Klimatizace nebo stažená okna: Co se v létě vyplatí víc?

AutoRoad.cz, 31. května 2017, 10:25 Google+

Každé léto se objeví desítky lidí, kteří řeší zda je úspornější chladit auto staženými okýnky, nebo zapnutou klimatizací. Pojďme se tedy podívat na to, kde je ukryta pravda.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Panel klimatizace, ilustrační foto

Panel klimatizace, ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Oba způsoby mají svá pozitiva i negativa. U stažených okének nám sice proudí do interiéru čerstvý vzduch, ovšem stažená okna způsobují horší aerodynamické vlastnosti vozu a zvyšují odpor. Pokud použijeme k chlazení klimatizaci, aerodynamika vozu se nijak nezmění, kompresor klimatizace ale vyžaduje přísun výkonu od motoru, což se podepíše na jeho zátěži.

Na celý problém se podíval i YouTuber Jason Fenske z kanálu EngineeringExplained, který se rozhodl přijít celé záhadě na kloub pomocí jednoduchého pokusu. Uvědomil si totiž, že horší aerodynamika i vyšší zátěž klimatizace se podepíše na schopnostech vozu akcelerovat.

Vzal tedy svůj vůz, stáhl okénka a zrychloval z 30 mph (48 km/h) na 70 mph (112 km/h) při zařazeném čtvrtém stupni a plném plynu. Totéž později zopakoval i se zataženými okénky ale naplno spuštěnou klimatizací. Aby měl jistotu, každý pokus 3x zopakoval a později počítal jen s průměrem.

Celý výpočet poté založil na rozdílných časech během zrychlení po 10 mp/h a rozdíl převedl na procenta. Díky tomu zjistil, že během akcelerace z 30 až na 60 mp/h (48-96 km/h) byla akcelerace rychlejší se staženými okny. Až během akcelerace z 60 na 70 mph (96-112km/h) se projevila výhoda klimatizace, ovšem vyjádřeno v procentech se jednalo o desetiny.

 

Samozřejmě můžeme namítat, že se jedná o pokus jen na jednom konkrétním automobilu. Aerodynamika ale platí pro všechny. Stejně tak kompresor klimatizace bude vždy zatěžovat motor. Jediným doporučením na závěr tak je používat klimatizaci až při rychlostech okolo 100 km/h a vyšších.

Vytisknout

Diskuze: Klimatizace nebo stažená okna: Co se v létě vyplatí víc?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

2008 Mercedes-Benz SLR McLaren Fab Design Wide Body

Jeden z pouhých deseti upravených Mercedesů SLR hledá nového majitele. Jak se…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud