Být popelářem, vozit se na stupačkách a točit s popelnicemi bylo během mého dětství snem mnoha z nás. Časy se ale mění a dokonce i popelářská technika se vyvíjí. Velký pokrok udělali ve Švédsku, kde už zkouší popelářské vozy bez řidiče.
S autonomními náklaďáky má švédská automobilka poměrně bohaté zkušenosti. Již od podzimu 2016 totiž jeden takový nákladní vůz funguje ve švédském dole Kristineberg. Na vývoji tohoto popelářského speciálu spolupracuje společnost Volvo se švédskou společností Renova, která se zaměřuje na zpracování a likvidaci odpadů.
Celý systém funguje jednoduše. Řidič nejdříve projede zvolenou trasu, ta se pomocí GPS a systému několika senzorů uloží do paměti vozu, poté řidič přepne vůz do režimu autonomního řízení a může z něj v klidu vystoupit a věnovat se nakládání popelnic.
Jakmile řidič skončí s nakládáním, dá přes tlačítko povel náklaďáku a ten zacouvá na další zastávku, kterou zaznamenal během první jízdy v oblasti. Vůz je prozatím nastaven tak, aby mezi jednotlivými body couval. Volvo přesto deklaruje, že detekční systémy pokrývají 360° okolí vozu, tudíž ani jízda vpřed nebude dělat výraznější problémy.
Díky šikovnému rozmístění senzorům s vysokou citlivostí nehrozí, že by vůz během couvání někoho srazil. I během videa je vidět, že jakmile se za vůz dostal míč, automobil okamžitě zastavil.
Kromě snížení nároků na počet a schopnosti posádky a zvýšení bezpečnosti má vůz ještě jednu výhodu. Systém autonomního řízení je totiž nastaven na co nejúspornější a nejekologičtější jízdu. Díky provozu v optimálních otáčkách, včasnému řazení a plynulé jízdě by tak měl být vůz schopen redukovat množství vypouštěných výfukových zplodin i svou spotřebu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.