Jako jedna z mála automobilek se Mazda ve 20. století pustila do sériové výroby vozidel s Wankelovým rotačním motorem. Ten sice nabízí spoustu výhod, ale také několik zásadních nevýhod, což jeho produkci takřka zastavilo. Nyní se ale zdá, že se blýská na lepší časy.
Motory s rotačním pístem, které Mazda jako jedna z mála automobilek umisťovala do svých sportovních vozů, dokáží nabídnout skvělý výkon z malého objemu. Zároveň jsou malé a ochotně se vytáčí do vysokých otáček. Mají ovšem velký problém se spotřebou opotřebením.
Zatímco vysoká spotřeba je u sportovních vozidel ještě celkem snadno obhajitelná, náročnost na servis už nikoliv. I když jste prováděli pravidelnou a pečlivou údržbu, po ujetí cca 100,000 kilometrů vás stejně čekala generálka motoru.
I tak si ale modely jako RX-7 a RX-8 vybojovaly pověst skvělých sportovních vozidel, které svým majitelům dokáží nabídnout dostatečný výkon, kvalitní podvozek, hezký design a kvalitně zpracovaný interiér.
Poslední roky se ale zdá, že Mazda uvažuje o velkém návratu Wankelových rotačních motorů. Tuhle myšlenku nejvíc podpořil koncept nesoucí název RX-Vision. Poté ale Mazda opět couvla a na Ženevském autosalonu naznačila, že rotační motory by se mohly objevit spíše v elektromobilech, kde by měly funkci pouze funkci elektrických generátorů, které prodlouží dojezd.
Nejnovější informace ale přinesl server CarScoops, který cituje magazín, jenž vydává sama automobilka. V něm je naznačeno, že v některém z nových modelů by se mohl objevit Wankelův motor buď jako hlavní zdroj pohonu, elektrický generátor nebo jako hlavní pohonná jednotka spalující vodík.
Společnost tak stále nechce vyložit karty na stůl, ovšem stále ráda provokuje možnými variantami. Jakou z nich nakonec přetaví v realitu je tak stále ve hvězdách.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.