiéru čerstvý vzduch, ovšem stažená okna způsobují horší aerodynamické vlastnosti vozu a zvyšují odpor. Pokud použijeme k chlazení klimatizaci, aerodynamika vozu se nijak nezmění, kompresor klimatizace ale vyžaduje přísun výkonu od motoru, což se podepíše na jeho zátěži.
Na celý problém se podíval i YouTuber Jason Fenske z kanálu EngineeringExplained, který se rozhodl přijít celé záhadě na kloub pomocí jednoduchého pokusu. Uvědomil si totiž, že horší aerodynamika i vyšší zátěž klimatizace se podepíše na schopnostech vozu akcelerovat.
Vzal tedy svůj vůz, stáhl okénka a zrychloval z 30 mph (48 km/h) na 70 mph (112 km/h) při zařazeném čtvrtém stupni a plném plynu. Totéž později zopakoval i se zataženými okénky ale naplno spuštěnou klimatizací. Aby měl jistotu, každý pokus 3x zopakoval a později počítal jen s průměrem.
Celý výpočet poté založil na rozdílných časech během zrychlení po 10 mp/h a rozdíl převedl na procenta. Díky tomu zjistil, že během akcelerace z 30 až na 60 mp/h (48-96 km/h) byla akcelerace rychlejší se staženými okny. Až během akcelerace z 60 na 70 mph (96-112km/h) se projevila výhoda klimatizace, ovšem vyjádřeno v procentech se jednalo o desetiny.
Samozřejmě můžeme namítat, že se jedná o pokus jen na jednom konkrétním automobilu. Aerodynamika ale platí pro všechny. Stejně tak kompresor klimatizace bude vždy zatěžovat motor. Jediným doporučením na závěr tak je používat klimatizaci až při rychlostech okolo 100 km/h a vyšších.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.