Ačkoliv vývoj osobních autonomních vozidel nabírá na obrátkách, je mnohem pravděpodobnější, že nejdříve se na silnicích budeme potkávat s autonomními nákladními vozy. Ty by měly být již brzy schopny přepravit náklad rychleji a efektivněji, než lidská posádka.
Podle některých zdrojů probíhá testování autonomních náklaďáků na silnicích napříč Evropou již několik měsíců. V kabině ale stále sedí řidiči, kteří mohou v případě potřeby převzít řízení. Během několika dalších let se ale očekává, že řidiči z kamionů nadobro zmizí a řízení převezmou automatické systémy.
Podobné řešení totiž nabízí spedičním společnostem řadu výhod. Například náklaďák bez kabiny pro řidiče bude nabízet více prostoru pro náklad. Díky přepracování místa pro řidiče také bude možné snížit aerodynamický odpor, čímž se sníží spotřeba. Při použití sofistikovaných systému se navíc dá předpokládat i lepší ovladatelnost a manévrovatelnost stroje.
Slabým článkem jsou pro přepravní společnosti i sami řidiči. Ti totiž musí dodržovat pravidelné přestávky, čímž se přeprava nákladu prodlužuje. Mnoho z nich navíc jezdí značně neekonomicky, což se projevuje na celkových nákladech. To všechno by autonomní přepravní stroje mohly řešit. A pokud si k tomu připočtete i elektrický pohon, je jasné, proč se na ně tolik přepravních společností těší.
Tento koncept autonomní nákladního vozu vzešel z dílny tureckého studenta průmyslového designu jménem Kaan Karagoz a byl publikován na serveru onautonomous. Kaan v tomto návrhu skvěle eliminoval všechna negativa, kterým musí současná nákladní přeprava četli. Jeho koncept nákladního vozu Volvo je do detailu propracovaný, včetně systému bezkontaktního dobíjení baterií nebo možnosti uložení zboží na paletách.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?