Každé léto se objeví desítky lidí, kteří řeší zda je úspornější chladit auto staženými okýnky, nebo zapnutou klimatizací. Pojďme se tedy podívat na to, kde je ukryta pravda.
Oba způsoby mají svá pozitiva i negativa. U stažených okének nám sice proudí do interiéru čerstvý vzduch, ovšem stažená okna způsobují horší aerodynamické vlastnosti vozu a zvyšují odpor. Pokud použijeme k chlazení klimatizaci, aerodynamika vozu se nijak nezmění, kompresor klimatizace ale vyžaduje přísun výkonu od motoru, což se podepíše na jeho zátěži.
Na celý problém se podíval i YouTuber Jason Fenske z kanálu EngineeringExplained, který se rozhodl přijít celé záhadě na kloub pomocí jednoduchého pokusu. Uvědomil si totiž, že horší aerodynamika i vyšší zátěž klimatizace se podepíše na schopnostech vozu akcelerovat.
Vzal tedy svůj vůz, stáhl okénka a zrychloval z 30 mph (48 km/h) na 70 mph (112 km/h) při zařazeném čtvrtém stupni a plném plynu. Totéž později zopakoval i se zataženými okénky ale naplno spuštěnou klimatizací. Aby měl jistotu, každý pokus 3x zopakoval a později počítal jen s průměrem.
Celý výpočet poté založil na rozdílných časech během zrychlení po 10 mp/h a rozdíl převedl na procenta. Díky tomu zjistil, že během akcelerace z 30 až na 60 mp/h (48-96 km/h) byla akcelerace rychlejší se staženými okny. Až během akcelerace z 60 na 70 mph (96-112km/h) se projevila výhoda klimatizace, ovšem vyjádřeno v procentech se jednalo o desetiny.
Samozřejmě můžeme namítat, že se jedná o pokus jen na jednom konkrétním automobilu. Aerodynamika ale platí pro všechny. Stejně tak kompresor klimatizace bude vždy zatěžovat motor. Jediným doporučením na závěr tak je používat klimatizaci až při rychlostech okolo 100 km/h a vyšších.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.